AnonymBruker Skrevet 10. februar #41 Del Skrevet 10. februar Jeg hadde aldri greid å gå på jobb da min forelder døde. Jeg var sliten,nedkjørt og i sjokk. En ukes velferdspermisjon og 8 mnd sykemelding var min reaksjon. Hvert tilfelle er forskjellige. Men det er ikke godt å komme på jobb for alle. For noen er det uaktuelt. Anonymkode: 92eb2...415 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #42 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde aldri greid å gå på jobb da min forelder døde. Jeg var sliten,nedkjørt og i sjokk. En ukes velferdspermisjon og 8 mnd sykemelding var min reaksjon. Hvert tilfelle er forskjellige. Men det er ikke godt å komme på jobb for alle. For noen er det uaktuelt. Anonymkode: 92eb2...415 8 mnd sykemelding fordi en av foreldrene dør er da virkelig ikke normalt. Anonymkode: 5bdb6...c85 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #43 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 8 mnd sykemelding fordi en av foreldrene dør er da virkelig ikke normalt. Anonymkode: 5bdb6...c85 Det er ikke noe som heter "normalt" når det gjelder sorg, sammen med andre utfordringer. Slutt å være så kald og robotaktig. Anonymkode: 6eda5...cc0 7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #44 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bestill akuttime hos legen - det får du når det er snakk om noe som både er nyoppstått og så til de grader hindrer deg i å fungere både profesjonelt og privat. I verste fall får du koste på deg en time privat. Sjefen kan godt bestride sykmeldingen. Det fremstår usympatisk når hun kjenner omstendighetene, men det ville ikke vært noe farlig for deg, bare kjipt. Du ville ikke vært sykmeldt med diagnosen "sorg", du ville vært sykmeldt med f.eks. akutt belastningslidelse. Det ville vært en helt legitim sykmelding, og hun kommer ingen vei med å bestride en helt stueren diagnose legen har satt på deg. Helt irrelevant om den medisinske tilstanden du har i sin tur er forårsaket av sorg eller av noe annet. Anonymkode: 07ac5...ccb Enig med deg. Men tror ikke arbeidsgiver ser diagnose, det er konfidensielt. Anonymkode: 86f57...35f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #45 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Enig med deg. Men tror ikke arbeidsgiver ser diagnose, det er konfidensielt. Anonymkode: 86f57...35f Nei, det er helt riktig at arbeidsgiver ikke ser diagnose. Jeg bare så at TS skrev at sjefen "vet jo at jeg er i sorg". Sykmeldings-juks er alvorlig og bør forfølges det, altså, men det er litt ekstra brutalt å gå etter en man vet at nettopp har mistet en nærstående. Så er det selvfølgelig innenfor arbeidsgivers rett. Det bare kommer ikke til å nytte såfremt TS' lege gjør jobben sin. Du har uansett rett i det: Arbeidsgiver/Sjef vil uansett ikke vite hvilken diagnose som står i sykmeldingen. Hvis arbeidsgiver bestrider og fastholder dette vil TS (inntil videre) heller få penger fra Nav fremfor fra arbeidsgiver. Deretter gjør Nav en vurdering av saken, fortsatt uten å fortelle arbeidsgiver hvilken tilstand TS er vurdert å ha. Den vurderingen vil selvfølgelig gå i TS' favør så lenge begrunnelsen fra aktuell lege er f.eks. en akutt belastning som TS faktisk har. Deretter krever Nav pengene for arbeidsgiverperioden tilbake fra arbeidsgiver, men den delen av mølla spiller ingen trille for TS. Anonymkode: 07ac5...ccb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #46 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): 8 mnd sykemelding fordi en av foreldrene dør er da virkelig ikke normalt. Anonymkode: 5bdb6...c85 Må si meg enig der. En ting er barnet sitt, men en forelder... Ja, ingenting er normalt i sorg, men åtte måneder borte fra jobb er i meste laget og det er ikke normalt. Anonymkode: 6662f...dbf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 10. februar #47 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Herregud, har folk begynt å hate velferdsstaten eller? Neste gang kan det være deg som trenger en sykemelding fordi du har mistet partner, søsken eller barnet ditt. Vi betaler skatt alle sammen, ikke bare dere som har flaks og ikke har trengt den enda. Ts du kan få sykemelding. Dessverre kan det hende du blir sykemeldt med depresjon eller en annen diagnose som kan gjøre at du kanskje ikke får feks uføreforsikring i fremtiden. Systemet suger. Vi skulle hatt noe som het sørgepermisjon, men enn så lenge finmes ikke dette i Norge. Ring og få hastetime hos legen din i dag og forklar hvordan sorgen går utover hverdagen. Alle har ikke jobber der man kan fysisk oppholde seg på jobb uten å være helt med i hodet. Og alle er heller ikke der at de synes det er godt å være på jobb for å tenke på noe annet. Kanskje er du der om en stund du også, men det virker ikke slik enda ❤️ Kondolerer så mye og lykke til ❤️ Det er helt forferdelig å miste noen man er glade i Anonymkode: 29354...0e5 Velferdsstaten? Du trenger jo ikke en sykmelding, men fri. Det riktige er velferdspermisjon eller ferie ol. En er ikke syk, selv om en sørger. Hva har dette forresten med skatt å gjøre? De første 14 dager er det arbeidsgiver som betaler sykepenger og ikke fellesskapet som er betalt gjennom skatt. Ja, det er forferdelig å miste noen man er glad i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #48 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): 8 mnd sykemelding fordi en av foreldrene dør er da virkelig ikke normalt. Anonymkode: 5bdb6...c85 Rart at en lege gikk med på så lang sykemelding 😮 Undervurderer ikke sorg, men 8 mnd var da voldsomt. Eneste grunn jeg kan tenke meg kvalifiserer til det er når man mister egne barn. Anonymkode: 68e34...f7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #49 Del Skrevet 10. februar Illuminatum skrev (49 minutter siden): Velferdsstaten? Du trenger jo ikke en sykmelding, men fri. Det riktige er velferdspermisjon eller ferie ol. En er ikke syk, selv om en sørger. Hva har dette forresten med skatt å gjøre? De første 14 dager er det arbeidsgiver som betaler sykepenger og ikke fellesskapet som er betalt gjennom skatt. Ja, det er forferdelig å miste noen man er glad i. Det er jo ikke forferdelig når man går på jobb dagen etter, kvitter og smiler i kaffekroken. Da har man ikke mye følelser, gitt. Jeg skjønner ikke hvorfor sorg og det å vise følelser er tabu i Norge. Vi skal liksom være følelsesløse, effektive og rasjonelle roboter. Så lurer folk på hvorfor de ikke får forhold til å funke, og hvorfor deres voksne barn knapt tar kontakt. Anonymkode: 6eda5...cc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #50 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Rart at en lege gikk med på så lang sykemelding 😮 Undervurderer ikke sorg, men 8 mnd var da voldsomt. Eneste grunn jeg kan tenke meg kvalifiserer til det er når man mister egne barn. Anonymkode: 68e34...f7d Depresjon/det å møte veggen er ingenting som "kvalifiserer" til det ene og det andre. Kanskje var dødsfallet den utløsende årsaken til totalsammenbrudd, etter umenneskelig press på jobb, konflikt i forholdet og fysiske helseproblemer. Du vet ikke. Slutt å dømme. Anonymkode: 6eda5...cc0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #51 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): 8 mnd sykemelding fordi en av foreldrene dør er da virkelig ikke normalt. Anonymkode: 5bdb6...c85 Ingenting er normalt i en slik situasjon. Jeg gikk helt i kjelleren. Anonymkode: 92eb2...415 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #52 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Rart at en lege gikk med på så lang sykemelding 😮 Undervurderer ikke sorg, men 8 mnd var da voldsomt. Eneste grunn jeg kan tenke meg kvalifiserer til det er når man mister egne barn. Anonymkode: 68e34...f7d Depresjon var resultatet og jeg trengte den tida. Var aldri tvil hos legen som kjente meg og det jeg sto i. Anonymkode: 92eb2...415 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #53 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Depresjon var resultatet og jeg trengte den tida. Var aldri tvil hos legen som kjente meg og det jeg sto i. Anonymkode: 92eb2...415 Drit i følelsesløse roboter som svarer. Det skal visst være en "normaltid" for sorg, og en "normalreaksjon" på å miste en av sine aller nærmeste. I Norge driter man i foreldrene sine, og går på jobb dagen etter at mor dør. Man ringer dem en gang i måneden max, besøker dem en gang i året, og plasserer dem på sykehjem med en gang de ikke klarer å bo alene. I andre land tar man vare på sine gamle foreldre, praktisk og økonomisk. Hurra for robotlandet Norge med alle robotene! Effektivitet foran alt! Anonymkode: 6eda5...cc0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #54 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Må si meg enig der. En ting er barnet sitt, men en forelder... Ja, ingenting er normalt i sorg, men åtte måneder borte fra jobb er i meste laget og det er ikke normalt. Anonymkode: 6662f...dbf Men en foreldre? Hva dine foreldre betyr for deg er noe annet enn mine betyr for deg. Hvorfor er du så iskald mot andre? Så det er greit å sørge over eget barn? Bra det da i det minste, godt du eier bitte litt empati! Anonymkode: f993e...b63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #55 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men en foreldre? Hva dine foreldre betyr for deg er noe annet enn mine betyr for deg. Hvorfor er du så iskald mot andre? Så det er greit å sørge over eget barn? Bra det da i det minste, godt du eier bitte litt empati! Anonymkode: f993e...b63 Å hvordan tenker du det hadde vært for velferdsstaten og arbeidsplasser om vi alle skulle vært sykemeldt i 8 mnd etter å ha mistet en forelder? Livet må gå videre å det er ikke noe unormalt å miste sine foreldre. Noen mister de tidlig og andre mister de sent, men verden går videre. Anonymkode: 68e34...f7d 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #56 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Å hvordan tenker du det hadde vært for velferdsstaten og arbeidsplasser om vi alle skulle vært sykemeldt i 8 mnd etter å ha mistet en forelder? Livet må gå videre å det er ikke noe unormalt å miste sine foreldre. Noen mister de tidlig og andre mister de sent, men verden går videre. Anonymkode: 68e34...f7d AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å hvordan tenker du det hadde vært for velferdsstaten og arbeidsplasser om vi alle skulle vært sykemeldt i 8 mnd etter å ha mistet en forelder? Livet må gå videre å det er ikke noe unormalt å miste sine foreldre. Noen mister de tidlig og andre mister de sent, men verden går videre. Anonymkode: 68e34...f7d Hvordan mener du jeg skulle gjort det da? Jeg var såpass ustabil psykisk at jeg hadde ingenting i en jobb der jeg arbeider med mennesker å gjøre. Jeg var syk og hadde rett på sykemelding. Og jeg hadde gjort det samme om jeg kom i situasjonen igjen. Anonymkode: 92eb2...415 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #57 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan mener du jeg skulle gjort det da? Jeg var såpass ustabil psykisk at jeg hadde ingenting i en jobb der jeg arbeider med mennesker å gjøre. Jeg var syk og hadde rett på sykemelding. Og jeg hadde gjort det samme om jeg kom i situasjonen igjen. Anonymkode: 92eb2...415 Jeg skjønner sykemelding en kort periode, sånn 2-3 uker, men 8 mnd er altfor lenge for sorg over en far. Ble han drept på tragisk vis eller var det en naturlig død som følge av sykdom eller alder? Anonymkode: 68e34...f7d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #58 Del Skrevet 10. februar Da er alternativet avspasering eller fri/permisjon uten lønn, så lenge det passer for arbeidsgiver. Anonymkode: 5f80b...734 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #59 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Men en foreldre? Hva dine foreldre betyr for deg er noe annet enn mine betyr for deg. Hvorfor er du så iskald mot andre? Så det er greit å sørge over eget barn? Bra det da i det minste, godt du eier bitte litt empati! Anonymkode: f993e...b63 Det er jo selvsagt mye verre og mer tragisk å miste sitt eget barn enn en forelder! Det tror jeg du også forstår! Anonymkode: 5f80b...734 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar #60 Del Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner sykemelding en kort periode, sånn 2-3 uker, men 8 mnd er altfor lenge for sorg over en far. Ble han drept på tragisk vis eller var det en naturlig død som følge av sykdom eller alder? Anonymkode: 68e34...f7d Det er ikke opptil deg å bedømme hva som er for lenge,rett og slett . Jeg hadde både arbeidsgiver,lege og psykolog med meg og det er nok for meg. Anonymkode: 92eb2...415 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå