Gå til innhold

Vi har nå fått vite at takopplettet vårt fra år 2000 ikke er søkt om... Hvilke konsekvenser har dette egentlig for oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Vi bor i et hus, med takopplett og loftsetasje med soverom. Vi har nylig fått vite at takopplettet ikke er søkt om. Dette ble bygget i år 2000, og er flere eiere siden. 

Vi vet at kommunen er klar over dette. Naboene henviste til våre opplett når de søkte om godkjenning for sine i 2017. Kommunen svarte da at våre ikke var søkt om, men de godkjente da naboens sine for at huset skulle bli likt.

Hvilke konsekvenser har dette for oss? Alle soverommene våre er også i loftsetasjen, og har blitt brukt som soverom i alle år. Jeg antar jo at kanskje ikke disse er godkjente heller? Er dette noe megler henter inn dokumentasjon på, eller kan vi bare selge slik som flere har gjort før oss? 

Anonymkode: 53493...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange kommuner har digitalisert alle byggesaker. Hvis din kommune har gjort det, kan du bare logge inn på "din side" på kommunens nettsider. Der vil det ligge tegning som viser hva som er godkjent. 

Anonymkode: 9a9e4...904

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere kan jo søke om ettergodkjenning så alt blir i orden? 

Anonymkode: 71d6b...7d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis takopplettet i seg selv ikke er brudd på reguleringsplanen, så vil det nok holde å søke om dette nå i etterkant. Det pleier som regel å gå helt fint.

Er det derimot ikke i henhold til reguleringsplaner, og noe som potensielt vil få avslag ien søknad, så kan dere i verste fall bli på lagt å rive det i tillegg til en bot.

Anonymkode: 3c171...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Vi bor i et hus, med takopplett og loftsetasje med soverom. Vi har nylig fått vite at takopplettet ikke er søkt om. Dette ble bygget i år 2000, og er flere eiere siden. 

Vi vet at kommunen er klar over dette. Naboene henviste til våre opplett når de søkte om godkjenning for sine i 2017. Kommunen svarte da at våre ikke var søkt om, men de godkjente da naboens sine for at huset skulle bli likt.

Hvilke konsekvenser har dette for oss? Alle soverommene våre er også i loftsetasjen, og har blitt brukt som soverom i alle år. Jeg antar jo at kanskje ikke disse er godkjente heller? Er dette noe megler henter inn dokumentasjon på, eller kan vi bare selge slik som flere har gjort før oss? 

Du bor følgelig i et hus som ikke er godkjent. 
Du bør kontakte advokat og få orden på tingene. Er huset kjøpt slik av dere, eller er det dere som har gjort dette uten å søke? 
Har dere kjøpt det slik har dere muligens et krav mot den dere kjøpte huset fra. 
Brenner huset ned og brannårsaken ligger i den ulovlige delen av bygget, så vil ikke jeg være i dine sko. 
Her må du handle for å ikke miste rettigheter, eller stå på bar bakke om uhellet er ute,,og huset brenner. 

Nå skal det og være sagt, mange kommuner har ikke kontroll på papirer i byggesaker. Er du heldig, så kan der finnes papirer, og det håper jeg for din del det gjør.

Anonymkode: 18cf1...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig mange eldre bygg og endringer som mangler godkjenninger. Eller der det er rot i kommunens arkiv. Det blir som regel ikke bråk før man begynner å rydde opp i det, for da må jo kommunen ta stilling til det. Ellers prioriterer de på ingen måte ressurser til å drive undersøkelser. 

Unntaket er jo om dere fortsatt er innenfor eierskifteforsikringens varighet, da ville jeg hørt med forsikringsselskapet, da det kan være mye å vinne på å kjøre sak på dette om kommunen ikke vil godkjenne i ettertid. Dette gjelder om manglende godkjenning ikke var opplyst i salgsoppgaven, noe det i disse dager som regel er da meglerne er smarte når det kommer til slikt. 

Anonymkode: e4a68...ea3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du bor følgelig i et hus som ikke er godkjent. 
Du bør kontakte advokat og få orden på tingene. Er huset kjøpt slik av dere, eller er det dere som har gjort dette uten å søke? 
Har dere kjøpt det slik har dere muligens et krav mot den dere kjøpte huset fra. 
Brenner huset ned og brannårsaken ligger i den ulovlige delen av bygget, så vil ikke jeg være i dine sko. 
Her må du handle for å ikke miste rettigheter, eller stå på bar bakke om uhellet er ute,,og huset brenner. 

Nå skal det og være sagt, mange kommuner har ikke kontroll på papirer i byggesaker. Er du heldig, så kan der finnes papirer, og det håper jeg for din del det gjør.

Anonymkode: 18cf1...cc5

Dette var da noen voldsomme overdrivelser. Advokat? Viktig at både tid og penger surres bort mener du?

TS sier at naboen har fått godkjent akkurat det samme, ergo er dette bare formaliteter. En dreven ansvarlig søker løser denne saken raskt og effektivt. TS må påregne at kommunen pålegger krav om uavhengig kontroll av det som er bygget. 

Enig i at det bør komme i orden, men konsekvensene her er altså aldri at TS havner på bar bakke...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts kan søke om å gå det godkjent og vise til at de kjøpte bolig i god tro.

Anonymkode: 8a30c...efd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt er dette noe dere må opplyse om ved et evnt salg. Dere har opplysningsplikt, og i dette tilfelle kjenner dere til en mangel som er av stor betydning for interessenter. Her kan det jo også bevises at dere kjente til mangelen - kommunen har informert naboen om, som har informert dere.

Er på boligjakt selv, og ved et par tilfeller har jeg sett at det står i salgsoppgaven at det er gjort endringer som det ikke er søkt om. I et tilfelle en ganske stor endring, som ville koste mye å omgjøre ved et avslag fra kommunen. OK - selger har opplyst om det og har dermed sitt på det tørre, men jeg tenker som så at dette burde selger ordne opp før salget. Kan ikke forstå annet enn at noe slikt demper interessen for boligen. Men det er selvsagt opp til dere - søk og prøv å få det godkjent i etterkant, eller legg bolig ut for salg og ta risikoen på å få lavere pris på grunn av en mangel med ukjent utgang.

Anonymkode: e3ceb...24a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt hus hvor det var opplyst om en endring i bygget som ikke var søkt om hos kommunen.

Jeg har vært i kontakt med en konsulent og vi må søke om å bygge denne endringen «som om vi bygger den i dag», og søke unntak fra TEK17, men det går antagelig greit. En ingeniør må også gå god for at bygget er teknisk forsvarlig. Anslaget er at søknaden vil koste ca 100-150.000 - mest til ingeniøren for ansvaret han tar.

Anonymkode: a8008...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts kan søke om å gå det godkjent og vise til at de kjøpte bolig i god tro.

Anonymkode: 8a30c...efd

God tro er ikke så relevant i en byggesøknad, men at naboer har fått tillatelse til det samme kan være et argument. 

Men det avhenger litt av hva slags regler som gjelder, om det er i strid med plan eller ikke. 

Anonymkode: 71d6b...7d1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan søke og henvise til at naboene har gjort det samme, som om det var et nybygg. Du må samtidig søke om dispensasjon fra tek17 dersom det ikke oppfyller kravene. 

Anonymkode: 65d6e...807

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge å søke om å få tiltaket godkjent i ettertid, du må da sannsynligvis ha en takstmann som kan verifisere at det er bygget iht. kravene (i plan, teknisk forskrift osv.) som gjaldt på byggetidspunktet. Du kan også velge å selge som det er, men det er da selvfølgelig svært viktig å opplyse om dette i salgsdokumentene. Dere bør i tilfellet informere takstmannen som utarbeider tilstandsvurderingen ifm. salget, slik at det fremkommer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 8.26):

Jeg har kjøpt hus hvor det var opplyst om en endring i bygget som ikke var søkt om hos kommunen.

Jeg har vært i kontakt med en konsulent og vi må søke om å bygge denne endringen «som om vi bygger den i dag», og søke unntak fra TEK17, men det går antagelig greit. En ingeniør må også gå god for at bygget er teknisk forsvarlig. Anslaget er at søknaden vil koste ca 100-150.000 - mest til ingeniøren for ansvaret han tar.

Anonymkode: a8008...4b6

Får ikke slettet da jeg ikke skjønner hvordan jeg gjør det, beklager. 

Svarte i utgangspunktet på en annen tråd, så det må ha glitchet 🙈

Endret av Nuka
Feil post i feil tråd grunnet glitch..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...