Gå til innhold

Lønnsoppgjør på 2,1% i 2024….veldig lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nå har forresten de første kollegene begynt å få mail, mellom 4000 og 6000 så langt. Venter spent.

Anonymkode: 2b0dc...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har forresten de første kollegene begynt å få mail, mellom 4000 og 6000 så langt. Venter spent.

Får vel sjekke mailen snart da, er på ferie men forventer ingenting da jeg er senior og sjefen ikke liker meg - tross at jeg har betalt kompetanse. 😉

Fikk utbetalt 1900kr ekstra på Feb lønna for 10mnd etterbetalt fra 2024 - er til å le seg ihel av 😅

Anonymkode: 7b915...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får vel sjekke mailen snart da, er på ferie men forventer ingenting da jeg er senior og sjefen ikke liker meg - tross at jeg har betalt kompetanse. 😉

Fikk utbetalt 1900kr ekstra på Feb lønna for 10mnd etterbetalt fra 2024 - er til å le seg ihel av 😅

God kompetanse mente jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hehe, noen kroner mer enn meg det 😅 vi får trøste oss med at rentetapet på å få dem så sent ikke blir stort med så små beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

hehe, noen kroner mer enn meg det 😅 vi får trøste oss med at rentetapet på å få dem så sent ikke blir stort med så små beløp.

Sjekket info nå - vi har ikke lokale forhandlinger før fra mandag 17.-28.feb hos oss LO/YS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

LOs medlemmer brydde seg nok mindre enn hva LO trodde om hva som kanskje kan komme en gang i fremtiden. De trengte et vesentlig høyere tillegg enn 0,75% i et år hvor det var skyhøy inflasjon. De forsto heller ikke at LO øyeblikkelig ville ta det til frivillig lønnsnemnd, og at det ville ende med at ikke en krone ble utbetalt i fjor. 

Problemet var at LO hadde de lange brillene på, og undervurderte at medlemmene deres hadde de korte brillene på. Og de kunne jo ikke kommunisere planen sin så tydelig som jeg gjorde i innlegget mitt, for da hadde de fått mange på nakken i UNIO/Akad. Organisasjonene og de tillitsvalgte så jo hva som skjedde, men de fleste vet ikke hvordan lønnsoppgjørene egentlig funker. De vet jo ikke at det systematisk omfordeles penger fra uorganiserte til organiserte. De er ikke klar over at «omfordeling» og kronetillegg betyr at staten mister høyt kvalifisert arbeidskraft fordi lønna er for dårlig. 
Så dette ble skikkelig dårlig for LO - vel fortjent, når de feilvurderer medlemmene sine totalt, og går i strupen på andre sammenslutningers lovlige streik og kaller den usolidarisk. Det var ikke ok, Peggy. 

Anonymkode: 345d9...367

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Problemet var at LO hadde de lange brillene på, og undervurderte at medlemmene deres hadde de korte brillene på. 

Så dette ble skikkelig dårlig for LO - vel fortjent, når de feilvurderer medlemmene sine totalt, og går i strupen på andre sammenslutningers lovlige streik og kaller den usolidarisk. Det var ikke ok, Peggy. 

Ja, LO klarte rett og slett ikke å sette seg inn i det at noen må ha penger til å betale regningene her og nå. Og ja, Peggys opptreden var merkelig, skulle likt å høre hvordan hun hadde reagert om andre hakket løs på en LO-streik. Personlig forstår jeg ikke at noen som ikke stemmer rødgrønt vil være medlem av LO, de driver jo ren partipropaganda med "vi skal vinne valget", osv. Som YS-medlem er jeg også lei av at YS alltid henger på LO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk 3 % opp. Akademikerne, i staten. Bør man være fornøyd med det? Jeg aner virkelig ikke, for forstår ingenting av lønnsforhandlinger

Anonymkode: dfb4c...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et par timer nå siden et par kolleger fikk mail, så ser dårlig ut... Men har jo vært lunsj i mellomtiden, så gir ikke opp enda 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Resultatet er inne, 0,3%(!) på de som ikke fikk trynetillegg eller har stige. Ca 1500 før skatt... Men nå hadde jeg begynt å forberede meg på 0, så.. Men bikket jo over prosenten med det sentrale tillegget da 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk bekreftet at de med stige får samme lille tillegg som oss pluss det de har i stigen, så kort ansiennitet ble vinnerne igjen. Hvis man kan kalle noen vinnere, det meste jeg har hørt noen har fått var 6000, så kanskje 11-12000 med stige. Litt vanskelig å forstå hvor alle pengene har gått når de lokale forhandlingene var størstedelen av oppgjøret. Det blir reallønnsnedgang på de aller fleste. Nå er det bare å vente på vårens oppgjør, der vi får høre at det er stort overheng etter det flotte oppgjøret fra 24. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk 3 % opp. Akademikerne, i staten. Bør man være fornøyd med det? Jeg aner virkelig ikke, for forstår ingenting av lønnsforhandlinger

Anonymkode: dfb4c...244

Ja, det var 2,7% å dele ut, så du kom bittelitt bedre ut. Ikke fantastisk,  men ikke dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, LO klarte rett og slett ikke å sette seg inn i det at noen må ha penger til å betale regningene her og nå. Og ja, Peggys opptreden var merkelig, skulle likt å høre hvordan hun hadde reagert om andre hakket løs på en LO-streik. Personlig forstår jeg ikke at noen som ikke stemmer rødgrønt vil være medlem av LO, de driver jo ren partipropaganda med "vi skal vinne valget", osv. Som YS-medlem er jeg også lei av at YS alltid henger på LO.

Ja, jeg har tenkt det samme om Peggy! Gjett om hun hadde gått i spinn hvis lederen av Akademikerne hadde sagt noe slik om en LO-streik! 🤣 Da hadde det blitt månelyst. 
Jeg forstår godt du er lei av at YS dilter etter LO, jeg forstår ikke helt vitsen med YS når det tydeligvis er LO som sitter med makta likevel…

Jeg synes det er uheldig med sammenblandingen LO/Ap. Og jeg er medlem i Ap (og Akademikerne) selv… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår godt du er lei av at YS dilter etter LO, jeg forstår ikke helt vitsen med YS når det tydeligvis er LO som sitter med makta likevel…

Jeg synes det er uheldig med sammenblandingen LO/Ap. Og jeg er medlem i Ap (og Akademikerne) selv… 

Hos oss er de fleste i YS fordi de ikke vil at kontingenten skal gå rett i lomma på AP. Men avtalene man får er så langt like. Denne gangen ble det virkelig svarteper. Jeg er virkelig fristet til å regne ut hvor mye tap i reallønn dette blir, og jobbe tilsvarende kortere dag. Men er ikke helt meg det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Et par timer nå siden et par kolleger fikk mail, så ser dårlig ut... Men har jo vært lunsj i mellomtiden, så gir ikke opp enda 😅

Hvordan gikk det? 😊

Anonymkode: 1afb5...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan gikk det? 😊

1500 kroner ca. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

1500 kroner ca. 

😂 Sorry at jeg ler, men det er bare så tragisk. Det « gode» 2024 oppgjøret som ble så bra, og man har ventet på i ett år, også er dette fasiten. Det er til å grine av. 

Har ikke fått resultatet enda selv, men forventer nada, da jeg er i permisjon. 😝

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂 Sorry at jeg ler, men det er bare så tragisk. Det « gode» 2024 oppgjøret som ble så bra, og man har ventet på i ett år, også er dette fasiten. Det er til å grine av. 

Har ikke fått resultatet enda selv, men forventer nada, da jeg er i permisjon. 😝

Men det er vel bare det sentrale, man får vel lokalt også? Det får i hvert fall vi, selv om jeg ikke forstår stort av dette 🤣

Anonymkode: bdbd3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er vel bare det sentrale, man får vel lokalt også? Det får i hvert fall vi, selv om jeg ikke forstår stort av dette 🤣

Ja, fikk 0,75% sentralt og 0,3% lokalt. Kan fort bli streik igjen til våren hvis de vedtar noe like dårlig en gang til. Men vanskelig å løse det der med at noen vil ha alt lokalt og andre alt sentralt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen får lokalt..mange får 0 i lokalt .lærere og helsesektoren fikk forøvrig over 5% flatt - så man har noe å sammenligne seg mot 😉

Kun resten av offentlig sektor som må krangle om å få lokale tillegg - sykepleiere kan gjerne "drepe" pasienter og likevel få 5,3% 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...