AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar Blir trist av hvordan samboer er i tiden etter fødsel. Jeg har vondt, stor rift nedentil, tar baby hele natta. Ammer og pumper, så sover kanskje en time før ny runde med mating. Når vi får besøk sitter han å ser på at jeg tar husarbeid og sier at jeg har vondt uten å tilby seg å hjelpe. Om vi skal spise er det han som spiser først til tross for at jeg ammer og ikke har tid til å lage noe skikkelig mat. Han tilbyr seg ikke å hjelpe meg med eksempel matlaging eller andre ting. Kjenner jeg blir svært trist av å lese om andre som blir matet under amming av samboer og samboer som hjelper til med alt. Er min samboer helt udugelig eller hvordan har andre det? Anonymkode: 1677b...9c5 7
missLynch Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Han er dessverre udugelig ogmå strammes kraftig opp. Helt uakseptabelt 😠 16 2
mereo Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar (endret) Kanskje du skal be han om å gjøre ting? For du gjør det, da er det jo fult mulig han ikke ser noe poeng i å gjøre noe? Du kan jo droppe å gjøre ting også, se hvordan det går. Endret 8. februar av mereo 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar Kjenner jeg er så lei av å lese hjelper, hjelper.. Det skal være to som gjør en jobb, ikke en som gjør jobben og en som hjelper. Håpløs situasjon.. ❤️ Anonymkode: 9be63...df8 5 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar Jeg tror at enkelte trenger klar tale. At det kan være vanskelig å forstå for en mann at han ikke bare kan tenke på seg selv og sitt lengre. Det var litt sånn de aller første ukene med min mann og, at han lagde middag når det passet han og ikke når det passet meg og baby, og hvis jeg satt og ammet så satt han seg ned for å spise i stedet for å komme med en tallerken til meg. Når jeg kommenterte det begynte han å komme med maten til meg og ellers tilpasse maten etter ammingene (babyen min vil ha mat ca hver 3.time, så vi har ganske grei kontroll over det nå). Han gikk til og med å gamet på kvelden "fordi baby sov jo uansett", men kunne ikke skru av spillet med en gang babyen våknet. Så jeg la en skrikende baby ved siden av han der han satt og spilte når jeg var ferdig å amme, og så gikk jeg og la meg. Så da måtte han bare skru av spillet sporenstreks, og etter det har han ikke gått for å spille uten at det har vært avtalt og greit fra min side. Jeg har også hatt en ordentlig prat med han om hva han må gjøre av husarbeid og at hvis han er sliten etter jobb på hverdager må han heller gjøre husarbeid på helg for å slippe det på hverdagene, for jeg kan ikke gjøre husarbeid annet enn klesvask når jeg har en baby som trenger meg 24/7. Jeg krever ikke et strigla hus, men ønsker at det støvsuges og vaskes bad 1 gang i uken. Det har forbedret seg kraftig, så jeg tror at det bare kan ta litt tid for noen menn å venne seg til den nye tilværelsen, men at det er viktig å være tydelig på hva man forventer. Anonymkode: 7646a...803 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar To åpenbare spørsmål: 1)Hvordan var dette før dere fikk barn? 2)I hvor stor grad kommuniserer du dette - hva du trenger, hva du ønsker, hvordan du har det - til ham? Anonymkode: 9aa67...fc1 2 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Blir trist av hvordan samboer er i tiden etter fødsel. Jeg har vondt, stor rift nedentil, tar baby hele natta. Ammer og pumper, så sover kanskje en time før ny runde med mating. Når vi får besøk sitter han å ser på at jeg tar husarbeid og sier at jeg har vondt uten å tilby seg å hjelpe. Om vi skal spise er det han som spiser først til tross for at jeg ammer og ikke har tid til å lage noe skikkelig mat. Han tilbyr seg ikke å hjelpe meg med eksempel matlaging eller andre ting. Kjenner jeg blir svært trist av å lese om andre som blir matet under amming av samboer og samboer som hjelper til med alt. Er min samboer helt udugelig eller hvordan har andre det? Anonymkode: 1677b...9c5 Min er like ille. Klager til og med på det jeg ikke rekker mens han ligger på sofaen. Anonymkode: 64f95...f8f
AnonymBruker Skrevet 8. februar #8 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): andre som blir matet under amming av samboer Seriøst? Bli matet? Du er da e voksen person og i stand til å spise selv fordi om du har født? Jeg har forståelse for at du er sliten, og slik du beskriver samboer, virker han ganske lat og egoistisk. Men forventningene må være realistiske. Det kan også tenkes at du må senke kravene litt til hva du skal gjennomføre. Å mate og pumpe er vel strengt tatt ikke nødvendig? Anonymkode: 52211...1bc 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar Jeg hadde blitt forbanna om jeg var deg. Min mann bidrar selvfølgelig ekstra mye når det er behov for det, noe det har vært gjennom hele svangerskapet. 90% av husarbeid og matlaging har han gjort. Noe han gleder seg til å fortsette med etter babyen kommer, fordi han ønsker å bidra og å være en forelder. Hadde rett og slett ikke vært sammen med en fyr som må bli fortalt at han må gjøre dette. Fy søren så lave forventninger menn holdes til av alle de som sier at menn trenger å bli forklart alt og holdt i hånda. Nei det gjør de ikke, menn er ikke så udugelige med mindre de velger å være det (eller de har alvorlig kognitiv svikt av noe slag). Anonymkode: bbfb1...494
Inkognitos Skrevet 8. februar #10 Skrevet 8. februar Off det høres slitsomt ut. Har en baby på 5 uker og jeg har ikke laget middag en eneste dag. Første 2 ukene måtte vi amme, pumpe og gi erstatning i tillegg og jeg har aldri vasket og kokt en eneste pumpedel eller flaske, det gjorde samboer. Til vanlig har jeg gjort det meste av husarbeid men heldigvis har samboer sitt at jeg ikke har mulighet/energi til det etter fikk baby. Han tar også bleiene på natten siden jeg ammer. Så du bør snakke med han eller bare slutte å gjøre ting i huset. Lag mat til deg selv så kan han ordne seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #11 Skrevet 8. februar 1. Han må faktisk få tydelig beskjed om å trø til, rett og slett i grenseland til voksenkjeft. 2. Hjelper ikke det - ring en venn eller et nært familiemedlem fra din eller hans side, be om hjelp og vær tydelig på hvorfor. Anonymkode: 01d3d...e51 1
AlternativX Skrevet 8. februar #12 Skrevet 8. februar Spørsmålet er hvordan han var før dere fikk barn? Han høres helt udugelig ut, oppfører seg som unge. 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #13 Skrevet 8. februar Kommunikasjon. Eneste som hjelper. Fortelle hva du trenger av han. Anonymkode: e6ac8...19b 3
AprilLudgate Skrevet 8. februar #14 Skrevet 8. februar Ja, han er udugelig - men: 1. har dere snakket om forventninger før planlegging av graviditet? 2. Hvis nei: snakk om det nå, og avtal en lik fordeling. La han få sjansen, før du: 3. Time FVK Inntil da: Ikke lag mat til ham, rydd og vask. Ta som en selvfølge at han bidrar: »Vil du lage middag eller ta klesvasken? / Jeg må amme - tar du over middagen?» Så må også du legge lista litt lavere mtp å ha det strøkent. Peøv gjerne å pumpe så han også kan ta noe mating. Hos oss var ikke parforholdet noe særlig p skryte av etter fødsel, men det var full likestilling på alt med baby/nattevåk/mat osv. Ungen nektet sove inne, så når mannen kom hjem fra jobb var det ut og trille. Så laget han middag mens jeg tok meg av klesvask osv. Baby var fellesansvar, resten delte vi litt sånn etter hverandres preferanser. 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar #15 Skrevet 8. februar Hvordan pratet dere rundt dette med å få barn på forhånd? De fleste, til og med menn, vet jo at de første ukene er unntakstilstand. Dere må sette dere ned og prate om dette i fred og ro. Men ikke be ham mate deg da 🙂. Det hørtes jo helt merkelig ut. Hvordan var han før dere fikk barn, forresten? Smør deg et fat med skiver som du kan ta av i løpet av dagen. Det tar 5 min der og da, så trenger du ikke tenke mer på det. Og avklar hva som er hans ansvar å gjøre når han kommer fra jobb. Klare og tydelige oppgaver, sånn at det ikke er noen tvil om hva hans plikter er. Hvem skal handle? Hvem skal lage middag? Hvem skal rydde opp etter middag? Hvem skal vaske hus (hvilke rom)? Hvem skal vaske klær? Ellers, bør dere bare gjøre det mest nødvendige de første ukene. Det blir gjerne mye bedre rutiner på ting etter en stund. Anonymkode: 068ee...c07 1 1
mommyaka Skrevet 8. februar #16 Skrevet 8. februar Har dere snakket sammen. Husk at om din mann ikke får tilsnakk..vil han tro at dette r helt greit. At du gjør alt Du må si til han hva du vil og hva du trenger. Ikke gå rundt i stillhet 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #17 Skrevet 13. februar Vi har hatt det ganske likt og jeg har klart å få to barn med han. (Det siste var et uhell). Jeg er alene med alt husarbeid, planlegging, handling og i tillegg er det jeg som tjener pengene. Han blir ekstremt fornærmet hvis jeg ber han om å skjerpe seg. Han lager kvalm i flere dager og forandrer seg ikke uansett, så keg har gitt opp å klage. Jeg tror ikke han forstår, eller han vil ikke forstå, hvor lite tid jeg har til meg selv og mine ting (null tid). Han er deprimert fordi han må «ofre så mye». Han får ofte barnefri, drar på konserter, møter venner. Han bruker fremdeles masse tid på å dyrke hobbyer og interesser. Jeg henger så vidt sammen. Jeg kan ikke si noe annet enn at den eneste trøsten er at jeg i alle fall ikke kommer til å slite med dårlig samvittighet når jeg går ifra han. Fordi det kommer jeg til å gjøre veeeldig snart. Anonymkode: 26ca0...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar #18 Skrevet 13. februar Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det er så vondt å ha det sånn Jeg fikk kraftig fødselsdepresjon og er nå 2 år etterpå på AAP fordi jeg fortsatt ikke er bra. Første bud er å prøve så godt du kan å omstille hodet ditt. Du er jammen meg superkvinnen!! Tenk på alt du får til som andre kvinner ikke gjør - men du gjør det! Prøv å ikke tenke så mye på hva mannfolk er gjør og ikke gjør, min var med til psykologer og Familieverkontoret og jeg vet ikke hva. Ingenting hjalp. Han er like bortreist den dag i dag. Få hjelp, snakk med hs og finn ut hva du selv kan gjøre sammen med barnet ditt for å få det bedre ❤️ Anonymkode: d85be...41f
Ny Bruker Skrevet 14. februar #19 Skrevet 14. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 14.28): Blir trist av hvordan samboer er i tiden etter fødsel. Jeg har vondt, stor rift nedentil, tar baby hele natta. Ammer og pumper, så sover kanskje en time før ny runde med mating. Når vi får besøk sitter han å ser på at jeg tar husarbeid og sier at jeg har vondt uten å tilby seg å hjelpe. Om vi skal spise er det han som spiser først til tross for at jeg ammer og ikke har tid til å lage noe skikkelig mat. Han tilbyr seg ikke å hjelpe meg med eksempel matlaging eller andre ting. Kjenner jeg blir svært trist av å lese om andre som blir matet under amming av samboer og samboer som hjelper til med alt. Er min samboer helt udugelig eller hvordan har andre det? Anonymkode: 1677b...9c5 Det er ikke så mye han kan gjøre egentlig. Her har mannen hjulpet mer med henting og levering av de eldste barna. Med den nyfødte hjalp han med stell og byssing. Altså, det som ikke krever at han er mor. Ingen matet meg eller dusjet meg, nei... For å oppsummere, mannen har ikke forandret seg etter barnet ble født. Hvis din man ikke lagde mat før, så blir han neppe ivrig til å lage nå. Du må i alle fall kommunisere det tydelig til ham. 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar #20 Skrevet 14. februar Dere må kommunisere. Og du må være tydelig på hva du forventer. Anonymkode: d51ba...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå