Gå til innhold

Hvordan funker egenmelding?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Noen som kan enkelt forklare hvordan egenmelding fungerer? Man får vel betalt? Og må man ta tre dager? Eller kan jeg ta egenmelding en dag?

Anonymkode: c8801...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan ta 1 dag (eller 2 eller 3) og ja, du får lønn. Avhengig av rutinene på arbeidsplassen din må du melde det inn ett eller annet sted

Anonymkode: f6a41...2f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 21 dager tilgjengelig (men har aldri vært i nærheten av å bruke så mye). Gjør stort sett ikke annet enn å gi beskjed om at jeg ikke kommer, dersom jeg skal jobbe noen den dagen. Og registrerer det i systemet. Lønn kommer som vanlig. 

Har tatt fem dager, over helg, en dag, så to dager jobb, så en dag igjen. Har også jobbet det jeg orker fra hjemmekontoret tross sykdom, notert timer, og så ført to dager egenmelding på slutten av uka. Aldri fått noen tilbakemelding på at jeg har gjort feil. 

Anonymkode: 842df...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egenmelding er et tillitsbasert fravær melding, du informerer om at du er syk til arbeidsgiver. Sa snart du er tilbake skriver du Egenmelding i det systemet som ditt arbeidsted bruker. 

Det finnes litt ulike egenmeldingsordninger, et der du kan bruke intill 3 dager×4 ganger i året. Du skal ikke bruke flere dager en du trenger, altså er du syk en dag, bruker du en dag, men en periode er da brukt og du har 3 ganger igjen til Egenmelding sykdom. Er du syk fredag og mandag teller helg og su må ha sukemelding fra lege.

En annen ordning som ble etablert via IA avtale er at hver arbeidstaker har 24 enkeltdager, der en kan bruke 8 dager i I løpet av en perider på 16 dager. Her også gjelder helgen med om du er syk fredag og mandag. 

Du må ha vert i arbeidsforholdet en viss tid før en kan ta ibruk egenmelding, hos oss er det to mnd. 

Anonymkode: 37a11...b5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man for betalt når en bruker egenmelding om en har opparbeidet seg retten til å bruke det. Men ved missbruk kan faktisk arbeidsgiver inndra retten til bruk av egenmelding. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Egenmelding er et tillitsbasert fravær melding, du informerer om at du er syk til arbeidsgiver. Sa snart du er tilbake skriver du Egenmelding i det systemet som ditt arbeidsted bruker. 

Det finnes litt ulike egenmeldingsordninger, et der du kan bruke intill 3 dager×4 ganger i året. Du skal ikke bruke flere dager en du trenger, altså er du syk en dag, bruker du en dag, men en periode er da brukt og du har 3 ganger igjen til Egenmelding sykdom. Er du syk fredag og mandag teller helg og su må ha sukemelding fra lege.

En annen ordning som ble etablert via IA avtale er at hver arbeidstaker har 24 enkeltdager, der en kan bruke 8 dager i I løpet av en perider på 16 dager. Her også gjelder helgen med om du er syk fredag og mandag. 

Du må ha vert i arbeidsforholdet en viss tid før en kan ta ibruk egenmelding, hos oss er det to mnd. 

Stemmer ikke der jeg jobber. Var nylig syk fredag til og med tirsdag, og leverte egenmelding for de dagene jeg skulle vært på jobb. Fikk det godkjent av leder uten problemer, da vi ikke jobber i helgene uansett.

Anonymkode: 6c9fd...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stemmer ikke der jeg jobber. Var nylig syk fredag til og med tirsdag, og leverte egenmelding for de dagene jeg skulle vært på jobb. Fikk det godkjent av leder uten problemer, da vi ikke jobber i helgene uansett.

Innser at sjefen min har gjort feil her, håper jeg ikke får noe trøbbel med det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Innser at sjefen min har gjort feil her, håper jeg ikke får noe trøbbel med det 😂

Dere er altså ikke IA bedrift?

Ledelsen har uansett muligheter til å gjøre unntak og gi lønn ved fravær selv om arbeidstaker ikke har krav på det i henhold til loven.

Anonymkode: d6cea...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aha. 

Så om man først tar egenmelding en dag, så kan man like gjerne ta to dager da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ta 1 dag (eller 2 eller 3) og ja, du får lønn. Avhengig av rutinene på arbeidsplassen din må du melde det inn ett eller annet sted

Men om man bruker en dag, så har man jo brukt en periode vel. Så da er det vel like greit og bare ta 2 dager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Aha. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men om man bruker en dag, så har man jo brukt en periode vel. Så da er det vel like greit og bare ta 2 dager? 

Har du ingen integritet? Du tar de dagene du er syk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du ingen integritet? Du tar de dagene du er syk. 

Det var ikke spørsmålet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det var ikke spørsmålet. 

Jo, det var spørsmålet ditt. Svaret er fortsatt at du tar de dagene du faktisk er syk, ikke «like gjerne to dager fordi man uansett har brukt en periode». Det handler om integritet, etikk og moral.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det var spørsmålet ditt. Svaret er fortsatt at du tar de dagene du faktisk er syk, ikke «like gjerne to dager fordi man uansett har brukt en periode». Det handler om integritet, etikk og moral.

Man tar ikke bare ved sykdom, kan like gjerne være psykisk syk, eller at man har overjobbet og ikke kan utføre oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere er altså ikke IA bedrift?

Ledelsen har uansett muligheter til å gjøre unntak og gi lønn ved fravær selv om arbeidstaker ikke har krav på det i henhold til loven.

Anonymkode: d6cea...0d2

Joda. Er IA-bedrift. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aha. 

Nei, er du syk en dag, så bruker du en dag. Snart så mister vi vel retten til goder som lønn ved sykdom fordi de blir misbrukt på denne måten.

Anonymkode: 232ef...d92

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man tar ikke bare ved sykdom, kan like gjerne være psykisk syk, eller at man har overjobbet og ikke kan utføre oppgavene.

Egenmelding er ved sykefravær, fysisk eller psykisk sykdom. Er nan "overjobbet", må man endre i prioriteringer, og ikke dytte kostnadene over på arbeidsgiver. 

Anonymkode: f72c0...4cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aha. 

Ja det er mulig å stjele fra arbeidsgiver.

Anonymkode: 1409e...b1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Joda. Er IA-bedrift. 

Da har du 24 dager, og vil bli trukket fem dager fra kvoten din fra fredag til tirsdag. Med IA gir det deg ingenting å snylte en ekstra dag, siden det ikke er perioder på samme måte i IA-avtalen. Du blir trukket for de dagene du tar ut (inkludert helg).

I praksis er det ingen IA-avtale i 2025 etter at regjeringen ikke klarte å forhandle det frem, men det kommer nok på plass før valget. I mellomtiden er bedriftene anbefalt å praktisere egenmeldinger etter den gamle IA-avtalen. Det vil  være en katastrofe for Ap om dette forsvinner på deres vakt, så skjer nok ikke.

Det beste hadde vært om det kom like ordninger enten man har IA eller ikke, og at man kuttet ut tøvet at det "lønner seg" for de som ikke har IA å bli borte i tre dager selv om man bare er syk i en. Ikke alle har like god moral dessverre, og akkurat denne tredagersen nesten oppfordrer til snusk.

Anonymkode: e312c...c9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Man tar egenmelding kun ved sykdom jo. Psykisk syk er sykdom. Overjobbing er ikke sykdom. Sånne som deg truer velferdssystemet vårt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...