AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei, Jeg fikk en omplasseringshund hos meg forrige søndag. Hun er en tispe på 6 år på 35 kg. Hun er en blanding av presa og engelsk staff. Hun er glad og fornøyd med et godt temperament. Kontaktsøkende, kosete, rolig inne og hører på de fleste kommandoer (litt sta til tider). Hun går godt overens med alle, og reagerer kun på hunder. Utfordringen min ligger i passering av andre hunder. Jeg fikk beskjed fra forrige eier at hun strever litt med andre tisper. Hun har også løpetid nå, noe som ikke gjør det lettere. Hun kan stirre, låse seg og plutselig bykse mot de. Det er ingen knurring, bjeffing, flekking med tenner eller noe annet. Hun har aldri bitt, men det blir litt voldsomt når en stor hund bykser mot en Mittelspitz, eller chihuahua. Den bjeffingen deres virker å være noe hun reagerer på. Hun hadde en lignende reaksjon mot en katt. Kan det være at det trigger noe jaktinstinkt i henne? Det er ganske flaut på tur. Nå har det skjedd to ganger denne uka. Vi passerte forøvrig en boxer bak et gjerde også som bjeffet heftig på henne. Da var hun helt rolig og ignorerte han. Slik det er nå tenker jeg bare at jeg får holde henne nære meg, og kanskje få henne til å fokusere på meg med godbit. Hun har vist at hun kan holde konsentrasjonen over lenger tid. Kunne passeringskurs vært noe? På forhånd takk for tips. Anonymkode: 7d3ea...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Jeg har en stafftispe med litt lik problematik. Hun bryr seg ikke om små hunder da, vanligvis, men registeret på nesten alle som er større eller samme størrelse som hun er. Det jeg har gjort som har hjulpet mye er å si «BRA!» med en gang hun får øye på en annen hund. Da vet hun det blir godbit, og får fokus over på meg. Det funker nesten hver gang. Møter vi en annen reaktiv hund går det som regel ikke, for om den setter i gang setter hun i gang. Enkelte hunder har hun bare lagt helt for hat. Men 9 av 10 ganger går det bra og jeg klarer å avlede henne. Anonymkode: 862ef...cf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en stafftispe med litt lik problematik. Hun bryr seg ikke om små hunder da, vanligvis, men registeret på nesten alle som er større eller samme størrelse som hun er. Det jeg har gjort som har hjulpet mye er å si «BRA!» med en gang hun får øye på en annen hund. Da vet hun det blir godbit, og får fokus over på meg. Det funker nesten hver gang. Møter vi en annen reaktiv hund går det som regel ikke, for om den setter i gang setter hun i gang. Enkelte hunder har hun bare lagt helt for hat. Men 9 av 10 ganger går det bra og jeg klarer å avlede henne. Anonymkode: 862ef...cf0 Takk for tips. Jeg skal forsøke med "bra" med godbit. Hun er heldigvis utrolig matmotivert (som sikkert alle andre hunder). Dersom jeg holder en godbit oppe ved meg kan hun gå perfekt ved siden av meg et godt stykke. Nå lærte jeg nettopp at det hun holder på med kalles utfall, og det er ofte for å signalisere at hun vil ha mer plass og at hun ikke liker at de er så nærme. Det du nevner med andre reaktive hunder er definitivt en utfordring. Fremmede hunder som bjeffer og maser på henne er definitivt en trigger. Anonymkode: 7d3ea...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Del Skrevet 17 timer siden Google motbetinging og sladretrening, og les deg opp. Det vil gi deg litt mer informasjon om metoden nevnt ovenfor (bra og godbit). Jeg bruker denne metoden på mine hunder. Med reaktivitet/utagering, så må man gjerne gå frem litt mer metodisk (og derfor er det lurt å lese deg godt opp om motbetinging og sladretrening så du forstår hvordan og hvorfor). Men, metoden er også flott for andre ting i miljøet. Jeg har sagt bra og gitt godbit hver gang hundene ser en katt, sau, trailere som kjører forbi, syklister osv, og resultatet er at de automatisk ser opp på meg hver gang de ser noe de synes er litt spennende. De får ikke lenger godbit for alt dette nå som vanen er godt etablert (kun sporadisk). Å ha fin, jevn kontakt gjennom turen, gjør det enklere å få/holde kontakt under passering også. Anonymkode: 295ef...e25 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #5 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Google motbetinging og sladretrening, og les deg opp. Det vil gi deg litt mer informasjon om metoden nevnt ovenfor (bra og godbit). Jeg bruker denne metoden på mine hunder. Med reaktivitet/utagering, så må man gjerne gå frem litt mer metodisk (og derfor er det lurt å lese deg godt opp om motbetinging og sladretrening så du forstår hvordan og hvorfor). Men, metoden er også flott for andre ting i miljøet. Jeg har sagt bra og gitt godbit hver gang hundene ser en katt, sau, trailere som kjører forbi, syklister osv, og resultatet er at de automatisk ser opp på meg hver gang de ser noe de synes er litt spennende. De får ikke lenger godbit for alt dette nå som vanen er godt etablert (kun sporadisk). Å ha fin, jevn kontakt gjennom turen, gjør det enklere å få/holde kontakt under passering også. Anonymkode: 295ef...e25 Dette hørtes ut som gode tips. Jeg skal lese meg opp. Det er vel som all trening. Dette med at du er nødt til å være konsekvent og tydelig hver eneste gang. Fascinerende hvordan oppførsel blir automatisert ved repetisjon. Det jeg ønsker er jo at hun ser opp til meg mest mulig fremfor å ta avgjørelser selv. Slik sett virker den fremgangsmåten logisk. Vi er fortsatt på godbitnivå, men så har jeg også ikke hatt henne lenger enn en uke. Fint å høre at den treningsmetoden fungerte godt med hundene dine. Kan jeg spørre hvor lang tid det tok for deg? Var det behov for å bruke det for alle typer passeringer? Som sagt har jeg kun sett større reaksjoner på en katt og et par små hunder som var litt frempå. Anonymkode: 7d3ea...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå