AnonymBruker Skrevet 14. februar #101 Del Skrevet 14. februar Altså de her eier jo bare ikke skam https://www.vg.no/nyheter/i/VzrPRV/lo-krever-at-du-skal-faa-et-skikkelig-loennsloeft 2024 ble liksom et stort jubelår? Og så sitter noen av oss her og har fått langt under prisstigningen. Anonymkode: 2b0dc...e76 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #102 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Noen får lokalt..mange får 0 i lokalt .lærere og helsesektoren fikk forøvrig over 5% flatt - så man har noe å sammenligne seg mot 😉 Kun resten av offentlig sektor som må krangle om å få lokale tillegg - sykepleiere kan gjerne "drepe" pasienter og likevel få 5,3% 😉 Anonymkode: 7b915...884 Jeg tror ikke lærerne og sykepleierne forstår hvor godt lønnsoppgjøret deres var i 2024……… Veldig få i staten har fått et like godt oppgjør, med unntak av Forsvaret. Les artikkel på Tidsskriftet sykepleien, der står det at lønnsveksten i staten var på 4,9%, når man holder Forsvaret utenom, dvs godt under frontfaget. Og det meste blir spist opp av overheng og glidning. Det er også riktig å holde Forsvaret utenom, for der har de lønnsgalopp fordi de må rekruttere masse folk fordi de er de eneste som får penger for tiden. Og de hadde også høyt lønnsnivå fra før. https://www.facebook.com/share/18v9mQReiG/?mibextid=wwXIfr Nå handler ikke dette om at jeg ikke unner lærere og sykepleiere mer lønn, men jeg forstår ikke at staten til stadighet skal være lønnstaperne. Jeg jobber i akademia, her er det helt vanlig at lektorer fra skolen som får seg jobb som universitetslektor må gå ned 100k i lønn. Selv om det er de flinkeste folkene som burde jobbe med lærerutdanninga og de burde tjene mer enn i skolen! Anonymkode: 345d9...367 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #103 Del Skrevet 14. februar PS: Jeg kom ganske godt ut i år, jeg fikk nesten 4%. Det er fremdeles langt under det jeg ville fått hvis jeg hadde jobbet i skolen. I tillegg har de en langt mer gunstig lønnsstige. Anonymkode: 345d9...367 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #104 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke lærerne og sykepleierne forstår hvor godt lønnsoppgjøret deres var i 2024……… Veldig få i staten har fått et like godt oppgjør, med unntak av Forsvaret. Les artikkel på Tidsskriftet sykepleien, der står det at lønnsveksten i staten var på 4,9%, når man holder Forsvaret utenom, dvs godt under frontfaget. Og det meste blir spist opp av overheng og glidning. Det er også riktig å holde Forsvaret utenom, for der har de lønnsgalopp fordi de må rekruttere masse folk fordi de er de eneste som får penger for tiden. Og de hadde også høyt lønnsnivå fra før. https://www.facebook.com/share/18v9mQReiG/?mibextid=wwXIfr Nå handler ikke dette om at jeg ikke unner lærere og sykepleiere mer lønn, men jeg forstår ikke at staten til stadighet skal være lønnstaperne. Jeg jobber i akademia, her er det helt vanlig at lektorer fra skolen som får seg jobb som universitetslektor må gå ned 100k i lønn. Selv om det er de flinkeste folkene som burde jobbe med lærerutdanninga og de burde tjene mer enn i skolen! Anonymkode: 345d9...367 Jeg må fortsatt ventetid Mars før jeg vet om jeg får noe mer enn 1!% for 2024 - som jeg ennå ikke har sett noe til. Jeg ønsker nå et folkeopprør mot helse/skolevesenet som ikke trenger å krangle seg til noe merinntekter 1%/lokale oppgjør/lønnsglidning Anonymkode: 7b915...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #105 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså de her eier jo bare ikke skam https://www.vg.no/nyheter/i/VzrPRV/lo-krever-at-du-skal-faa-et-skikkelig-loennsloeft 2024 ble liksom et stort jubelår? Og så sitter noen av oss her og har fått langt under prisstigningen. Anonymkode: 2b0dc...e76 De har tydelig glemt de statsansatte. Dog fikk noen hos oss betydelig bedre oppgjør enn andre. Vi har alt fra 1% til 6%. De fleste fikk dog rundt 2 - 2,5. Hadde vært fint om media kunne belyst dette. Jubelår my ass. Anonymkode: 57e5f...c74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #106 Del Skrevet 14. februar Blir nervøs av å lese her. Jobber på et universitet og vi venter fortsatt. Anonymkode: c58c7...666 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #107 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De har tydelig glemt de statsansatte. Dog fikk noen hos oss betydelig bedre oppgjør enn andre. Vi har alt fra 1% til 6%. De fleste fikk dog rundt 2 - 2,5. Hadde vært fint om media kunne belyst dette. Jubelår my ass. Anonymkode: 57e5f...c74 LO ønsker jo egentlig mest mulig sentralt, fordi de vet hvor ulikt og urettferdig dette slår ut. Men når de ikke får det til i forhandlingene, bare later de som alle fikk et godt oppgjør. Jeg er redd dette gjentar seg om et par måneder og at mesteparten lokalt blir den nye normalen. Min arbeidsgiver beviste i hvert fall til gangs at den ikke taklet overgangen til at det meste var lokalt. Bortfallet av lønnstrinn (som vel LO var imot om jeg ikke tar feil?) førte i det minste til at ingen hos oss såvidt jeg vet fikk null. Men det høres ut til at de aller fleste i realiteten fikk minus, dvs godt under prisstigning. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #108 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): LO ønsker jo egentlig mest mulig sentralt, fordi de vet hvor ulikt og urettferdig dette slår ut. Men når de ikke får det til i forhandlingene, bare later de som alle fikk et godt oppgjør. Jeg er redd dette gjentar seg om et par måneder og at mesteparten lokalt blir den nye normalen. Min arbeidsgiver beviste i hvert fall til gangs at den ikke taklet overgangen til at det meste var lokalt. Bortfallet av lønnstrinn (som vel LO var imot om jeg ikke tar feil?) førte i det minste til at ingen hos oss såvidt jeg vet fikk null. Men det høres ut til at de aller fleste i realiteten fikk minus, dvs godt under prisstigning. Anonymkode: 2b0dc...e76 De fleste ville fått under prisstigningen uansett, for potten var liten pga det ble trukket fra så mye pga glidning og overheng. Selv om det vel var forsvaret som sto for en betydelig andel av glidningen, men… Vi var dømt til reallønnsnedgang i utgangspunktet. Hos oss synes jeg at det at alt fordeles lokalt fungerer ganske bra sånn jevnt over. Hvis alt fordeles sentralt får man ikke gjort noe med urimelige lønnsforskjeller, og man får heller ikke til å belønne folk som gjør en ekstra god jobb. Men uavhengig av om alt hadde blitt fordelt lokalt eller sentralt: Det var bare 2,7% å fordele, så de fleste ville fått reallønnsnedgang uansett. Hvordan sykepleierne og lærerne klarte å få så mye mer, det vet jeg ikke. Bra for dem. Men staten hadde et skikkelig dårlig lønnsoppgjør. Jeg gjorde en kjapp utregning på et par tilfeldig valgte kategorier lærere. Lektor med tillegg, 6 års ansiennitet: 4,63%. Lektor med tillegg, 16 års ansiennitet: 4,99%. Et kjapt øyekast viser meg at jeg tror ikke det er en eneste lærer i hele Norge som er engang i nærheten av 2,7%. Så hvordan de har fått til det, det skulle jeg likt å vite. De har vel også overheng og glidning. Anonymkode: 345d9...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #109 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Blir nervøs av å lese her. Jobber på et universitet og vi venter fortsatt. Anonymkode: c58c7...666 Det kan jo hende du kommer godt ut. Men det var ikke mye å fordele, så det kan være greit å ikke ha for høye forventninger. Hilsen tillitsvalgt på et universitet (ganske sikkert ikke der du jobber, siden vårt oppgjør er gjort kjent for de ansatte). Anonymkode: 345d9...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #110 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De fleste ville fått under prisstigningen uansett, for potten var liten pga det ble trukket fra så mye pga glidning og overheng. Selv om det vel var forsvaret som sto for en betydelig andel av glidningen, men… Vi var dømt til reallønnsnedgang i utgangspunktet. Hos oss synes jeg at det at alt fordeles lokalt fungerer ganske bra sånn jevnt over. Hvis alt fordeles sentralt får man ikke gjort noe med urimelige lønnsforskjeller, og man får heller ikke til å belønne folk som gjør en ekstra god jobb. Men uavhengig av om alt hadde blitt fordelt lokalt eller sentralt: Det var bare 2,7% å fordele, så de fleste ville fått reallønnsnedgang uansett. Anonymkode: 345d9...367 Det mest frustrerende er egentlig å høre hele tiden hvor godt oppgjøret var, og at alle nå har fått bedre råd. Når det er så langt fra sannheten. Sånn prinsipielt er jeg enig i at noe må fordeles lokalt for å jevne ut forskjeller. Men det fungerer dessverre bare hvis man har rettferdige lokale oppgjør. Hos oss forsterkes bare forskjellene. Så jeg ville heller hatt like oppgjør og aldri ta igjen etterslepet, enn å bli hengende lengre etter for hvert år. Anonymkode: 2b0dc...e76 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #111 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, fikk 0,75% sentralt og 0,3% lokalt. Kan fort bli streik igjen til våren hvis de vedtar noe like dårlig en gang til. Men vanskelig å løse det der med at noen vil ha alt lokalt og andre alt sentralt. Anonymkode: 2b0dc...e76 Oj, det var ikke rare greiene du fikk! Jobber du i universitetssektoren ? Anonymkode: bdbd3...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar #112 Del Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oj, det var ikke rare greiene du fikk! Jobber du i universitetssektoren ? Anonymkode: bdbd3...3b2 Nei. Men de la seg på et veldig lavt felles tillegg, og mesteparten til individuelt. Som sagt ikke hørt om noen som fikk mer enn 6000, så er spent på å se protokollen hvor pengene gikk. 6000 er jo ganske stusselig det også, selv om det er bedre enn 1500. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:27 #113 Del Skrevet lørdag kl 08:27 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det mest frustrerende er egentlig å høre hele tiden hvor godt oppgjøret var, og at alle nå har fått bedre råd. Når det er så langt fra sannheten. Sånn prinsipielt er jeg enig i at noe må fordeles lokalt for å jevne ut forskjeller. Men det fungerer dessverre bare hvis man har rettferdige lokale oppgjør. Hos oss forsterkes bare forskjellene. Så jeg ville heller hatt like oppgjør og aldri ta igjen etterslepet, enn å bli hengende lengre etter for hvert år. Anonymkode: 2b0dc...e76 Skjønner veldig godt at du er frustrert! Som tillitsvalgt er det også en krevende øvelse å forklare at potten er liten, når lønnsoppgjøret liksom var så godt. Det hjelper neppe for LOs medlemmer at LO sentralt har frontet det «gode oppgjøret» mer enn jeg har sett de andre gjøre. Anonymkode: 345d9...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:33 #114 Del Skrevet lørdag kl 08:33 Jeg er en av dem som fikk et godt oppgjør. Jeg er ung og ligger derfor 100 000 kr under snittlønnen for en Akademiker. I år ble det jevnet litt ut. Opplever at det har blitt jevnet ut hvert år, for når jeg startet for fem år siden lå jeg 200 000 kr under snitt. Så for min del opplever jeg at lokale oppgjør fungerer etter formålet. Og det er grunnen til at jeg blir i staten, hadde jeg aldri tatt innpå seniorene hadde jeg gått rett til privat. Anonymkode: 3ab6c...ca4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 08:35 #115 Del Skrevet lørdag kl 08:35 AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 16.08): Hei, vi har nettopp fått lønnsoppgjøret for 2024. Min arbeidsplass følger statens lønnsoppgjør, som ble ferdig sent. Alle i administrasjonen fikk 2,1% som generelt tillegg. Jeg stusset veldig på dette, for er ikke dette veldig lite? De fleste av venner/familie fikk en økning på 4,2 til 5,8 % i 2024. Var ikke dette veldig dårlig fremforhandlet? Anonymkode: 44e44...507 Det er lite. De som er offentlig ansatte på min arbeidsplass hadde en ramme (sentralt +lokalt) på 5,3%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:54 #116 Del Skrevet lørdag kl 08:54 Jeg fikk 9500 ekstra i året og skjønner jeg har vært en av de «heldige». Jeg har allerede en lav årslønn, og vil nå havne på rundt 570k i året. Jeg har en veldig samfunnsviktig jobb jeg er glad i, men det betaler jo ikke regningene. Blir nok jobb bytte i 2025/2026. Helt tragisk med det oppgjøret som har vært! Anonymkode: eb828...8f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:43 #117 Del Skrevet lørdag kl 09:43 Snok1 skrev (1 time siden): Det er lite. De som er offentlig ansatte på min arbeidsplass hadde en ramme (sentralt +lokalt) på 5,3%. Hvor er dette? Anonymkode: 345d9...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet lørdag kl 10:09 #118 Del Skrevet lørdag kl 10:09 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor er dette? Anonymkode: 345d9...367 Det vil jeg ikke fortelle mtp anonymitet. Sorry. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:16 #119 Del Skrevet lørdag kl 10:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk 9500 ekstra i året og skjønner jeg har vært en av de «heldige». Jeg har allerede en lav årslønn, og vil nå havne på rundt 570k i året. Jeg har en veldig samfunnsviktig jobb jeg er glad i, men det betaler jo ikke regningene. Blir nok jobb bytte i 2025/2026. Helt tragisk med det oppgjøret som har vært! Anonymkode: eb828...8f6 Dette var det blant andre LO ikke forsto i årets oppgjør, derfor ble det en streik som de ikke ville ha, og fikk avsluttet lynkjapt. Jeg går mye ut mot LO i denne tråden da jeg anser at de kjørte dette oppgjøret i grøfta, men YS kunne kuttet båndene med LO de også. En lengre oppe her har rett i at andre forbund ikke har vært like halleluja i media om at oppgjøret var så bra. Men samtidig er det jo nesten bare LO som får oppmerksomhet i media, om de andre prøver eller sitter mer stille i båten vet jeg ikke. Men jeg leste at mitt YS-forbund vil ha et "like godt oppgjør i 2025", så det lover i hvert fall ikke bra. Er noen her ansatt i staten og ikke medlem av noe fagforbund? Hvordan gikk isåfall oppgjøret for dere? Anonymkode: 2b0dc...e76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 10:22 #120 Del Skrevet lørdag kl 10:22 Dette er deprimerende. Jeg er statsansatt forsker med lang utdannelse og 20 års erfaring. Tjener langt mindre enn studiekamerater i det private. Har tatt det for en del av pakka ved at jeg trives godt på arbeidsplassen og med arbeidsoppgavene. Men å i praksis gå ned i lønn når alt nå har blitt så dyrt, det er skikkelig surt. Såpass at jeg bør ta grep og bytte jobb. For i staten er det ikke spesielt mye mer å hente. Anonymkode: 0c00b...521 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå