Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Vi vurderer barn nr 3, som da vil være fire år yngre enn vår da eventuelt mellomste. Det er 2,5 år mellom vår første og vår andre. 

Noen som kan dele erfaringer fra denne overgangen? Hvordan er det å få en baby med to barn fra før, hvor yngste er fire år? Er dette tøffere eller enklere enn å få baby når eldste er 2,5 år (dvs ett færre barn men mindre aldersgap). 

Jeg liker å ufarliggjøre et tredje barn fordi nr 2 da vil være hele fire år og derfor mer selvstendig enn en 2,5 åring... Men vi er jo også i undertall (foreldre/barn). 

Noen erfaringer? Tar i mot alt! 

Anonymkode: eb89c...a1b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne, er i akkurat samme situasjon 🙈

Anonymkode: 84ead...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei dere! Vi vurderer barn nr 3, som da vil være fire år yngre enn vår da eventuelt mellomste. Det er 2,5 år mellom vår første og vår andre. 

Noen som kan dele erfaringer fra denne overgangen? Hvordan er det å få en baby med to barn fra før, hvor yngste er fire år? Er dette tøffere eller enklere enn å få baby når eldste er 2,5 år (dvs ett færre barn men mindre aldersgap). 

Jeg liker å ufarliggjøre et tredje barn fordi nr 2 da vil være hele fire år og derfor mer selvstendig enn en 2,5 åring... Men vi er jo også i undertall (foreldre/barn). 

Noen erfaringer? Tar i mot alt! 

Vi har ikke 3 barn, men 2, så kan bare svare ut ifra aldersforskjellen:
Vi synes det er en utroooolig fin aldersforskjell på våre med nesten 4 år mellom. De er skikkelig gode venner. Babyen knyttet oss tre familiemedlemmene fra før mye nærmere hverandre. Vi kunne le av den lille tullete lillebroren sammen, babyen ble et felles prosjekt i familien.

Var fortsatt sjalusi etc. For det er drittøft å være 4-åring (og i alle fall 6 år!), men de er så gode venner og har så mye glede av hverandre, selv om det er noen år mellom dem.

Minste har fått utrolig mye sosial kompetanse av å ha et eldre søsken og er dermed blitt en utrolig godt likt unge i barnehagen, både av de voksne, eldre barna og jevnaldrende.

Anonymkode: 0509a...92b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, så bra! Takk for svar. 

Flere med erfaringer fra overgangen 2 til 3, hvor aldersforskjell er større siste gang? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 6 og 4 år mellom de to eldste og sistemann. 

Syns den aldersforskjellen passet oss utmerket. Det har generelt vært lite krangling og sjalusi. (Mest nå som minste går på skolen og krever mer plass, det er mest sjalusi fra mellomste). 

Jeg syns overgangen 0-1 var jævlig. 1-2 var easypeacy og 2-3 var helt fint. 😅 Man har jo kunnskapen, roen og sånt. De store kan stelle seg og kle seg selv feks. Med andremann husker jeg at jeg stelte de samtidig, som ett samlebånd. Mer ro nå. Syns også deling av oss foreldre har gått greit. Eneste er at vi har 3 aktive barn på idretter, og ofte så er det aktivitet fra 17-2130. Så minste må av og til legge seg litt sent. Eller jeg feks får bare med meg halve kampen til eldste, fordi minste må hjem å legge seg. Men det er mer aldersforskjellen 6år, ikke at de er 3 stk. 

Anonymkode: 52255...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...