Gå til innhold

Skifte til helsefag fra administr jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i 30 årene og jobber med regnskap. Har forsøkt ulike yrker men kontorjobb er både kjedelig og demotiverende - merker at når jeg eksempelvis jobber i butikk, så har jeg det bedre; fysisk, mindre hodepine og lettere i kroppen, psykisk, da det føles bra å være aktiv og hjelpe folk med det de trenger. Har ingen erfaring fra helsevesenet men har alltid vært veldig interessert i det teoretiske både innenfor psykologi og anatomi. Nå begynner barna mine å vokse til, og jeg ser at jeg kan snart fokusere mer på hva jeg egentlig ønsker. Er det noen som har tatt steget og byttet fra type kontorjobb til noe helserelatert eller lignende? 

Jeg vet mange klager over helsevesenet, men jeg har stor kapasitet og god helse generelt. Trener mye og er generelt aktiv på fritiden, står ved pulten på jobb. Spiser sunt osv. 

Anonymkode: 0b6b2...c09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg byttet fra sånn type jobb og over til hjemmesykepleie.  Har aldri angret ett sekund 🙂 timene går fort og det er givende og variert.

Anonymkode: 22d38...a3c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Er du utdannet sykepleier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta noen vakter på et lokalt sykehus eller pleiehjem så får du en liten smaksprøve

Anonymkode: f66c2...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta noen vakter på et lokalt sykehus eller pleiehjem så får du en liten smaksprøve

Anonymkode: f66c2...1e3

Det har jeg selvfølgelig tenkt på men ville gjerne høre erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tenkt på lønnsnivåene? Helsearbeidere tjener ofte dårlig, særlig de ufaglærte eller de som ikke har høyere utdannelse. Eller mener du at du skal ta videreutdanning og bli sykepleier? Det klages jo stadig fra det holdet om dårlig lønn, men jeg vet ikke helt. Tjener ikke sykepleiere alt fra 550 000 til 800 000, avhengig av jobb og tidspunkt på døgnet man jobber?

Hva tjener du pr i dag og hva ser du for deg å tjene i fremtidig jobb innen helse?

Anonymkode: c4111...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk andre veien, fra helse til kontor (har fagbrev og 5 år uni). Angrer på at jeg byttet, elsket tempoet og det givende arbeidet i helsesektoren. Ingen dager var like eller kjedelig. Gode kolleger og fine pasienter. Anbefaler deg å bytte om du er lei kontor - helse er givende og fint, og dagene går fort med høyt tempo. Du slipper å ta arbeid med hjem, og det er bedre med fysisk enn stillesittende arb. Vedr lønn., helsefagarb. med full ans har ca 600 000 (inkl tillegg) og sykepleie/vernepleie er ca 7-800. 

Anonymkode: 63ac6...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du tenkt på lønnsnivåene? Helsearbeidere tjener ofte dårlig, særlig de ufaglærte eller de som ikke har høyere utdannelse. Eller mener du at du skal ta videreutdanning og bli sykepleier? Det klages jo stadig fra det holdet om dårlig lønn, men jeg vet ikke helt. Tjener ikke sykepleiere alt fra 550 000 til 800 000, avhengig av jobb og tidspunkt på døgnet man jobber?

Hva tjener du pr i dag og hva ser du for deg å tjene i fremtidig jobb innen helse?

Anonymkode: c4111...5d4

Det har jeg tenkt på. Kommer til å tjene samme eller bedre med tillegg for natt ol.  

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk andre veien, fra helse til kontor (har fagbrev og 5 år uni). Angrer på at jeg byttet, elsket tempoet og det givende arbeidet i helsesektoren. Ingen dager var like eller kjedelig. Gode kolleger og fine pasienter. Anbefaler deg å bytte om du er lei kontor - helse er givende og fint, og dagene går fort med høyt tempo. Du slipper å ta arbeid med hjem, og det er bedre med fysisk enn stillesittende arb. Vedr lønn., helsefagarb. med full ans har ca 600 000 (inkl tillegg) og sykepleie/vernepleie er ca 7-800. 

Så hyggelig å høre! Hvor vil du anbefale å jobbe om du har noe tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det har jeg tenkt på. Kommer til å tjene samme eller bedre med tillegg for natt ol.  

Så hyggelig å høre! Hvor vil du anbefale å jobbe om du har noe tips?

Jeg jobbet hovedsaklig i hjemmesykepleien, men har også vært innom pu, sykehjem og sykehus. Anbefaler definitivt hjemmesykepleien! Kommunehelsetjenesten (og da hj.spl) er veldig variert. Du møter på alt mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne gjorde det, ikke fordi hun lystet så veldig, men hun ble nedbemannet fra kontorjobben. Fikk seg assistentstilling i en bolig i nærheten. Likte det godt og tok etterhvert fagbrev (?) som helsefagarbeider. 

Anonymkode: a43f2...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg jobbet hovedsaklig i hjemmesykepleien, men har også vært innom pu, sykehjem og sykehus. Anbefaler definitivt hjemmesykepleien! Kommunehelsetjenesten (og da hj.spl) er veldig variert. Du møter på alt mulig. 

Så hyggelig, kjekt med innspill!

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

En venninne gjorde det, ikke fordi hun lystet så veldig, men hun ble nedbemannet fra kontorjobben. Fikk seg assistentstilling i en bolig i nærheten. Likte det godt og tok etterhvert fagbrev (?) som helsefagarbeider. 

Anonymkode: a43f2...fc0

Godt å høre at det kan være så positivt å gå den retningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

nei, helsefagarbeidere tjener 520 000,- med full ansiennitet.

Anonymkode: d6978...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå må du òg huske at «de gode tilleggene» du får for å jobbe ubekvemt er gjerne 56 kr timen, før skatt. Så de vanvittige høye lønningene som noen luringer på kg har hørt at sykepleiere får er gjerne spesialsykepleiere på sykehus som kommanderes på jobb. Du er ikke i nærheten i kommunen, men du får lov til å jobbe langvakter hver tredje helg snart da, i hjemmesykepleien. Hvis lønn ikke er viktig for deg, du er glad i å løpe, og ikke blir liggende med hjertet i halsen mens det ringer i ørene når du skal prøve å roe ned og sove mellom senvakt og tidligvakt, så gå for kommunehelsetjenesten! 

Anonymkode: 5a12d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå må du òg huske at «de gode tilleggene» du får for å jobbe ubekvemt er gjerne 56 kr timen, før skatt. Så de vanvittige høye lønningene som noen luringer på kg har hørt at sykepleiere får er gjerne spesialsykepleiere på sykehus som kommanderes på jobb. Du er ikke i nærheten i kommunen, men du får lov til å jobbe langvakter hver tredje helg snart da, i hjemmesykepleien. Hvis lønn ikke er viktig for deg, du er glad i å løpe, og ikke blir liggende med hjertet i halsen mens det ringer i ørene når du skal prøve å roe ned og sove mellom senvakt og tidligvakt, så gå for kommunehelsetjenesten! 

Så sant. Etter 9 år i 100 % turnus og kun 28 700 kr utbetalt ETTER skatt er jeg utslitt. Årsturnus, aldri fri og den lave lønnen. Fått rynker, grått hår og søvnproblemer + stressymptomer. Høy puls og føler meg aldri bra lengre. Kikker hver dag etter noe nytt, men finner ikke helt ut hva jeg kan bytte til. 

Utslitt helsearbeider.

Anonymkode: d9253...8b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så sant. Etter 9 år i 100 % turnus og kun 28 700 kr utbetalt ETTER skatt er jeg utslitt. Årsturnus, aldri fri og den lave lønnen. Fått rynker, grått hår og søvnproblemer + stressymptomer. Høy puls og føler meg aldri bra lengre. Kikker hver dag etter noe nytt, men finner ikke helt ut hva jeg kan bytte til. 

Utslitt helsearbeider.

Anonymkode: d9253...8b5

Jeg setter pris på ærlige innspill, så takk- men jeg vet også om mange som trives i helse og blir der ut arb. livet. Derfor spør jeg om hvilken retning som anbefales, ikke hvorfor dere fraråder helseutdanning.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg setter pris på ærlige innspill, så takk- men jeg vet også om mange som trives i helse og blir der ut arb. livet. Derfor spør jeg om hvilken retning som anbefales, ikke hvorfor dere fraråder helseutdanning.

Ts

Det er greit, da sier jeg bare lykke til 😃 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg anbefaler det veldig. Gikk selv fra å jobbe i helse til kontor (som var mye mer monotont og lite givende enn jeg så for meg, for ikke å snakke om all stillesittingen. Savnet å være i bevegelse, litt mer variasjon…). Jeg gikk tilbake og stortrives! Jobber i akuttpsyk❤️

Anonymkode: cd6cb...79d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg anbefaler det veldig. Gikk selv fra å jobbe i helse til kontor (som var mye mer monotont og lite givende enn jeg så for meg, for ikke å snakke om all stillesittingen. Savnet å være i bevegelse, litt mer variasjon…). Jeg gikk tilbake og stortrives! Jobber i akuttpsyk❤️

Anonymkode: cd6cb...79d

Tusen takk for positiv tilbakemelding! Kan jeg spørre hvorfor du byttet til kontor i første omgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vel, jeg har jobbet i hjemmesykepleien i over et tiår og jeg har aldri noen sinne løpt på jobb. Ikke har jeg noen gang heller observert at noen av kollegaene mine har det (jeg har dog hatt fri og møtt på kollegaer på vakt utallige ganger på butikken, på den lokale sushisjappa og i kø i drive through’en på McDonalds) 

Anonymkode: 6fc4a...b4e

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går sikkert helt fint å skifte til helse, men å bli i helse hele arbeidslivet er et fåtall som klarer idag, sånn som utsiktene og utviklinga er pr nå. Jeg har vært der i 20 år og kjenner at grensa nærmer seg. Så om du vil inn i helse etterå ha  prøvd litt andre yrker så går det sikkert fint om man liker det. 

Anonymkode: d6978...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...