Gå til innhold

Hatbrevene i Valdres -kanskje det er mulig å hobby-analysere skrivemåten her på KG?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter å leser om hatbrevene i Valdres, har lest om det før. https://www.nrk.no/innlandet/gina-lokreim-bunaes-_29_-krever-at-etterforskningen-av-hatbrevene-i-valdres-blir-gjenopptatt-1.17247856

Det er jo ganske spesiell språkbruk, det er skrivefeil og dialekt. 

Men er dialekten fullt og helt fra Valdres? Eller er det ord som kan tyde på at det er en innflytter? Er det en mann eller en kvinne min tro? Er det flere personer? 

Jeg lurer fælt på om personen(e) skriver slik i virkeligheten også, og da kanskje i sosiale media. Eller, ja, om det er skrevet feil med vilje? 

Om det er en (1) forelder burde jo skolen ha gjenkjent personen gjennom diverse skriftlige samtaler, om det er slik de faktisk skriver? 

Synes dette er så rart, og trist, og sykt.

Må jo bli kjempe-flaut å bli tatt til slutt.. og det blir h*n/de jo en gang. 

Kanskje det noen som forstår seg litt på lingvistikk på KG? Og kanskje noen fra Valdres med noen kommentarer på dialekta? 

Her er alle artiklene om dette fra Nrk 

https://www.nrk.no/emne/flere-har-mottatt-hatefulle-brev-i-valdres-1.16095416

Anonymkode: 8eba9...7b9

AnonymBruker
Skrevet

Homofob som har en sønn de anser ødelagt av å være innblandet med stoff og kanskje fra han som tok overdose. Og som mulig har skrevet hat brev i 20 år.

Er ikke sikkert det er en person, men om de er fler som mulig skriver sammen, er det større sjangse for å bli avslørt. 

For meg er det ikke spesiell språkbruk. Virker rett frem, og mange ord må jeg inrømme jeg også bruker. Men er for ung til å ha skrevet, heller aldri vært i Valdres før. Har heller ingen sønn.

Anonymkode: 49c96...19f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Homofob som har en sønn de anser ødelagt av å være innblandet med stoff og kanskje fra han som tok overdose. Og som mulig har skrevet hat brev i 20 år.

Er ikke sikkert det er en person, men om de er fler som mulig skriver sammen, er det større sjangse for å bli avslørt. 

For meg er det ikke spesiell språkbruk. Virker rett frem, og mange ord må jeg inrømme jeg også bruker. Men er for ung til å ha skrevet, heller aldri vært i Valdres før. Har heller ingen sønn.

Leste et brev til nå og det er skrevet anderledes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leste et brev til nå og det er skrevet anderledes. 

Trekker det tilbake, det der er en og samme person. Wtf.

• Liker 1
Skrevet

Pga dialektord så tror jeg avsenderen må være fra Nordland. 

Dama er åpenbart forstyrret. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle i Valdres vet nå hvem det er, og navnet florerer på flere forum. Når man ser yrket hennes forstår man hvordan det var mulig å få all informasjon hun fikk. 

Grammatikken som er feil i brevene er gjort med vilje. De som kjenner henne vet hvorfor også. 

Anonymkode: 9d915...4b6

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle i Valdres vet nå hvem det er, og navnet florerer på flere forum. Når man ser yrket hennes forstår man hvordan det var mulig å få all informasjon hun fikk. 

Grammatikken som er feil i brevene er gjort med vilje. De som kjenner henne vet hvorfor også. 

Helse sektor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Helse sektor? 

Taxi

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
anonym 4545 skrev (4 minutter siden):

Taxi

Omg. Det er virkelig et yrkte du sikkert får vite mye i. Og uten å profesjonellt være innblandet i infoen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Og de/dere er sikre? Det kan jo være farlig å henge ut noen uten bevis også. 

Håper i allefall at personen blir tatt snart! 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sansx skrev (14 timer siden):

Hvorfor fra Nordland?

Jeg tenkte på bruken av "onge", brukes i Nordland og Trøndelag, ja til og med Møre -men usikker på om det brukes i Valdres? 

Hvilke ord tenker du på? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sitter å leser om hatbrevene i Valdres, har lest om det før. https://www.nrk.no/innlandet/gina-lokreim-bunaes-_29_-krever-at-etterforskningen-av-hatbrevene-i-valdres-blir-gjenopptatt-1.17247856

Det er jo ganske spesiell språkbruk, det er skrivefeil og dialekt. 

Men er dialekten fullt og helt fra Valdres? Eller er det ord som kan tyde på at det er en innflytter? Er det en mann eller en kvinne min tro? Er det flere personer? 

Jeg lurer fælt på om personen(e) skriver slik i virkeligheten også, og da kanskje i sosiale media. Eller, ja, om det er skrevet feil med vilje? 

Om det er en (1) forelder burde jo skolen ha gjenkjent personen gjennom diverse skriftlige samtaler, om det er slik de faktisk skriver? 

Synes dette er så rart, og trist, og sykt.

Må jo bli kjempe-flaut å bli tatt til slutt.. og det blir h*n/de jo en gang. 

Kanskje det noen som forstår seg litt på lingvistikk på KG? Og kanskje noen fra Valdres med noen kommentarer på dialekta? 

Her er alle artiklene om dette fra Nrk 

https://www.nrk.no/emne/flere-har-mottatt-hatefulle-brev-i-valdres-1.16095416

Det har de gjort på Åsted Norge på tv2 for 1 år siden. Sjekk ut Åsted Norge på tv2 play og tv2.no.

Endret av Grüner
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (Akkurat nå):

Det har de gjort på Åsted Norge!

Forstår jo at politiet osv. har gått grundig igjennom, bare lurte på om KG hadde noen innspill 

AnonymBruker
Skrevet

Hun skriver bokmål ellers. Det er gjort med vilje for å ikke bli gjenkjent

Anonymkode: e6d30...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helse sektor? 

Helsesektor :regler:

Anonymkode: 2fbd5...c3f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Identiteten er jo kjent. 

At en sak henlegges, betyr bare at man ikke er sikre på at det er nok bevis til en dom. Sannsynlighetsovervekt er ikke tilstrekkelig. 

Anonymkode: 4378e...ef5

• Liker 2
Skrevet
Sansx skrev (16 timer siden):

De dialektordene er ikke særegne for Nordland, dessuten er det allerede kjent hvem det er. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår jo at politiet osv. har gått grundig igjennom, bare lurte på om KG hadde noen innspill 

Identiteten er jo allerede kjent, så jeg skjønner ikke helt poenget med å spekulere mer i det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Identiteten er jo allerede kjent, så jeg skjønner ikke helt poenget med å spekulere mer i det?

Men 

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/gwBmE1/mysteriet-om-hatbrevene-i-valdres-forblir-uloest

Kvinnen som var mistenkt ble ikke dømt på grunn av bevisets stilling, sa da vet vi jo ikke hvem det er, det kan være noen andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Identiteten er jo kjent. 

At en sak henlegges, betyr bare at man ikke er sikre på at det er nok bevis til en dom. Sannsynlighetsovervekt er ikke tilstrekkelig. 

Anonymkode: 4378e...ef5

Men man kan jo da heller ikke vite for sikkert hvem, akkurat fordi det ikke var bevis nok mot denne personen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...