AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei, vi har nettopp fått lønnsoppgjøret for 2024. Min arbeidsplass følger statens lønnsoppgjør, som ble ferdig sent. Alle i administrasjonen fikk 2,1% som generelt tillegg. Jeg stusset veldig på dette, for er ikke dette veldig lite? De fleste av venner/familie fikk en økning på 4,2 til 5,8 % i 2024. Var ikke dette veldig dårlig fremforhandlet? Anonymkode: 44e44...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Vi har bare fått 0,75% foreløpig, de av oss som er på LO/YS-avtalen. Resten skulle forhandles lokalt nå sist uke. Men hørte ingenting før helgen, så frykter at det stopper der. Fagforeningen har hele tiden prøvd å berolige oss med at mesteparten kommer lokalt, men nå begynner jeg å lure. De 0,75% er heller ikke utbetalt, fordi de har ventet på denne "mesteparten" som skulle komme. Forstår ikke hvordan LO-pampene kan påstå at det blir reallønnsvekst, det må isåfall gjelde noen få. Men disse folkene ser kanskje heller ikke problemet med at pengene kommer nesten et år forsinket. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Jeg er ansatt i staten, vi er nettopp ferdige med lønnsforhandlingene nå. Overheng og glidning reduserte dessverre potten kraftig, så den var bare på 2,7%. Det er en utfordring å formidle til medlemmene, som tror de skal få over 5%, for det var ramma i lønnsoppgjøret… Hos oss (alt fordeles lokalt, ikke LO/YS) er det noen som får mer enn 2,1%, men da er det også noen som får vesentlig mindre (eller 0). Det sier seg selv, når totalen som er tilgjengelig utgjør 2,7% av lønnsmassen: Skal noen få mer, må andre få mindre. Hvis du er med i LO/YS, kommer vel de 0,75% sentralt i tillegg, og da er du i tilfelle allerede over 2,7%. Ellers kan det hende at de har blitt enige om et generelt tillegg på 2,1% til alle, mens det er noen som får mer i individuelt tillegg av ulike årsaker (og at du ikke er en av dem). Anonymkode: 345d9...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Del Skrevet 16 timer siden Jeg kan i alle fall si at på min arbeidsplass er det FÅ ansatte som får så mye som 4,2%. Anonymkode: 345d9...367 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har bare fått 0,75% foreløpig, de av oss som er på LO/YS-avtalen. Resten skulle forhandles lokalt nå sist uke. Men hørte ingenting før helgen, så frykter at det stopper der. Fagforeningen har hele tiden prøvd å berolige oss med at mesteparten kommer lokalt, men nå begynner jeg å lure. De 0,75% er heller ikke utbetalt, fordi de har ventet på denne "mesteparten" som skulle komme. Forstår ikke hvordan LO-pampene kan påstå at det blir reallønnsvekst, det må isåfall gjelde noen få. Men disse folkene ser kanskje heller ikke problemet med at pengene kommer nesten et år forsinket. Anonymkode: 2b0dc...e76 Det stopper ikke opp der, de har jo forhandlet. Pengene vil komme, men neppe før tidligst i mars. Medlemmene vil ikke få høre noe om resultatet før protokollen er underskrevet av alle parter, og det kan ta noen dager. Men en reallønnsvekst kan vi se langt etter, ja… Halvparten forsvant jo i glidning og overheng. «LO-pampene» ser nok absolutt problemet med at pengene kommer nesten ett år forsinket, men sånn er det når det blir streik - eller for LOs del, at resultatet blir nedstemt av medlemmene og LO ber om frivillig lønnsnemnd. Siden det tar sånn tid å få saken opp i Rikslønnsnemnda, blir hele lønnsoppgjøret veldig forsinket. Nå skal det sies at hele fjorårets lønnsforhandlinger var et eneste stort shit show, og det er LOs feil. Det kommer til å ta tid før jeg (evt) tilgir Peggy og LO de ufine kommentarene om andre forbunds lovlige streik. Og hun snakker om usolidarisk…! Anonymkode: 345d9...367 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #6 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er ansatt i staten, vi er nettopp ferdige med lønnsforhandlingene nå. Overheng og glidning reduserte dessverre potten kraftig, så den var bare på 2,7%. Det er en utfordring å formidle til medlemmene, som tror de skal få over 5%, for det var ramma i lønnsoppgjøret… Hos oss (alt fordeles lokalt, ikke LO/YS) er det noen som får mer enn 2,1%, men da er det også noen som får vesentlig mindre (eller 0). Det sier seg selv, når totalen som er tilgjengelig utgjør 2,7% av lønnsmassen: Skal noen få mer, må andre få mindre. Hvis du er med i LO/YS, kommer vel de 0,75% sentralt i tillegg, og da er du i tilfelle allerede over 2,7%. Ellers kan det hende at de har blitt enige om et generelt tillegg på 2,1% til alle, mens det er noen som får mer i individuelt tillegg av ulike årsaker (og at du ikke er en av dem). Anonymkode: 345d9...367 Så vidt jeg forstod så får LO/YS 0,75% til alle og så går det til fradrag på 2,7% Slik at deres lokale forhandlinger er på 1,95%. Hos oss vil tillegget til Akademikerne/Unio tidligst bli utbetalt på marslønna, siden fristen for at alle parter skal være ferdig forhandla er 15. februar (tror det gjelder hele staten). Anonymkode: b9661...4fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #7 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så vidt jeg forstod så får LO/YS 0,75% til alle og så går det til fradrag på 2,7% Slik at deres lokale forhandlinger er på 1,95%. Hos oss vil tillegget til Akademikerne/Unio tidligst bli utbetalt på marslønna, siden fristen for at alle parter skal være ferdig forhandla er 15. februar (tror det gjelder hele staten). Anonymkode: b9661...4fe Ja, det stemmer, begge deler. Anonymkode: 345d9...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er ansatt i staten, vi er nettopp ferdige med lønnsforhandlingene nå. Overheng og glidning reduserte dessverre potten kraftig, så den var bare på 2,7%. Det er en utfordring å formidle til medlemmene, som tror de skal få over 5%, for det var ramma i lønnsoppgjøret… Anonymkode: 345d9...367 Media har sin store del av skylden for at mange hvert år tror de får den prosenten det vises til. VG og co kommer hvert år med utregninginger som at hvis du tjener 500 000 får du så og så mye. Og det tror jo mange på. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det stopper ikke opp der, de har jo forhandlet. Pengene vil komme, men neppe før tidligst i mars. Medlemmene vil ikke få høre noe om resultatet før protokollen er underskrevet av alle parter, og det kan ta noen dager. Nå skal det sies at hele fjorårets lønnsforhandlinger var et eneste stort shit show, og det er LOs feil. Det kommer til å ta tid før jeg (evt) tilgir Peggy og LO de ufine kommentarene om andre forbunds lovlige streik. Og hun snakker om usolidarisk…! Anonymkode: 345d9...367 De 0,75% vil komme, det jeg er redd for er at det ikke blir noe mer på mange av oss. At LO saboterte lønnsoppgjøret i fjor er jeg absolutt enig i, de misforsto fullstendig hva medlemmene ønsket og hang seg alt for mye opp i at de ville ha en avtale (som de ikke fikk). AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Så vidt jeg forstod så får LO/YS 0,75% til alle og så går det til fradrag på 2,7% Slik at deres lokale forhandlinger er på 1,95%. Anonymkode: b9661...4fe Og så kommer trynetilleggene, og dermed ender mange på 0 i lokale forhandliger. Det er i hvert fall slik det pleier å være. Hvis jeg faktisk hadde fått 2,1% i rent tillegg som TS nevner (eller var det inkludert de 0,75?), blir jeg faktisk ganske fornøyd. Ikke fordi det på noen måte tilsvarer økningen i utgifter, men fordi det da vil være min største sum i lokale forhandlinger noensinne. De fleste ganger ender det på 0. Vi fikk et trinn kanskje rundt hvert tredje år, men nå som det ikke er trinn lenger burde det jo være rom for å fordele litt til alle. I hvert fall lov å håpe, så får vi se om det blir knust igjen til uka. 😄 Det som bekymrer meg litt er at både fagforening og leder har hintet frempå om "ikke fortvil om det ikke kommer noe nå, det er jo et nytt oppgjør i mai"... jeg håper ingen glemmer at det er fjorårets oppgjør vi nå venter på. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Del Skrevet 15 timer siden Det hørtes litt lavt ut, men husk på at lønnsoppgjøret er en lønnsramme - det er maksimalen og langt fra alle får såpass mye som det har vært. Men 2,1 % for 2024 er en reallønnsnedgang. Jeg fikk 4,9 %, det var det høyeste som ble gitt. Vi får lønnsoppgjør etter prestasjon. Anonymkode: 650ae...cf3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, vi har nettopp fått lønnsoppgjøret for 2024. Min arbeidsplass følger statens lønnsoppgjør, som ble ferdig sent. Alle i administrasjonen fikk 2,1% som generelt tillegg. Jeg stusset veldig på dette, for er ikke dette veldig lite? De fleste av venner/familie fikk en økning på 4,2 til 5,8 % i 2024. Var ikke dette veldig dårlig fremforhandlet? Anonymkode: 44e44...507 Spørs vel men selv har vi ligget på over 5 de siste årene Anonymkode: aeb02...d51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det hørtes litt lavt ut, men husk på at lønnsoppgjøret er en lønnsramme - det er maksimalen og langt fra alle får såpass mye som det har vært. Men 2,1 % for 2024 er en reallønnsnedgang. Jeg fikk 4,9 %, det var det høyeste som ble gitt. Vi får lønnsoppgjør etter prestasjon. Anonymkode: 650ae...cf3 Det skulle jeg ønske vi også kunne fått. Merkelig nok er tryner viktigere hos oss. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden Hei! Har dere fått vite dette enda? Jeg lurer på om jeg får vite ny lønn før jeg får den utbetalt? Hvor i så fall? Som da sikkert ikke blir før mars, akademikerne her..... Anonymkode: dfb4c...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei! Har dere fått vite dette enda? Jeg lurer på om jeg får vite ny lønn før jeg får den utbetalt? Hvor i så fall? Som da sikkert ikke blir før mars, akademikerne her..... Anonymkode: dfb4c...244 Vi pleier få mail samme dag oppgjøret er avsluttet, eller dagen etter. Men bare de som får tillegg får mailen, så som regel hører vi bare om en kollega som har fått, så kan vi gi opp håpet. Det er ikke likt alle steder, har også hørt om folk som får mail selv om de ikke har fått noe i lokal forhandling. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 11 timer siden #14 Del Skrevet 11 timer siden Fikk 0,75 sentralt og 2,9 lokalt, så 3,65% til sammen. Ikke noe å rope hurra for ift prisøkningen «der ute», men det ga nå en økning på bortimot 30.000 i året så mer enn mange andre år. Helt OK fornøyd. Men kommer nok til å jobbe for personlig økning et par lønnstrinn via fagforening neste år. Det monner ikke helt med fellesforhandlingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden Sjekket DFØ, og slippen som kom nå etter 00:00 viser at sentralt tillegg (0.75%) blir utbetalt nå 12.02. Nå er jeg spent på hva lokalt oppgjør blir, da (den nye) sjefen har sagt rett ut til meg at jeg ligger for lavt - i forhold til de andre i avdelingen. Men samtidig er jeg i grunn jævlig skuffet over hvor lavt det blir. Også vet jeg jo at jo mer jeg får, des mindre får andre - og siste ble det et jævla rabalder, der helt vitale (senior) medarbeidere fikk patetiske tillegg, og faktisk endte opp med å skifte beite. Anonymkode: a95ac...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sjekket DFØ, og slippen som kom nå etter 00:00 viser at sentralt tillegg (0.75%) blir utbetalt nå 12.02. Nå er jeg spent på hva lokalt oppgjør blir, da (den nye) sjefen har sagt rett ut til meg at jeg ligger for lavt - i forhold til de andre i avdelingen. Men samtidig er jeg i grunn jævlig skuffet over hvor lavt det blir. Også vet jeg jo at jo mer jeg får, des mindre får andre - og siste ble det et jævla rabalder, der helt vitale (senior) medarbeidere fikk patetiske tillegg, og faktisk endte opp med å skifte beite. Anonymkode: a95ac...4cb Det er en trend at seniormedarbeidere får mindre, fokuset er på å tiltrekke seg yngre (som gjerne slutter igjen etter kort tid). Vi er flere seniormedarbeidere som sitter på avgjørende kompetanse, som ikke kan læres vekk i løpet av en oppsigelsesperiode minus oppspart ferie og avspasering. Mitt sentrale tillegg ble på under 4000, men vi har allerede blitt forberedt på at man ikke kan forvente stort i det lokale oppgjøret. Det til tross for at dette skulle være hoveddelen av midlene som deles ut, så det ligger nok an til at tilleggene havner på få hender igjen. Hos oss virker det ikke som de har vent seg til at det meste nå fordeles lokalt, de lever fortsatt i gamle dager hvor tillegg i lokale oppgjør var få forunt, og noe man fikk som en ekstra bonus. Tillegg på særskilt grunnlag er nesten umulig å få hos oss. Da skal man enten ha hatt ekstreme endringer i stilling, eller være en lederfavoritt som truer med å slutte. Anonymkode: 2b0dc...e76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå