Gå til innhold

Løslatelsen av 3 Israelske gisler idag....

Sportydame

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (På 23.2.2025 den 23.01):

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war

https://imemc.org/article/american-doctor-israeli-snipers-deliberately-targeted-palestinian-children-in-gaza/

https://tronderrod.no/palestina/idf-snikskyttere-skyter-smabarn/

Jeg vet jo ikke om det er Hamas ellet IDF som har skutt dem, strengt tatt vet vi fint lite om denne krigen siden nesten all informasjon kommer fra partiske kilder på begge sider.

Poenget mitt var uansett at jeg synes ikke at deliberate (hva er det på norsk nå igjen?» drap av barn kan sammenlignes med collateral damage, men at etnisiteten eller kulturen til de døde barna ikke spiller inn i forhold til hvor fælt det er. Om palestinske eller israelske barn dør av bomber er det like ille, og om palestinske eller israelske barn blir myrdet med intensjon om å drepe, er det like ille. Så vet jeg flere her i tråden mener at å bombe et område er det samme som å drepe med intensjon, og da må jeg si meg helt uenig. Det er en mikroskopisk promilles sjanse for at et spesifikt barn skal dø i et bombeangrep. Det er nesten 100 % sjanse for at at barn du sikter på og skyter i hodet dør. 

Ekspander  

Å drepe barn med hensikt er forskjellen her, ja, helt enig. Og etnisitet spiller ingen rolle. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri blitt så grepet av en nyhetssak i mitt liv som den av Shiri, Ariel og Kfir. Men for å få hele bildet av historien deres må jeg lese utenlandske medier (BBC, CNN etc), pga at Norske mediehus ser ut til å dysse ned/holde tilbake informasjon om palestinernes forferdelige angrep på moren og småbarna hennes. De ble altså kidnappet lørdag morgen, i sitt eget hus, barna tatt fra sengene sine. Kfir en liten baby, Ariel på fire har tutten i munnen (som mor heltemodig i alt kaoset har funnet til ham, for hun vet hvor viktig tutten er). De er på tidspunktet skilt fra faren (som også blir kidnappet av noen andre). Ca 10 dager etter dette blir Ariel på fire og Kfir på 10 måneder torturert og KVALT til døde av voksne palestinere. Dette er nå bevist av israelske rettsmedisinere i samarbeid med andre rettsmedisinere i andre deler av verden. Seremonien av Hamas var selvsagt totalt respektløs, med voksne kister for de små barna, liket til moren mangler, de lyver og har propaganda med at Shiri, Ariel og Kfir, sammen med den stakkars eldre mannen som også ble drept av dem: altså ble drept i israelsk bombeangrep. Dette har nå blitt avkreftet. Men kan man lese om hvordan Ariel og Kfir ble drept i norske toneangivende medier? Ikke som jeg kan se… Hvor er NRK, Dagbladet, TV2, VG, Aftenposten etc etc! Hvilken avis skriver sannheten om Bibas-barna? At de ble torturert og kvalt til døde, og at likene deretter ble skjendet? Hvorfor ties det om dette? Kan det ha noe å gjøre med at det ikke passer inn i hvem som er offer og hvem som er overgriper? Jeg vil oppfordre alle til å pepre norske mediehus med: Publiser sannheten om hva som skjedde med Bibas-familien! Tips VG, NRK, TV2, Dagbladet etc. La dem føle presset! Alt hjelper! Jeg har selv tipset alle nå..

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegrut skrev (På 25.2.2025 den 19.09):

Jeg har aldri blitt så grepet av en nyhetssak i mitt liv som den av Shiri, Ariel og Kfir. Men for å få hele bildet av historien deres må jeg lese utenlandske medier (BBC, CNN etc), pga at Norske mediehus ser ut til å dysse ned/holde tilbake informasjon om palestinernes forferdelige angrep på moren og småbarna hennes. De ble altså kidnappet lørdag morgen, i sitt eget hus, barna tatt fra sengene sine. Kfir en liten baby, Ariel på fire har tutten i munnen (som mor heltemodig i alt kaoset har funnet til ham, for hun vet hvor viktig tutten er). De er på tidspunktet skilt fra faren (som også blir kidnappet av noen andre). Ca 10 dager etter dette blir Ariel på fire og Kfir på 10 måneder torturert og KVALT til døde av voksne palestinere. Dette er nå bevist av israelske rettsmedisinere i samarbeid med andre rettsmedisinere i andre deler av verden. Seremonien av Hamas var selvsagt totalt respektløs, med voksne kister for de små barna, liket til moren mangler, de lyver og har propaganda med at Shiri, Ariel og Kfir, sammen med den stakkars eldre mannen som også ble drept av dem: altså ble drept i israelsk bombeangrep. Dette har nå blitt avkreftet. Men kan man lese om hvordan Ariel og Kfir ble drept i norske toneangivende medier? Ikke som jeg kan se… Hvor er NRK, Dagbladet, TV2, VG, Aftenposten etc etc! Hvilken avis skriver sannheten om Bibas-barna? At de ble torturert og kvalt til døde, og at likene deretter ble skjendet? Hvorfor ties det om dette? Kan det ha noe å gjøre med at det ikke passer inn i hvem som er offer og hvem som er overgriper? Jeg vil oppfordre alle til å pepre norske mediehus med: Publiser sannheten om hva som skjedde med Bibas-familien! Tips VG, NRK, TV2, Dagbladet etc. La dem føle presset! Alt hjelper! Jeg har selv tipset alle nå..

Ekspander  

💯🙌🏻🙌🏻🙌🏻

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 23.2.2025 den 19.36):

Du mente det sikkert ikke sånn, men at han har rødt hår eller er søt er vel irrelevant, det hadde jo vært akkurat like tragisk om han hadde svart hår, eller ikke var søt...

Ekspander  

Må bare si at denne kommentaren var utrolig smakløs og unødvendig! Hvorfor kan man ikke skrive og synes at dette stakkars, uskyldige barnet var søt med sine røde krøller? Er det mulig. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 25.2.2025 den 19.54):

Må bare si at denne kommentaren var utrolig smakløs og unødvendig! Hvorfor kan man ikke skrive og synes at dette stakkars, uskyldige barnet var søt med sine røde krøller? Er det mulig. 

Ekspander  

Fordi det er viktig å holde tunga rett i munnen, så ikke propal gjengen kommer med rasismekortet. Det er naturlig at det er mer fokus på ham og broren enn på de mange drepte palestinske barna, fordi disse to ble myrdet med hensikt. Ikke fordi noen mener de ser søtere ut, eller har en mer verdifull etnisk bakgrunn. Hadde israelere fanget, torturert og kvalt et palestinsk småbarn hadde det vært akkurat like grusomt, eller hadde ungen vært uheldig med utseendet sitt hadde det også vært akkurat like grusomt. Hvis ikke kan det fremstå som om man synes denne saken er verre fordi det gjelder israelske barn og ikke palestinske, og ikke fordi rammene rundt var noe helt annet.

Nå bekreftet også @NatNat at det ikke var det hun mente i det hele tatt, men at hun bare nevnte at han var en veldig søt liten gutt. Så ingen grunn for deg å bli andrehåndskrenket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 25.2.2025 den 19.54):

Ekspander  

Tenkte det samme. Det blir for dumt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (På 25.2.2025 den 20.07):

Fordi det er viktig å holde tunga rett i munnen, så ikke propal gjengen kommer med rasismekortet. Det er naturlig at det er mer fokus på ham og broren enn på de mange drepte palestinske barna, fordi disse to ble myrdet med hensikt. Ikke fordi noen mener de ser søtere ut, eller har en mer verdifull etnisk bakgrunn. Hadde israelere fanget, torturert og kvalt et palestinsk småbarn hadde det vært akkurat like grusomt, eller hadde ungen vært uheldig med utseendet sitt hadde det også vært akkurat like grusomt. Hvis ikke kan det fremstå som om man synes denne saken er verre fordi det gjelder israelske barn og ikke palestinske, og ikke fordi rammene rundt var noe helt annet.

Nå bekreftet også @NatNat at det ikke var det hun mente i det hele tatt, men at hun bare nevnte at han var en veldig søt liten gutt. Så ingen grunn for deg å bli andrehåndskrenket.

Ekspander  

Er vel du som ble krenket her, og klaget over at noen kommenterte utseendet til et myrdet, uskyldig barn positivt. "Mer verdifull etnisk bakgrunn"? Du lager stråmenn her som får stå for din regning. 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffegrut skrev (På 25.2.2025 den 19.09):

Ekspander  

Helt enig. Det er pur ondskap. Klarer ikke å forestille meg hvor vondt den stakkars gjenlevende faren må ha det. Håper han får masse kjærlighet og støtte fra de rundt seg. Det skrives aldri om i norsk media, men har sett i israelske medier (bl.a. formidlet av fantastiske Ayelet Azoury, en norsk-israeler på facebook) at det har vært flere tilfeller hvor etterlatte som har mistet familiemedlemmer og/eller overlevd terroren 7.10.23 har begått selvmord.

Bare for noen dager siden, tok faren til ei jente som ble drept i angrepet på Nova-festivalen livet sitt. Han orket ikke lenger leve med den store sorgen over å ha mistet sin datter. Var også en ung mann som overlevde Nova-festivalen, men som bevitnet at ei jente i nærheten ble gruppevoldtatt og drept av palestinere, og han slet så med at han ikke kunne redde henne at han begikk selvmord noen måneder etterpå. Det er flere slike tilfeller dessverre.

Det hører med til historien om Bibas-familien, at også besteforeldrene (morens foreldre) ble myrdet av de palestinske terroristene.

Virker som norsk media ikke vil formidle saker som kan rokke ved den politisk korrekte støtten til palestinerne. Fikk tråden hvor jeg bare spør hvorfor ingen sivile på Gaza har hjulpet israelske gisler, slettet. Ingen forklaring. Man kan kanskje ikke stille slike helt legitime spørsmål om hvorfor vi ikke ser noen eksempler på medmenneskelighet for gisler på Gaza. Til og med i nazi-Tyskland var det modige sivile som risikerte mye for å hjelpe forfulgte jøder, men ingen eksempler på sivile palestinere på Gaza som har hjulpet israelske gisler.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare det som skjedde Bibas familien, men fredsaktivisten som ble myrdet i fangenskap og som ble gravlagt i dag blir ikke nevnt. Han hjalp palestinere og slik hans gjenlevende kone sa i begravelsen hans i dag "vi kjempet for fred, men ble angrepet av de vi hjalp". Er nesten som jeg ikke orker lese norsk media lengre. 

https://www.timesofisrael.com/we-fought-for-peace-were-attacked-by-those-we-helped-yocheved-lifshitz-parts-from-oded/

Endret av Blyana
  • Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 25.2.2025 den 20.21):

Fikk tråden hvor jeg bare spør hvorfor ingen sivile på Gaza har hjulpet israelske gisler, slettet. Ingen forklaring.

Ekspander  

jeg merket at tråden er skjult for moderasjon. Får håpe den kommer tilbake !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (På 25.2.2025 den 20.30):

Ikke bare det som skjedde Bibas familien, men fredsaktivisten som ble myrdet i fangenskap og som ble gravlagt i dag blir ikke nevnt. Han hjalp palestinere og slik hans gjenlevende kone sa i begravelsen hans i dag "vi kjempet for fred, men ble angrepet av de vi hjalp". Er nesten som jeg ikke orker lese norsk media lengre. 

https://www.timesofisrael.com/we-fought-for-peace-were-attacked-by-those-we-helped-yocheved-lifshitz-parts-from-oded/

Ekspander  

Forferdelig. Denne mannen hadde bl.a. kjørt syke, palestinske barn til og fra sykehus i Israel for å få behandling. Jobbet som journalist tidligere i livet, og var vel på venstresiden politisk. Ingen ble spart. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 25.2.2025 den 20.35):

Forferdelig. Denne mannen hadde bl.a. kjørt syke, palestinske barn til og fra sykehus i Israel for å få behandling. Jobbet som journalist tidligere i livet, og var vel på venstresiden politisk. Ingen ble spart. 

Ekspander  

no good deed goes unpunished....

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blyana skrev (På 25.2.2025 den 20.30):

Ekspander  

nei det er helt tragisk, media er så partiske at det er helt motbydelig. Og norske politikere fordømmer alt Israel gjør kraftig, men om palestinernes grusomheter vil de ikke uttale seg, evt litt "det er selvsagt ikke greit å xxx, men det må jo ses i lys av yyy.." og så legge ansvar over på israelerens. Helt sykt å være vitne til.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (På 25.2.2025 den 22.10):

nei det er helt tragisk, media er så partiske at det er helt motbydelig. Og norske politikere fordømmer alt Israel gjør kraftig, men om palestinernes grusomheter vil de ikke uttale seg, evt litt "det er selvsagt ikke greit å xxx, men det må jo ses i lys av yyy.." og så legge ansvar over på israelerens. Helt sykt å være vitne til.

Ekspander  

Virkelig! Samme hvor groteske og målrettede handlinger Hamas har utført er det bare «ja, men Israel…». Og det er ikke sant, for Israel har ikke gjort disse bestialske handlingene «og det som verre er»..! Det er løgn, propaganda. Og det ødelegger all empati. Sjokkerende at verden er så kald som mot jødene i 2025. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (På 25.2.2025 den 22.15):

Virkelig! Samme hvor groteske og målrettede handlinger Hamas har utført er det bare «ja, men Israel…». Og det er ikke sant, for Israel har ikke gjort disse bestialske handlingene «og det som verre er»..! Det er løgn, propaganda. Og det ødelegger all empati. Sjokkerende at verden er så kald som mot jødene i 2025. 

Ekspander  

Skremmende og sjokkerende. Og så dras sammenligninger mot Holocaust, det snakkes om et "pågående folkemord" i en populasjon som knapt har minket engang - man tror knapt hva man leser og hører. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 25.2.2025 den 22.24):

Skremmende og sjokkerende. Og så dras sammenligninger mot Holocaust, det snakkes om et "pågående folkemord" i en populasjon som knapt har minket engang - man tror knapt hva man leser og hører. 

Ekspander  

Ja, i ene øyeblikket er det «folkemord» i betydning å utslette palestinerne, men når en påpeker at fødselsraten er den samme, og at de har økt i antall siden 7. oktober så er det plutselig «mange andre ting enn utsletting som et et folkemord»….🫠

Det er så følelsesstyrt og lite faktabasert at man kan rive av seg håret. Men om, Gud forby, noen Israel-vennlige sier noe som kan tolkes som noe følelsesmessig om dén siden, blir man kjapt forsøkt parkert, og rasismekortet dras. Folk er blinde, det er jammen sikkert. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I formiddag skal Shiri, Ariel og Kfir begraves. For en grusom dag for den gjenlevende faren og andre slektninger. Israels største private arbeidsgiverorganisasjon har gitt formiddagen fri for alle arbeidstakere som ønsker å stå langs ruten med flagg for å ære de drepte når kistene kjøres til sitt endelige hvilested. 🧡

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (På 26.2.2025 den 6.09):

I formiddag skal Shiri, Ariel og Kfir begraves. For en grusom dag for den gjenlevende faren og andre slektninger. Israels største private arbeidsgiverorganisasjon har gitt formiddagen fri for alle arbeidstakere som ønsker å stå langs ruten med flagg for å ære de drepte når kistene kjøres til sitt endelige hvilested. 🧡

Ekspander  

Hjrrteskjærende. Så et intervju med den gjenlevende søsteren til Shiri, så ufattelig grusom skjebne. Hvordan gå videre etter noe sånt? Jeg håper så inderlig at dette markerer et vendepunkt for Israel♥️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayelet skriver på FB at nå får Israel 4 nye døde gisler tilbake. Menn denne gangen. 
En av dem er gammel. En annen er Tsahi Idan. 
Om jeg ikke tar mye feil, er Idan med på en av de første videoene jeg så etter 7/10, signert Hamas. 
Orker ikke å søke opp videoen nå, den er for grusom, men den viser Idan-familien sittende på gulvet i hjemmet sitt. De holder vannflasker, og blir holdt under gunpoint av Hamas-menn som troner over dem. 
Det er mor, Tsahi og tre barn, to gutter under 10(?) og en jente, kanskje 12. 

De yngste barna virker forvirret, og gråter sårt mens foreldrene holder dem og forsøker å trøste. Hele familien er tydelig i sjokk. 

Grunnen: utenfor bildet, et par meter unna, legger eldstedatter på 18 død, skutt i hodet. 
De tok med seg faren til Gaza fortsatt innsmurt i blodet av datra. 

Ingenting på NRK el i VG om dette, vg har en artikkel om barn som har fryst hjel i Gaza.

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (På 26.2.2025 den 6.54):

Ayelet skriver på FB at nå får Israel 4 nye døde gisler tilbake. Menn denne gangen. 
En av dem er gammel. En annen er Tsahi Idan. 
Om jeg ikke tar mye feil, er Idan med på en av de første videoene jeg så etter 7/10, signert Hamas. 
Orker ikke å søke opp videoen nå, den er for grusom, men den viser Idan-familien sittende på gulvet i hjemmet sitt. De holder vannflasker, og blir holdt under gunpoint av Hamas-menn som troner over dem. 
Det er mor, Tsahi og tre barn, to gutter under 10(?) og en jente, kanskje 12. 

De yngste barna virker forvirret, og gråter sårt mens foreldrene holder dem og forsøker å trøste. Hele familien er tydelig i sjokk. 

Grunnen: utenfor bildet, et par meter unna, legger eldstedatter på 18 død, skutt i hodet. 
De tok med seg faren til Gaza fortsatt innsmurt i blodet av datra. 

Ingenting på NRK el i VG om dette, vg har en artikkel om barn som har fryst hjel i Gaza.

Ekspander  

Det er helt ekstremt vondt å se den videoen, den syke, syke situasjonen og sårbarheten, foreldrene som prøver å holde seg rolige og trøste så de ikke blir drept, alt mens de blir filmet. Det er så hjerterått og som om satan selv tok bolig i de som gjorde dette mot familien. Fy altså!! 

De spedbarna som frøs i hjel er nok mer en taktisk ting enn en realitet. Hvordan kan de fryse ihjel om det ikke blir tilrettelagt for at de skal? De babyene er mer verdifulle som martyrer enn levende for Hamas💔Det gjør at verden ikke tenker så mye på Bibas som gravlegges i dag💔Det er rundt 20 grader der. Men verden sluker alt rått, ingen spørsmål stilles.

Endret av Molly85
.
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...