Gå til innhold

19 mnd - lite søvn og frustrert gutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på 19 måneder. Han har alltid hatt utfordringer vedr. nattesøvn, og det blir ikke bedre.. I snitt våkner han fortsatt minst annenhver time hver natt. Ofte i gråt. Han åpner ikke alltid øynene, og kan bruke lang tid på å roe seg igjen.. Jeg mistenker at noe plager han, for han vrir seg og promper en del. 
Vi samsover, så jeg er rask med å møte han. 

(Og ja: vi har prøvd eget rom også. Sprinkelseng, reiseseng, gulvseng… White noise, stille, lys, ikke lys, hevet hodeenden, kaldt, varmt, nattpose, dyne, bamse.. ja)

Vi har vært hos lege flere ganger, både fastlege og gått privat. Testet for cøliaki. Fine verdier på blodprøver. Har vært helt melkeproteinfri i tre omganger ila livet (minst 8 uker hver gang). Prøvd medisiner mot reflux. Gått på movicol jr for å hjelpe magen. 

I tillegg til dårlig søvn, gråter han mye i løpet av en dag. Virker ofte misfornøyd, blir fort frustrert. Sier kun noen få, få ord (typ 3-4 ord), men gjør seg forstått med kroppsspråk. 

Jeg har et barn til som er to år eldre, og nå begynner virkelig mangel på søvn å tære på meg. 

Han er også veldig sosial, og blid når han er blid. Sjarmerer alltid når vi et ute, så legene har bare sagt «jeg ser en frisk gutt».. 

hjelp! Noen tips? Råd? Erfaringer? 

Anonymkode: cea71...832

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at du har gjort en god jobb og ditt beste. Vi var i samme situasjon og selv om han ikke var laktose intolerant kuttet vi ut laktose og jenta vår ble en annen etter en ukes tid. I tillegg hjalp det mye når hun skattet å sove på dagtid. Men vi har aldri sans over med henne så jeg slapp det der

Anonymkode: e7f20...f3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei!

Jeg har en sønn på 19 måneder. Han har alltid hatt utfordringer vedr. nattesøvn, og det blir ikke bedre.. I snitt våkner han fortsatt minst annenhver time hver natt. Ofte i gråt. Han åpner ikke alltid øynene, og kan bruke lang tid på å roe seg igjen.. Jeg mistenker at noe plager han, for han vrir seg og promper en del. 

(Og ja: vi har prøvd eget rom også. Sprinkelseng, reiseseng, gulvseng… White noise, stille, lys, ikke lys, hevet hodeenden, kaldt, varmt, nattpose, dyne, bamse.. ja)

Vi har vært hos lege flere ganger, både fastlege og gått privat. Testet for cøliaki. Fine verdier på blodprøver. Har vært helt melkeproteinfri i tre omganger ila livet (minst 8 uker hver gang). Prøvd medisiner mot reflux. Gått på movicol jr for å hjelpe magen. 

I tillegg til dårlig søvn, gråter han mye i løpet av en dag. Virker ofte misfornøyd, blir fort frustrert. Sier kun noen få, få ord (typ 3-4 ord), men gjør seg forstått med kroppsspråk. 

Jeg har et barn til som er to år eldre, og nå begynner virkelig mangel på søvn å tære på meg. 

Han er også veldig sosial, og blid når han er blid. Sjarmerer alltid når vi et ute, så legene har bare sagt «jeg ser en frisk gutt».. 

Om han går på movicol så er det en intoleranse som ligger til grunn. Forstoppelse er et tegn på intoleranse. Du er nødt til å undersøke dette bedre. 

Når du kuttet melkeprotein, kuttet du da også ut soja? Sojaproteiner likner melkeproteiner. Vi kuttet ut melkeproteiner, men barnet fortsatte å blø fra tarmen fordi jeg fortsatte å spise soja. Først når vi kuttet ut begge deler fikk barnet det bra. En liten andel som ikke tåler kumelk tåler også ikke storfe. 
Ellers ville jeg eliminert andre typer mat, de vanligste allergenene og ikke gitt meg.

Vårt barn har hatt melkeproteinallergi i 8 år, legene har ikke hjulpet oss en dritt, blodprøver har ikke hjulpet oss en dritt. Man må finne ut av sånt her selv.

Anonymkode: fc421...e11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er nødt til å undersøke dette bedre. 

Meg over! Var ikke meningen å fremstå så krass. Det var ment som en motivasjon "Dette må dere komme til bunns i!", men ser at det fremstod som at jeg mente dere ikke hadde prøvd hardt nok. Det var ikke meningen.

Forstår at det er en veldig vanskelig situasjon for dere.

AnonymBruker
Skrevet

Sover han like dårlig uansett? I ferier også?

Anonymkode: a7dca...6bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Meg over! Var ikke meningen å fremstå så krass. Det var ment som en motivasjon "Dette må dere komme til bunns i!", men ser at det fremstod som at jeg mente dere ikke hadde prøvd hardt nok. Det var ikke meningen.

Forstår at det er en veldig vanskelig situasjon for dere.

Takk for forståelsen! 

Svarer på ditt første innlegg: i en av de melkefrie periodene kuttet vi også soja, ja.. 

Takk for erfaringsdeling. Jeg tar det med meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sover han like dårlig uansett? I ferier også?

Anonymkode: a7dca...6bb

Ja, klamret meg en stund til håpet om at vi var en av de få som kanskje fikk bedre søvn etter oppstart i bhg, men den gang ei.. 

Har alltid sovet dårlig på natt (minus en liten måned rundt 7-månedersalder) 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Er han veldig forstoppet kan det også oppstå refluks siden det blir liten plass og magesyre kommer opp. Det i tillegg til forstoppelse er veldig ubehagelig og gjør det vanskelig å sove. 

Anonymkode: 7c700...2fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er han veldig forstoppet kan det også oppstå refluks siden det blir liten plass og magesyre kommer opp. Det i tillegg til forstoppelse er veldig ubehagelig og gjør det vanskelig å sove. 

Anonymkode: 7c700...2fa

Men alt dette er symptomer på intoleranse/allergi.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Takk for forståelsen! 

Svarer på ditt første innlegg: i en av de melkefrie periodene kuttet vi også soja, ja.. 

Takk for erfaringsdeling. Jeg tar det med meg. 

Ammet du og du kuttet melkeproteiner? Eller fikk barnet MME? For de "melkefrie" MME-ene er ikke helt melkefrie. Det finnes bare en som er helt fri for melkeproteiner. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ammet du og du kuttet melkeproteiner? Eller fikk barnet MME? For de "melkefrie" MME-ene er ikke helt melkefrie. Det finnes bare en som er helt fri for melkeproteiner. 

Første runden ammet jeg, andre gangen fikk han MME og grøt, tredje forsøket var for noen måneder siden - så da spiste han jo kun fast føde/vanlig mat. Det var i denne runden vi også prøvde å kutte soja.

Ingen bedring, dessverre. Og heller ingen forverring/endring ved da reintroduksjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Går barnet fortsatt på Movicol? 
Hadde tilfellet med et annet barn (i bhg) som gikk på dette lenge og sov dårlig konstant på nettene. Trodde også det var mye annet rart. Men da Movicol ble kuttet ut, så begynte barnet å sove gjennom hele natten. 

Anonymkode: 0d981...89d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Første runden ammet jeg, andre gangen fikk han MME og grøt, tredje forsøket var for noen måneder siden - så da spiste han jo kun fast føde/vanlig mat. Det var i denne runden vi også prøvde å kutte soja.

Ingen bedring, dessverre. Og heller ingen forverring/endring ved da reintroduksjon. 

Har du sjekket tannkremer, medisiner og alt dere putter i / på barnet? 

Anonymkode: 15d18...04a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 0.06):

Går barnet fortsatt på Movicol? 
Hadde tilfellet med et annet barn (i bhg) som gikk på dette lenge og sov dårlig konstant på nettene. Trodde også det var mye annet rart. Men da Movicol ble kuttet ut, så begynte barnet å sove gjennom hele natten. 

Anonymkode: 0d981...89d

Nei, gikk på det i noen måneder bare «for å ha prøvd alt» 🙃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 0.13):

Har du sjekket tannkremer, medisiner og alt dere putter i / på barnet? 

Anonymkode: 15d18...04a

Ja, det gjorde jeg. Leste meg veldig opp og gjorde det grundig. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår hadde cøliaki, men testet ikke positivt for dette før han var fire år. Av barn med cøliaki tester omtrent 50% negativt frem til rundt to års alder. Dersom barnet har genet for å kunne utvikle cøliaki ville jeg ikke slått tanken fra meg og testet igjen. For ordens skyld har to av mine fire cøliaki og sykehuset har bedt oss teste de andre to hvert år frem til de blir voksne og kan bestemme selv. Den ene fant vi først, den andre testet negativt frem til hun plutselig et år testet positivt. (Uten de mest vanlige symptomene forøvrig.) 

Anonymkode: 1e311...af4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 21.13):

Hei!

Det er HELT normalt at de våkner på natten , frem til 5 års alderen. 

AnonymBruker
Skrevet
kjærring skrev (57 minutter siden):

Det er HELT normalt at de våkner på natten , frem til 5 års alderen. 

Det er jeg klar over, men jeg er fullstendig uenig i at det er helt normalt å våkne annenhver time hver natt hele livet.. Ond sirkel, som gjør at han er sliten og frustrert på dagtid grunnet dårlig søvn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...