Gå til innhold

Når er det greit å introdusere ny kjæreste til barna etter skilsmisse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Første bud er at barna har vendt seg til og er trygge på den endrede situasjonen og sin nye hverdag - som ikke bør være så ny lenger...

Så er det jo forskjell på en 5-åring og en 15-åring, både når det gjelder hva de skjønner og aksepterer og hva de trenger å vite, og på at kjæresten dukker opp som gjest av og til og å ønske at hen skal integreres i dagligliv og familiesirkel. Det første bør skje ganske mye senere og mer gradvis enn det første...

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen tanker? 

Anonymkode: 2cd3c...b14

Når barna maser om det, og viser interesse for det. Ikke før hadde jeg tenkt. Kunne ikke falt meg inn, og presse en evt ny kjæreste nedover hodene på dem. 

Til sammenligning så hadde min X tre nye damer det første året etter skilsmissen før han møtte kona si. Han introduserte alle damene for barna våre. 

Det er ikke slik at det nødvendigvis er et tidsperspektiv på dette, men jeg hadde nok tenkt meg nøye om, før jeg hadde valgt å introdusere en evt kjæreste for barna mine av hensyn til dem. Barna først alltid. Hodet kaldt og hjertet varmt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt samme som svart over.

Når barna selv etterspør. Jeg hadde aldri tatt en ny partner inn i deres liv før de selv ønsket det.

Anonymkode: fc7db...fa3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vært sammen med han 1 år før han fikk treffe barna. Da var det ca 1.5 år siden bruddet. 
Han ble introdusert som en venn, og var med oss på forskjellige aktiviteter i starten. Overnattet første gang da barna hadde kjent han i nesten 1 år..og da var det de som spurte om han ikke bare kunne overnatte (etter en kveldsaktivitet). Da var han forresten godtatt av barna, og introdusert som kjæreste. 

Vi har nå vært sammen i 15 år. Og barna anser han som en far. 
Det kunne ikke falt meg inn å introdusere noen jeg ikke hadde et etablert forhold til, og jeg var veldig bevisst på at han var den ene som skulle introduseres for barna som en kjæreste noensinne. 
Alt må skje på barnas premisser..de har gått gjennom et heftig traume og trenger tid på å lande, og skape trygghet i sine omgivelser - før de får tredd noe nytt nedover hodet. Jeg syns egentlig det var for tidlig i mitt tilfelle, men kjente på litt press både fra han og fra omgivelsene. Og det gikk veldig bra, fordi vi tok det sakte med barna. 
Hadde barna tatt avstand fra han, hadde det ikke vært aktuelt å fortsette.

Anonymkode: dbaea...535

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (37 minutter siden):

Når barna maser om det, og viser interesse for det. Ikke før hadde jeg tenkt. Kunne ikke falt meg inn, og presse en evt ny kjæreste nedover hodene på dem. 

Til sammenligning så hadde min X tre nye damer det første året etter skilsmissen før han møtte kona si. Han introduserte alle damene for barna våre. 

Det er ikke slik at det nødvendigvis er et tidsperspektiv på dette, men jeg hadde nok tenkt meg nøye om, før jeg hadde valgt å introdusere en evt kjæreste for barna mine av hensyn til dem. Barna først alltid. Hodet kaldt og hjertet varmt. 

Hvilken effekt hadde det på barna på kort og lang sikt? Hvordan reagerte de?

Anonymkode: 7cb03...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvilken effekt hadde det på barna på kort og lang sikt? Hvordan reagerte de?

Anonymkode: 7cb03...e2c

De tar avstand fra sin far, og synes det er vanskelig å forholde seg til ham. Både på kort sikt og lang sikt fram til nå. De har følt seg ignorert og uelsket av sin far. Så med mindre far gjør noen drastiske endringer i seg selv, så har jeg ikke tro på at det kommer til å endre seg. 

Endret av Irak
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når barna selv vil. Og IKKE flytt sammen!!!

Anonymkode: a581b...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når barna selv vil. Og IKKE flytt sammen!!!

Anonymkode: a581b...1b2

Det er det ingen noen fasit på. Barn har godt av en god trygg mannlig rollemodell tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter 1,5 år kanskje? Det første året trenger barna å kunne sørge og bli vant til sin nye hverdag.

Anonymkode: 23717...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke introdusert noen av de jeg har datet, mens barnefar introduserer alle kjærester og dater omtrent. 

Vi har tenåringer og særlig det ene barnet reagerer sterkt på at det presses inn i situasjoner som det er veldig ukomfortabelt med av faren. 

Det er også veldig sårt for barnet at faren ikke tar hensyn til barnets behov når han stadig vekk påpeker hvor viktig det er at han får leve livet slik han selv ønsker. 

Barnet mitt ønsker ikke fremmede i huset, det føles invaderende når barnet ikke har noe valg. 

Trolig flytter barnet inn på fulltid hos meg om faren fortsetter å overkjøre og ikke ta hensyn. Jeg er oppriktig redd for at han ødelegger forholdet til barna fordi han er så forelsket at han glemmer vekk barna. 

Anonymkode: dd0fd...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg glemte visst å svare på når. Jeg tenker hvis barna er positive så kan man sikkert introdusere de fra 6 mnd til ett år inn i relasjonen. 

Da mener jeg treffes som å si hei, gå på kino og kanskje noen ferier sammen. 

Skal kjæresten stadig overnatte når barna er der så mener jeg bestemt man må vente til barna er komfortable med det. 

Svært små barn knytter seg lettere til voksne og bør skånes for relasjoner som kommer å går. Tenåringer tåler bedre at relasjonene ikke er så lange, men er nok til gjengjeld mindre interesserte i å ha nye relasjoner sånn. 

Så ta hensyn til barnet først og fremst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er også veldig sårt for barnet at faren ikke tar hensyn til barnets behov når han stadig vekk påpeker hvor viktig det er at han får leve livet slik han selv ønsker. 

Far tar kun hensyn til seg selv. Det er trist. Han kan se kjærestene så mye han vil når barna er hos mor. Det er sånn jeg har tenkt hvis jeg noen gang skulle havnet i en sånn situasjon. Man trenger ikke å se kjæresten hver uke når man har barn. Kan holde kontakten på tlf den uken barna er der. Blir så ustabilt med bytte av kjærester i hytt og pine. Og invaderende ja, når de kommer inn i barnas hjem.

Anonymkode: 48c0e...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Må du introdusere kjæresten enda? Hva med å vente til dere har vært sammen over ett år du det vet det er noe som varer. Jeg kommer aldri til å tilgi min mor for den ene fyren hun tok inn. At hun kunne ta en sånn fyr inn i hjemmet til barna sine. Hun syntes han var flott og mente jeg bare ville ha henne for meg selv. 🙄 At jeg ikke hadde samme problemet med pappas kjæreste brydde hun seg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Far tar kun hensyn til seg selv. Det er trist. Han kan se kjærestene så mye han vil når barna er hos mor. Det er sånn jeg har tenkt hvis jeg noen gang skulle havnet i en sånn situasjon. Man trenger ikke å se kjæresten hver uke når man har barn. Kan holde kontakten på tlf den uken barna er der. Blir så ustabilt med bytte av kjærester i hytt og pine. Og invaderende ja, når de kommer inn i barnas hjem.

Det er akkurat det. 
Han foreslo at første møte med den siste nye kjæresten skulle være med overnatting og full pakke. 

At han ikke begriper at dette er helt sykt over streken fatter jeg ikke. 

Klart han er forelsket og synes nye kjæresten er fantastisk og vil være med henne så mye som mulig, men ærlig talt. Barna har ingen interesse av henne (ikke fordi det er noe galt altså) så drøy overnattingene til barna ikke er der. Er det virkelig så viktig at man må ligge hele tiden? Er det ikke en smule kleint når tenåringer som hater hele situasjonen ligger vegg i vegg? 

Og hvorfor har den nye kjæresten lyst til dette? Treffe tenåringer som allerede hater hele situasjonen? 

Hvorfor vil de ikke ta det litt rolig heller? 

Det er vanskelig for meg å forstå. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minst et år før fra du treffer en ny til introduksjon. 

Anonymkode: 13854...0e9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg har ny kjæreste etter bruddet, men ingen hast med å introdusere enda. Og har samme oppfatning som flere skriver her inne, ungene er først i rekken. Syns bare det er litt interessant å høre hva flere mener om det. 

Ts

Anonymkode: 2cd3c...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt 1 år etter at man møtte ny kjæreste.

Anonymkode: feb8b...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen fasit på det, men tror nok at det er lenger enn under 1 år etter bruddet, slik noen jeg kjenner gjorde. 

Anonymkode: c9003...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefalingene er vel et år. Og da introduserer man, men kan kan fortsatt leve ganske adskillt med kjæresten og barna. 

Jeg har også ny kjæreste. Alt for tidlig egentlig etter bruddet. Kommer ikke til å introdusere eller gjøre barna kjent med det før om et år. Men at de skal møtes osv der jeg ikke egentlig helt poenget med. De kan jo så se ham om de ønsker. Si hei. Men jeg kommer til å holde livene veldig adskilt. I lang tid.

Anonymkode: 55944...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...