Molly85 Skrevet 17 timer siden #141 Del Skrevet 17 timer siden Bacteria skrev (1 minutt siden): Bare for å være helt klar: Uansett hvem som er drept, et dødt barn er en tragedie! Definitivt! Det har ikke manglet på skildringer av tragiske barneskjebner blant palestinske barn i norsk media det siste året. Barn som har dødd som collateral damage, ev som levende skjold. Noe som har bidratt til at det i Norge ikke er lov å si at man støtter Israel. Synes ikke du også det er veldig rart at en slik lidelseshistorie som familien Bibas, som egentlig mangler sidestykke i moderne tid, legges lokk på og skjules av norsk mainstream media? Skal man ikke få lov å sjokkeres, og sørge fordi det dreier seg om jødiske barn, eller at det skal kommes med «what about» 10K palestinske døde barn? Så vidt jeg vet er Bibas-barna og jødiske barna de eneste barna vi kan si er drept med intensjon siden konflikten blusset opp 7/10. Godt sagt! Stiller meg bak 100%. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16 timer siden #142 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Bacteria skrev (47 minutter siden): Bare for å være helt klar: Uansett hvem som er drept, et dødt barn er en tragedie! Definitivt! Det har ikke manglet på skildringer av tragiske barneskjebner blant palestinske barn i norsk media det siste året. Barn som har dødd som collateral damage, ev som levende skjold. Noe som har bidratt til at det i Norge ikke er lov å si at man støtter Israel. Synes ikke du også det er veldig rart at en slik lidelseshistorie som familien Bibas, som egentlig mangler sidestykke i moderne tid, legges lokk på og skjules av norsk mainstream media? Skal man ikke få lov å sjokkeres, og sørge fordi det dreier seg om jødiske barn, eller at det skal kommes med «what about» 10K palestinske døde barn? Så vidt jeg vet er Bibas-barna og jødiske barna de eneste barna vi kan si er drept med intensjon siden konflikten blusset opp 7/10. Molly85 skrev (48 minutter siden): Stor forskjell på at barnet ditt blir drept utilsiktet, av noen som prøver å unngå at sivile liv går tapt, og at det blir drept med bare hender av noen som hater dem fordi de er jøder. Det er faktisk en enorm forskjell. Hvor mange tonn bomber må en slippe over 360km2 før en snakker om intensjoner? Endret 16 timer siden av Apis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16 timer siden #143 Del Skrevet 16 timer siden Apis skrev (1 minutt siden): Hvor mange tonn bomber må en slippe over 360km2 før en snakker om intensjoner? Hadde Israel hatt intensjoner om å drepe flest mulig sivile hadde Gazas befolkning vært historie 8. oktober 2023, muligens 9. oktober 2023. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16 timer siden #144 Del Skrevet 16 timer siden Molly85 skrev (3 minutter siden): Hadde Israel hatt intensjoner om å drepe flest mulig sivile hadde Gazas befolkning vært historie 8. oktober 2023, muligens 9. oktober 2023. Men de må ha vist at barn nødvendigvis ville bli ofre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16 timer siden #145 Del Skrevet 16 timer siden Apis skrev (Akkurat nå): Men de må ha vist at barn nødvendigvis ville bli ofre? Så klart. Krig er dessverre slik. Derfor forhandlet de først om å få tilbake gislene, og advarte Hamas om at dersom det ikke skjedd ville det bli krig, med de følger det har. Hamas friga ikke gislene. På grunn av at Gaza er tettbefolket har IDF hatt soldater på bakken, for å skåne sivile mest mulig, noe som har kostet mange israelske soldater livet. Ville de drept flest mulig sivile hadde de ikke kriget på den måten de har gjort. Så klart forteller Hamas en annen historie. De er terrorister som bare ønsker død over Israel, og som går over egne barnelik for å få det til. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 16 timer siden #146 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Molly85 skrev (8 minutter siden): Så klart. Krig er dessverre slik. Derfor forhandlet de først om å få tilbake gislene, og advarte Hamas om at dersom det ikke skjedd ville det bli krig, med de følger det har. Hamas friga ikke gislene. På grunn av at Gaza er tettbefolket har IDF hatt soldater på bakken, for å skåne sivile mest mulig, noe som har kostet mange israelske soldater livet. Ville de drept flest mulig sivile hadde de ikke kriget på den måten de har gjort. Så klart forteller Hamas en annen historie. De er terrorister som bare ønsker død over Israel, og som går over egne barnelik for å få det til. Slik er dessverre krig, håper det snart blir fred i området og ikke minst gislene frigitt , så er det nok forskjellige forklaringer på rotproblemet, avhengig av hvem du spør. Endret 16 timer siden av Apis 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16 timer siden #147 Del Skrevet 16 timer siden Apis skrev (3 minutter siden): Slik er dessverre krig, håper det snart blir fred i området og ikke minst gislene frigitt , så er det nok forskjellige forklaringer på rotproblemet, avhengig av hvem du spør. Der er vi enige. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 15 timer siden #148 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Apis skrev (2 timer siden): Slik er dessverre krig, håper det snart blir fred i området og ikke minst gislene frigitt , så er det nok forskjellige forklaringer på rotproblemet, avhengig av hvem du spør. Absolutt. Det @Molly85 sier over. FNs Tor Vennesland har også forklart at Israel tok kontakt med ham for å få evakuert sivile til omkringliggende land før de startet bombinga, men ifølge ham sa han og FN «selvfølgelig» nei til dette. Klippet ligger på NRK tv. Pussig nok er det ingen som snakker om at FN har blod på hendene. Endret 14 timer siden av Bacteria 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 15 timer siden #149 Del Skrevet 15 timer siden Bacteria skrev (2 minutter siden): Ansolutt Det @Molly85 sier over. FNs Tor Vennesland har også forklart at Israel tok kontakt med ham for å få evakuert sivile til omkringliggende land før de startet bombinga, men ifølge ham sa han og FN «selvfølgelig» nei til dette. Klippet ligger på NRK tv. Pussig nok er det ingen som snakker om at FN har blod på hendene. Det er helt hårreisende at ikke FN har blitt stilt til veggs på noen måte. All kritikk rettes mot Israel. Det er som om man kollektivt er enige om at dets utslettelse er det beste. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 15 timer siden #150 Del Skrevet 15 timer siden Molly85 skrev (1 minutt siden): Det er helt hårreisende at ikke FN har blitt stilt til veggs på noen måte. All kritikk rettes mot Israel. Det er som om man kollektivt er enige om at dets utslettelse er det beste. Virker nesten sånn ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 15 timer siden #151 Del Skrevet 15 timer siden NatNat skrev (6 timer siden): han, Ariel var så søtt med sine lange røde hår ❤️ Du mente det sikkert ikke sånn, men at han har rødt hår eller er søt er vel irrelevant, det hadde jo vært akkurat like tragisk om han hadde svart hår, eller ikke var søt... Apis skrev (1 time siden): Hva er det som gjør at enkelte blir mer emosjonelle over jødiske barn drept, en tilsvarende palestinske og like gjerne motsatt, bli mer emosjonelle over palestinske barn en jødiske, Bør ikke alle uskyldige liv ha samme verdi, uansett hudfarge og religion? Dette lurer jeg også på, og som du sier reagerer jeg på det fra begge sider. Bacteria skrev (1 time siden): Så vidt jeg vet er Bibas-barna og jødiske barna de eneste barna vi kan si er drept med intensjon siden konflikten blusset opp 7/10. De palestinske småbarn som er skutt i hodet av snipere er jo drept med intensjon, og det reagerer jeg svært mye sterkere på enn collateral damage fra bomber. Apis skrev (52 minutter siden): Hvor mange tonn bomber må en slippe over 360km2 før en snakker om intensjoner? Det er uansett stor forskjell på collateral damage, og å spesifikt mene å drepe et spesifikt barn, slik som med Bibas barna, og slik med barna som er myrdet av snipene i Gaza. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 15 timer siden #152 Del Skrevet 15 timer siden velociraptor skrev (10 minutter siden): Du mente det sikkert ikke sånn, men at han har rødt hår eller er søt er vel irrelevant, det hadde jo vært akkurat like tragisk om han hadde svart hår, eller ikke var søt... Nei, jeg mente det ikke sånn, bare fant ham utrolig sjarmerende og litt uvanlig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12 timer siden #153 Del Skrevet 12 timer siden velociraptor skrev (2 timer siden): Du mente det sikkert ikke sånn, men at han har rødt hår eller er søt er vel irrelevant, det hadde jo vært akkurat like tragisk om han hadde svart hår, eller ikke var søt... Dette lurer jeg også på, og som du sier reagerer jeg på det fra begge sider. De palestinske småbarn som er skutt i hodet av snipere er jo drept med intensjon, og det reagerer jeg svært mye sterkere på enn collateral damage fra bomber. Det er uansett stor forskjell på collateral damage, og å spesifikt mene å drepe et spesifikt barn, slik som med Bibas barna, og slik med barna som er myrdet av snipene i Gaza. Har IDF bekreftet det med snipere som skjøt barn med vilje? Vet Hamas hevdet det. Vet også at IDF har gransket og gått ut og innrømmet når de har gjort noe klanderverdig, som feks da hjelpearbeidere ble truffet, da de drepte sine egne i kryssild osv. Må si at det var underlig at Hamas skulle kunne fremvise røntgenbilder tatt på sykehus som manglet både strøm og annet. Hamas er ikke til å stole på, det har de vist fra dag én. Så de barna drept av snipere tar jeg med et lass med salt. Har det skjedd er det så klart ufattelig og grusomt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 12 timer siden #154 Del Skrevet 12 timer siden Molly85 skrev (9 minutter siden): Har IDF bekreftet det med snipere som skjøt barn med vilje? Vet Hamas hevdet det. Vet også at IDF har gransket og gått ut og innrømmet når de har gjort noe klanderverdig, som feks da hjelpearbeidere ble truffet, da de drepte sine egne i kryssild osv. Må si at det var underlig at Hamas skulle kunne fremvise røntgenbilder tatt på sykehus som manglet både strøm og annet. Hamas er ikke til å stole på, det har de vist fra dag én. Så de barna drept av snipere tar jeg med et lass med salt. Har det skjedd er det så klart ufattelig og grusomt. Nei det vet jeg ikke, men HVIS det er sant synes jeg det er like ondt og grusomt som mordene på Bibas-barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12 timer siden #155 Del Skrevet 12 timer siden velociraptor skrev (7 minutter siden): Nei det vet jeg ikke, men HVIS det er sant synes jeg det er like ondt og grusomt som mordene på Bibas-barna. Så klart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 12 timer siden #156 Del Skrevet 12 timer siden velociraptor skrev (3 timer siden): De palestinske småbarn som er skutt i hodet av snipere er jo drept med intensjon, og det reagerer jeg svært mye sterkere på enn collateral damage fra bomber. Har du lenke til dette? Eneste stedet jeg har hørt om det er her inne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 12 timer siden #157 Del Skrevet 12 timer siden velociraptor skrev (8 minutter siden): Nei det vet jeg ikke, men HVIS det er sant synes jeg det er like ondt og grusomt som mordene på Bibas-barna. Ja, det er jeg helt enig i. Har sett disse bildene jeg og. De som rapporterte dette var helsearbeidere som hadde tatt imot skuddofre. Det vi ikke vet, er hvem som avfyrte skuddene. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 12 timer siden #158 Del Skrevet 12 timer siden Har lest intervjuer med Daniel Aweida, han er halvt norsk/halvt israelsk araber, og tjenestegjorde i IDF. Han forteller om at de skulle ta ut Hamas ved en FN-skole der de gjemte seg blant sivile (barn), og at da satte Hamas barn opp i vinduene der de skjulte seg. Barn har rett på særlig beskyttelse i krig. Hamas praktiserer det motsatte. For alt vi vet har Hamas selv skutt barn for å skylde på IDF (de er absolutt kapable til det), eller barna har blitt skutt som følge av at Hamas har skjøvet barna fremfor seg og lurt IDF til å skyte feil. Litt rart om folk skal ha så god tiltro til at Hamas har barnas beste i fokus med alt som har kommet frem siden 7. oktober 2023 at de tenker det MÅ være IDF som har drept barn med vilje. Hvilken hensikt skulle det ha? De får jo ikke en eneste positiv ting ut av det. Hamas derimot får styrket narrativet om at de er uskyldige frihetsforkjempere og IDF grusomme drapsmaskiner. 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 12 timer siden #159 Del Skrevet 12 timer siden Madame Butterfly skrev (11 minutter siden): Har du lenke til dette? Eneste stedet jeg har hørt om det er her inne. https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war https://imemc.org/article/american-doctor-israeli-snipers-deliberately-targeted-palestinian-children-in-gaza/ https://tronderrod.no/palestina/idf-snikskyttere-skyter-smabarn/ Jeg vet jo ikke om det er Hamas ellet IDF som har skutt dem, strengt tatt vet vi fint lite om denne krigen siden nesten all informasjon kommer fra partiske kilder på begge sider. Poenget mitt var uansett at jeg synes ikke at deliberate (hva er det på norsk nå igjen?» drap av barn kan sammenlignes med collateral damage, men at etnisiteten eller kulturen til de døde barna ikke spiller inn i forhold til hvor fælt det er. Om palestinske eller israelske barn dør av bomber er det like ille, og om palestinske eller israelske barn blir myrdet med intensjon om å drepe, er det like ille. Så vet jeg flere her i tråden mener at å bombe et område er det samme som å drepe med intensjon, og da må jeg si meg helt uenig. Det er en mikroskopisk promilles sjanse for at et spesifikt barn skal dø i et bombeangrep. Det er nesten 100 % sjanse for at at barn du sikter på og skyter i hodet dør. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 11 timer siden #160 Del Skrevet 11 timer siden velociraptor skrev (14 minutter siden): https://www.theguardian.com/world/2024/apr/02/gaza-palestinian-children-killed-idf-israel-war https://imemc.org/article/american-doctor-israeli-snipers-deliberately-targeted-palestinian-children-in-gaza/ https://tronderrod.no/palestina/idf-snikskyttere-skyter-smabarn/ Jeg vet jo ikke om det er Hamas ellet IDF som har skutt dem, strengt tatt vet vi fint lite om denne krigen siden nesten all informasjon kommer fra partiske kilder på begge sider. Poenget mitt var uansett at jeg synes ikke at deliberate (hva er det på norsk nå igjen?» drap av barn kan sammenlignes med collateral damage, men at etnisiteten eller kulturen til de døde barna ikke spiller inn i forhold til hvor fælt det er. Om palestinske eller israelske barn dør av bomber er det like ille, og om palestinske eller israelske barn blir myrdet med intensjon om å drepe, er det like ille. Så vet jeg flere her i tråden mener at å bombe et område er det samme som å drepe med intensjon, og da må jeg si meg helt uenig. Det er en mikroskopisk promilles sjanse for at et spesifikt barn skal dø i et bombeangrep. Det er nesten 100 % sjanse for at at barn du sikter på og skyter i hodet dør. Helt enig i den vurderingen din der! Rase, religion og etnisitet er irrelevant. Jeg heller skjønner ikke forestillingen om at å bombe et område er å drepe barn med intensjon. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå