Gå til innhold

Løslatelsen av 3 Israelske gisler idag....

Sportydame

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (14 timer siden):

Er det sant ?? :o (siste setningen) 

om Bibas familie, jeg er vanligvis ikke særlig følsom mot barn, etc.. men når jeg så video av lille Ariel som treffer nyfødt broren, jeg ble så trist. Og tenker og tenker på dem fremdeles. Tenk deg en familie som hadde alt, bestemor, bestefar, papa, mamma, 2 barn og en hund... Nå bare faren lever igjen.. han mistet absolutt alt.

Tenker også masse på denne stakkars familien. Synes så utrolig synd på faren som har mistet hele familien sin. Håper han ikke ender med å ta livet sitt, som tragisk nok flere etterlatte etter 7.10.23 har gjort. Et annet gissel er i lignende situasjon, Eli Sharabi. Hans kone og tenåringsdøtre ble drept, og han selv var gissel i ca. 500 dager. Han ble intervjuet på israelsk TV for et par dager siden. Hjerteskjærende.

Endret av Lothlorien-
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stonegiant skrev (10 timer siden):

Er det lov å si at begge sider er fulle av psykopater som behandler hverandre som dyr?

Eller vil en person som støtter X da føle seg angripet fordi jeg ikke helt ubetinget støttet X?

De to sidene kan ikke sammenlignes, moralsk sett. Israel er sterkest militært ja, men de er ikke onde rasister slik som hamas og deres støttespillere er. 

Tenk deg 7.10.23, og at dersom terroristene ikke hadde blitt stoppet, ville de bare fortsatt å drepe, voldta og plyndre til alle jøder i Israel ville blitt drept. Israel er ikke i nærheten av den ondskapen som hamas viser i handling og ord. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett noe om at arabiske medlemmer av Knesset ikke respekterte stillheten. 

Det finnes i alle fall arabiske stemmer imot Hamas. Ikke minst faren til et av gislene som fikk tilbake sønnen sin i en ødelagt mental tilstand. 

https://www.timesofisrael.com/father-of-ex-hostage-hisham-al-sayed-demands-outrage-from-arab-world-over-sons-condition/amp/

ja, han husker jeg godt.. Det var han som gikk over grensa, ikke sant ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (16 minutter siden):

Tenker også masse på denne stakkars familien. Synes så utrolig synd på faren som har mistet hele familien sin. Håper han ikke ender med å ta livet sitt, som tragisk nok flere etterlatte etter 7.10.23 har gjort. Et annet gissel er i lignende situasjon, Eli Sharabi. Hans kone og tenåringsdøtre ble drept, og han selv var gissel i ca. 500 dager. Han ble intervjuet på israelsk TV for et par dager siden. Hjerteskjærende.

Hjerteskjærende i seg selv ja. Disse mennesker er ødelagt for livet, tenker PTSD de luxe... Det som gjør alt enda verre er likegyldighet fra en del av Vesten .. Det driver meg gal...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (6 timer siden):

De to sidene kan ikke sammenlignes, moralsk sett. Israel er sterkest militært ja, men de er ikke onde rasister slik som hamas og deres støttespillere er. 

Dette er riktig, og også viktig.

Jihadistene gav alt de hadde, for å nå sitt forkastelige mål om et jødefritt land. 

Israel har i alle fall ikke gjort det. De går fra dør til dør, de varsler og advarer, de sender lastebil på lastebil med mat, vann og medisiner, drivstoff etc.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (10 timer siden):

Hjerteskjærende i seg selv ja. Disse mennesker er ødelagt for livet, tenker PTSD de luxe... Det som gjør alt enda verre er likegyldighet fra en del av Vesten .. Det driver meg gal...

Empatien her i Vesten er overfor jihadistene. Tenk det?! Jødene er igjen blitt et problem man må forholde seg til. Skremmende og frastøtende å måtte være vitne til. 

Endret av Molly85
.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Molly85 skrev (12 minutter siden):

Empatien her i Vesten er overfor jihadistene. Tenk det?! Jødene er igjen blitt t et problem man må forholde seg til. Skremmende og frastøtende å måtte være vitne til. 

Ikke sant.

Jødene ble først hatet for sin religion. 
De ble også hatet fordi de var statsløse. De evige vandrerne… uten lojalitet.
Så ble jødene hatet fordi de var kapitalister…. Eller fordi de var kommunister. 
Til slutt ble de hatet fordi de besudlet det rene ariske blodet. Noe som førte til Shoa.

De siste 50-60 årene har jødene blitt hatet fordi de har sin egen stat.  Mer og mer hatet. Og de høyeste instansene vi har i verden, FN, IRC IRJ , Amnesty m fl bidrar til å legitimere hatet. Bare at nå kalles det ikke antisemittisme, men antisionisme. Nytale. 

Og vi som prøver å si dette blir kalt rasister, whitesupremascists, kristensionister eller får høre at vi støtter folkemord. 
Jeg har aldri vært så sikker på at jeg har rett i en sak ila mitt etter hvert lange liv som denne. Har heller aldri vært borti en sak som er så lett å argumentere for som legitimiteten av en jødisk stat og det jødiske folks rett til å forsvare seg. 

«Mamma, sier du dette på gata i Oslo kan du bli slått ned. Hysj»

Da svarer jeg: «Hva sier det deg, er du på riktig side? Er det voldens, og de manglende argumentenes side som er riktig her?»

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (18 minutter siden):

Ikke sant.

Jødene ble først hatet for sin religion. 
De ble også hatet fordi de var statsløse. De evige vandrerne… uten lojalitet.
Så ble jødene hatet fordi de var kapitalister…. Eller fordi de var kommunister. 
Til slutt ble de hatet fordi de besudlet det rene ariske blodet. Noe som førte til Shoa.

De siste 50-60 årene har jødene blitt hatet fordi de har sin egen stat.  Mer og mer hatet. Og de høyeste instansene vi har i verden, FN, IRC IRJ , Amnesty m fl bidrar til å legitimere hatet. Bare at nå kalles det ikke antisemittisme, men antisionisme. Nytale. 

Og vi som prøver å si dette blir kalt rasister, whitesupremascists, kristensionister eller får høre at vi støtter folkemord. 
Jeg har aldri vært så sikker på at jeg har rett i en sak ila mitt etter hvert lange liv som denne. Har heller aldri vært borti en sak som er så lett å argumentere for som legitimiteten av en jødisk stat og det jødiske folks rett til å forsvare seg. 

«Mamma, sier du dette på gata i Oslo kan du bli slått ned. Hysj»

Da svarer jeg: «Hva sier det deg, er du på riktig side? Er det voldens, og de manglende argumentenes side som er riktig her?»

Så enig med deg! 

Hørte en podcast der det ble fortalt at en jødisk jente i Oslo opplevde at medelever tørket av stolen hun hadde sittet på før de satte seg, fordi hun ble sett på som en skitten jøde..! Betyr dette at hele Oslo er antisemittisk? Nei. Men svært mange muslimer er. Det er ikke nynazistene, som er omtrent fire mennesker i Norge, man trenger å frykte når man går rundt med stjerne rundt halsen. At vi lar Norge bli et land der det igjen er farlig å være jøde er skremmende og historieløst. Og folk tier, for å si åpent at man støtter jødene og er kritisk til krefter som Hamas kan være jobbmessig og sosialt selvmord, i beste fall. 

Endret av Molly85
.
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (1 minutt siden):

Så enig med deg! 

Hørte en podcast der det ble fortalt at en jødisk jente i Oslo opplevde at medelever tørket av stolen hun hadde sittet på før de satte seg, fordi hun ble sett på som en skitten jøde..! Betyr dette at hele Oslo er antisemittisk? Nei. Men svært mange muslimer er. Det er ikke nynazistene, som er omtrent fire mennesker i Norge, man trenger å frykte når man går rundt med stjerne rundt halsen. At vi lar Norge bli et land det det igjen er farlig å være jøde er skremmende og historieløst. Og folk tier, for å si åpent at man støtter jødene og er kritisk til krefter som Hamas kan være jobbmessig og sosialt selvmord, i beste fall. 

Tror det er viktig at slike som meg snakker. Jeg har ingen karriere å snakke om å passe pga alder, og jeg bor ikke i Oslo. 
De unge, særlig de urbane må holde seg i folden. Men er mye som tyder på at denne ekstreme trenden er i ferd med å snu. Det blåser nye vinder, på ondt og på godt. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (2 minutter siden):

Tror det er viktig at slike som meg snakker. Jeg har ingen karriere å snakke om å passe pga alder, og jeg bor ikke i Oslo. 
De unge, særlig de urbane må holde seg i folden. Men er mye som tyder på at denne ekstreme trenden er i ferd med å snu. Det blåser nye vinder, på ondt og på godt. 

Ja, absolutt, jeg er så takknemlig for alle som sier imot galskapen som nå får råde. Nye vinder, ja. Det er spennende tider vi lever i. For spennende. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (1 minutt siden):

Ja, absolutt, jeg er så takknemlig for alle som sier imot galskapen som nå får råde. Nye vinder, ja. Det er spennende tider vi lever i. For spennende. 

Det er visst en gammel kinesisk forbannelse som lyder slik; Måtte du leve i interessante tider.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dylan sa det best back in the eighties:

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Det er visst en gammel kinesisk forbannelse som lyder slik; Måtte du leve i interessante tider.

Spot on😂 Jeg liker det best hakket mer kjedelig. 

Hørte en historiker sa at han sov så dårlig for tiden, for det var så mye å ta inn, og så mye som skjer på én gang og i tillegg tett på. Normalt sett har han hatt en viss avstand til hendelser, enten i rom eller tid. Men ikke nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (4 minutter siden):

Dylan sa det best back in the eighties:

Han sa det godt! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden burde ha gått i tog hver uke og ropt på at Hamas burde sluppet fri menneskene de tok til fange hver eneste dag. 
Hva sier det om verden at når hundrevis av mennesker blir tatt til fange at verden da tar til gatene og roper om at kidnapperne må få sitt «krav om løsepenger» oppfylt? 

Det er ikke et sunnhetstegn. Hva godt vil slikt føre med seg? Mer gisseltaking? 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (13 timer siden):

👍👍 samme med meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NatNat skrev (23 timer siden):

Ønsker så inderlig at de kan klare å få gode liv etter hvert, selv om sjansen er liten. Ville blitt glad om det gikk ca. 5 år, og så fikk vi se en nyhetssak om at de begge hadde funnet seg ny partner, kanskje til og med fått en baby hver. Kan selvsagt ikke erstatte de som de har mistet, men kanskje gi ny mening i livet. 

Kom til å tenke på den danske rikmannen Anders Holch Povlsen; han og kona opplevde at tre av de fire barna deres ble drept i terrorangrepet på Sri Lanka i 2019. I årene etterpå fikk de tre nye barn, og har i dag fire til sammen. Ikke en sammenlignbar situasjon selvsagt, men husker det var så vanvittig trist å se de tre kistene og lurte på om de kom til å ha noen glede i livet igjen.

Tror dessverre de frigitte israelske gislene Yarden Bibas og Eli Sharabi er mye mer traumatiserte etter det de har gått gjennom, men så lenge de er i live er det jo håp om at de kan på sikt få det bedre.

Leste at Trump har invitert Eli Sharabi (og andre frigitte gisler som ikke er navngitt) til det hvite hus. Han skal fly dit på et privatfly eid av en amerikansk republikansk donor, og skal møte Trump på tirsdag. Trump har sett intervjuet av Sharabi og det gjorde tydeligvis inntrykk. Stor kontrast til Norge, her instruerte den umoralske regjeringen kongefamilien til ikke å sende kondolanser til Israel etter 7.10.23 engang. 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (8 timer siden):

Verden burde ha gått i tog hver uke og ropt på at Hamas burde sluppet fri menneskene de tok til fange hver eneste dag. 
Hva sier det om verden at når hundrevis av mennesker blir tatt til fange at verden da tar til gatene og roper om at kidnapperne må få sitt «krav om løsepenger» oppfylt? 

Det er ikke et sunnhetstegn. Hva godt vil slikt føre med seg? Mer gisseltaking? 

Nettopp. Bare å se på Barth Eide i dag. Han er bare opptatt av Gaza og nevner ikke med ett ord frigjøring av gisler. Fokuset er på Israel og han mener det vil ha "enorme konsekvenser" at nødhjelpen har blitt stoppet. Hvorfor kan han ikke heller kreve at Hamas overgir gislene? Da ville det ikke vært en sak. Lurer også hva han baserer seg på når han sier det vil få enorme konsekvenser. Ifølge Israel har det kommet inn nok nødhjelp under ukene av våpenhvilen til at de kan klare seg i månedsvis. 

https://www.nrk.no/urix/israel-og-hamas-uenige-om-forlenging-av-vapenhvile-1.17322227

Sitat

Det vil ha enorme konsekvensar, for sjølv om det ikkje lenger blir bomba i Gaza, er den humanitære situasjonen framleis svært krevjande, seier utanriksminister Espen Barth Eide (Ap) til NRK.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange glatt overser er at det mangler en plan etter fase 1 - Israel kan ikke bare trekke seg ut uten at den planen eksisterer.

Nå får de kose seg under Ramadan og tenke over situasjonen de selv har satt seg i......

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (44 minutter siden):

Nettopp. Bare å se på Barth Eide i dag. Han er bare opptatt av Gaza og nevner ikke med ett ord frigjøring av gisler. Fokuset er på Israel og han mener det vil ha "enorme konsekvenser" at nødhjelpen har blitt stoppet. Hvorfor kan han ikke heller kreve at Hamas overgir gislene? Da ville det ikke vært en sak. Lurer også hva han baserer seg på når han sier det vil få enorme konsekvenser. Ifølge Israel har det kommet inn nok nødhjelp under ukene av våpenhvilen til at de kan klare seg i månedsvis. 

https://www.nrk.no/urix/israel-og-hamas-uenige-om-forlenging-av-vapenhvile-1.17322227

Barth Eide virker nesten å være hamas sin talsmann til tider, ufyselig person og totalt mangel på moral og empati hos den fyren.

Er så lei av at det skrikes opp om Gaza hver gang Israel gjør noe (fortjent) der. Var vel nærmest et helt år propagandaen i media fortalte oss at det kom til å bryte ut hungersnød på Gaza når som helst. Så ser man bilder og videoklipp derfra, og folk på Gaza ser ganske så velfødde ut. Er verre med gislene. De sitter fanget i tunneler, mens "uskyldige" sivile på Gaza stapper i seg overflod av mat under ramadan. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...