AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Del Skrevet 16 timer siden Jeg mistet en av mine nærmeste (familie) på fredag. Nå er det søndag, og jeg må på jobb og fungere i morgen. Hvordan klarer folk dette? Jeg har ikke sovet noe, og griner hele tiden. Og i morgen skal jeg fortsette livet som om ingenting har skjedd?! Jeg kommer jo ikke til å klare å jobbe, jeg er knust! Hva gjør jeg i denne situasjonen? Det føles som en dobbelt smerte at jeg bare må fortsette livet med en gang, jeg klarer jo ikke det. Jeg vet at leger ikke sykemelder på grunn av sorg, noe som er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 1fd90...237 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Du blir ikke sykemeldt pga sorg, men du kan bli sykemeldt for søvnmangel, eller ‘psykisk lidelse’ Anonymkode: b412e...35d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, humørsvingninger osv er ting man blir sykmeldt for hvis det er alvorlig nok. Anonymkode: fc52b...21d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Gikk på jobb og gjorde det jeg fikk til. Informerte nærmeste kolleger slik at de forstod hvorfor jeg innimellom trakk meg tilbake. En innsats kaver enn 100% er bedre for arveidsgiveg enn 0%. Heg synes det var bedre å gå på jpbb enn å være hjemme igjen tenke. Anonymkode: b5063...84d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden Men, det tar uker å få en legetime? De får meg vel ikke inn på en akuttime når det er sorg som feiler meg? Har en sjef som sier hun bestrider sykemeldinger hvis hun mener at den ikke stemmer, og leger har ikke lov å sykemelde pga sorg. Sjefen min vet jo at jeg er i sorg😔 Anonymkode: 1fd90...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden Jeg jobber med mennesker, i et omsorgsyrke, så vet ikke hvordan jeg skal klare å dette. Hadde jeg jobbet på kontor, eller ikke jobbet direkte med mennesker hadde jeg kanskje klart litt Anonymkode: 1fd90...237 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden Du kan bruke velferdspermisjon. Anonymkode: 98217...ba8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden spørs litt hvem det er og hva hen døde av. Er det en besteforelder/eldre person død av alderdom/langvarig sykdom bør du kommer deg på jobb, ja det er selvsagt trist men man må "ta seg sammen litt" å ta sorgen hjemme og jobb på jobb. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #9 Del Skrevet 16 timer siden Kondolerer❤️ Man må bare bestemme seg for å slutte å gråte, og går på jobb. Når tankene og tårene kommer så sier man bestemt til seg selv at det må vente til etter jobb. Det handler om viljestyrke. Anonymkode: 85d8a...e54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men, det tar uker å få en legetime? De får meg vel ikke inn på en akuttime når det er sorg som feiler meg? Har en sjef som sier hun bestrider sykemeldinger hvis hun mener at den ikke stemmer, og leger har ikke lov å sykemelde pga sorg. Sjefen min vet jo at jeg er i sorg😔 Anonymkode: 1fd90...237 Da har du en veldig kjip sjef. Ingen er tjent med at du ikke får bearbeidet sorgen. Fort gjort at det blir kluss med ting på jobben om man ikke har fokus. Om du heller ikke har fått sovet på flere dager hadde jeg faktisk unnet med en egenmelding. Om jeg hadde hatt behov for mere tid (mye som også må ordnes av praktiske ting når noen i nærmeste familie faller fra) så hadde jeg spurt om å ta meg ubetalt fri i en kortere periode. Anonymkode: df024...939 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Del Skrevet 16 timer siden Kondolerer ❤️ Da mora mi døde syntes jeg det var litt godt å være på jobb og gjøre normale ting som ikke minna meg om henne. Jeg var nok i sjokk en del uker. Sov dårlig og slappe ikke av. Jeg gråt, var nummen og hallusinerte. Jeg hadde også tanker om å dø selv. Men så snudde den tanken til at det var mitt ansvar å leve for mamma også, og gjøre henne stolt av meg. Jeg var nok ikke på topp på jobben i tida etter hun døde. Men det ga meg struktur og noe å gjøre. Det var en vanskelig oppgave jeg ikke klarte på jobb, det ga sjefen til en annen ansatt slik at jeg slapp. Men jeg sørget mye 2-3 mnd etter mamma gikk bort. Dette var egentlig vanskelig for meg, for da trodde mange inkludert sjefen at sorgen var over. Jeg endte med å bytte arbeidsplass. Du kan be om tilpasset arbeid på jobb, eller helt eller delvis sykemelding om du trenger det. Er ikke så uvanlig at folk blir sykemeldt 2 uker for mye mindre enn et dødsfall. Anonymkode: f9475...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #12 Del Skrevet 16 timer siden Det kan være godt å gå på jobb for å få tankene over på litt annet. De fleste arbeidsgivere har forståelse for at man ikke fungerer optimalt. Men om det er nærmeste familie (ditt barn, din partner, dine foreldre eller søsken), så har du vel en del fri for møte med begravelsesbyrå, prest osv? Det er jo som regel innen et par virkedager etter dødsfall. Kondolerer ❤️ Anonymkode: 7409b...85b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #13 Del Skrevet 16 timer siden Hvor nær familie er det? Det er forskjell på egen ektefelle/barn og ens egne foreldre/søsken. Du må jo nesten selv avgjøre om du ønsker en psykisk diagnose nedtegnet i journalen, men ofte kan det være greit å gå på jobb for å få noe annet å tenke på noen timer. Om man har god dialog med leder og kolleger, så plikter arbeidsgiver å tilrettelegge. Kanskje kan du skjermes litt, ta litt i eget tempo eller bytte arbeidsoppgaver ila dagen. Det beste er ikke alltid å være borte. Du vil nok få en sykemelding av de fleste leger, men den diagnose-koden vil følge deg. Anonymkode: cf733...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #14 Del Skrevet 16 timer siden Ofte kan det være fint å komme seg på jobb, ikke sitte hjemme å gråte. Kan informere sjefen og prøve å se? Kanskje går d bedre enn du tror. Hvor nære familiemedlem og hva døde personen av? Anonymkode: 2a64c...f1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men, det tar uker å få en legetime? De får meg vel ikke inn på en akuttime når det er sorg som feiler meg? Har en sjef som sier hun bestrider sykemeldinger hvis hun mener at den ikke stemmer, og leger har ikke lov å sykemelde pga sorg Anonymkode: 1fd90...237 Hadde gått til privat lege da. Der får man time på dagen. Og bedt om sykemelding for konkrete symptomer som søvnvansker. Anonymkode: f9475...8c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #16 Del Skrevet 16 timer siden Da mamma døde, gikk jeg på jobb som vanlig med unntak av begrsvelsesdagen og en dag hvor vi stelte henne og hadde møte med presten. Tok da avspassering. Veldig godt å koble ut og fokusere på jobb synes jeg. Men vi er jo alle forskjellige, og om det ikke går så kan du be om noen dager fri uten lønn? Anonymkode: a7066...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #17 Del Skrevet 16 timer siden Da faren min døde brått ble jeg sykmeldt. Sorgen var overveldende og jeg jobber på småbarnsavdeling i bhg, man må ha 100% fokus gjennom hele arbeidsdagen. Kondolerer og ta vare på deg selv og dine nærmeste❤️ Anonymkode: 028aa...503 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg mistet en av mine nærmeste (familie) på fredag. Nå er det søndag, og jeg må på jobb og fungere i morgen. Hvordan klarer folk dette? Jeg har ikke sovet noe, og griner hele tiden. Og i morgen skal jeg fortsette livet som om ingenting har skjedd?! Jeg kommer jo ikke til å klare å jobbe, jeg er knust! Hva gjør jeg i denne situasjonen? Det føles som en dobbelt smerte at jeg bare må fortsette livet med en gang, jeg klarer jo ikke det. Jeg vet at leger ikke sykemelder på grunn av sorg, noe som er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 1fd90...237 Jeg fikk sykmelding da faren min døde, jeg brøt sammen og husker ikke noe av de dagene, det er et under at vi fikk begravet ham. Kondolerer så mye. Anonymkode: 20ba9...b47 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #19 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kondolerer❤️ Man må bare bestemme seg for å slutte å gråte, og går på jobb. Når tankene og tårene kommer så sier man bestemt til seg selv at det må vente til etter jobb. Det handler om viljestyrke. Anonymkode: 85d8a...e54 Herregud for et samfunn det har blitt! Fortrenge sorg? Er man knust av sorg, må det være lov å ikke gå på jobb altså. Anonymkode: 90d9e...579 3 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Del Skrevet 16 timer siden monican94 skrev (9 minutter siden): spørs litt hvem det er og hva hen døde av. Er det en besteforelder/eldre person død av alderdom/langvarig sykdom bør du kommer deg på jobb, ja det er selvsagt trist men man må "ta seg sammen litt" å ta sorgen hjemme og jobb på jobb. Man BØR ingenting! Hver og en har egen sorg og noen takler det bra og andre dårlig. Ikke gå og si at folk skal ta seg sammen i slike tilfeller. Anonymkode: 92eb2...415 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå