AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:31 #1 Del Skrevet søndag kl 09:31 Hei! Jeg er en ganske fersk strikker, som prøver meg på en genser som strikkes ovenfra og ned med raglandsfelling. Jeg ville ha litt videre hals enn det sto i oppskriften, jeg begynte derfor med flere masker enn det sto, også har jeg økt i det tempo som står beskrevet. Nå har jeg kommet til antall masker der jeg skal sette av ermer, men siden jeg begynte med flere masker enn jeg skulle er raglandfellingen ganske kort ser jeg nå. Jeg tror derfor det vil være vanskelig å få på seg genseren hvis jeg ikke lager rommet til ermene større. Hva kan jeg gjøre? Må jeg fortsette å øke, slik at vil/ermer blir videre, eller kan jeg bare strikke rundt og rundt uten å øke, til jeg rommet til ermene virker passe? Anonymkode: c277f...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:48 #2 Del Skrevet søndag kl 10:48 Strikker du ovenfra og nedover? Økning og ikke raglanfelling? Hvis du har startet med riktig antall masker utfra hvordan du vil ha halsåpningen og genserens fasong, skal det bli riktig med å øke som beskrevet. Det blir kortere avstand til der ermeåpningen, men hvis du har strikket tilsvarende på skulder (for halsåpning) blir målene fra topp skulder til ermeåpning riktig. Anonymkode: c0f7e...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet søndag kl 10:54 #3 Del Skrevet søndag kl 10:54 Bare fortsett å strikke, uten flere økninger, til ønsket lengde fra hals til under ermene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:04 #4 Del Skrevet søndag kl 11:04 Men hvis du har lagt opp flere masker og økt som beskrevet vil du få en videre genser på hele bærestykket og ikke bare halsen. Hvis du har lagt opp flere for å få videre hals, og økt færre for å kompensere, så vil du få et kortere og videre bærestykke. Anonymkode: 0c174...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:37 #5 Del Skrevet søndag kl 11:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg er en ganske fersk strikker, som prøver meg på en genser som strikkes ovenfra og ned med raglandsfelling. Jeg ville ha litt videre hals enn det sto i oppskriften, jeg begynte derfor med flere masker enn det sto, også har jeg økt i det tempo som står beskrevet. Nå har jeg kommet til antall masker der jeg skal sette av ermer, men siden jeg begynte med flere masker enn jeg skulle er raglandfellingen ganske kort ser jeg nå. Jeg tror derfor det vil være vanskelig å få på seg genseren hvis jeg ikke lager rommet til ermene større. Hva kan jeg gjøre? Må jeg fortsette å øke, slik at vil/ermer blir videre, eller kan jeg bare strikke rundt og rundt uten å øke, til jeg rommet til ermene virker passe? Anonymkode: c277f...23a Når du er fersk på strikking er det ikke lurt å begynne å gjøre om på oppskriften uten å få hjelp. Det er heller ikke lett å hjelpe deg uten å se problemet. Kan du rekke opp og begynne på nytt? Å velge en størrelse opp eller to størrelser opp kan være smart. Det kan og være smart å begynne på din egen størrelse, og så fortsette å øke på raglandfellingen (som her egentlig er en raglandøkning, til du har ønsket lengde fra halsen og til under armene før du deler strikketøyet i armer og bol. Klarer du å bruke to lange strikkepinner og forsiktig kle på deg strikketøyet? Slik at du ser hvordan det passer på? Anonymkode: a2ce8...076 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå