Gjest 1111 Skrevet 7. mars 2006 #1 Del Skrevet 7. mars 2006 Noen her inne som har tatt norsk (ti-timers faget) som privatist? Vurderer å gjøre det til neste år. Hvordan blir det med særemne og slikt? Noen som har lyst til å fortelle litt generelt om hvordan dette er gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 7. mars 2006 #2 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg har (hvis det er det vanlige 3-årige norskfaget over 1 år). Særemnet blir som normalt. Svarer gjerne om du spør litt mer konkret, er litt usikker på hva du lurer på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 7. mars 2006 #3 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg snakker da om norsken som tas på f.eks allmenn påbygning. 10 timer. Jeg lurer f.eks på hvordan eksamen blir? Og hvem leveres særemne inn til? Får du vite noe om oppbyggingen av et særemne for eksempel? Er det vanskelig å komme over alt stoffet? Hva med nynorsken? Har mange spørsmål jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest camillo Skrevet 7. mars 2006 #4 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg snakker da om norsken som tas på f.eks allmenn påbygning. 10 timer. Jeg lurer f.eks på hvordan eksamen blir? Og hvem leveres særemne inn til? Får du vite noe om oppbyggingen av et særemne for eksempel? Er det vanskelig å komme over alt stoffet? Hva med nynorsken? Har mange spørsmål jeg ← Jeg antar det blir det samme - jeg tok norsk som privatist ihvertfall. Nå er det noen år siden (nærmere bestemt ca. 6), men jeg kan jo fortelle litt. Eksamen består av deg, eksaminator og sensor. Du får forberedelsestid (gull verdt!), jeg tror det er 20-30 minutter. Noen kan godt arrestere meg her, hvis jeg tar feil eller hvis dette er endret nå. Jeg husker ikke at jeg leverte inn særemnet til noen, men du skal bli spurt om det under eksamen. Jeg ble såvidt spurt i det hele tatt, men jeg har hørt om sensorer som legger veldig stor vekt på dette, så det varierer nok fra eksamen til eksamen. Uansett så er jo akkurat den delen enkel, siden du har skrevet oppgaven selv! Jeg gikk til undervisning, og fikk dermed hjelp til oppbygging av særemnet om det var behov, men om du leser faget alene, finner du masse om slikt på nett. Ikke noe problem, dette særemnet! Det er MYE pensum i norsk, det er jo tre år på ett. Men jeg liker norsk, og syntes det var helt overkommelig, til og med ganske gøy. Jeg valgte imidlertid bort enkelte deler; dialektkunnskapen. Det gamblet jeg på at jeg ikke fikk. Slikt er mulig om du synes det blir mye (men ikke velg bort for mye, da ). Nynorsken gikk smertefritt for meg, men jeg har hatt nynorsk på skolen i mange år. Det er mye stoff om norrøn litteratur, dette synes mange er tungt (jeg syntes det var moro). Alt kommer vel an på om du har sansen for norskfaget i seg selv,og om du er villig til å legge ned litt tid på lesing og tilegning av stoffet. Jeg hadde det første året haugevis av eksamener, der norsken bare var èn av veldig mange, og det gikk altså kjempefint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #5 Del Skrevet 7. mars 2006 Hei! Jeg tok dette som privatist i fjor. Det er riktig som det sies over her, du får ca en halv time til å forberede deg til det du skal bli spurt om, og dette er veldig nyttig! Når det gjelder særemne, så fungerte det slik at jeg holdt et lite "fordrag" om det, og de spurte etterpå litt rundt det. Det gikk veldig greit. Jeg gjorde dette helt på egenhånd, gikk ikke på noen undervisning. Det står mye på nettet om særemner, så jeg hadde ikke problemer med å finne ut av det. Jeg fulgte en litteraturliste jeg fikk på privatistkontoret, der sto det hvilke særemner jeg kunne velge mellom, og det sto hvilke bøker jeg måttte lese samt hele pensum. Jeg brukte mye en bok som jeg tror het "Hvordan lykkes med norsk litteraturhistorie" og en serie bøker som tok for seg forskjellige bøker på pensum, med analyser etc., dette gjorde det mer overkommelig. Det er et kjempestort pensum, men det gikk greit, jeg hadde to små barn, full jobb og andre fag jeg tok opp samtidig, og det gikk. Det var verdt det også, jeg kom inn på høyskole og drømmeutdanninga! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 7. mars 2006 #6 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg ville tro at du må ha 3 eksamner: muntlig, sidemål skriftlig og hovedmål skriftlig. Andre store språkfag er også muntlig og skriftlig eksamen. På muntlig er særemnet pensum, så det må du ha. Ellers gjelder det som blir sagt om forberedelsestid. Angående de skriftlige eksamnene, så er en en såkalt "fagstil" og en er "fristil". Dvs. at en av oppgavene skal du skrive om ting du har hatt i pensum(ofte forfattere eller litt. historie). Hvilken av stilene du får på hvilket mål er forskjellig fra år til år. "Fristil" innebærer at du kan skrive en fri tolkning utifra oppgaven, også prosa. Norsk var mitt yndligsfag, så jeg syntes ikke pensummet var vanskelig. Nynorsken er også overkommelig. Et tips er bruk ordboken godt og lær deg standard bøying av verd og substantiv. Dette holder leeeenge. Ellers er det ikke uvanlig å sammarbeide med en norsklærer når man skal opp til eksamen. Du kan jo gå på privatistkontoret og høre. Eller vil jeg anbefale deg "Å lykkes med ..."-serien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 8. mars 2006 #7 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg hadde norsk som privatist, og jeg fikk ikke noe tid å forberede meg på Jeg leverte ikke særemne til noen, men ble spurt og måtte utdype. Jeg hadde både skriftlig eksamen og muntlig. (Mener og huske jeg hadde tre eksamener, ja) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 8. mars 2006 #8 Del Skrevet 8. mars 2006 Jeg tok norsk som privatist høsten 2004. Jeg fikk pensumliste av norsklæreren på vgs. Den kunne jeg forandre litt på, (jeg valgte å ha ibsens "et dukkehjem" i stedet for et annet stykke som stod på den opprinnelige pensumlisten) jeg måtte også fylle inn hva jeg hadde til særemne. Eksamen bestod av 2 skriflige, en nynorsk og en bokmål. Den ene var fagrelatert, mens den andre gikk mer på fantasi/ kunne skrive egen litteratur. Det er forskjellig fra år til år om det er nynorsk eller bokmål på fagoppgven og den andre. Du får alltid valg muligheter på en eksamen. På den faglige eksamen fikk jeg 5 forskjellige oppgaver og skulle bare skrive en av de. Skrev om Camilla Collett og amtmandens døttre. Også den andre oppgaven vil bestå av flere deler du kan velge imellom. Husker ikke helt hvordan den var, men tror det var tolkning av dikt, skrive dikt / novelle om et tema (++). Muntlig eksamen husker jeg ikke mye av (tok den 4 dager etter fødsel med ammetåke og brystspreng..lite hyggelig med andre ord.. ) Fikk oppgve og 25 min forberedelse tid. Oppgaven: fikk et dikt som jeg skulle plassere i tidsperiode + fortelle om forfatter. Alle hjelpemidler tillatt i forberedelsetiden. Under eksamen ble jeg spurt om oppgaven, særemne, og noen andre tilfeldige ting fra pensum. "fortell litt om realismen, når var den, hva gikk den ut på" og noen lignende. Ble også bedt om å legge frem et dukkehjem. Tror tiden skal fordeles omtrent slik. (dette vil nok variere rundt om i landet, og også fra eksaminator til eksaminator) 15min særemne 15min oppgave 15min annet pensum Lykke til da, hvis du melder deg opp til eksamen! Ps. husk at hvis du melder deg opp til eksamen har du KRAV på å få info om eksamen og også pensumliste som blir brukt på vgs nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå