the1andonly Skrevet i går, 09:15 #1 Del Skrevet i går, 09:15 Hei Min far ønsker å legge meg inn som medvert på hans sokkelhybel i huset hans som han bor i. Han mener jeg skal stå som vært og få 15000 i inntekt som er skattefrie. Er det ok? Jeg hjelper han og med Airbnb annonsen og noe administrativt. Det var jeg som satte opp annonsen først. Han kommer og til å sette opp en periode broren min, søstra mi så de og kan tjene 15000 kr hver. Er dette ok skattemessig? Er det virkelig slik at han ikke trenger å betale skatt på utleie av sin bolig hvis inntekten går til meg? Skal jeg si ja til det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet i går, 09:30 #2 Del Skrevet i går, 09:30 the1andonly skrev (6 minutter siden): Hei Min far ønsker å legge meg inn som medvert på hans sokkelhybel i huset hans som han bor i. Han mener jeg skal stå som vært og få 15000 i inntekt som er skattefrie. Er det ok? Jeg hjelper han og med Airbnb annonsen og noe administrativt. Det var jeg som satte opp annonsen først. Han kommer og til å sette opp en periode broren min, søstra mi så de og kan tjene 15000 kr hver. Er dette ok skattemessig? Er det virkelig slik at han ikke trenger å betale skatt på utleie av sin bolig hvis inntekten går til meg? Skal jeg si ja til det? Hvis pengene reelt går til deg og dine søsken så er det vel ok, men jeg regner med at han bare skal beholde pengene sjøl. Hvis dere ikke har reelle inntekter så er det å unndra skatt, evt at dere hjelper han å unndra skatt, ved at dere fordeler hans inntek på deres skattemeldinger. Sjansen for at det blir oppdaget er kanskje ikke så stor, men hvis det blir kontroll av hans Airbnb inntekter så blir det problemer. Airbnb er typisk noe man kan risikere at skattemyndighetene kjører kontroll på. Det er ikke ok å "lære" ungdommene/barna sine å snyte på skatten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
the1andonly Skrevet 23 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 23 timer siden petterm skrev (8 timer siden): Hvis pengene reelt går til deg og dine søsken så er det vel ok, men jeg regner med at han bare skal beholde pengene sjøl. Hvis dere ikke har reelle inntekter så er det å unndra skatt, evt at dere hjelper han å unndra skatt, ved at dere fordeler hans inntek på deres skattemeldinger. Sjansen for at det blir oppdaget er kanskje ikke så stor, men hvis det blir kontroll av hans Airbnb inntekter så blir det problemer. Airbnb er typisk noe man kan risikere at skattemyndighetene kjører kontroll på. Det er ikke ok å "lære" ungdommene/barna sine å snyte på skatten! Ja pengene går faktisk til meg på konto altså. Det er jo fordi de ønsker å gi oss noe. Jeg er forresten 34 år, søstra mi er 29 og broren min er 21. 😅😅😅 Det er tilsammen 4 barnebarn også. De trenger ikke pengene selv, men synes det er dumt å ikke leie ut siden de har ett stort hus. De trives best med Airbnb og ikke langtidsleie. Er bare usikker på om det faktisk er lovlig og om det evt kan slå tilbake på meg 😅😅😅😅 for meg er 15000 ikke så mye så det frister å si nei i tilfelle 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #4 Del Skrevet 23 timer siden Er ikke utleie skattefritt når man selv bor i huset? Hvorfor kan han ikke vare stå som vert seg, og heller gi dere en pengegave av overskuddet? Anonymkode: d13c1...2a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #5 Del Skrevet 21 timer siden Korttidsleie er skattefritt inntil 10k i året. Ut over det er det 22%skatt. Høres rart ut om det er mulig å gjøre det på denne måten. Iom at faren deres står som eier av bolig - men les inne på AirBnb - de har ganske tydelige regler, spørs om det går å endre kontonr i tide og utide. Anonymkode: 02328...48b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #6 Del Skrevet 21 timer siden Det er ikke mulig. Anonymkode: 3a994...9f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
the1andonly Skrevet 19 timer siden Forfatter #7 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Korttidsleie er skattefritt inntil 10k i året. Ut over det er det 22%skatt. Høres rart ut om det er mulig å gjøre det på denne måten. Iom at faren deres står som eier av bolig - men les inne på AirBnb - de har ganske tydelige regler, spørs om det går å endre kontonr i tide og utide. Anonymkode: 02328...48b Nye regler fra 1.jan 2025. Det er 15000 nå. Enig i at det høres rart ut!!!! Har googla så mye så derfor jeg spør her 😂 jeg vet ikke ellers hvor jeg skal sjekke! AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke mulig. Anonymkode: 3a994...9f5 Sikker? 😅 Og er det meg eller han som gjør noe feil? Kan jeg havne i problemer med dette? Søstra mi fikk 10000 totalt inn på konto i fjor gjennom Airbnb fordi pappa leide ut og la inn hennes kontonr og henne som medvert inne i airbnb appen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden (endret) Ganske sikker på at SkattØst er uenig i metoden. For å leie ut en bolig må man nødvendigvis eie den. Om man ikke eier den kan man ikke leie den ut. Isåfall leier man ut på vegne av eieren. Om eieren velger å gi pengene videre til andre er et privat anliggende SkattØst ikke bryr seg noe med, men å gi bort penger medfører ikke opphør av skatteplikt av leieinntektene. Vil jeg tro. Satt på spissen kan jo da all utleie, uavhengig av størrelse på selskapet, bli skattefri så lenge det er nok venner, kollegaer og familiemedlemmer å plassere leieinntekten på. Endret 5 timer siden av newman01 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå