Skyblue7 Skrevet 12. februar #41 Del Skrevet 12. februar I mitt selskap, privat sektor, fikk alle ansatte 5,2% i fjor. Uten fratrekk av noe som helst. Bare å nyte så lenge det varer! Jeg har jobber i ett stort, tariffert selskap før og der var både ansennitet, glidining ++ bakt inn i ramma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #42 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 16.08): Hei, vi har nettopp fått lønnsoppgjøret for 2024. Min arbeidsplass følger statens lønnsoppgjør, som ble ferdig sent. Alle i administrasjonen fikk 2,1% som generelt tillegg. Jeg stusset veldig på dette, for er ikke dette veldig lite? De fleste av venner/familie fikk en økning på 4,2 til 5,8 % i 2024. Var ikke dette veldig dårlig fremforhandlet? Anonymkode: 44e44...507 I forhold til økningen i matpriser, renter, gebyrer og alt det andre, er det altfor lite, og representerer reallønnsnedgang. Anonymkode: 2dcd4...748 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #43 Del Skrevet 12. februar Vær glad dere ikke er på aap, ufør eller pensjon. Den går mye mindre opp Anonymkode: 66ebd...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #44 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vær glad dere ikke er på aap, ufør eller pensjon. Den går mye mindre opp Anonymkode: 66ebd...1aa Ta den diskusjonen et annet sted, vi jobber 40 timer pluss for pengene, da må vi kunne forvente at lønna minimum følger prisstigningen. Anonymkode: 2b0dc...e76 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #45 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men hvorfor må nyutdannede få ekstra bare fordi de forventer det? Mange av dem har dessuten allerede automatiske opprykk, noe de mer erfarne kan se langt etter. Anonymkode: 2b0dc...e76 Man må ingenting. I mitt yrke så tjener seniorer langt mer enn juniorer. Dette gjenspeiles ved at lønnsstatistikken viser bratt stigning de første 10 årene så utflatning. Hvis en junior hadde hatt flat lønn de første 5 årene her så ville jeg ha rådet henne til å bytte arbeidsgiver. At jeg har hatt flat lønn er mer forventet og jeg har ingen alternativ arbeidsgiver som gir mer. Anonymkode: 759cf...d9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #46 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ta den diskusjonen et annet sted, vi jobber 40 timer pluss for pengene, da må vi kunne forvente at lønna minimum følger prisstigningen. Anonymkode: 2b0dc...e76 Men når folk klager så må en og se sammenheng. Eller vær bonde de har heller ikke så mye tilleg og har der har vi mer en 40 timers uke. Ser jo det at på pensjonister blir penger mindre vært. Mi dte vært for bønder for alt øker. Ja det øker for de med vanlige jobber og. Men mange av de får faktisk tilleg eller kan jobbe mer hvis de ønsker eller bytte beite for bedre lønn Anonymkode: 66ebd...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #47 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er NTL medlem, lavtlønnet (har master), Kom til oss i Akademikerne? Anonymkode: ea843...f97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #48 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men når folk klager så må en og se sammenheng. Anonymkode: 66ebd...1aa Nei, man må ikke se reell lønnsnedgang for arbeid i sammenheng med noen som ikke er i arbeid. Dette er en diskusjon om at man stadig får mindre igjen pr arbeidstime man legger ned. Og jeg må faktisk klare meg på mindre enn en god del uføre i dag, etter skatt. Så igjen, denne tråden handler om det lokale lønnsoppgjøret i staten. Anonymkode: 2b0dc...e76 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #49 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kom til oss i Akademikerne? Anonymkode: ea843...f97 Jeg er med der, jeg får jo ingenting heller. Så vet ikke om det er så mye bedre 😅 Anonymkode: d5b81...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #50 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men vi på LO/YS-avtalen i år er i en liten skvis siden det bare er nesten alt som skal fordeles lokalt. Alle har fått en liten slump på 0,75%. Mens hos oss virker det ut fra signalene vi har fått, som om de fortsatt lever i den verden hvor det lokale oppgjøret er til for å belønne et mindretall av de ansatte med noe ekstra. Men vi får nå se da. Jeg har som sagt et lite håp om at bortfall av lønnstrinn skal hjelpe. Før var det litt sånn: Et lønnstrinn for deg er kr 7000, og så mye har vi ikke igjen når Kari har fått sine 10 000. Mens i år skal det være fullt mulig å gi alle en sum, selv om den da blir mindre enn et gammelt lønnstrinn. Jeg ser andre her snakke om at de har fått ca 2,1-2,4% inkludert de 0,75. Selv såpass stusselige tall bør kunne gi meg omkring en 7000 ekstra, og pr nå vil det nesten være en opptur. Anonymkode: 2b0dc...e76 Ja, jeg skjønner hva du mener - vi får bare håpe at tillitsvalgte og arbeidsgiver klarer å forholde seg til realitetene. Arbeidsgiver skal jo være vant til at Akademikerne/Unio fordeler hele potten lokalt, så de har erfaring som LO/YS sine tillitsvalgte ikke har. Det hjelper forhåpentligvis. Helt enig i at det er bra et lønnstrinnene forsvant, det du beskriver her er nettopp årsaken til det: Det blir enklere å fordele mer likt og rettferdig uten tvangstrøyen lønnstrinnene utgjorde. To stk kan få 10 000 hver i stedet for at én person skal få et lønnstrinn tilsvarende 20 000kr. Anonymkode: 345d9...367 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #51 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er med der, jeg får jo ingenting heller. Så vet ikke om det er så mye bedre 😅 Anonymkode: d5b81...ed1 Hos oss i Akademikerne får de aller, aller fleste noe. Bortsett fra folk som slutter, er nyansatte, enkelte i midlertidige stillinger i stige etc. Men det er viktig å skrive et godt begrunnet lønnskrav, og ha lønnssamtale med leder. Anonymkode: 345d9...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #52 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Helt enig i at det er bra et lønnstrinnene forsvant, det du beskriver her er nettopp årsaken til det: Det blir enklere å fordele mer likt og rettferdig uten tvangstrøyen lønnstrinnene utgjorde. To stk kan få 10 000 hver i stedet for at én person skal få et lønnstrinn tilsvarende 20 000kr. Anonymkode: 345d9...367 Ja, eller for oss vanlig dødelige kan to stk få 4000 istedenfor at en får et lønnstrinn på 8000. Alle monner drar. AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hos oss i Akademikerne får de aller, aller fleste noe. Bortsett fra folk som slutter, er nyansatte, enkelte i midlertidige stillinger i stige etc. Men det er viktig å skrive et godt begrunnet lønnskrav, og ha lønnssamtale med leder. Anonymkode: 345d9...367 Tydeligvis helt motsatt lønnspolitkk som vi har. Her er nyansatte lønnsvinnere, det er de første årene man har muligheter. Og seniorene har typisk fått et trinn eller to når de har sagt fra at de går av med pensjon. Er vel fordi arbeidsgiver da vet at de slipper betale ut noe særlig av det. Angående godt begrunnet lønnskrav har jeg også motsatt erfaring. Lederne leser uansett ikke lønnskravet til de ansatte, og det er først og fremst ledernes lister som legger føringen for hvem som får noe. Fagforeningene bryr seg i hovedsak bare om hvor lenge det er siden du fikk noe sist. Og så er det de både lederne og fagforeningen er enige om som kanskje får noe. Håper det aldri blir forhandlet frem noe slikt at nesten alt skal gå lokalt heretter, da er det faktisk bedre om absolutt alt er lokalt. Men har som sagt bare fått "signalene" så langt, og det mest foruroligende er at de "beroliger" med at det snart er nytt oppgjør igjen for 2025. Men ingen vet hva som kommer der, eller om det kan ta mange måneder å få de pengene igjen. Og siden det stadig fremstilles som at 2024-oppgjøret skulle gi økt kjøpekraft, så blir sikkert det et argument for enda lavere tillegg i år igjen. Jeg håper mest på alt sentralt igjen, selv om det da ikke blir mulig å ta igjen etterslep. Det gir likevel en garanti for at man får noe. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #53 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss i Akademikerne får de aller, aller fleste noe. Bortsett fra folk som slutter, er nyansatte, enkelte i midlertidige stillinger i stige etc. Men det er viktig å skrive et godt begrunnet lønnskrav, og ha lønnssamtale med leder. Anonymkode: 345d9...367 Får ytterst lite, altså. Jeg skriver alltid lønnskrav og prater med leder, men det er fullstendig stopp når det gjelder lønn. Vi mister dyktige jurister hele tida fordi arbeidsgiver lønner så dårlig. Kan få flere hundre tusen mer i andre statlige bedrifter, så det er ikke sånn at folk hopper til det private for bedre lønn heller. Anonymkode: d5b81...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #54 Del Skrevet 12. februar Jeg fikk beskjed i oktober, måtte regne ut prosent nå, lønna økte med 4,58%. Jobber kommunalt, som mellomleder. Anonymkode: bc0bc...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #55 Del Skrevet 12. februar Regner ikke med jeg får noe heller. Utover de patetiske 0,75 % alle får som er sånn 2000 i året. På en allerede latterlig lav lønn for min kompetanse. Jeg er i tillegg i permisjon fra 01.01.25, så da kan jeg nok se langt etter lønnsoppgjør for 2024 og 2025, selv om det liksom ikke er slik i teorien. I fjor fikk jeg ett lønnstrinn, året før null. Er på jakt etter ny jobb ja… Anonymkode: 1afb5...cb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #56 Del Skrevet 12. februar Ja, dette viser bare at om du jobber i staten, så er det jobbhopping som gjelder. Jeg har en kollega som nylig sluttet hos oss - og som har skiftet jobb (innad i staten) 3 ganger de siste 5 åra. Fikk vite av denne personen at hver gang hen byttet jobb, så resulterte det i 50k - 90k ekstra i lønnshopp. Nå har denne personen riktig nok krysset det øvre spennet som de fleste rådgiver/seniorrådgiver har i lønn, og må nok fremover være veldig flink å argumentere for seg for (enda høyere lønn). Riktig nok en person med veldig god kompetanse, og strålende referanser. Til sammenligning har jeg, med samme utdanning / stilling / ansiennitet, samlet gått opp 15% på tre år. Anonymkode: a95ac...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #57 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, eller for oss vanlig dødelige kan to stk få 4000 istedenfor at en får et lønnstrinn på 8000. Alle monner drar. Men har som sagt bare fått "signalene" så langt, og det mest foruroligende er at de "beroliger" med at det snart er nytt oppgjør igjen for 2025. Men ingen vet hva som kommer der, eller om det kan ta mange måneder å få de pengene igjen. Og siden det stadig fremstilles som at 2024-oppgjøret skulle gi økt kjøpekraft, så blir sikkert det et argument for enda lavere tillegg i år igjen. Jeg håper mest på alt sentralt igjen, selv om det da ikke blir mulig å ta igjen etterslep. Det gir likevel en garanti for at man får noe. Anonymkode: 2b0dc...e76 Jeg har ikke forholdt meg til lønnstrinn på årevis, så jeg aner ikke hvor store de er. 🤣 Men det var bare et eksempel, det viktige var jo ikke summen men at den kan fordeles på flere. Ellers er jeg enig i at det ikke akkurat er beroligende når de begynner å trekke fram lønnsoppgjøret i 2025. 😳 Men en streik er veldig lite sannsynlig. Anonymkode: 345d9...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #58 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Får ytterst lite, altså. Jeg skriver alltid lønnskrav og prater med leder, men det er fullstendig stopp når det gjelder lønn. Vi mister dyktige jurister hele tida fordi arbeidsgiver lønner så dårlig. Kan få flere hundre tusen mer i andre statlige bedrifter, så det er ikke sånn at folk hopper til det private for bedre lønn heller. Anonymkode: d5b81...ed1 Men helt konkret, hva mener du med «ytterst lite»? Å få store lønnshopp i 2.5.1 er ikke realistisk. Skal man ha store lønnshopp (50-100k+), må man bytte jobb, evt ha jobbtilbud på hånda og presse opp lønna der man er. En differanse på flere hundre tusen til andre statlige bedrifter er det helt umulig å få gjort noe med i det årlige lønnsoppgjøret. Anonymkode: 345d9...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #59 Del Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men helt konkret, hva mener du med «ytterst lite»? Å få store lønnshopp i 2.5.1 er ikke realistisk. Skal man ha store lønnshopp (50-100k+), må man bytte jobb, evt ha jobbtilbud på hånda og presse opp lønna der man er. En differanse på flere hundre tusen til andre statlige bedrifter er det helt umulig å få gjort noe med i det årlige lønnsoppgjøret. Anonymkode: 345d9...367 Jeg vet alt det der, det kjennes uansett ikke greit ut at det er så store forskjeller innad i staten og jobben min lønner min yrkesgruppe lavest. Vet det ikke hjelper å sutre om urettferdighet, men jeg gjør nå det 😄 Jeg kommer ikke til å bytte jobb, jeg har "dessverre" drømmejobben. Det er heller ingen som har fått noe høyere lønn av å ha jobbtilbud på hånda, så folk ender opp med å dra. Som ikke gagner noen, særlig ettersom vi jobber innenfor et snevert fagfelt der omtrent alle nye som kommer mangler erfaring og kunnskap. Anonymkode: d5b81...ed1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar #60 Del Skrevet 12. februar Jeg har lite greie på lønnsforhandlinger, har tidligere fulgt lønnstrinn som kommunalt ansatt, men nå lurer jeg på om jeg burde bytte fagforening. Er i dag organisert i fagforbundet, men har fått ny jobb i fylkeskommunen og avlønnes nå i kapittel 5 og vil da ikke nødvendigvis være inkludert i sentrale/lokale lønnsforhandlinger hvis jeg har forstått det rett? Jeg er administrativt ansatt i spesialrådgiver stilling, de fleste kollegaer mine er lærere. Noen har som har en formening om jeg burde bytte til Akademikerene/Samfunnsviterne? Hva er det som styrer hvilket fagforbund en burde tilhøre hvis en "hører hjemme" i flere? Føler meg ganske dum som må spørre, men er helt blank her og opplevde at tillitsvalgt fra fagforbundet ikke ga noe god forklaring når jeg spurte henne og hun bare forsikret meg om at de fikk like gode resultar for oss som er avlønnet i kapittel 5 som kapittel 4. Anonymkode: d3a5d...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå