Gå til innhold

BF nekter å signere ny samværsavtale. Hvordan bevise ovenfor Nav hva faktisk samvær er?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bf har ikke lengre samvær og har ikke hatt samvær de siste 6 mnd. Har prøvd å få han til mekling, men han nekter å signere.  Jeg mener at han bør signere avtalen, slik at den gjenspeiler faktisk samvær, og betale barnebidrag ut i fra faktisk samværsomfang.  Jeg har vært nødt til å si opp helgejobben, og kan ikke lengre bruke fleksitid hbor jeg jobbet mindre når jeg har barna, og jobbe mer når jeg ikke har dem, siden jeg nå har ungene på fulltid. Og det går ut over barna, at jeg ikke tjener nok. 

Men det er utrolig kjipt å gå rettens vei, for å få en signatur på et samvær som allerede praktiseres. 

Finnes det andre måter å bevise ovenfor NAV at faktisk samvær ikke samsvarer med samværsavtalen? 

Anonymkode: f2d85...029

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du det skriftlig på tekstmeldinger for eksempel at han har brutt avtalen gjentatte ganger? Om du har det så er det i det minste lov å prøve?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (3 minutter siden):

Har du det skriftlig på tekstmeldinger for eksempel at han har brutt avtalen gjentatte ganger? Om du har det så er det i det minste lov å prøve?

Det er barnet som nekter samvær, ikke far. Jeg har prøvd å ordne opp mellom dem og initiert til barnesamtaler og samarbeidssamtaler på FVK, prøvd å få til treff over bare noen timer for at de skal snakke ut og ordne opp. Men det har ikke gitt ønsket resultat. Far ser ikke barnet og barnet ønsker ikke lengre noe med faren å gjøre. 

Jeg har selvfølgelig skrevet far både før samværene stoppet helt opp, at barnet begynte å nekte, når det stoppet opp, inviterte han med på samtale for å prøve å fikse opp, men måtte skrive at det ikke ble noe fremover før neste barnesamtale på fvk, og videre etter samtalene at det desverre ikke har løst seg. Nå er det full nekt, barnet har blokket far fra telefonen og sosiale medier, og jeg har vært nødt til å skrive far, at barnet verken kommer vinterferie, påskefeire eller sommerferie, pluss at samværshelgene blir barnet hjemme hos meg. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er barnet som nekter samvær, ikke far. Jeg har prøvd å ordne opp mellom dem og initiert til barnesamtaler og samarbeidssamtaler på FVK, prøvd å få til treff over bare noen timer for at de skal snakke ut og ordne opp. Men det har ikke gitt ønsket resultat. Far ser ikke barnet og barnet ønsker ikke lengre noe med faren å gjøre. 

Jeg har selvfølgelig skrevet far både før samværene stoppet helt opp, at barnet begynte å nekte, når det stoppet opp, inviterte han med på samtale for å prøve å fikse opp, men måtte skrive at det ikke ble noe fremover før neste barnesamtale på fvk, og videre etter samtalene at det desverre ikke har løst seg. Nå er det full nekt, barnet har blokket far fra telefonen og sosiale medier, og jeg har vært nødt til å skrive far, at barnet verken kommer vinterferie, påskefeire eller sommerferie, pluss at samværshelgene blir barnet hjemme hos meg. 

Ts

Sånn og forstå ja. Vanskelig situasjon. Her ville jeg nok ringt NAV for råd tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
luxifine skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er barnet? 

14

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du får ta bilde av ungen hver dag da, morgen, ettermiddag, kveld. 

Anonymkode: de8b0...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har barnet snakket med noen? F.eks. på skole, lærer eller helsesykepleier? Noen som kan skrive en uttalelse? Har du søkt Nav om bidrag? Nekter far for at samværet er som det er?

Anonymkode: 86d44...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan forstå far. Han ønsker jo ikke mindre samvær. Tenåringer er «rare» og det går nok mer på barnets løsrivninsprosess enn at faren ikke ser ungdommen. 
Dersom du blander økonomi inn i dette forverrer du nok situasjonen .. og.. om barnet er en normal 14 åring bør du kunne jobbe fleksitid uten problemer - forsåvitt helgejobbing også… 

Anonymkode: be1bf...8c5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener man kan sende dokumentasjon til NAV over faktisk samvær, og be dem beregne bidrag på nytt basert på dette. Så blir far informert om resultatet. Om det tar seg opp med samvær, kan man endre bidraget igjen.

Anonymkode: a5307...987

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker selv da jeg var tenåring og min mor og far skilte lag. Jeg ønsket ikke være så ofte på besøk hos min far da jeg bodde fast hos min mor. Det var 2 timers reisevei til min far. Men jeg var på besøk ca 2-3 ganger i året. 

Ok her er Chatgpt sitt svar på ditt spm, ta det for hva det er:

1. Dokumentere manglende samvær

Du kan samle bevis på at den andre forelderen ikke har hatt samvær på seks måneder:

• Meldinger og e-poster som viser at du har forsøkt å avtale samvær, men at han ikke har møtt opp.
  • Logg over samvær der du fører opp hvilke dager han egentlig har hatt barna (eller ikke hatt dem).
  • Vitner, for eksempel barnehage/skole eller familie/venner som kan bekrefte at han ikke har hatt samvær.

2. Søke om endring av barnebidrag hos NAV

Selv om han nekter å signere en ny avtale, kan du be NAV fastsette barnebidrag basert på faktisk samvær.

• Gå inn på NAVs nettsider og søk om ny beregning av bidrag.
  • Legg ved dokumentasjon som viser at den gjeldende avtalen ikke følges.

3. Foreslå at NAV innhenter informasjon

NAV kan be begge parter dokumentere samvær. Hvis han ikke kan vise til samvær, vil NAV ta hensyn til det ved fastsettelsen av barnebidraget.

4. Juridiske alternativer uten rettssak

Dersom NAV ikke kan endre bidraget basert på din dokumentasjon, kan du kontakte en advokat eller familievernkontoret for veiledning. Noen ganger kan en formell henvendelse fra en advokat få ham til å samarbeide uten å måtte gå til retten.

Selv om det føles unødvendig å ta rettslige steg, kan det være nødvendig for å sikre at bidraget blir riktig og at du får økonomisk støtte i henhold til faktisk omsorg. NAV kan være en god første instans før du vurderer andre juridiske skritt.

Anonymkode: a0b18...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet er 14 og skal bli hørt, barnet har ikke mulighet til å velge bort samvær helt ut i fra gjeldende lover og regler MEN kan be om at far tilpasser samværsmengden og måten slik at det passer bedre for ungdommen. Feks MÅ det ikke være overnatting fre-søn annen hver helg eller 50/50, men det kan være "milkshake-dates", kino bare dem to, spise god mat sammen ute på et nøytral sted der far og datter kan få tid sammen bare de to, uten press og forventninger. Spesielt i en overgang mend DU OG FAR jobber sammen OG parallelt for å finne det underliggende årsak til at ungdommen ikke ønsker samvær og finne løsninger på sikt.

Dere er fremdeles foreldre sammen, dere må jobbe sammen, det kan ikke bare handle om bidrag.

Anonymkode: 5d964...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg bvtj til å dokumentere at barna bodde fast hos meg. Far ville ikke samarbeide med meg i forhold til samværsavtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke ungdommen selv bli med og forklare når han sist var hos far? 

Hva sier far om de spør når han sist så sønnen sin? Lyver han? 

Og ja, du skal selvfølgelig få bidra fra far, ta det gjennom nav.

Anonymkode: ff145...72c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

14

Ts

Om ungen er 14, kan du vel jobbe selv om han eller hun er hjemme? 

Anonymkode: ccef7...91d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om ungen er 14, kan du vel jobbe selv om han eller hun er hjemme? 

Anonymkode: ccef7...91d

Kaching, her er den midlertidige løsningen. Gjør dette og fortsett å forsøke å få hjelp av NAV og spør hva de trenger. 

Det er veldig greit at avtalen og virkeligheten stemmer overens. 

Men jobbe kan du fint i helger hvor barnet velger å være hjemme alene i ditt hjem fremfor hjemme hos far på samvær. 

Det er flust av 15-16åringer som flytter hjemmefra i hverdagene på hybel til VGs. Da går det fint å være hjemme alene noen vakter i helgene. Ikke sikkert de er våkne/hjemme heller. 

Anonymkode: c0e29...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...