Gå til innhold

Lønnsoppgjør på 2,1% i 2024….veldig lite?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet alt det der, det kjennes uansett ikke greit ut at det er så store forskjeller innad i staten og jobben min lønner min yrkesgruppe lavest. Vet det ikke hjelper å sutre om urettferdighet, men jeg gjør nå det 😄 Jeg kommer ikke til å bytte jobb, jeg har "dessverre" drømmejobben. Det er heller ingen som har fått noe høyere lønn av å ha jobbtilbud på hånda, så folk ender opp med å dra. Som ikke gagner noen, særlig ettersom vi jobber innenfor et snevert fagfelt der omtrent alle nye som kommer mangler erfaring og kunnskap. 

Anonymkode: d5b81...ed1

Jeg jobber i akademia, så jeg vet hvordan det er. 🤣

Men hos min arbeidsgiver får faktisk folk høyere lønn hvis de har jobbtilbud på hånden - hvis arbeidsgiver er interessert i å beholde vedkommende, da (ikke alltid). Og 200k opp er det ingen som får når de har et annet jobbtilbud. 

Det er et velkjent problem at staten blør høykompetent arbeidskraft fordi de lønner for dårlig, og lønnsstrukturen i staten er svært sammenpresset. Bra hvis du ikke har utdanning, for da tjener du mer enn hva du ville gjort andre steder.  Ikke bra hvis du har lang utdanning, for da tjener du tilsvarende mindre. 

Anonymkode: 345d9...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ja, eller for oss vanlig dødelige kan to stk få 4000 istedenfor at en får et lønnstrinn på 8000. Alle monner drar.

Tydeligvis helt motsatt lønnspolitkk som vi har. Her er nyansatte lønnsvinnere, det er de første årene man har muligheter. Og seniorene har typisk fått et trinn eller to når de har sagt fra at de går av med pensjon. Er vel fordi arbeidsgiver da vet at de slipper betale ut noe særlig av det. 

Angående godt begrunnet lønnskrav har jeg også motsatt erfaring. Lederne leser uansett ikke lønnskravet til de ansatte, og det er først og fremst ledernes lister som legger føringen for hvem som får noe. Fagforeningene bryr seg i hovedsak bare om hvor lenge det er siden du fikk noe sist. Og så er det de både lederne og fagforeningen er enige om som kanskje får noe. Håper det aldri blir forhandlet frem noe slikt at nesten alt skal gå lokalt heretter, da er det faktisk bedre om absolutt alt er lokalt. 

Men har som sagt bare fått "signalene" så langt, og det mest foruroligende er at de "beroliger" med at det snart er nytt oppgjør igjen for 2025. Men ingen vet hva som kommer der, eller om det kan ta mange måneder å få de pengene igjen. Og siden det stadig fremstilles som at 2024-oppgjøret skulle gi økt kjøpekraft, så blir sikkert det et argument for enda lavere tillegg i år igjen. Jeg håper mest på alt sentralt igjen, selv om det da ikke blir mulig å ta igjen etterslep. Det gir likevel en garanti for at man får noe.

Anonymkode: 2b0dc...e76

Hos oss er nyansatte evt lønnsvinnerne fordi de kommer høyt inn når de ansettes - ikke fordi de prioriteres i 2.5.1, for det blir de ikke. I det offentlige er det dessverre sånn at det er veldig viktig hvilket lønnsnivå du kommer inn i stillingen med når du starter, for det er så vanskelig å få større lønnsopprykk etter det. Derfor kan man få urimelig utslag, som at unge nyansatte tjener mindre enn erfarne som har vært hos arbeidsgiver i årevis. Det bruker vi riktignok i lønnsforhandlingene, da. 

Jeg skjønner du synes det er foruroligende at de trekker fra lønnsoppgjøret i 2025. Det har faktisk ikke noe med 2024-oppgjøret å gjøre. Og jeg tviler på at det oppgjøret blir så stort, siden prisveksten nå er på under 3%. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ellers er jeg enig i at det ikke akkurat er beroligende når de begynner å trekke fram lønnsoppgjøret i 2025. 😳 Men en streik er veldig lite sannsynlig. 

Jeg tror også det er usannsynlig at spesielt LO vil streike i et valgår med AP ved roret. Men kommer an på medlemmene, LO ville jo ikke streike i fjor heller. Med medlemmene stemte likevel mot dette mikroskopiske sentrale tillegget.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner du synes det er foruroligende at de trekker fra lønnsoppgjøret i 2025. Det har faktisk ikke noe med 2024-oppgjøret å gjøre. Og jeg tviler på at det oppgjøret blir så stort, siden prisveksten nå er på under 3%. 

Vel, det er jo dette overhenget som trekkes frem. Dårlig oppgjør i 24 fordi det var bra i 23. Selv om det i 23 heller ikke var så bra lenger da man fikk fasiten på inflasjonen. Men det er alltid frustrerende når man ikke kan få noe pga stort overheng, når man selv har fått lite eller ingenting.

Når vi kommer til oppgjøret for 25 håper jeg de forhandler frem et større sentralt tillegg igjen, siden det er så vanskelig å få noe lokalt. Men dette er jo samtidig vanskelig, når spesielt LO er så opptatt av å ha felles avtale med de som ikke vil ha noe sentralt i det hele tatt. Men får håpe de lærte sist at medlemmene ikke godtar å få så lite sentralt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har lite greie på lønnsforhandlinger, har tidligere fulgt lønnstrinn som kommunalt ansatt, men nå lurer jeg på om jeg burde bytte fagforening.

Er i dag organisert i fagforbundet, men har fått ny jobb i fylkeskommunen og avlønnes nå i kapittel 5 og vil da ikke nødvendigvis være inkludert i sentrale/lokale lønnsforhandlinger hvis jeg har forstått det rett?

Jeg er administrativt ansatt i spesialrådgiver stilling, de fleste kollegaer mine er lærere.

Noen har som har en formening om jeg burde bytte til Akademikerene/Samfunnsviterne? Hva er det som styrer hvilket fagforbund en burde tilhøre hvis en "hører hjemme" i flere?

Føler meg ganske dum som må spørre, men er helt blank her og opplevde at tillitsvalgt fra fagforbundet ikke ga noe god forklaring når jeg spurte henne og hun bare forsikret meg om at de fikk like gode resultar for oss som er avlønnet i kapittel 5 som kapittel 4.

Anonymkode: d3a5d...8c3

Hva er du utdannet da? Har du master/hovedfag vil det oftest lønne seg å være organisert innenfor Akademikerne. UNIO kan også være et alternativ noen steder. Det vil sjelden lønne seg å være LO-organisert når en har høyere utdanning i det offentlige. En kan være lavtlønna akademiker, men da fortsatt være høyt lønna innenfor fagforeninga-da blir en ofte ikke prioritert i forhandlinger. 

Anonymkode: b9661...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdannelse... lønner det seg så mye lenger? Uansett latterlig lavt lønnstillegg når prisstigning er minst 7% pr år.

Anonymkode: 1a433...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Utdannelse... lønner det seg så mye lenger? Uansett latterlig lavt lønnstillegg når prisstigning er minst 7% pr år.

Anonymkode: 1a433...b1b

Det lønner seg i den forstand at man enklere kan bytte jobb. Lønnsmessig - nei. 

Anonymkode: 57e5f...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.2.2025 den 11.42):

Hos oss i Akademikerne får de aller, aller fleste noe. Bortsett fra folk som slutter, er nyansatte, enkelte i midlertidige stillinger i stige etc. 

Men det er viktig å skrive et godt begrunnet lønnskrav, og ha lønnssamtale med leder.

Vil det å ha lønnssamtale i seg selv ha noe for seg? Blir de som har bedt om lønnssamtale prioritert høyere? Jeg har hatt dialog med leder om lønnskravet jeg har sendt inn (og det er godt begrunnet), men jeg har ikke hatt en formell lønnssamtale

Anonymkode: dfb4c...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Vil det å ha lønnssamtale i seg selv ha noe for seg? Blir de som har bedt om lønnssamtale prioritert høyere? Jeg har hatt dialog med leder om lønnskravet jeg har sendt inn (og det er godt begrunnet), men jeg har ikke hatt en formell lønnssamtale

Nei. Jeg ber alltid om lønnssamtale, men får sjelden noe. Men vet om flere som aldri har samtale og likevel får tillegg. Så hos oss har det ikke noe å si i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er du utdannet da? Har du master/hovedfag vil det oftest lønne seg å være organisert innenfor Akademikerne. UNIO kan også være et alternativ noen steder. Det vil sjelden lønne seg å være LO-organisert når en har høyere utdanning i det offentlige. En kan være lavtlønna akademiker, men da fortsatt være høyt lønna innenfor fagforeninga-da blir en ofte ikke prioritert i forhandlinger. 

Samfunnsfaglig utdanning, men med videreutdanning innen helsefag. Kvalifiserer til medlemskap i samfunnsviterne.

Forstår ikke nok om hvordan forhandlinger foregår til å ta et velbegrunnet valg, men har vel samme oppfatning som deg når det gjelder høyere utdanning og lønnsnivå i LO/Fagforbundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er nyansatte evt lønnsvinnerne fordi de kommer høyt inn når de ansettes - ikke fordi de prioriteres i 2.5.1, for det blir de ikke. I det offentlige er det dessverre sånn at det er veldig viktig hvilket lønnsnivå du kommer inn i stillingen med når du starter, for det er så vanskelig å få større lønnsopprykk etter det. Derfor kan man få urimelig utslag, som at unge nyansatte tjener mindre enn erfarne som har vært hos arbeidsgiver i årevis. Det bruker vi riktignok i lønnsforhandlingene, da. 

Hos oss er det motsatt, jeg innser at jeg startet for lavt og nå er det nesten umulig å komme opp i lønn. Så lønna sakker mer og mer ut! Har begynt å lete rundt etter ny jobb 

Anonymkode: bdbd3...3b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke vært mer rimelig om de mer erfarne i hvert fall minst tjente det samme som de nyansatte?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alle får omtrent det samme uansett. De som ikke er organisert får også det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ville det ikke vært mer rimelig om de mer erfarne i hvert fall minst tjente det samme som de nyansatte?

Jo. Er ikke den du siterte, men her er det også sånn at nyansatte tjener best. Jeg har ikke mulighet til å komme opp på nivået deres en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror også det er usannsynlig at spesielt LO vil streike i et valgår med AP ved roret. Men kommer an på medlemmene, LO ville jo ikke streike i fjor heller. Med medlemmene stemte likevel mot dette mikroskopiske sentrale tillegget.

Vel, det er jo dette overhenget som trekkes frem. Dårlig oppgjør i 24 fordi det var bra i 23. Selv om det i 23 heller ikke var så bra lenger da man fikk fasiten på inflasjonen. Men det er alltid frustrerende når man ikke kan få noe pga stort overheng, når man selv har fått lite eller ingenting.

Når vi kommer til oppgjøret for 25 håper jeg de forhandler frem et større sentralt tillegg igjen, siden det er så vanskelig å få noe lokalt. Men dette er jo samtidig vanskelig, når spesielt LO er så opptatt av å ha felles avtale med de som ikke vil ha noe sentralt i det hele tatt. Men får håpe de lærte sist at medlemmene ikke godtar å få så lite sentralt. 

LO ønsket jo å få én avtale slik at de i fremtiden:

1) igjen skulle kunne forsyne seg av de uorganisertes lønnsmasse 

2) igjen skulle kunne forsyne seg av UNIO og Akademikernes lønnsmasse gjennom kronetillegg og lavtlønnstillegg. 
Bare synd (for LO) at medlemmene deres ikke skjønte taktikken til LOs ledelse. Det ville lønt seg på sikt. Alle i Akademikerne og UNIO skjønte jo at selv om LO liksom ga seg med 0,75% generelt tillegg i år, ville det ikke blitt sånn framover hvis de fikk viljen sin. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo, men i staten har du få muligheter til å justere lønna di etter at du er ansatt. Derfor er det så viktig å komme inn riktig/høyt når du blir ansatt. Hvis arbeidsmarkedet endrer seg slik at det er etterspørsel etter kompetanse, blir det typisk slik som den du quotet beskriver. Jeg har sett det i andre virksomheter i staten også. 
I min virksomhet er det ikke sånn. Men jeg ser at arbeidsgiver prøver seg med lowball offers til nyansatte de tror de kan utnytte, typisk yngre kvinner. Mens litt eldre menn (og enkelte kvinner), som ikke nødvendigvis er bedre hverken faglig eller kompetansemessig, og som faktisk gjør jobben mye dårligere,  får 150k+ mer i startlønn. Det er skammelig. Men så klarer min arbeidsgiver til stadighet å ansatte helt udugelige folk, da. De lærer aldri! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, men i staten har du få muligheter til å justere lønna di etter at du er ansatt. Derfor er det så viktig å komme inn riktig/høyt når du blir ansatt. Hvis arbeidsmarkedet endrer seg slik at det er etterspørsel etter kompetanse, blir det typisk slik som den du quotet beskriver. Jeg har sett det i andre virksomheter i staten også. 
I min virksomhet er det ikke sånn. Men jeg ser at arbeidsgiver prøver seg med lowball offers til nyansatte de tror de kan utnytte, typisk yngre kvinner. Mens litt eldre menn (og enkelte kvinner), som ikke nødvendigvis er bedre hverken faglig eller kompetansemessig, og som faktisk gjør jobben mye dårligere,  får 150k+ mer i startlønn. Det er skammelig. Men så klarer min arbeidsgiver til stadighet å ansatte helt udugelige folk, da. De lærer aldri! 

Haha, ser nå at du quotet meg. Men uansett, svaret mitt er det samme. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare synd (for LO) at medlemmene deres ikke skjønte taktikken til LOs ledelse. Det ville lønt seg på sikt. Alle i Akademikerne og UNIO skjønte jo at selv om LO liksom ga seg med 0,75% generelt tillegg i år, ville det ikke blitt sånn framover hvis de fikk viljen sin. 

LOs medlemmer brydde seg nok mindre enn hva LO trodde om hva som kanskje kan komme en gang i fremtiden. De trengte et vesentlig høyere tillegg enn 0,75% i et år hvor det var skyhøy inflasjon. De forsto heller ikke at LO øyeblikkelig ville ta det til frivillig lønnsnemnd, og at det ville ende med at ikke en krone ble utbetalt i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Samfunnsfaglig utdanning, men med videreutdanning innen helsefag. Kvalifiserer til medlemskap i samfunnsviterne.

Forstår ikke nok om hvordan forhandlinger foregår til å ta et velbegrunnet valg, men har vel samme oppfatning som deg når det gjelder høyere utdanning og lønnsnivå i LO/Fagforbundet.

Det kan være lurt å ha litt innsikt rundt tariff, sånn for egen del. Bedriftens lønnspolitikk, litt rundt hovedtariffavtalene ++ En formening om hva lønnsnivået ligger på, så en ikke er helt skjevt lønna uten å vite om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i bygge- og anleggsbransjen, det generelle tillegget var på 4,1 prosent i bedriften i 2024. Jeg fikk 5 prosent.

Jeg har individuell forhandling, uten innblanding fra organisasjon. Er blitt opprettet bedriftsgruppe for organisasjonen og ble i fjor diskutert kollektiv forhandling, men det ble ikke avgjort noe. Om det ender med kollektive forhandlinger melder jeg med ut fra organisasjonen, da jeg ønsker å forhandle min egen lønn og tror jeg stiller sterkere da.

Anonymkode: b761f...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan være lurt å ha litt innsikt rundt tariff, sånn for egen del. Bedriftens lønnspolitikk, litt rundt hovedtariffavtalene ++ En formening om hva lønnsnivået ligger på, så en ikke er helt skjevt lønna uten å vite om det. 

Jeg har noen ganger tenkt det hadde vært bedre å ikke vite, for man får jo ikke forhandlet frem noe mer selv om man ligger bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...