Gå til innhold

Drikker jeg for mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen mener jeg drikker for mye. Jeg tar meg som regel et glass eller to, aldri mer enn det, fredagskvelden. De andre spiser godteri, jeg er mer glad i et glass vin.

Fredager er jeg sliten etter lang jobb uke, så det ender jo at jeg legger meg tidlig. Tror han syns det er kjipt. Men jeg hadde lagt meg omtrent like tidlig uansett. Han sier jeg blir trøtt pga vin. 
I tillegg er han sur fordi det alltid blir han som må kjøre ungdommene fredagskveldene hvis de skal noe. 
Skal sies at jeg bidrar med all kjøring alle dager ellers. Også lørdager. Det er fredag som er kosekveld hos oss. 

Men han mener altså jeg har et problem pga dette og eller disse to glassene med vin hver uke. Har jeg det? Er det virkelig mye/for mye? Det er jo ikke noe problem å la være. Men jeg liker altså dette like godt som de liker potetgull og sjokolade.

skjønner det ikke høres bra ut å skulle argumentere for eget alkoholforbruk. Men få høre. Hva mener dere? 

Anonymkode: 2bad3...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare å si at han kan kutte godis/potetgull hvis du kutter vinen og se hvem som varer lengst. 😂

Anonymkode: 2064e...820

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvsagt ikke for mye med to glass vin pr uke, det vet du sikkert selv også. Men du kan vel være litt raus og ta disse to glassene på lørdagen dersom mannen din synes du kan hente ungdommen på fredager av og til, synes ikke han er urimelig der.

Anonymkode: f2040...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege sier til meg, og han sa det første gang da jeg passerte 50: "Et glass vin er sunt, kos deg med det." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener jo selvfølgelig selv også at det ikke er for mye. Og det hentes stort sett ungdommer både fredager og lørdager og alle andre dager i uka. Grunnen til fredag er rett og slett at det er da godis står på bordet. 
Skal sies at min mann er tilnærmet avholds, kan drikke en øl en gang eller to i året, og det er det. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er du helt ærlig da ts? Er det kun to glass vin fredag, eller er det mer en som så? Ofte er det jo slik at et alkoholproblem oppleves ulikt fra den som drikker og de som synes at det drikkes for mye. Nå sier ikke jeg at dette er slikt i din families situasjon, men den som drikker har jo en tendens til å underdrive hvor mye han eller hun drikker. Er det to glass i uka er dette selfølgelig ikke mye, med mindre du blir snøvlete og rar av det. Er det ei flaske du fordeler i et stort vinglass er det mer. 

Anonymkode: 237c2...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg mener jo selvfølgelig selv også at det ikke er for mye. Og det hentes stort sett ungdommer både fredager og lørdager og alle andre dager i uka. Grunnen til fredag er rett og slett at det er da godis står på bordet. 
Skal sies at min mann er tilnærmet avholds, kan drikke en øl en gang eller to i året, og det er det. 

TS

Da tenker jeg problemet ligger mer der - han er milevis unna deg i alkoholforbruk og synes nok derfor at du drikker altfor mye. Samme hvor lite du faktisk drikker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er du helt ærlig da ts? Er det kun to glass vin fredag, eller er det mer en som så? Ofte er det jo slik at et alkoholproblem oppleves ulikt fra den som drikker og de som synes at det drikkes for mye. Nå sier ikke jeg at dette er slikt i din families situasjon, men den som drikker har jo en tendens til å underdrive hvor mye han eller hun drikker. Er det to glass i uka er dette selfølgelig ikke mye, med mindre du blir snøvlete og rar av det. Er det ei flaske du fordeler i et stort vinglass er det mer. 

Er det han også antyder. Men ja. Det er ikke mer. Det er en flaske delt på 2 helger. Altså 2 glass fredag og resten fredagen etterpå. Kjøper alltid vin på flaske og ikke på kartong. Så det vet jeg. Så kan man si at en flaske kanskje har mer enn 4 glass i seg, så glassene blir et hakk større enn det du får ute på byen. Men det er slik det er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gentleman59 skrev (36 minutter siden):

Min fastlege sier til meg, og han sa det første gang da jeg passerte 50: "Et glass vin er sunt, kos deg med det." 

Då er legen din utdatert på forskning. 

Anonymkode: 91162...0cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En flaske hadde fortsatt ikke vært grunn til bekymring. 

Anonymkode: b0a7e...7c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det stadig mer forskning om hvor skadelig alkohol faktisk er og hvor tidlig det slår inn. Likevel tror jeg trygt vi kan si at du ikke har et skadelig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Han er sur pga at det gjør at han må kjøre, er ikke noe annet.

Anonymkode: 14bb2...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det han også antyder. Men ja. Det er ikke mer. Det er en flaske delt på 2 helger. Altså 2 glass fredag og resten fredagen etterpå. Kjøper alltid vin på flaske og ikke på kartong. Så det vet jeg. Så kan man si at en flaske kanskje har mer enn 4 glass i seg, så glassene blir et hakk større enn det du får ute på byen. Men det er slik det er. 

Ok, så din manns oppfatning er at det er mer enn to glass? Uansett, så lenge du ikke  blir tydelig beruset, ser jeg ikke problemet. Et skadelig inntak er det ihvertfall ikke, med mindre du har en tilstand der all alkohol er skadelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nye forskning viser at all alkohol er skadelig fra første glass. Vin er direkte knyttet til brystkreft har de funnet ut. Det er oppe til vurdering om det skal settes advarsler på etikettene slik som på røyk. Uansett, jeg synes ikke du drikker for mye, men for ofte. Blir det ikke fredag uten vin? Kjipt for mannen å alltid måtte ta kjøring av unger fredagen. Han vil vel senke skuldrene han også - uten alkohol og det må han få lov til. Annerledes å kjøre ut en onsdagskveld enn en fredag når man har gått skikkelig inn i helgemodus. Hva med å drikke annenhver helg? 

Anonymkode: 5c320...4be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok, så din manns oppfatning er at det er mer enn to glass? Uansett, så lenge du ikke  blir tydelig beruset, ser jeg ikke problemet. Et skadelig inntak er det ihvertfall ikke, med mindre du har en tilstand der all alkohol er skadelig. 

Ikke at jeg nødvendigvis drikker mer, men at 2 glass er veldig mye. Og sammenlignet med han så er jo 2 glass mye. 

Han er sur pga at det gjør at han må kjøre, er ikke noe annet.

Anonymkode: 14bb2...da3

Jeg tror kanskje også det, ja. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...