Gå til innhold

Skriv noe empatisk til det motsatte kjønn

Erik1997

Anbefalte innlegg

Jeg har sett at det er så mye krangling og dårlig stemning her inne i tråder som handler om kjønnene. Så jeg tenkte vi kunne ha hvert fall én tråd hvor vi prøver å ha forståelse for hverandre og tenke på den andre sitt perspektiv.

Her er tanken at man skriver om noen problemer eller utfordringer som rammer det motsatte kjønn og som du erkjenner. Det trenger ikke å være spesifikt for det motsatte kjønn. Altså du kan skrive om noe som er vanskelig for menn selv om det også er vanskelig for kvinner. Det viktige er at det er noe du anerkjenner og bryr deg om. Og selvfølgelig at du mener det på ekte.

Det kan være alt fra samfunnsproblemer til hverdagslige ting. Prøv å ikke bruke så mye "men". Ting føles ikke like ektefølt dersom det er fullt av forbehold.

Om du har så mange negative erfaringer med det motsatte kjønn at du synes det er vanskelig å skrive noe, så kan du forsøke å forestille deg at det finnes en velmenende person der ute som du skriver til.

Jeg starter:

Jeg vil si til dere kvinner at jeg synes det er helt forferdelig hvor mange av dere som opplever voldtekt og overgrep. Og også for dere som ikke opplever det å måtte gå rundt med en frykt for at det kan skje i løpet av livet. Det er sjokkerende og grusomt at det skjer med så mange.

Jeg vil også si at jeg som mann nok har vanskelig å ta innover meg hvor mye press spesielt unge kvinner og jenter utsettes for i dag. Både utseendepress, sosialt og i skolearbeidet når man er i en fase der de fleste er usikre på seg selv og sårbare. Senere i livet er det også høye forventninger knyttet til å kombinere mammarollen med jobb/karriere.

Jeg har også stor forståelse for at mange kvinner føler de blir sittende igjen med det tredje skiftet. Jeg tror det er hvert fall delvis relatert til kjønnsroller og at kvinner er vant med høyere forventninger. Slik at menn lettere føler de har gjort sin plikt etter endt arbeidsdag og plikter med barn og husarbeid. Da er man liksom gjennom dagen. Også faller all planlegging og tenkning fremover i tid på kvinnen. Mange menn tar ikke engang sin del av ansvaret for hus og barn. Og det ville vært ganske utenkelig om det var motsatt og kvinnene slurvet på dette. Det er ikke greit at slikt automatisk skal falle på kvinnen og det er bra at dere ikke finner dere i det.

Til tross for at menn også har sine problemer så tror jeg fremdeles det generelt sett er vanskeligere å være kvinne enn mann i samfunnet i dag.

Hva har dere å si?

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har inntrykk av at menn i dag sliter med å finne sin plass i samfunnet etter at kjønnene ble mer likestilt. At kvinner får ta mer plass gjør at menn må ta litt mindre plass. Tror det er lettere å være på den siden som har kjempet gjennom endringer enn å være på den siden som får omdefinert rollen sin mens de har stått litt mer på sidelinjen selv. Mannens rolle var mer definert tidligere, forventningene var at menn skulle forsørge familien, ta hånd om økonomien og hus og bil. Det var klare rammer. Nå er det mer flytende, og jeg skjønner at menn synes det kan være vanskelig. Det er også fortsatt en viss forventning om at menn skal tjene mest og ta mange av de tradisjonelle manneoppgavene, og i tillegg være hundre prosent tilstede hjemme og i barneoppdragelse, osv. Uten at jeg såklart kan påberope meg noe erfaring her selv så tror jeg menn fort kan føle forventningene er uoverkommelige. Og jeg skjønner dem godt, og mener absolutt ikke at dette er menns feil. 

Ellers må jeg si jeg liker menn veldig godt, jeg trives så godt med de få mannlige vennene jeg har. Det er så mange som tar jobben som pappa på strak arm, er med i FAU og er trener i allidrett, baker til dugnader, osv. Jeg har og definitivt mine mest interessante diskusjoner med menn 😊 Ikke fordi de er smartere enn kvinner, men fordi de ofte har andre perspektiver på ting, ofte ting jeg ikke har tenkt på. Jeg vet det siste her ikke var poenget med tråden, men jeg vil bare si det likevel. Har troen på at vi må bli flinkere til å fremsnakke hverandres kjønn i stedet for å sitte på hver vår tue og skule på hverandre, som det føles som vi gjør nå. 

Anonymkode: cc831...4b7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til mannen. Ikke fortvil, kvinner er ikke i den kategorien ting du skal forstå deg på. Jeg har vært kvinne i over femti år, og blir fortsatt overrasket over meg selv.

Anonymkode: 29be3...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange ektemenn blir aldri skilte men lever lange og gode samliv med sin fru. Det virker som om ektefellen tviholder på dere og det tenker jeg må være med god grunn. Man sier at «de beste er opptatt» og det er det noe i. Mange av dere er hel ved og har fine personligheter. I familien og nærmiljøet kjenner jeg flere fine personer som er menn og da regner jeg med at det finnes mange flere enn de jeg kjenner. Alle har positive og negative sider og dere er gode til å finne ut av ting med partner og gode fedre til deres barn. 

Anonymkode: b31a8...bec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...