AnonymBruker Skrevet 15. februar #121 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette var det blant andre LO ikke forsto i årets oppgjør, derfor ble det en streik som de ikke ville ha, og fikk avsluttet lynkjapt. Jeg går mye ut mot LO i denne tråden da jeg anser at de kjørte dette oppgjøret i grøfta, men YS kunne kuttet båndene med LO de også. En lengre oppe her har rett i at andre forbund ikke har vært like halleluja i media om at oppgjøret var så bra. Men samtidig er det jo nesten bare LO som får oppmerksomhet i media, om de andre prøver eller sitter mer stille i båten vet jeg ikke. Men jeg leste at mitt YS-forbund vil ha et "like godt oppgjør i 2025", så det lover i hvert fall ikke bra. Er noen her ansatt i staten og ikke medlem av noe fagforbund? Hvordan gikk isåfall oppgjøret for dere? Anonymkode: 2b0dc...e76 LO er så stor, at de refererer nok til industri og kommuneansatte - som hadde et veldig godt oppgjør. Vi i staten er kun et lite vedheng for dem, et vedheng de ikke bryr seg så mye om. Kanskje en liten stein i skoen. Vi har noen på min arbeidsplass som er uorganisert. De fikk relativt bra tillegg. Alt fra 19000 - 22000. De lå riktignok litt lavt iht stillingskode, så sånn sett ok prioritering. Hos oss ligger majoriteten på 2,5% økning. En del fikk under 2%, og noen heldige (de vanlige) over 5%. Jeg personlig gikk ned 20 000 i reallønn. Jeg kan legge til at noe av det mest irriterende hos oss, er at HR er såå fornøyd med dette gode oppgjøret og den gode fordelingen. For nå, kjære ansatte, kommer etterbetalingen. Og vi er allerede i gang med dette «spennende» oppgjøret for 2025. Så «bare vent». Nei, jeg kjenner at det er på tide å komme seg bort fra staten. Anonymkode: 57e5f...c74 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #122 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg kan legge til at noe av det mest irriterende hos oss, er at HR er såå fornøyd med dette gode oppgjøret og den gode fordelingen. For nå, kjære ansatte, kommer etterbetalingen. Og vi er allerede i gang med dette «spennende» oppgjøret for 2025. Så «bare vent». Nei, jeg kjenner at det er på tide å komme seg bort fra staten. Anonymkode: 57e5f...c74 Her har de også trøstet med at det kommer en solid etterbetaling. Så ble det langt fra solid selv når 10-11 mnd utbetales samtidig. Tror ikke stemningen går i taket for en tusenlapp ekstra etter skatt, når dette er for 11 mnd. Og alt snakket om et "like godt" oppgjør i 2025 betyr jo at forventningen blir veldig lav også der. Men jeg håper som et minimum at de denne gangen klarer å bli enige så vi får det utbetalt til sommeren. Anonymkode: 2b0dc...e76
AnonymBruker Skrevet 15. februar #123 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her har de også trøstet med at det kommer en solid etterbetaling. Så ble det langt fra solid selv når 10-11 mnd utbetales samtidig. Tror ikke stemningen går i taket for en tusenlapp ekstra etter skatt, når dette er for 11 mnd. Og alt snakket om et "like godt" oppgjør i 2025 betyr jo at forventningen blir veldig lav også der. Men jeg håper som et minimum at de denne gangen klarer å bli enige så vi får det utbetalt til sommeren. Anonymkode: 2b0dc...e76 Retter meg selv litt, de ble jo enige i fjor, men ikke om et oppgjør som kunne aksepteres av medlemmene. 75% lokalt ble en blodrød klut for LOs medlemmer, ikke så rart når man ser at de aller fleste fikk veldig lite av dette i det endelige oppgjøret. Anonymkode: 2b0dc...e76 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #124 Skrevet 15. februar Snok1 skrev (1 time siden): Det vil jeg ikke fortelle mtp anonymitet. Sorry. Jeg skjønner du ikke vil si nøyaktig arbeidsplass, men type virksomhet hadde vært nyttig. Direktorat, universitet, tilsyn etc. Anonymkode: 345d9...367
Snok1 Skrevet 15. februar #125 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner du ikke vil si nøyaktig arbeidsplass, men type virksomhet hadde vært nyttig. Direktorat, universitet, tilsyn etc. Anonymkode: 345d9...367 Anonymitet her inne betyr mye for meg. Beklager. Jeg deler altfor mye personlig her inne og må være kritisk til at som kan hinte om min identitet. Hovedpoenget med å være på KG er nettopp anonymitet. Beklager. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #126 Skrevet 15. februar Denne tråden minner meg om det året jeg fikk 200 kr i lønnsøkning den første gangen jeg fikk være med i et lønnsoppgjør (hadde vært ansatt i nesten to år da). Det var i 2020, og vi hadde jobbet som noen tørk ved min arbeidsplass i administrasjonen på et universitet for opprettholde undervisningen. Fikk ingen overtidsbetaling selv om sjefen (muntlig) påla meg overtid som skulle føres som innarbeiding. Resultatet var at jeg nektet å jobbe gratis overtid, noe som resulterte i massivt arbeidspress de timene jeg var på jobb. Fikk jobben gjort på et vis, og endte altså opp med 200 kr i lønnsøkning. Klarte via et annet jobbtilbud å krangle til meg 30 000 det året men det var for lite for sent. Byttet jobb kort tid deretter til det private, og tjener nå dobbelt. Fikk også 5.6% tillegg i 2024 (nesten 50 000 opp) uten masse fiksfakseri som "glidning" og "overheng" som "forklaring" på at de nye pengene i potten allerede er brukt opp og ikke kan deles ut likevel. Mitt råd til alle som har mulighet, er å rømme staten. Kanskje, hvis det kommer en skikkelig exodus, blir de nødt til å betale anstendige lønninger. Anonymkode: c0388...271 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar #127 Skrevet 15. februar Snok1 skrev (1 time siden): Anonymitet her inne betyr mye for meg. Beklager. Jeg deler altfor mye personlig her inne og må være kritisk til at som kan hinte om min identitet. Hovedpoenget med å være på KG er nettopp anonymitet. Beklager. Det er selvsagt helt greit! Så nå at du bruker brukernavn, jeg poster som anonym fordi det er fort å legge sammen informasjon fra mange innlegg. Så det forstår jeg godt. Vi i staten får håpe på et bedre oppgjør i 2025, men det ser ikke lovende ut, virker som vi er nederst på prioriteringslista hele tiden. Som et minimum bør de se bort fra Forsvaret, slik at vi som ikke jobber i Forsvaret ikke blir trukket ned bare fordi de har gode tider… Anonymkode: 345d9...367 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar #128 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette var det blant andre LO ikke forsto i årets oppgjør, derfor ble det en streik som de ikke ville ha, og fikk avsluttet lynkjapt. Jeg går mye ut mot LO i denne tråden da jeg anser at de kjørte dette oppgjøret i grøfta, men YS kunne kuttet båndene med LO de også. En lengre oppe her har rett i at andre forbund ikke har vært like halleluja i media om at oppgjøret var så bra. Men samtidig er det jo nesten bare LO som får oppmerksomhet i media, om de andre prøver eller sitter mer stille i båten vet jeg ikke. Men jeg leste at mitt YS-forbund vil ha et "like godt oppgjør i 2025", så det lover i hvert fall ikke bra. Er noen her ansatt i staten og ikke medlem av noe fagforbund? Hvordan gikk isåfall oppgjøret for dere? Anonymkode: 2b0dc...e76 Har en kollega som ikke er medlem i fagforening og fikk 3,5 %. Vi andre fikk mellom 2 og 4 %. Anonymkode: d5b81...ed1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #129 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har en kollega som ikke er medlem i fagforening og fikk 3,5 %. Vi andre fikk mellom 2 og 4 %. Anonymkode: d5b81...ed1 Det må ha skjedd noe rart hos oss da det høres ut til at de fleste har fått i overkant av 1% inkludert de 0,75%. Man får grave i protokollen når den kommer. Anonymkode: 2b0dc...e76 2
Snok1 Skrevet 15. februar #130 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er selvsagt helt greit! Så nå at du bruker brukernavn, jeg poster som anonym fordi det er fort å legge sammen informasjon fra mange innlegg. Så det forstår jeg godt. Vi i staten får håpe på et bedre oppgjør i 2025, men det ser ikke lovende ut, virker som vi er nederst på prioriteringslista hele tiden. Som et minimum bør de se bort fra Forsvaret, slik at vi som ikke jobber i Forsvaret ikke blir trukket ned bare fordi de har gode tider… Anonymkode: 345d9...367 Jeg er litt overrasket over at du forteller om så lave tillegg. Hos meg er de ansatte sånn passe mellomfornøyde. Det er nok slutt på de gode oppgjørene nå dersom renten går ned. Jeg har vært borte fra KG en stund, og registrerer at nesten alle skriver som anonym nå. Grunnen til at jeg ble borte var at noen kjente meg igjen fra et annet nettsted og koblet de to identitetene sammen her inne. Derfor har jeg tatt en laaaaang pause. Skjønner godt hvorfor mange bruker anonym-knappen.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #131 Skrevet 15. februar Snok1 skrev (51 minutter siden): Jeg er litt overrasket over at du forteller om så lave tillegg. Hos meg er de ansatte sånn passe mellomfornøyde. Det er nok slutt på de gode oppgjørene nå dersom renten går ned. Skikkelig svarteper for de som uansett ikke får lån. I lønnsoppgjørene på den tiden renta var lav, ble det sagt at man trengte ikke stå stort lønnstillegg pga lav rente. Som om alle har, eller får, lån. Anonymkode: 2b0dc...e76
Snok1 Skrevet 15. februar #132 Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Skikkelig svarteper for de som uansett ikke får lån. I lønnsoppgjørene på den tiden renta var lav, ble det sagt at man trengte ikke stå stort lønnstillegg pga lav rente. Som om alle har, eller får, lån. Anonymkode: 2b0dc...e76 Ja, jeg vet. Eneste trøste er at det har bremset veksten i boligpriser i Østlandsområdet, men nå kommer nok ketchup-effekten.
AnonymBruker Skrevet 15. februar #133 Skrevet 15. februar Snok1 skrev (1 time siden): Jeg er litt overrasket over at du forteller om så lave tillegg. Hos meg er de ansatte sånn passe mellomfornøyde. Det er nok slutt på de gode oppgjørene nå dersom renten går ned. Jeg har vært borte fra KG en stund, og registrerer at nesten alle skriver som anonym nå. Grunnen til at jeg ble borte var at noen kjente meg igjen fra et annet nettsted og koblet de to identitetene sammen her inne. Derfor har jeg tatt en laaaaang pause. Skjønner godt hvorfor mange bruker anonym-knappen. Blandet du sammen meg med en annen anonym i første avsnitt, jeg tror ikke jeg har fortalt om de laveste tilleggene her inne? Jeg har blitt ganske overrasket over de mange som forteller om tillegg i klassen 0-7000kr. Av de jeg forhandlet for, fikk alle mellom 22 000 og 35 000kr. Vi kom relativt godt ut fordi vi hadde noen medlemmer som ikke var med i lønnsoppgjøret, men de inngikk i lønnsmassen vår, som vi heldigvis fikk «beholde». Dermed kom alle ut over 3%, et medlem var oppe i nesten 6%. Jeg har jo sett tallene for alle i min virksomhet i UNIO/Akademikerne, og de fleste fikk i alle fall 2%. Med noen unntak, stort sett folk i midlertidige stillinger eller folk som har sluttet. Ikke at 2% er noe å juble over akkurat, på ingen måte. Jeg forstår helt ærlig ikke helt disse lønnsoppgjørene, jeg forstår at det forsvinner penger fra potten pga glidning og overheng, men hvorfor gjør det tilsynelatende ikke det i det private eller for den del i kommunen eller spekter? Hvorfor er det staten som sitter igjen med en pott som er halvparten av ramma i lønnsoppgjøret? Vet noen dette? Så ekkelt at du ble kjent igjen, jeg har opplevd det samme, men på et annet forum. Det er en grunn til at jeg bruker anonymknappen her inne. Anonymkode: 345d9...367 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar #134 Skrevet 15. februar Begredelig oppgjør. Totalt havner jeg på rett under 5 % for 2024, men ca 4% er da fra forhandling direkte med arbeidsgiver. Helt vilkårlig fordelt hvem som fikk og ikke fikk i årets oppgjør for vår del, med hele potten lokalt. Ingen sammenheng med hvem som har levert krav, hva kravene besto av osv... Sannsynligvis er et jobbbytte nært forestående og så godt som umiddelbar utmelding fra fagforbundet. Hadde vært lagt bedre tjent med det andre aktuelle fagforbundet, pluss en arbeidsgiver som faktisk ser verdien i meg. Anonymkode: 3d57c...59b 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #135 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 17.24): Blandet du sammen meg med en annen anonym i første avsnitt, jeg tror ikke jeg har fortalt om de laveste tilleggene her inne? Jeg har blitt ganske overrasket over de mange som forteller om tillegg i klassen 0-7000kr. Av de jeg forhandlet for, fikk alle mellom 22 000 og 35 000kr. Vi kom relativt godt ut fordi vi hadde noen medlemmer som ikke var med i lønnsoppgjøret, men de inngikk i lønnsmassen vår, som vi heldigvis fikk «beholde». Dermed kom alle ut over 3%, et medlem var oppe i nesten 6%. Jeg har jo sett tallene for alle i min virksomhet i UNIO/Akademikerne, og de fleste fikk i alle fall 2%. Med noen unntak, stort sett folk i midlertidige stillinger eller folk som har sluttet. Ikke at 2% er noe å juble over akkurat, på ingen måte. Jeg forstår helt ærlig ikke helt disse lønnsoppgjørene, jeg forstår at det forsvinner penger fra potten pga glidning og overheng, men hvorfor gjør det tilsynelatende ikke det i det private eller for den del i kommunen eller spekter? Hvorfor er det staten som sitter igjen med en pott som er halvparten av ramma i lønnsoppgjøret? Vet noen dette? Så ekkelt at du ble kjent igjen, jeg har opplevd det samme, men på et annet forum. Det er en grunn til at jeg bruker anonymknappen her inne. Anonymkode: 345d9...367 Hva kjennetegner de som fikk de høyeste tilleggene? Anonymkode: dfb4c...244
AnonymBruker Skrevet 18. februar #136 Skrevet 18. februar Når skal alt være ferdig forhandlet i Staten (for 2024), og når kan man forvente beskjed om hva resultatet ble? Anonymkode: 0201c...dce
Gjest takinova Skrevet 18. februar #137 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2025 den 21.09): Jeg er tillitsvalgt, og snakker naturlig nok også med mange andre tillitsvalgte. Men det er klart at hvis man presterer medium minus på jobb, er det en fordel med høye sentrale tillegg. Mens hvis man er høytpresterende, er det en fordel at mye/hele potten fordeles lokalt. Anonymkode: 345d9...367 Men hvordan måles dette? I noen få yrker kan man kanskje måle direkte på bunnlinja. Men hvordan vet man det ellers? Er det de som er mest utadvente og vokale? Eller de som klokker flest timer? Eller de som produserer flest saker/største saker? Eller de som..... Vanskelig dette.
AnonymBruker Skrevet 18. februar #138 Skrevet 18. februar Årets lønnsoppgjør ble en kostbar affære. Trodde jeg hadde fått sendt inn lønnskrav, men så nå i dag at den var blitt lagret som utkast - ikke sendt. Da har fagforbundet ikke kunne forhandle for meg, og jeg fikk bare det sentrale tillegget på 0.75%. Lokalt + sentralt tillegg hos oss var snitt: 3.72% median: 3.30% Er så koke forbanna på meg selv nå, da denne glippen ser ut til å ha kostet meg rundt 20k. Ble informert av min sjef at hen hadde lagt inn anbefaling, men tydeligvis blir denne ignorert av fagforbundet når det ikke ligger ved noe eksplisitt lønnskrav fra arbeidstakeren? Fikk bare svar fra FF at det ikke kunne forhandle for meg, da de ikke hadde fått noe krav fra meg. Anonymkode: a95ac...4cb
AnonymBruker Skrevet 18. februar #139 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når skal alt være ferdig forhandlet i Staten (for 2024), og når kan man forvente beskjed om hva resultatet ble? Anonymkode: 0201c...dce Jeg fikk hele 1,75 %! Til å grine av. Og til å søke ny jobb av. Ble et elendig oppgjør for de fleste, men en del fikk også 3-4%. Anonymkode: eb828...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar #140 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg fikk hele 1,75 %! Til å grine av. Og til å søke ny jobb av. Ble et elendig oppgjør for de fleste, men en del fikk også 3-4%. Anonymkode: eb828...8f6 Du burde forresten fått svar nå, tror de fleste har fått det. Anonymkode: eb828...8f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå