Gå til innhold

Er det lurt å kjøpe ny bil nå, eller bør jeg vente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en bensinbil 2006 mod som begynner å bli lurvete, trengs nok noen tusener hvis jeg skal friske den opp, men tror det ikke hjelper, har bare fulgt EU kontrollene...intet annet. Får jeg noe for den?

Lurer på El bil, men det sitter langt inn å gå over til dette, er det lurt nå? Prisene burde vel være lave?

Anonymkode: 6f07e...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har en bensinbil 2006 mod som begynner å bli lurvete, trengs nok noen tusener hvis jeg skal friske den opp, men tror det ikke hjelper, har bare fulgt EU kontrollene...intet annet. Får jeg noe for den?

Lurer på El bil, men det sitter langt inn å gå over til dette, er det lurt nå? Prisene burde vel være lave?

Anonymkode: 6f07e...1f5

Det har aldri vært flere elektriske bilmodeller tilgjengelig enn nå. Utvalget spenner fra store  suver med firehjulsdrift til småbiler med pris under 300 000 som ny.

Utvalget i biler som er 2-3 år gamle er også godt. Ved at det er tilgjengelig nye biler er ikke bruktprisene høyere enn nypris som var tilfelle en periode.

Overgangen til elbil er ikke spesielt komplisert. Det er viktig å kjøpe bil med lang nok rekkevidde i forhold til bruken. Tilgang på lading hjemme gjør det mye enklere enn å være avhengig av lading på ladestasjoner i det daglige.

Ved lengre turer er etter min erfaring ikke lading noe stort problem. En bør lade når en kan, eksempelvis ved en pause for mat. Ikke vente til en må lade, da blir opplevelsen dårlig. Går elbilen tom for strøm stopper den, som en bensin eller diesel bil. Å kjøre til det stopper skjer ikke ved et uhell idag, rekkevidden er i utgangspunktet lang, det kommer varsler om estimert rekkevidde hele tiden og det tett mellom hurtiglading de fleste steder. (I noen deler av landet kan det være langt mellom hurtiglading, men er gjerne langt mellom bensinstasjoner også.)

Se hvilken størrelse og prisklasse bli du ønsker og se om du kan prøvekjøre.

Endret av TBL12
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil lønner seg ja. Billigere å eie og drifte. 

Jeg har min første elbil nå og kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil igjen. 

Som vedkommende over meg sier, utvalget av elbiler er stort. Alt fra små biler til svære. Vil tro at det finnes en elbil-størrelse som passer de fleste. 

Jeg har en liten elbil, men den passer perfekt for meg. Om man ønsker større bil, er utvalget bra der også. 

Det koster litt å få satt opp elbil-lader (jeg betalte rundt 20 000,-), men det er jo penger man sparer fort inn på å ha elbil 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva tenker du på om tidspunktet er godt nå i forhold til hva? Bytter du til elbil kommer du nok uansett til å lure på hvorfor du ikke gjorde dette tidligere. Sjekk ut markedet, finn hva du trenger, og så prut som om morgendagen ikke fantes.

Anonymkode: 03d16...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (6 timer siden):

Elbil lønner seg ja. Billigere å eie og drifte. 

Jeg har min første elbil nå og kan med sikkerhet si at jeg aldri kommer til å gå tilbake til fossilbil igjen. 

Som vedkommende over meg sier, utvalget av elbiler er stort. Alt fra små biler til svære. Vil tro at det finnes en elbil-størrelse som passer de fleste. 

Jeg har en liten elbil, men den passer perfekt for meg. Om man ønsker større bil, er utvalget bra der også. 

Det koster litt å få satt opp elbil-lader (jeg betalte rundt 20 000,-), men det er jo penger man sparer fort inn på å ha elbil 😊 

https://dinside.dagbladet.no/motor/ikke-overraskende/81952583

"Elbiler har 79 prosent flere feil"

https://www.tv2.no/broom/ny-rapport-79-prosent-flere-feil-pa-elbiler/16272838/

https://www.motor.no/aktuelt/elbiler-er-langt-mindre-palitelige-enn-bensinbiler/260746

Anonymkode: 78d4a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elbiler synker veldig fort i verdi nå, det er også noe å ta med i beregningen hvis du skal selge den en gang. 

Anonymkode: 8f8a8...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at slitasje av dekk er i stor grad koblet mot kjørestil. At bilen har rask akselerasjon betyr ikke en må kjøre som i en Hollywood film.

Service intervall bruker å være 15 eller 30 000 km. Når bilen er innenfor garantiperioden er det en fordel å overholde produsentens intervall, for å unngå diskusjon ang. garanti. Når bilen er utenfor garanti kan en i større grad bestemme selv. 

Noen modeller har oljeskift på reduksjons gir hver 60 - 100 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør kun kjøpe elbil hvis du har lademulighet hjemme (med egen lader, ikke bare vanlig stikk-kontakt). 

Anonymkode: d72b0...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få el bil til 200.000 nå. Det kommer an på hvor mye og langt du skal kjøre. Og hvor mye plass du trenger 

Vi har hat el bil i 8 år og må snart bytte da vi har gammel modell og får ikke lenger ladet i Sverige etc( da tar det 3 timer å lade og rekkevidden er helt borte)

Men vi kommer aldri til å gå tilbake til diesel bil, mye billigere, vi lader hverdag, har det vært noe med bilen ( tror vi har hat 3 feil på 8 år så gikk det på garanti)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte el-bil for noen år siden og solgte den ganske raskt igjen. Gikk tilbake til diesel :)

Kommer aldri til å velge el-bil igjen

Anonymkode: 31145...4b5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får garantert billig nazikjerre nå fremover når så mange skal selge. 

Anonymkode: 48eda...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøpte el-bil for noen år siden og solgte den ganske raskt igjen. Gikk tilbake til diesel :)

Kommer aldri til å velge el-bil igjen

Hvorfor?

Anonymkode: d6b42...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor?

Anonymkode: d6b42...f67

Alt for langt mellom ladestasjonene, brukte alt for mye strøm i kulda, stress når fjellovergangene var stengt, kolonnekjøring osv. Lettere med diesel, en ekstra kanne i bilen, bensinstasjoner og en bil med mindre elektronikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det har aldri vært lurt å kjøpe ny bil.

Anonymkode: e92ba...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (11 timer siden):

Da bør dere med fossilbil gjøre det samme 🤔

Du får faktainformasjon med linker om at el-bil ikke er ensbetydende med driftssikkert, så spyr du ut med antydninger om at jeg nok kjører Lada, og jeg er i tillegg på bærtur. Vi kan umulig ha el-bil som kan så lite!

Jeg har aldri skrevet på den måten til deg, men du fortsetter i samme stil uten evne til å ta imot selvkritikk. 

Anonymkode: 78d4a...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for avsporinger. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 22.53):

Alt for langt mellom ladestasjonene, brukte alt for mye strøm i kulda, stress når fjellovergangene var stengt, kolonnekjøring osv. Lettere med diesel, en ekstra kanne i bilen, bensinstasjoner og en bil med mindre elektronikk :)

Når du bor slik at det er fjelloverganger og kolonnekjøring, forstår jeg at du går for diesel. Det er det som evt kunne fått meg over på diesel også, men det er ikke noen problemstilling her hvor jeg bor. 

Anonymkode: d72b0...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri lurt å kjøpe NY bil - hvis du ikke har millioner på konto da. Ta en 3-4 år gammel.

Anonymkode: 83622...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...