Gå til innhold

Folk fra eldre/sykehjemmet ringer meg, men jeg vil ikke ha noe med min mor å gjøre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan velge å ikke være nærmeste pårørende, som den over sa; ring og be om å snakke med leder. Mamma har fått seg fjerner som morfars nærmeste pårørende både på sykehjem og sykehus, for han finner på så mye tull hele tiden. Ingen kan tvinge deg til å være det.

Ang. kommunen så ringer du og sier det samme til dem. Når hun dør kan du fraskrive deg arven hvis du ikke vil ta hånd om ting, eller ha noen ting. Hvis hun har penger regner jeg med at disse brukes til å arrangere begravelse, få vasket ut osv. Bare fordi du er barn betyr ikke det at du er ansvarlig for å "rydde opp".

Kanskje du skulle spandert på deg hjelp fra en advokat for å sørge for at du gjør dette på riktig måte, så du aldri trenger å høre noe mer om dette.

Og om du føler at de som jobber på sykehjemmet dømmer deg; drit i dem. De må ha levd et beskyttet liv om de ikke klarer å komme på én god grunn til hvorfor du gjør som du gjør, og ikke klarer å respektere dine grenser.

Anonymkode: 87bb4...c84

• Liker 30
  • Hjerte 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke juridisk pliktig til å følge opp din mor. Ring og snakk med virksomhetsleder så får hun ta det videre. 

Anonymkode: 18802...254

• Liker 26
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ring avdelingsleder der hun bor å si at du ikke vil være nermeste pårørende og heller ikke vil ringes til. Det må avdelingen respektere.

Når jeg jobbet i helsevesenet så opplevde vi noen få ganger at barn av beboere ikke ville ha kontakt, å vi var inneforstått med at de hadde sine grunner til det og at vi måtte respektere det. 

Anonymkode: 2d6a1...b87

Tusen takk for svar. Da skal jeg gjøre det med de ihvertfall. Har fortsatt dette med kommunen igjen da, de sier at jeg må ordne med leiligheten hennes og begravelse og slikt. Men første skritt blir å ringe sykehjemmet i morgen og si at jeg ikke vil bli ringt til. Takk for hjelp.

Anonymkode: 4f7ba...9de

• Liker 3
  • Hjerte 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er ikke juridisk pliktig til å følge opp din mor. Ring og snakk med virksomhetsleder så får hun ta det videre. 

Anonymkode: 18802...254

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble de eldre barna adoptert bort? Hvis ikke kan du si at hun har andre barn de kan ringe til!

Anonymkode: 90fd8...23a

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For det første, så klarte jeg ikke å finne ut hvilken avdeling jeg skulle legge dette inn i, så håper det er greit å sette det her.

Min mor har satt meg som sin nærmeste pårørende, og dette vil jeg ikke være. Er det noen som vet om det er mulig å fraskrive seg dette ansvaret? Hun ligger for døden, og de ringer og maser om at jeg burde komme å se henne, men det vil jeg ikke.

Jeg vokste kun opp med min mor, absolutt ingen annen familie...det var dessverre kun henne og meg. Hun hadde 4 barn før meg som alle ble tatt av barnevernet, men meg lot de bo hos personen selv etter at mange hadde sendt bekymrings meldinger. Jeg har ingen kontakt med de andre barna hennes og de har aldri vært i livet hennes etter at de ble tatt. Jeg har nesten ingen gode minner fra barndommen med henne, bare redsel og frykt, dette er da grunnen til at jeg ikke ønsker å ha noe med henne å gjøre. Men nå sier de at jeg må ordne med prest og begravelse, og jeg merker på tonefallet deres at de mener jeg er en kald person som ikke vil komme å besøke henne. Jeg har ikke lyst å fortelle de hvorfor. Kommunen sier og at jeg må ordne opp i den kommunale leiligheten hun har leid, det betyr jeg må betale for utvask og kasting av møbler og slikt. Jeg vil ikke ha noe med personen å gjøre, men alle legger ansvar på meg. Finnes det noe jeg kan gjøre? Jeg bor på den andre siden av landet fra henne (og det er med vilje)

Her kontakter du Statsforvalter der din bor bor. Der gir du beskjed som du har gjort her, at du ikke vil ha noe ansvar for verken din mor eller helles jordiske gods. Vil du heller ikke ha en eventuell arv? Så gir du beskjed,om også det og ber om hjelp til hvordan dette skal ordnes. 
Statsforvalter har ansvar for å informere deg om dine rettigheter og muligheter. Dette er nedfelt i Forvaltingsloven. 

Anonymkode: cb549...f46

• Liker 5
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Obs, statsforvalteren kan oppnevne en verge med ulikt ansvar for din mor. Men da må de vite at du ikke er interessert i å ordne opp.

• Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan velge å ikke være nærmeste pårørende, som den over sa; ring og be om å snakke med leder. Mamma har fått seg fjerner som morfars nærmeste pårørende både på sykehjem og sykehus, for han finner på så mye tull hele tiden. Ingen kan tvinge deg til å være det.

Ang. kommunen så ringer du og sier det samme til dem. Når hun dør kan du fraskrive deg arven hvis du ikke vil ta hånd om ting, eller ha noen ting. Hvis hun har penger regner jeg med at disse brukes til å arrangere begravelse, få vasket ut osv. Bare fordi du er barn betyr ikke det at du er ansvarlig for å "rydde opp".

Kanskje du skulle spandert på deg hjelp fra en advokat for å sørge for at du gjør dette på riktig måte, så du aldri trenger å høre noe mer om dette.

Og om du føler at de som jobber på sykehjemmet dømmer deg; drit i dem. De må ha levd et beskyttet liv om de ikke klarer å komme på én god grunn til hvorfor du gjør som du gjør, og ikke klarer å respektere dine grenser.

Anonymkode: 87bb4...c84

Her sa du mye som jeg ikke var klar over. Det er en dame i kommunen (der min "mor" bor) som stadig ringer meg og sier at det er mitt ansvar å betale for husleien som min "mor" ikke har betalt siden hun ble innlagt på sykehjem (vet ikke om det er sykehjem eller eldrehjem hun er på), mitt ansvar å ordne med utvask av leiligheten og mitt ansvar å ordne med begravelse og slikt. Forsto det slik at dette er mitt ansvar og ikke noe jeg kan unngå. Jeg er så fortvilet og merker jeg blir stresset og dårlig av dette. Kankje lurt å ta en tlf til advokat og høre om det er noe de kan hjelpe med.

• Liker 3
  • Hjerte 31
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ble de eldre barna adoptert bort? Hvis ikke kan du si at hun har andre barn de kan ringe til!

Anonymkode: 90fd8...23a

To av de ble adoptert bort, den tredje vet jeg tok selvmord for mange år siden.

• Hjerte 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har dessverre erfart at de tar ikke hensyn med mindre man faktisk begynner å fortelle hvordan var barndommen med personen. Da jeg ble ringt i jula siste gang sa jeg rett ut at da jeg var barn ble jeg slått med belte hvis jeg spurte om det var noe gaver til meg på julaften. De har ikke tatt kontakt siden. 

Anonymkode: 131a6...2f5

I alle dager. Personalet har da ingenting med hvorfor du ikke ønsker kontakt eller være pårørende. Oftest ligger det gode grunner bak å det skal respekteres.

Anonymkode: 2d6a1...b87

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Obs, statsforvalteren kan oppnevne en verge med ulikt ansvar for din mor. Men da må de vite at du ikke er interessert i å ordne opp.

Takk for opplysningen. Det var til hjelp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her kontakter du Statsforvalter der din bor bor. Der gir du beskjed som du har gjort her, at du ikke vil ha noe ansvar for verken din mor eller helles jordiske gods. Vil du heller ikke ha en eventuell arv? Så gir du beskjed,om også det og ber om hjelp til hvordan dette skal ordnes. 
Statsforvalter har ansvar for å informere deg om dine rettigheter og muligheter. Dette er nedfelt i Forvaltingsloven. 

Nei, jeg vil absolutt ikke ha noe fra henne. Takk for svar, det var til hjelp. Fikk inntrykk fra kommunen at jeg ikke hadde noe valg her. Hun damen fra kommunen sa at jeg må betale for husleien og utvask av leiligheten og begravelse og slikt, og det var ikke noe jeg kunne velge å ikke gjøre.

• Liker 1
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

To av de ble adoptert bort, den tredje vet jeg tok selvmord for mange år siden.

og den fjerde vet jeg ingenting om, kun fornavn. Men tror uansett ingen av de vil ha noe med henne å gjøre. Mulig han og ble adoptert av fosterforeldre slik som to av de andre, men jeg vet ikke.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har dessverre erfart at de tar ikke hensyn med mindre man faktisk begynner å fortelle hvordan var barndommen med personen. Da jeg ble ringt i jula siste gang sa jeg rett ut at da jeg var barn ble jeg slått med belte hvis jeg spurte om det var noe gaver til meg på julaften. De har ikke tatt kontakt siden. 

Anonymkode: 131a6...2f5

Du trenger ikke forklare. Du kan svare «hei» og så når det avsløres hvem de er raskt avbryte med «jeg har sagt klart fra at dere ikke skal kontakte meg» og så sperre nummeret. Eller du kan bare legge på røret og så sperre nummeret. Alternativt selvsagt søke opp nr først og bare la være å svare nummer du selv ikke aktivt ønsker komme i kontakt med.

Det at du føler at du må forklare betyr ikke at du må forklare.

Det siste er forresten en leveregel vi alle bør ha. Din telefon er noe du har for at du skal kunne komme i kontakt med de du aktivt ønsker kontakt med. Det er ikke en metode for omverdenen å ukritisk kontakte deg på. Gjør deg selv mer utilgjengelig.

Anonymkode: 20394...1a1

• Liker 13
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

For det første, så klarte jeg ikke å finne ut hvilken avdeling jeg skulle legge dette inn i, så håper det er greit å sette det her.

Min mor har satt meg som sin nærmeste pårørende, og dette vil jeg ikke være. Er det noen som vet om det er mulig å fraskrive seg dette ansvaret? Hun ligger for døden, og de ringer og maser om at jeg burde komme å se henne, men det vil jeg ikke.

Jeg vokste kun opp med min mor, absolutt ingen annen familie...det var dessverre kun henne og meg. Hun hadde 4 barn før meg som alle ble tatt av barnevernet, men meg lot de bo hos personen selv etter at mange hadde sendt bekymrings meldinger. Jeg har ingen kontakt med de andre barna hennes og de har aldri vært i livet hennes etter at de ble tatt. Jeg har nesten ingen gode minner fra barndommen med henne, bare redsel og frykt, dette er da grunnen til at jeg ikke ønsker å ha noe med henne å gjøre. Men nå sier de at jeg må ordne med prest og begravelse, og jeg merker på tonefallet deres at de mener jeg er en kald person som ikke vil komme å besøke henne. Jeg har ikke lyst å fortelle de hvorfor. Kommunen sier og at jeg må ordne opp i den kommunale leiligheten hun har leid, det betyr jeg må betale for utvask og kasting av møbler og slikt. Jeg vil ikke ha noe med personen å gjøre, men alle legger ansvar på meg. Finnes det noe jeg kan gjøre? Jeg bor på den andre siden av landet fra henne (og det er med vilje)

Det forstår jeg veldig godt! Ring avd leder og fortell at du ikke er hennes nærmeste pårørende. Det har vært omsorgsvikt og mye annet , du vil ikke ha noe mer med henne å gjøre. Verken telefoner eller begravelse. Det må de klare å høre på!

Anonymkode: 8b511...89e

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å, jeg føler sånn med deg! Har en sprut gæærn "mor" jeg også, og hun har ødelagt livet mitt. Jeg hater henne. Ingen som ikke har opplevd dette kan forstå den sorgen. Sender deg varme tanker ❤❤❤

Anonymkode: 2b051...ab3

• Hjerte 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du trenger ikke forklare. Du kan svare «hei» og så når det avsløres hvem de er raskt avbryte med «jeg har sagt klart fra at dere ikke skal kontakte meg» og så sperre nummeret. Eller du kan bare legge på røret og så sperre nummeret. Alternativt selvsagt søke opp nr først og bare la være å svare nummer du selv ikke aktivt ønsker komme i kontakt med.

Det at du føler at du må forklare betyr ikke at du må forklare.

Det siste er forresten en leveregel vi alle bør ha. Din telefon er noe du har for at du skal kunne komme i kontakt med de du aktivt ønsker kontakt med. Det er ikke en metode for omverdenen å ukritisk kontakte deg på. Gjør deg selv mer utilgjengelig.

Anonymkode: 20394...1a1

Lurt å være føre var så ikke kommunen sender en kjempe regning man ikke kommer unna 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...