Gå til innhold

Løslatelsen av 3 Israelske gisler idag....

Sportydame

Anbefalte innlegg

Apis skrev (44 minutter siden):

Det har vært på nyhetssendingene til NRK flere ganger i dag. 

Så er det mange tragiske barneskjebner i denne konflikten 

ok, sorry, jeg så ikke på fjersyn, kun på norske nettaviser, da var det ingenting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NatNat skrev (Akkurat nå):

ok, sorry, jeg så ikke på fjersyn, kun på norske nettaviser, da var det ingenting.

Svært mange av oss ser ikke på tv, men leser gjennom nettaviser i løpet av arbeidsdagen for eksempel. Det er dermed veldig mange som ikke får med seg et kvekk av Bibas-brødrene…

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat nå, leser jeg kommentar under den franske artikkel på LE FIGARO. Andre gang jeg leser dette :

"Kibboutz hvor Bibas familie levde hadde mange folk fra Gaza som jobbet der i flere tiår. De var venner, de spiste sammen, og de var de, de palestinske venner som ga kartet over kibboutzen til Hamas ..."

(toute cette petite population de kibboutzim employait des milliers de gazaouis depuis des décennies, ils étaient amis, ils mangeaient ensemble, et ce sont eux, leurs amis palestiniens qui ont fournis les plans aux assaillants du Hamas, et ça c’est impardonnable ! -)

Endret av NatNat
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (16 minutter siden):

akkurat nå, leser jeg kommentar under den franske artikkel på LE FIGARO. Andre gang jeg leser dette :

"Kibboutz hvor Bibas familie levde hadde mange folk fra Gaza som jobbet der i flere tiår. De spiste sammen, og de var de, de palestinske venner som ga kartet over kibboutzen til Hamas ..."

(toute cette petite population de kibboutzim employait des milliers de gazaouis depuis des décennies, ils étaient amis, ils mangeaient ensemble, et ce sont eux, leurs amis palestiniens qui ont fournis les plans aux assaillants du Hamas, et ça c’est impardonnable ! -)

For et svik… men kan hende det var under tvang da.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (3 minutter siden):

For et svik… men kan hende det var under tvang da.

ja, mulig det var under tvang men likevel....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (18 minutter siden):

"Kibboutz hvor Bibas familie levde hadde mange folk fra Gaza som jobbet der i flere tiår. De spiste sammen, og de var de, de palestinske venner som ga kartet over kibboutzen til Hamas ..."

Tragisk når folk som prøver å bygge broer, blir så urettferdig rammet på en helt utenkelig brutal måte. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser på hovednyheter nå på NRK, litt om Gaza som vanlig, så langt ikke et ord om begravelsen..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 minutt siden):

ser på hovednyheter nå på NRK, litt om Gaza som vanlig, så langt ikke et ord om begravelsen..

Var vel noe om IG-innlegget til Trump 😶

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

ja, det var det jeg mente med Gaza !

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Selvsagt nok et innslag om at det er så synd på palestinerne. Kvalmt hvor ubalansert dekningen er. Sjekket TV2, og der hadde de også et innslag som skulle få seerne til å sympatisere med palestinerne. Gahr Støre hadde vært på moske-besøk og snakket med en gruppe muslimske ungdommer med palestinsk bakgrunn om hvor forferdelig livet for palestinerne på Gaza er..... Helt absurd, i dag av alle dager. Nevnte ikke at det skal bli frigitt fire døde gisler i dag engang.

Spesielt ufyselig var det at NRKs reporter var fysisk i Israel, men likevel ikke nevnte begravelsen av de drepte gislene overhodet -når dette er den største saken i hele Israel i dag! Kun klaging over hvor forferdelig denne AI-videoen fra Trump visstnok var.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (2 minutter siden):

Selvsagt nok et innslag om at det er så synd på palestinerne. Kvalmt hvor ubalansert dekningen er. Sjekket TV2, og der hadde de også et innslag som skulle få seerne til å sympatisere med palestinerne. Gahr Støre hadde vært på moske-besøk og snakket med en gruppe muslimske ungdommer med palestinsk bakgrunn om hvor forferdelig livet for palestinerne på Gaza er..... Helt absurd, i dag av alle dager. Nevnte ikke at det skal bli frigitt fire døde gisler i dag engang.

Spesielt ufyselig var det at NRKs reporter var fysisk i Israel, men likevel ikke nevnte begravelsen av de drepte gislene overhodet -når dette er den største saken i hele Israel i dag! Kun klaging over hvor forferdelig denne AI-videoen fra Trump visstnok var.

En skam er det! Den største samlingen av folk i en begravelse noensinne i Israel, og NRK dekker det ikke… Flau av å være norsk i dag. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bør også alle se. Nå avdød rabbi advarer Europa i EU-parlamentet. Vet ikke helt når det er tatt opp. 

Han har tre poeng: Det første er at begrunnelsen  til jødehatet har endret seg, før ble jødene hatet for sin religion og etnisitet, nå blir de hatet fordi de har et land. 

Det andre er at episenteret for jødehatet har flyttet seg fra Europa til Midtøsten, der gamle europeiske antisemittiske forestillinger og troper resirkuleres. 
Og det (re)smitter et Europa som egentlig har gjort en god jobb med å bli kvitt dette hatet. Det smittes bla via SoMe. (Det har vi jo sett. Det dukker kjempeantisemittiske tråder opp i fb-feeden min daglig).

Det siste poenget: Det er lett å hate, men vanskelig å rettferdiggjøre hatet. Hvis man fex skal hate jøder, må man henvise til en høyere autoritet. I middelalderen var dette kirka, i forrige århundre var det vitenskapen, rasehygiene. Hva er den høyeste autoriteten i vår tid? Jo, menneskerettigheter. Antirasisme. Motstand mot imperialisme ol. FN? Internasjonal lov? Klarer man å få klistret begreper som folkemord, rasisme, apartheid og settlerkolonialisme på Israel har man langt på vei rettferdiggjort hatet. 
Men ta ikke feil, det er det samme hatet som for 800, 200 og 80 år siden. Det er jødehat, antisemittisme, gammelt hat men i nye klær. 
Antisionisme= antisemittisme. 
Uenig? Da bør denne lyttes til, helt til slutten. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser BBC kritiseres for å ha dekket over ekstremisme fra en dokumentar i Gaza. De som ble intervjuet brukte ordene "jøde" og "jihad" gjentatte ganger, men det kom ikke med i tekstingen på BBC. For eksempel ble "jihad mot jøder" oversatt til "kamp mot israelske styrker". 
https://www.telegraph.co.uk/news/2025/02/25/bbc-whitewashed-anti-semitism-gaza-documentary/

Har faktisk lagt merke til noe av det samme i norsk media ved et par anledninger. Der har det vært ordet martyr som har blitt oversatt til drepte eller døde. Husker ikke hvor det var nå, men typisk at jeg først har lest en sak på en engelskspråklig side som CNN hvor en lokal eller Hamas har blitt intervjuet og så har lest en sak hvor samme intervju har vært inkludert i norsk media.   

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svava skrev (Akkurat nå):

Ser BBC kritiseres for å ha dekket over ekstremisme fra en dokumentar i Gaza. De som ble intervjuet brukte ordene "jøde" og "jihad" gjentatte ganger, men det kom ikke med i tekstingen på BBC. For eksempel ble "jihad mot jøder" oversatt til "kamp mot israelske styrker". 
https://www.telegraph.co.uk/news/2025/02/25/bbc-whitewashed-anti-semitism-gaza-documentary/

Har faktisk lagt merke til noe av det samme i norsk media ved et par anledninger. Der har det vært ordet martyr som har blitt oversatt til drepte eller døde. Husker ikke hvor det var nå, men typisk at jeg først har lest en sak på en engelskspråklig side som CNN hvor en lokal eller Hamas har blitt intervjuet og så har lest en sak hvor samme intervju har vært inkludert i norsk media.   

Er vel ikke noen i Norge som skjønner martyr-konseptet lenger. Nesten rart, folk må ha veldig dårlig almenkunnskap. Og vi klager over ignorante amerikanere…

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svava skrev (22 minutter siden):

Hva er motivet for å dekke over at de er ekstremister? Jeg fatter det ikke. Det at man er så redd for å krenke, tråkke på tær, bli beskyldt for rasisme eller hva det er, gjør at antisemittismen øker. Vi ofrer jødene so to speak. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly85 skrev (53 minutter siden):

Hva er motivet for å dekke over at de er ekstremister? Jeg fatter det ikke. Det at man er så redd for å krenke, tråkke på tær, bli beskyldt for rasisme eller hva det er, gjør at antisemittismen øker. Vi ofrer jødene so to speak. 

To ting:

Jeg tror det er en kombinasjon av at media og journalister/redaktører har tatt et politisk standpunkt, de er på palestinernes side nær sagt samma hva. 
Og så er det det jeg nevner over, at man i vesten ikke har et begrepsapparat for å forstå hvilken rolle ekstrem islam spiller her. I begynnelsen av konflikten spilte det kanskje en mindre rolle, Arafat fex fremsto mer som en politisk/religiøs leder og snakket lite om religion. 
Men posisjonen politisk islam har fått i verden har infisert Israel/Palestina-konflikten mer og mer og vestlig media greier ikke å henge med på det. Shahid- eller martyrtankegang er vanlig blant jihadister. Vi har også hatt en slik tankegang i kristendommen, dog på en litt annen måte fordi grunnsteinen i kristendommen tross alt er milde Jesus og ikke krigsherren Muhammed. Har det vel delvis fortsatt. De 21 koptiske kristne som ble drept av ISIS i 2015 er blitt opphøyd til martyrer. 
Her er en film om dem. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir fremstilt som at Hamas angrep Israel 7/10. Det var ille, men halvveis fortjent. 
Deretter gikk IDF inn militært i Gaza, og raserer og slakter uskyldige fredselskende mennesker, og hovedsakelig småbarn, for fote.

Slik blir det fremstilt. Det ser ut som fokus i fremstillingen. Sky News damen sa det jo høyt. «Nok om gislene», det er lite om rakett angrepene, det er lite om alle de israelske soldatene som dør, det er ingenting om palestinere Hamas dreper. 

Det er lite om gisler, det er lite om hvor mye Israel har investert i luftvern og infrastruktur på bakken for å redde liv. 
Dette blir aldri sammenlignet med hva jihadistene i Gaza gjør. Språket som folk påpeker her, er tydelig tatt side. 
Det svekker tilliten til media. 

Gwyneth Paltrow sa høyt og tydelig «rape is not resistance». Ingenting av det vi burde sett på TV nå har noe med frihetskamp å gjøre. Det er så tydelig, jeg tror det er derfor det ikke blir rapportert noe særlig på. At det da tydelig viser at dette er jihad og islamsk fundamentalisme, dette er IS aktig, det går i mot budskapet som er presentert i 500 dager.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinanna

Noe annet å tenke på er at det så og si ikke er nøytrale, vanlige journalister inne på Gaza, etter hva jeg har fått med meg? De har ikke sluppet inn. Så hvem er det som rapporterer derifra? Jo Hamas med sine egne "journalister".

Korriger meg gjerne om jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinanna skrev (1 time siden):

Noe annet å tenke på er at det så og si ikke er nøytrale, vanlige journalister inne på Gaza, etter hva jeg har fått med meg? De har ikke sluppet inn. Så hvem er det som rapporterer derifra? Jo Hamas med sine egne "journalister".

Korriger meg gjerne om jeg tar feil. 

Ja, og de får si det de vil, og media her spyr det ut som fakta. Blir noe debunked senere blir det ikke korrigert i media, men får stå som fakta. Narrativet om at de har hatt hungersnød siden 8. oktober 2023 er feil, men «alle» tror på det. Interessant også at barna sulter og fryser. Det normale og lovpålagte er å gi barn ekstra beskyttelse i krig. Ikke i Gaza….

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre som tenker at Israel forsømte gislene i starten av krigen? Var en av slektningene til de drepte Bibas-barna, tror det var tanten deres, som sa at Israel valgte hevn framfor å redde gislene. Det er bittert å tenke på. Hva om Israel hadde fokusert alt de hadde på å frigi gislene i starten, i det minste alle kvinner, barn og eldre, sivile gisler, og så angrepet etterpå.

Bibas-barna ble visst drept i november 2023, de kunne muligens blitt reddet. Synes det er vondt å tenke på.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...