AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei! Jeg er en jente på 16 år som er 1.60 og veier 54 kg. Moren min er overvektig og sier hun er bekymret for at jeg skal bli det samme, hun sier jeg har anlegg for det og at jeg har mage. Hun sier jeg ikke må lures av den lave vekten min fordi det er kun fordi jeg har lett benbygning. Hvor lite tror dere jeg burde veie pga den lette benbygningen? Anonymkode: 36d34...da7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden Du klarer vel å se i speilet om du er overvektig eller ikke? Anonymkode: f75b3...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Jeg tror moren din burde oppsøke hjelp. Både til foreldreveiledning og sin egen psyke. Du er ikke overvektig, og beinbygningen din veier like mye som alle andres. Det er svært liten forskjell på hva skjelettet veier. Hun kan helt klart påvirke deg til å BLI overvektig med dette fokuset og måten å snakke på, så om det er en reel frykt bør hun oppsøke hjelp. Om du fortsetter å spise normalt sunt og opprettholde et fornuftig nivå på hverdagsaktivitet, så er du helt innafor. Snakk gjerne med Helsesykepleier for gode råd og veiledning med tankene dine❤️ 7 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kajo Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden Det er veldig tøft når mødrene våre begynner å bekymre seg for vekten vår. Har opplevd det selv. Hun er nok veldig redd for at du skal måtte slite med ting hun selv har slitt med, men måten hun håndterer det på ved å si sånt er ikke greit. Har dere en helsesøster på skolen som du kan snakke med? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Del Skrevet 18 timer siden Tung og lett beinbygning er mest bare tull. Dette er sånn man absolutt ikke burde si til en 16åring. Du er faktisk bra nok akkurat som du er, vekt er ingenting! Anonymkode: e62ec...ed7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tung og lett beinbygning er mest bare tull. Dette er sånn man absolutt ikke burde si til en 16åring. Du er faktisk bra nok akkurat som du er, vekt er ingenting! Anonymkode: e62ec...ed7 Ja, tung og lett beinbygging er ei heldigvis ei myte. Anonymkode: f3c98...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #7 Del Skrevet 18 timer siden Veldig velkjent. Mødre som ikke har det bra med seg selv og der overvekt er en av faktorene, overfører ofte usikkerhetene sine til døtrene spesielt. Husk at du er i en fase der kroppen forandrer seg veldig. Så lenge kroppen får de næringsstoffene den trenger, så gjør du «jobben» din. Kanskje lurt å ta opp med noen om hva du opplever. Noen med kompetanse til å forklare moren din at det ikke er greit å overføre egne usikkerheter til deg. Det kan føre til problemer med kropp og mat på sikt. Du høres ut som en klok jente, og jeg håper at du klarer å huske på at mat er bare drivstoff for kroppen. Du er bra nok som du er Anonymkode: 81efe...c19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Del Skrevet 17 timer siden Ikke la din mors problemer med vekt smitte over på deg. Du er deg med din egen kropp og du kjenner din kropp best. Snakk eventuelt med helsesøster om vekt og kosthold hvis du lurer på noe eller for å føle deg trygg på om/at du spiser sunt nok. Kosthold trenger ikke være så komplisert, tenk tallerkenmodellen med 1/3 kjøtt/fisk, 1/3 grønnsaker og 1/3 karbohydrater, godteri og snacks på fredager og/eller lørdager og begrens porsjonene. Max 10-15 smågodtting per «dag». Hvis du ikke holder på med en idrett, så kan det være lurt å begynne med noe. Ikke for at du skal gå ned i vekt, men fordi det er godt for hodet og generell helse. Det gjør deg sterkere på fysisk og mentalt. Jeg begynte å jogge som 14-åring fordi jeg holdt ikke på med noe annet og av utstyr så var det joggesko jeg hadde, så da ble det det. Kanskje du kan få med deg en venninne? Hvis du/dere begynner å jogge, så se gjerne på Løplabbets treningsprogrammer. De har et veldig fint nybegynnerprogram. Anonymkode: 4a399...f03 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 17 timer siden #9 Del Skrevet 17 timer siden (endret) Håper du er fornøyd og stolt over kroppen din! Din mor mangler noen sosiale antenner som uttaler seg på denne måten til en frisk, normalvektig datter. Jeg håper du forstår det! Fortsett å være aktiv, spis mat som gjør deg glad, kos deg innimellom og nyt livet. Nøkkelen til en sunn og normalvektig kropp er balanse, -litt av alt som gjør deg godt. Endret 17 timer siden av Ugresset Feil ord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Del Skrevet 16 timer siden Du har en fin vekt for din høyde. Hvis du har smale skuldre og hofter, det som jeg tror moren din mente, så ser man ofte mer lubben ut på samme vekt enn noen som har brede skuldre og hofter. Det er ikke fordi beina i seg selv veier mer, men fordi det er større areal for muskler og fett og fordele seg på. Det kan være bra helsemessig for deg å holde BMIen under 23 med mindre du trener mye styrke. Anonymkode: a30d3...da0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Del Skrevet 15 timer siden Jeg kan ikke snakke med helsesøster, hun kjenner moren min og fortalte det da vi hadde en samtale sammen tidligere. Ts Anonymkode: 36d34...da7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan ikke snakke med helsesøster, hun kjenner moren min og fortalte det da vi hadde en samtale sammen tidligere. Ts Anonymkode: 36d34...da7 Helsesøster har taushetsplikt, uavhengig av hvem hun kjenner ❤️ Anonymkode: f3c98...ae7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Del Skrevet 15 timer siden Dropp helt å høre på moren din. Dette er ett av tilfellene der man faktisk heller bør sjekke internett, så finner man svar på om man er normalvektig. Sånne mødre forstår det ikke selv, men de er farlige. Jeg hadde en mor som sa til den butikkansatte at jeg skulle ha størrelse elefant. I etterkant vet jeg at jeg var kanskje 5 kg over normalen, som var nok til at min mor ble "bekymret". Det er nesten jevngodt med Münchausen by proxy med disse mødrene som skal slanke barn og ungdom som ikke har behov for det. Anonymkode: 74391...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #14 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan ikke snakke med helsesøster, hun kjenner moren min og fortalte det da vi hadde en samtale sammen tidligere. Ts Anonymkode: 36d34...da7 Rapporter henne inn, for både din egen del og andres. Gjør det klinkende klart at du kjenner til taushetsplikten. Anonymkode: 74391...419 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #15 Del Skrevet 15 timer siden Blir forbanna av å lese sånt. Moren din overfører sine bekymringer over på deg. Og dette i et tilfelle der det bare er tøv! Du høres ut som du har perfekt vekt til din høyde! Min mor er litt lik. Hun er selv overvektig, og har hatt et problematisk forhold til mat hele livet. Jeg er heldigvis selv normalvektig og med et normalt forhold til mat. Jeg er str S, det ser alle utenom min mor. Hun kjøper alltid klær til meg i str L. Lurer på hvor i alle dager hun får det fra. Anonymkode: dd788...4a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #16 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg kan ikke snakke med helsesøster, hun kjenner moren min og fortalte det da vi hadde en samtale sammen tidligere. Ts Anonymkode: 36d34...da7 Da kan du bestille time hos fastlegen og snakke med han/hun. De kan og veilede og tar nok taushetsplikten hakket mer alvorlig. Anonymkode: f4fde...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #17 Del Skrevet 14 timer siden Du kan gå til helsesøster og starte samtalen med å be henne fortelle deg hvordan taushetsplikten fungerer. Så kan du be om bekreftelse for å være tydelig «Så hvis jeg snakker med deg, så kan ikke du si til mamma hverken hva vi har snakket om, eller at vi har snakket?» Da får du etablert rammene. Hvis hun så snakker med din mor, så snakker du med f. eks fastlegen og ber om hjelp til å rapportere henne inn. Taushetsplikt SKAL respekteres. Du er 16 år, du kan skaffe deg p-piller uten at noen har lov å informere moren din. Anonymkode: ec790...ae3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå