Gå til innhold

Hvordan funker egenmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, er du syk en dag, så bruker du en dag. Snart så mister vi vel retten til goder som lønn ved sykdom fordi de blir misbrukt på denne måten.

Anonymkode: 232ef...d92

Men spørsmålet mitt står. En dag regnes vel som en periode?

Anonymkode: c8801...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Man tar egenmelding kun ved sykdom jo. Psykisk syk er sykdom. Overjobbing er ikke sykdom. Sånne som deg truer velferdssystemet vårt

Anonymkode: f6a41...2f5

Du høres utrolig naiv ut, om du bare folk med 40+ feber tar egenmelding. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åssen naiv, mener du? AB skriver også psykisk sykdom.

Anonymkode: 2f351...1e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Naiv? Tror du ikke at jeg skjønner det finnes slike som deg som utnytter systemet? Jeg har ikke gjort annet enn å svare på spørsmålet ditt. Ditt problem at du ikke liker svaret

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men spørsmålet mitt står. En dag regnes vel som en periode?

Ja, hvis man ikke praktiserer IA med 24 dager, der teller de en og en. En stor svakhet ved systemet, både det at det praktiseres to helt ulike ordninger, og at den ene nærmest oppmundrer til å bli lengre borte. 

Anonymkode: e312c...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da har du 24 dager, og vil bli trukket fem dager fra kvoten din fra fredag til tirsdag. Med IA gir det deg ingenting å snylte en ekstra dag, siden det ikke er perioder på samme måte i IA-avtalen. Du blir trukket for de dagene du tar ut (inkludert helg).

I praksis er det ingen IA-avtale i 2025 etter at regjeringen ikke klarte å forhandle det frem, men det kommer nok på plass før valget. I mellomtiden er bedriftene anbefalt å praktisere egenmeldinger etter den gamle IA-avtalen. Det vil  være en katastrofe for Ap om dette forsvinner på deres vakt, så skjer nok ikke.

Det beste hadde vært om det kom like ordninger enten man har IA eller ikke, og at man kuttet ut tøvet at det "lønner seg" for de som ikke har IA å bli borte i tre dager selv om man bare er syk i en. Ikke alle har like god moral dessverre, og akkurat denne tredagersen nesten oppfordrer til snusk.

Mange mener at man utnytter systemet ved å ta tre dager i stedet for 1 når man har 3*4 dager. Og jeg er ikke uenig. Men man har kun 4 periode, så noen avventer nok til de ikke frykter at de går tom for perioder.

Men hvor mange utnytter at det har muligheten til hele 24 dager pr år på den gamle IA- ordningen?  Om man er borte 1, 2 eller 5 dager har jo ingen betyding, for man har allikevel masse dager å ta av. 

Jeg ser stadig vekk at det er de samme kollegaene mine som bruker alle sine 4 perioder ( ikke sykemeldinger) , og de samme som nesten aldri ( 0-1 gang pr år) er syke. 

Anonymkode: eb0cb...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange mener at man utnytter systemet ved å ta tre dager i stedet for 1 når man har 3*4 dager. Og jeg er ikke uenig. Men man har kun 4 periode, så noen avventer nok til de ikke frykter at de går tom for perioder.

Men hvor mange utnytter at det har muligheten til hele 24 dager pr år på den gamle IA- ordningen?  Om man er borte 1, 2 eller 5 dager har jo ingen betyding, for man har allikevel masse dager å ta av. 

Jeg ser stadig vekk at det er de samme kollegaene mine som bruker alle sine 4 perioder ( ikke sykemeldinger) , og de samme som nesten aldri ( 0-1 gang pr år) er syke. 

Anonymkode: eb0cb...065

Skal man først snyte er det ingen vits å vente til man er trygg på å ikke gå tom for perioder, Har man først brukt en dag, er hele den første perioden borte. Hos oss ble det faktisk mindre fravær da vi fikk 24 dager, for da begynte mange fler å komme på jobb igjen etter 1-2 dager. Siden man ikke lenger "mistet" noe ved å komme raskere tilbake. Og ingen bruker opp 24 dager, da blir man neppe trodd med mindre det er noe helt spesielt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naiv? Tror du ikke at jeg skjønner det finnes slike som deg som utnytter systemet? Jeg har ikke gjort annet enn å svare på spørsmålet ditt. Ditt problem at du ikke liker svaret

Mulig, men sånn er systemet lagt opp, og da forstår jeg at det er utrolig fristende og ta ut egenmelding på mandag f.eks, etter en saftig fyllekule i helgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apropos egenmelding, er det sånn at de aller fleste bedrifter har en 3 dager x 4 i året ordning? Eller 24 fridagsperioder i året er like normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig, men sånn er systemet lagt opp, og da forstår jeg at det er utrolig fristende og ta ut egenmelding på mandag f.eks, etter en saftig fyllekule i helgen. 

At noe er fristende betyr ikke at man verken må eller bør utnytte det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Apropos egenmelding, er det sånn at de aller fleste bedrifter har en 3 dager x 4 i året ordning? Eller 24 fridagsperioder i året er like normalt? 

Fant bare gamle tall som sa 55% med IA-avtale i 2004, og at det har økt på siden da. Så flest har nok 24 dager. Leste også det som vi også har erfart i vår bedrift, at det var færre sykedager med IA-avtale enn uten. Flere egenmeldingsdager tilgjengelig ga færre dager som ble tatt ut. Og det tipper jeg har mye å gjøre med den ordningen at man bare teller dager og ikke "perioder". Ingen logikk i å bruke opp tre egenmeldingsdager hvis man bare har vært borte en.

På høy tid å få samme regler for alle arbeidstagere tenker jeg, kanskje med færre dager enn 24, men flere enn 12? Og definitivt at man bare bruker en dag hvis man er borte en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så flest har nok 24 dager.

Hmm det kan ikke stemme, den avtalen der gikk nettopp ut. Sikkert noen som ennå praktiserer den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, hvis du har IA kan du ta ut opp til 4 dager per periode, til deg som spør om det "lønner seg". For meg som jobber i et privat selskap har vi x antall sykedager, der hver enkeltdag teller.

Anonymkode: a4886...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis du har IA kan du ta ut opp til 4 dager per periode, til deg som spør om det "lønner seg". For meg som jobber i et privat selskap har vi x antall sykedager, der hver enkeltdag teller.

Men alle private selskap praktiserer vel ikke x antall sykedager, eller? Man bør kanskje høre med jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men alle private selskap praktiserer vel ikke x antall sykedager, eller? Man bør kanskje høre med jobben.

Yes, er ulikt vil jeg tro. Jeg (som har x antall sykeDAGER og ikke perioder) jobber i et stort selskap der dette er informert om på intranettet vårt. Hør med egen arbeidsgiver - forskjellig ut fra hvor du jobber.

Men for å svare på TS sitt spørsmål, send en mail/tekstmelding på morgenen til din nærmeste leder og informer om at du er syk i dag. Du får betalt for denne dagen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hmm det kan ikke stemme, den avtalen der gikk nettopp ut. Sikkert noen som ennå praktiserer den. 

Ja bedriftene ble anbefalt å følge den inntil videre. Blir spennende å se hva som skjer. Og hvordan de løser det med allerede uttatte dager, dersom de går over til en dårligere ordning for egenmelding. Hvis de går tilbake til gammel ordning før IA (som mange fortsatt hadde), og man har brukt opp la oss si 5 egenmeldingsdager, så kan man jo si ok, da har du nå igjen 7 istedenfor 19. Men hva om de 5 dagene var tatt ut i 4 omganger, vil man da ha brukt opp alle dagene? Litt vanskelig å kombinere de to ordningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Yes, er ulikt vil jeg tro. Jeg (som har x antall sykeDAGER og ikke perioder) jobber i et stort selskap der dette er informert om på intranettet vårt. Hør med egen arbeidsgiver - forskjellig ut fra hvor du jobber.

Men for å svare på TS sitt spørsmål, send en mail/tekstmelding på morgenen til din nærmeste leder og informer om at du er syk i dag. Du får betalt for denne dagen, ja.

Takk. Men jeg tenker jo om jeg først er litt snufsete en dag, så kan jeg like gjerne ta en dag til? Bruker jo uansett en periode på en dag. Ja, det er vel ikke lov, men uansett.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...