Gå til innhold

Hva gjør deg flau over å være norsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har vært på charterturer i over 20 år,men har aldri opplevd klapping når flyet landet.

Anonymkode: acb90...822

Har flydd fly i over 30 år og har opplevd det. Ikke via charter da.

Det er flaut å være norsk når visse folk ikke greier å skille mellom Musk og en generell Teslaeier i Norge. 

Anonymkode: bffe6...693

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.2.2025 den 22.41):

glorifiseringen av palestinerene

charterturisme

allværsjakker når man ikke er på fjellet

grøftefyll

toro

brødbrødbrød

at folk tydeligvis stemmer på Høyre og AP for så å sutre over at de driver med Høyre og AP-politikk; som ja til EU, gi fra oss suverenitet til EU, strømmen vår på børs for å tekkes Brüssel, og å prioritere bistand til andre land foran å ta vare på våre egne.

Anonymkode: 98521...948

Folk som skriver «glorifiseringen av palestinerne», gjør meg flau over å være norsk. 

Anonymkode: 8d229...950

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaduikkeser skrev (19 timer siden):

Hva er galt med det? Det er da fine klær, som jeg ikke tar meg råd til. En shorts til 2000 kr liksom😅

Det er litt sånn Stein Erik Hagen-stil😅

Anonymkode: 52a73...7c0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange nordmenn er så opptatte av USA og deres politikk. Og den voksende gruppen av incels. Og menn og kvinner over 60 som mener at de som er yngre ikke får lov å klage over NOE, for alt var verre før 🙄

Anonymkode: afeb2...f15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker*** skrev (19 timer siden):

Vårt voldsomme bidrag til problematisk turisme på typiske Syden destinasjoner. 

Det er da mye verre med folk som på død og liv skal invadere uoppdagede "perler" for så å skryte av at de er så bereist. Som om ikke det bare ødelegger nye områder. 

Anonymkode: d5fab...a0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At enkelte mener at man skal være flau av å være norsk fordi andre mener noe annet enn en selv, det er flaut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette svarer kanskje ikke spørsmålet ditt,  men jeg er ikke etnisk norsk. 
Er ikke noe ved norske kulturen som gjør meg flaut. Jeg har det veldig vanskelig for føler at jeg ble født i feil land, når jeg bodde i hjemlandet mitt så følte jeg alltid at jeg ikke passer inn. 
Jeg har lite kontakt med familie her og er flau over de fra mitt hjemmeland. Det føles skamfullt å si det. Jeg liker ikke hvor høylytt dem er, lager drama og kommer ALLTID for sent til arrangementer, og da snakker vi om timer for sent. 
Norske er mer forutsigbare, jeg liker norske maten og kulturen. Elsker å gå på ski og fjellet. 
Føler meg rett og slett hjemme her, det gjør meg også til en utstøtt person i familien 😢

Norge er sikkert ikke perfekt land, men i mine øyner så har jeg endelig kommet hjem.

Anonymkode: 58ff0...1f9

• Liker 9
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 15.17):

Alle nordmenn som liksom skal være for gode for eget land, kaller andre saueflokk osv, men bidrar minimalt selv. Alt i alt utakknemlig folk som ikke ser at vi har det bra her.

Anonymkode: 1fe2b...c6f

Dette. 👆

Toro, charterklapping og allværsjakker er null flaut. 

Anonymkode: 5ae6c...eeb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen står frem som «fattig» i media fordi de ikke har råd til iPhone og Playstation til ungene sine.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting, men at nordmenn er så forbasket naive syns jeg er vanskelig. Det er aller vanskeligst når det gjelder politikk. F.eks. forstår jeg ikke amerikaniseringen av norsk kultur. Jeg syns også det er mange som bruker krigen som pendel når de velger seg et politisk ståsted. Så er sauflokkmentalitetem nokså sterk og det er flaut. 

Anonymkode: cf18f...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Violetta skrev (8 minutter siden):

At enkelte mener at man skal være flau av å være norsk fordi andre mener noe annet enn en selv, det er flaut. 

Helt enig. Det er nok dette jeg misliker aller mest med Nordmenn. Menings- og tankepolitiet står veldig sterkt!

Anonymkode: 48597...573

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Helt enig. Det er nok dette jeg misliker aller mest med Nordmenn. Menings- og tankepolitiet står veldig sterkt!

Anonymkode: 48597...573

Det virker ikke som dette er spesifikt for nordmenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at veldig mange reagerer (uforholdsmessig?) sterkt på klapping på fly. Ok, så kanskje det er litt teit. Men er det virkelig så ille? Klapping er vanlig i mange andre sammenhenger. Etter en konsert, etter et kjedelig foredrag på jobb, etter at barna har fremført noe på skolen, etter at noen man kjenner har løpt sitt første 5km-løp. Å fly er jo egentlig noe helt ulogisk og ganske spektakulært for oss mennesker. Kanskje man egentlig skulle klappet oftere? Sykepleierne fikk litt klapping under pandemien, men det tok slutt. Er det harry å klappe for dem idag? Hva med renholdere? Lærere? Folk som stiller opp for deg? Jeg klapper daglig av hunden min fordi jeg synes hun er så flink og verdens beste. Blir litt revet med, haha. Må vi virkelig være så nonchalante hele tiden? Er det ikke fint å vise litt glede, takknemlighet og engasjement?

Når det er sagt er jeg en av de som begynner å rødme når det klappes. Men synes egentlig det er en litt koselig greie som dessverre har fått harrystempelet.

Anonymkode: 3fc46...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Abra skrev (På 9.2.2025 den 15.02):

Er det kun utenlandsreiser dette gjøres på? Aldri opplevd innenlands. 

Opplevde det på Evenes for en uke siden. Pinlig! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngre generasjonen er verdens største veikinger. De hadde alle hatt det godt av å prøve seg i arbeidslivet i utlandet alle som en. 

Anonymkode: 99c64...199

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flau når covid først kom i 2020 og vi nordmenn klagde høylytt og lenge på at påsken var avlyst og ødelagt på grunn av hytte forbud. 
Samtidig måtte andre land bruke ishaller til oppbevaring av døde… 

Da var jeg flau over å være ekstremt privilegert nordmann

Anonymkode: 92e00...eb9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flau over at vi lar oss rive med av lavkultur på tv og internett (f.eks tv2 reality og TVNorge konkurranser) Influensere får spalteplass i media fordi folk tydeligvis blir engasjert i sånne type «ikke-nyheter» som stammer fra et innlegg på Instagram. 

Og folk blir veldig usaklige i kommentarfelt. Men dette gjelder vel ikke bare Norge, men hele resten av verden. 

og veldig enig med den kommentaren lengre oppe der hvor intervjuere spør om hva intervjuobjektet synes om «den norske deltakeren» flaut. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (1 time siden):

Flau over at vi lar oss rive med av lavkultur på tv og internett (f.eks tv2 reality og TVNorge konkurranser) Influensere får spalteplass i media fordi folk tydeligvis blir engasjert i sånne type «ikke-nyheter» som stammer fra et innlegg på Instagram. 

Og folk blir veldig usaklige i kommentarfelt. Men dette gjelder vel ikke bare Norge, men hele resten av verden. 

og veldig enig med den kommentaren lengre oppe der hvor intervjuere spør om hva intervjuobjektet synes om «den norske deltakeren» flaut. 

Jaa, enig i det siste der. Og jeg har aldri skjønt spørsmål som "husker du hvor du var 22. Juli?" eller "hva følte du når du så de avmagrede barna på nært hold, og hvordan har du taklet det nå i etterkant" når feks en blogger har vært i et u-land. Istedenfor å fokusere på saken (flom, tørke, høy barnedødelighet, sult, osv) så er det viktigste hvordan dette enkeltmennesket har klart seg gjennom den vanskelige opplevelsen det var å være vitne til ekstrem nød. Er som om Silje skal begynne i terapi fordi hun var vitne til at Ida ble mobbet på barneskolen, og det var utrolig belastende for Silje.

Anonymkode: 3fc46...0bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes matkulturen er flau, og hvor dårlig mat nordmenn synes er bra og hvor dårlig mat vi spiser. Er norsk selv. Synes Toro er flaut, og flaut når jeg hører folk prompe høylytt offentlig en sjelden gang (ikke ofte jeg har opplevd). 

Anonymkode: 9b24e...e6f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir flau når jeg har besøk fra utlandet og vi går på butikken for å handle mat!!! Samtlige av mine utenlandske venner sier at vi er fattige i Norge....Fattig på utvalg av matprodukter!!!..... 

Syntes også den norske mentaliteten med å syte å klage er slitsomt!! Reiser man til andre siden av kloden smiler folk til tross for at de er lut fattige!! Jeg er født og oppvokst i Norge, har god og trygg jobb med stort nettverk og nær familie. Det er vell det eneste som holder meg her!!

Tror ærlig talt at nordmenn har godt av det som kommer fremover nå dvs at vi må kraftig ned i levestandard ettersom alt blir dyrere i framtiden. Kanskje det kan føre noe godt med seg🤞

Anonymkode: dfcb1...248

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...