Gå til innhold

Løslatelsen av 3 Israelske gisler idag....

Sportydame

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (2 timer siden):

ja, og rasism anklaging er en kjent taktikk, brukt for å få mostander til å tie...

Jeg tenker at det er helt bevisst, og planmessig. Blir ikke forundret i det hele tatt om forskning i fremtiden viser at hele konseptet med å kalle alt mulig for «islamofobi» er det muslimske brorskaps eget design…

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bacteria skrev (56 minutter siden):

Jeg tenker at det er helt bevisst, og planmessig. Blir ikke forundret i det hele tatt om forskning i fremtiden viser at hele konseptet med å kalle alt mulig for «islamofobi» er det muslimske brorskaps eget design…

Enig! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager går det av NRK nå? Detaljrapportering fra et terror-angrep med bil i Israel. Har jo vært terrorangrep an mass i Israel i vinter, som NRK har gitt fullstendig blaffen i. I motsetning til dette har det vært multiple døde. Ny trend? Tatt til seg noe kritikk eller hva er greia?

Ble overrasket over NRK nå må jeg innrømme. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

jeg tror det er.. husker ikke hvor jeg leste hvem som hadde funnet opp ordet. Var det Arafat ? eller det muslimske broskapet.. husker ikke, men ja, det var bevisst !

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (15 minutter siden):

Hva i alle dager går det av NRK nå? Detaljrapportering fra et terror-angrep med bil i Israel. Har jo vært terrorangrep an mass i Israel i vinter, som NRK har gitt fullstendig blaffen i. I motsetning til dette har det vært multiple døde. Ny trend? Tatt til seg noe kritikk eller hva er greia?

Dagen etter Bibas-begravelsen? Det blir jo bare for dumt…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (16 minutter siden):

jeg tror det er.. husker ikke hvor jeg leste hvem som hadde funnet opp ordet. Var det Arafat ? eller det muslimske broskapet.. husker ikke, men ja, det var bevisst !

Er vel en form for jihad det også, ikke?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Er vel en form for jihad det også, ikke?

fant det ! ok :

"One early use cited as the term's first use is by the painter Alphonse Étienne Dinet and Algerian intellectual Sliman ben Ibrahim in their 1918 biography of Islam's prophet Muhammad. Writing in French, they used the term islamophobie. ... These early uses of the term did not, according to Christopher Allen, have the same meaning as in contemporary usage, as they described a fear of Islam by liberal Muslims and Muslim feminists, rather than a fear or dislike/hatred of Muslims by non-Muslims"
....
"The term entered into common usage with the publication of the Runnymede Trust's report in 1997.[96] "Kofi Annan asserted at a 2004 conference entitled "Confronting Islamophobia" that the word Islamophobia had to be coined in order to "take account of increasingly widespread bigotry"."

Som vanlig, vi kan takke FN !! 🥴

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (53 minutter siden):

Men de skriver ingenting om gjerningsmannen. Bekreftet at det er en palestiner fra Jenin som har oppholdt seg ulovlig i Israel. 

Edit: Ser de også utelater informasjon om bombingen av bussene som de i samme artikkel viser til. Der står det kun at 2 israelere har blitt arrestert uten videre forklaring. Ikke nevnes det at angrepene ble utført av andre og at en palestiner er arrestert. Israelerne det gjelder har kjørt terroristene inn i Israel. Han ene er en taxisjåfør. Det gjenstår å se om de har visst noe mer. 

Endret av Svava
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare vi som har lagt merke til den skjeve dekningen til NRK. En kronikk skrevet av Michal Rachel Suissa leder i Senter mot antisemittisme hvor hun mener NRK dekker over brutaliteten til Hamas: 
https://idag.no/kommentarer/nrk-dekker-over-hamas-brutalitet/19.48665

Ser hun trekker frem flere eksempler på det som også har blitt diskutert i denne tråden. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (12 timer siden):

Er det andre som tenker at Israel forsømte gislene i starten av krigen? Var en av slektningene til de drepte Bibas-barna, tror det var tanten deres, som sa at Israel valgte hevn framfor å redde gislene. Det er bittert å tenke på. Hva om Israel hadde fokusert alt de hadde på å frigi gislene i starten, i det minste alle kvinner, barn og eldre, sivile gisler, og så angrepet etterpå.

Bibas-barna ble visst drept i november 2023, de kunne muligens blitt reddet. Synes det er vondt å tenke på.

Hva mener du at Israel skulle ha gjordt for å redde gislene der og da?

Gislene var, og dessverre fremdeles er ( om noen fremdeles lever) Hamas store og eneste forhandlingskort med Israel.

Hva skulle de ha gjort för de angrep Gaza og Hamas? Banket på döra deres og si:' Vet dere? Det dere gjorde 7 oktober hvor dere drepte 1 700 menn, kvinner og barn og så kidnappet  over 500. Kan dere bare ikke gi dem tilbake? Vi vil selvsagt ikke reagere militant hvis dere ikke gjör'.

Hamas: ' Ja, det er helt OK. Vi gir dere dem. ' 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumi2 skrev (11 timer siden):

Gislene var, og dessverre fremdeles er ( om noen fremdeles lever) Hamas store og eneste forhandlingskort med Israel.

Hva skulle de ha gjort för de angrep Gaza og Hamas? Banket på döra deres og si:' Vet dere? Det dere gjorde 7 oktober hvor dere drepte 1 700 menn, kvinner og barn og så kidnappet  over 500. Kan dere bare ikke gi dem tilbake? Vi vil selvsagt ikke reagere militant hvis dere ikke gjör'.

Enig med deg. De sendte jo inn bakkesoldater og har endt opp med å ofre soldaters liv i håp om å redde gislene. Israel har levd med palestinerne som nabo lenge, og de vet at det er et hat der som ikke ligner noe annet, særlig etter 7. oktober. De forhandler ikke på ordentlig, se bare forhandlingene som har vært. Hvem har brutt våpenhvilen gjentatte ganger ved å sende raketter? Hamas kunne spart gislers liv og brukt dem mer aktivt i forhandlinger, om det var ting de ville oppnå. Men de vil bare ha bort den jødiske staten, siden dens eksistens går imot islam. Gislene har heller fungert som menneskelige skjold rundtom i Gaza for å hindre IDF i å ta ut Hamas. Og så har de tatt ut sadisttendensene sine på dem når de har følt for det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumi2 skrev (12 timer siden):

Jeg vet ikke hva de kunne ha gjort, men jeg merket meg at Bibas-familiens etterlatte mente at de kunne vært reddet, men at Israel valgte hevn som de kalte det.

Vet ikke hvor realistisk det ville vært å kunne fått dem tilbake uten å gjøre noe militært først, men hva ble gjort for å prøve den veien før krigen startet? Kunne Israel f.eks. ha løslatt noen tusen fanger, og fått tilbake gislene som var kvinner og barn i det minste?

De etterlatte etter Bibas-familien er så sinte at de har sendt varsel til Netanyahu om at han skal slutte å snakke om hvordan moren og barna ble drept. 

Det er så mange tragiske skjebner, og alle sørger forskjellig. Leste om Eli Sharabi, den stakkars mannen som mistet kona og sine to døtre. Han fikk første vite dette da han ble løslatt. Han sier han ikke er sint, men føler seg takknemlig for de årene han fikk med familien sin. Klarer ikke forestille meg den enorme sorgen han og Yarden Bibas må føle. Begge de to mistet hele familien sin. 

https://www.timesofisrael.com/bibas-family-tells-netanyahu-to-shut-up-as-he-details-the-murders-of-shiri-ariel-and-kfir/

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/freed-hostage-whose-wife-and-daughters-were-killed-on-oct-7-says-hes-not-angry/

Endret av Lothlorien-
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hva de kunne ha gjort, men jeg merket meg at Bibas-familiens etterlatte mente at de kunne vært reddet, men at Israel valgte hevn som de kalte det.

Vet ikke hvor realistisk det ville vært å kunne fått dem tilbake uten å gjøre noe militært først, men hva ble gjort for å prøve den veien før krigen startet? Kunne Israel f.eks. ha løslatt noen tusen fanger, og fått tilbake gislene som var kvinner og barn i det minste?

De etterlatte etter Bibas-familien er så sinte at de har sendt varsel til Netanyahu om at han skal slutte å snakke om at de ble drept og hvordan de ble drept. 

Det er så mange tragiske skjebner, og alle sørger forskjellig. Leste om Eli Sharabi, den stakkars mannen som mistet kona og sine to døtre. Han fikk første vite dette da han ble løslatt. Han sier han ikke er sint, men føler seg takknemlig for de årene han fikk med familien sin. Klarer ikke forestille meg den enorme sorgen han og Yarden Bibas må føle. Begge de to mistet hele familien sin. 

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/freed-hostage-whose-wife-and-daughters-were-killed-on-oct-7-says-hes-not-angry/

Mye politisk spill også fra Israels side her. Propaganda på begge sider. 
De skulle aldri vært tatt til Gaza i første omgang, og er spent på om vi i fremtiden får vite hvorfor enkelte samfunn var under fiendtlig angrep i 6-8 timer før IDF kom. 
At trusselen ble underspilt på forhånd kan kanskje delvis forklares med at Israel er truet av terror på konstant basis. 
NRK i dag; de fornekter seg ikke. En søt, blond reporter skulle fortelle om ukas POSITIVE nyheter. Et kart over Palestina/Israel i bakgrunnen. Ventet i spenning. Den «gode» nyheten; palestinske fanger frigitt, og fire israelske gisler overlevert i kister til Israel…

En av dem Tsahi Idan, som jeg tror jeg har skrevet om tidligere i tråden. Han som ble fraktet til Gaza innsmurt i blodet til datra på 18.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (17 minutter siden):

Mye politisk spill også fra Israels side her. Propaganda på begge sider. 
De skulle aldri vært tatt til Gaza i første omgang, og er spent på om vi i fremtiden får vite hvorfor enkelte samfunn var under fiendtlig angrep i 6-8 timer før IDF kom. 
At trusselen ble underspilt på forhånd kan kanskje delvis forklares med at Israel er truet av terror på konstant basis. 
NRK i dag; de fornekter seg ikke. En søt, blond reporter skulle fortelle om ukas POSITIVE nyheter. Et kart over Palestina/Israel i bakgrunnen. Ventet i spenning. Den «gode» nyheten; palestinske fanger frigitt, og fire israelske gisler overlevert i kister til Israel…

En av dem Tsahi Idan, som jeg tror jeg har skrevet om tidligere i tråden. Han som ble fraktet til Gaza innsmurt i blodet til datra på 18.

Utrolig stygg og ubalansert den dekninga fra NRK. De har enda ikke laget noe innslag om begravelsen av Bibas-familien engang. Gikk inn for å sjekke, og joda, i går hadde de nok et innslag om at tusenvis av palestinere har blitt tvangsevakuert fra en "flyktningeleir" på "Vestbredden." Fokus var hvor synd det var på dem, måtte innkvarteres i skoler etc., en liten palestinsk jente snakket nesten ikke nå, ble redd når det kom soldater, sa moren. Og så ikke et ord om de myrdede israelske barna.

Skrev mail til NRK og Wolasmal for noen dager siden om ublansert dekning, men de bryr seg vel ikke. Deres mål virker å være å drive propaganda for palestinerne.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (15 timer siden):

Ikke bare vi som har lagt merke til den skjeve dekningen til NRK. En kronikk skrevet av Michal Rachel Suissa leder i Senter mot antisemittisme hvor hun mener NRK dekker over brutaliteten til Hamas: 
https://idag.no/kommentarer/nrk-dekker-over-hamas-brutalitet/19.48665

Ser hun trekker frem flere eksempler på det som også har blitt diskutert i denne tråden. 

veldig interessant ! Bare at NRK bruker Yama Wolasmal, en muslim fra Afghanistan som flyttet til Pakistan og kom som flyktinger med familie i Norge, sier alt. Hvordan kan han være nøytralt ?!!!

alle skulle lese dette ...  "Selv i Nazi-Tyskland var det tyskere som reddet jøder. Ingen Gaza-person reddet et eneste gissel. Mange «uskyldige» innbyggere i Gaza deltok i kidnappingen og drapene, og mange flere kom ut i dag og 7. oktober for å feire at jødiske babyer kom tilbake i kister. Hamas må utryddes … Vi kan ikke leve side om side med Hamas og deres samarbeidspartnere.»

Endret av NatNat
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av hele greia. Jeg klarer på et vis ikke å fatte hvordan noen kan drepe to småbarn og moren på mest bestialske vis. Hvordan hadde de det før de ble drept? Fikk moren ha ungene hos seg og ta vare på dem? Ble hun drept først, eller sist? Hvor redde var ungene? Hvor mye smerte måtte de utholde? Det er så forbannet sykt og ondt, og jeg blir fysisk uvel av å ta det innover meg. 

Ett minutts stillhet for Bibas-familien i Knesset, og de arabiske medlemmene nektet å respektere den. Det er så lavmåls at jeg mangler ord. Spark dem ut! 

Endret av Molly85
.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lothlorien- skrev (2 timer siden):

Utrolig stygg og ubalansert den dekninga fra NRK. De har enda ikke laget noe innslag om begravelsen av Bibas-familien engang.

Apis så noe samme dagen som det skjedde på nrk nyheter men det var tidlig ettermiddag når stor sett ingen ser på nyheter.. Det var ingenting om kvelden og natta  🙈

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (37 minutter siden):

Apis så noe samme dagen som det skjedde på nrk nyheter men det var tidlig ettermiddag når stor sett ingen ser på nyheter.. Det var ingenting om kvelden og natta  🙈

Apis hadde rett i det. De sendte footage fra begravelseskortesjen og viste de mange som sto langs veien. Var på ettermiddag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Apis hadde rett i det. De sendte footage fra begravelseskortesjen og viste de mange som sto langs veien. Var på ettermiddag.

Ok, fikk ikke med meg det. Viser hvor ubalansert dekninga er, at det blir nevnt på ettermiddagen bare, mens for å skape sympati for palestinerne har NRK laget mange innslag fra Gaza og "Vestbredden" de har vist på Dagsrevyen bl.a. Husker den jenta Hind som ble drept i et luftangrep i fjor engang, hvor NRK laget et voldsomt innslag med trist musikk i bakgrunnen, de intervjuet etterlatte av denne jenta, viste til og med videoklipp av henne før hun døde.

Ingen kritiske spørsmål selvsagt, ingen kommentarer underveis fra journalisten for å nyansere. Ingenting sånt. Det sparer de til når de intervjuer israelere- men da er ikke målet å skape sympati, men antipati og det er så åpenbart at NRK ikke burde finansieres gjennom skatt slik som i dag. Vi burde ikke tvinges til å betale for hamas-propaganda. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (6 minutter siden):

Ok, fikk ikke med meg det. Viser hvor ubalansert dekninga er, at det blir nevnt på ettermiddagen bare, mens for å skape sympati for palestinerne har NRK laget mange innslag fra Gaza og "Vestbredden" de har vist på Dagsrevyen bl.a. Husker den jenta Hind som ble drept i et luftangrep i fjor engang, hvor NRK laget et voldsomt innslag med trist musikk i bakgrunnen, de intervjuet etterlatte av denne jenta, viste til og med videoklipp av henne før hun døde.

Ingen kritiske spørsmål selvsagt, ingen kommentarer underveis fra journalisten for å nyansere. Ingenting sånt. Det sparer de til når de intervjuer israelere- men da er ikke målet å skape sympati, men antipati og det er så åpenbart at NRK ikke burde finansieres gjennom skatt slik som i dag. Vi burde ikke tvinges til å betale for hamas-propaganda. 

Veldig enig! NRK har landet på et narrativ de ønsker skal vises gjennom dem, uansett hva. Så at de til og med sådde tvil om at hvilke metoder de hadde brukt for identifisering av de døde gislene, og at de «ikke hadde gitt noen grunn for hvorfor de mente de fikk feil lik». Slik skriver de ikke om Hamas’ uttalelser. Hvorfor stille spørsmålstegn? Gjorde de det da man identifiserte døde etter tsunamien i Thailand? Nei. Men man har, eller ønsker å skape, en mistro i befolkningen. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...