Gå til innhold

Nødvendig å re opp seng hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

enkefru skrev (2 timer siden):

Absolutt ikke! Det er også anbefalt å ikke re opp. 
Sengemidd etc får bedre vekstvilkår om det res opp…..

Dette! Rer aldri opp. 

Anonymkode: 8502f...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg rer nesten bare opp sengen når jeg har lagt på nytt sengetøy. Ellers så dunker jeg et par ganger i putene og bretter dyna bakover senge-enden så senga får lufte seg til vi skal legge oss igjen. Særlig hvis noen har vært varme eller vi har hatt sex så det er noe klamt der, men ikke så svett/vått at det må skiftes. Da skal absolutt ikke dyna legges over, da skal det luftes.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte skrifter dere på senga dere som snakker om midd og skitten seng?

Selv skifter jeg i likhet med en annen i tråden minimum to ganger i uken. Ikke fordi det er behov, men fordi jeg elsker følelsen av å ligget i reint sengetøy.

Anonymkode: ae476...5b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke prate om midd, da jeg har sendt en link der det sies at midd bare er en myte. Og det er det, men mindre man ikke svetter voldsomt om natten. 

Anonymkode: 3781d...6aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke nødvendig, men jeg gjør det for egen del. Jeg synes det er hyggeligere med et ryddig soverom og det er best å legge seg i en oppredd seng. 
Mannen synes ikke det er viktig, men gjør det fordi han vet at jeg liker det best (han står opp sist). 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enkefru skrev (4 timer siden):

Absolutt ikke! Det er også anbefalt å ikke re opp. 
Sengemidd etc får bedre vekstvilkår om det res opp…..

En klassisk unnskylding for late folk

Anonymkode: 587db...637

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ingen hygienisk funksjon å re opp? Trodde vi drev med det fordi det skal se estetisk ryddig og pent ut. 

Jeg lar stort sett dyna ligge til side sånn at madrassen skal få lufte seg, og er ikke flink til å re opp sånn at det ser bra ut. Lukker døra til soverommet og bruker det ikke på dagtid, og bor alene så for meg er det ikke noe poeng å re opp. 

Anonymkode: 807c3...2aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En klassisk unnskylding for late folk

Heller lat enn full av midd. Er allergisk. Og ganske lat også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man skal ikke re opp sengen. Sengen er varm og klam etter natten, og hvis du legger dyna over lakenet igjen, bevares varmen og midden stortrives. 

Anonymkode: 3d333...8a5

Dere som snakker om midd i senga må enten svette svært mye og/eller skifte sengetøy svært sjeldent. Om man gjør det så ofte som anbefalt så er midd bare en myte, og det å re opp sengen er ikke uhygienisk. Men tenker at dere som argumenterer for å slippe å re opp sengen deres er det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller lat enn full av midd. Er allergisk. Og ganske lat også. 

Om sengen din er full av midd så skifter du sengetøy ekkelt sjeldent. Noe jeg går utifra når du dessuten beskriver deg selv som lat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sengen din er full av midd så skifter du sengetøy ekkelt sjeldent. Noe jeg går utifra når du dessuten beskriver deg selv som lat. 

En gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg redde opp sengen fint der jeg bodde før. Men i min nye bolig så er det ikke plass å gå rundt sengen og jeg bare driter i det. Skal re sengen i min neste bolig med større soverom.

Det går bare på hva man trives med tenker jeg.

Anonymkode: 265e7...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et lite google søk, så får du fort opp flere søk der det er anbefalt å ikke re opp sengen om morgenen.

Så jeg rer ikke opp senga. 

Anonymkode: 35ac7...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere som snakker om midd i senga må enten svette svært mye og/eller skifte sengetøy svært sjeldent. Om man gjør det så ofte som anbefalt så er midd bare en myte, og det å re opp sengen er ikke uhygienisk. Men tenker at dere som argumenterer for å slippe å re opp sengen deres er det. 

Det har stått i flere artikler om temaet som jeg har lest, at gjennomsnittlig svetter vi mennesker rundt 5 dl svette i løpet av en natt. Noen litt mer, noen litt mindre.

Det er dette man ønsker å la tørke, ergo dynen bør ligge bortslått fra plassen man sover på, med undersiden av dynen opp og madrassen fri, så det får lufttørke. Helst i et rom med god lufting.

Rer du opp sengen slik at dynen ligger oppå plassen du lå og svettet og sov på, stenges fuktigheten og varmen inne under der. Dette kan fremme middutvikling og også mugg, faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg et lite google søk, så får du fort opp flere søk der det er anbefalt å ikke re opp sengen om morgenen.

Så jeg rer ikke opp senga. 

Anonymkode: 35ac7...03c

Folk sier det er en myte, og legger ved lenker det man må opprette konto for å lese. Kan godt være. Merker jeg mister respekten for "eksperten" i Astma- og allergiforbundet når hun kaller midd for insekt. (Video oppe på sida her). Skal visst ikke mye til før man er ekspert nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 minutter siden):

Det har stått i flere artikler om temaet som jeg har lest, at gjennomsnittlig svetter vi mennesker rundt 5 dl svette i løpet av en natt. Noen litt mer, noen litt mindre.

Det er dette man ønsker å la tørke, ergo dynen bør ligge bortslått fra plassen man sover på, med undersiden av dynen opp og madrassen fri, så det får lufttørke. Helst i et rom med god lufting.

Rer du opp sengen slik at dynen ligger oppå plassen du lå og svettet og sov på, stenges fuktigheten og varmen inne under der. Dette kan fremme middutvikling og også mugg, faktisk.

Det skulle jeg gjerne sett en lenke på. Helst fra noen som ikke selger madrasser. Neppe aktuelt for folk som ikke bor i soner med 40 varmegrader og ingen kjøling.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Re opp sengen er uhygienisk og bortkastet tid.

Anonymkode: ec083...214

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rer aldri opp senga. Det er uhygienisk. 

Anonymkode: 89f94...26c

Vet dere hva uhygienisk betyr? Ja,det kan bety av midd får bedre vilkår men har ikke noe med hygiene å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...