Gå til innhold

Diskusjon med typen - gaming ok når man er alene med barn?

AnonymBruker

Gaming  

81 stemmer

1. 1. Synes du det er ok med denne typen gaming når man er alene med en 5-åring?

• Ja, må vær lov
      19
    • En sjelden gang
      21
    • Nei.
      41

Anbefalte innlegg

Typen og jeg har et barn i lag som er 5 år. Jeg jobber i en bolig for funksjonshemmede, som betyr at jeg ofte må jobbe helg og kveld og typen blir da alene med sønnen vår. En vanlig ettermiddag/kveld når han er alene med han etter barnehagen går i at de kommer hjem, han lager middag, de spiser også har de da gjerne rundt 2-3 timer til sønnen vår skal legge seg. I disse timene setter typen seg gjerne ned å spiller pc-spill i 1 time eller 2. Det synes jeg ikke noe om, og der er vi veldig uenig.

Hans side: sønnen vår vil gjerne bruke tiden på å leke selv eller se på tv så da kan han like gjerne game og lade batteriene. Han mener sønnen vår klarer seg fint, at han er der om det er noe spesielt og at man må kunne gjør andre ting selv om man er med barnet

Min side: han spiller et spill som krever 100% konsentrasjon i gjerne 30-40 min av gangen (league of legends), sitter med øynene limt til skjermen og har på headset. Jeg har selv erfart at han forlater ikke spillet med mindre det er fullstendig krise (f. eks har sønnen vår måttet sitte på do uten dopapir å ventet lenge, fordi han ikke kunne forlate spillet for å gå å hente dopapir til han). Jeg mener det er helt greit å gjør andre ting mens man er med barnet, men det må vær ting som man enkelt kan legge fra seg. Og ikke 1-2 timer når man bare er med barnet 2-3 timer før han skal legge seg… Jeg tenker også at det at barnet «har lyst» til å se tv for eksempel er en veldig dårlig unnskyldning. Barnet trenger å aktiviseres og ikke bare sitte forran tv´n hele kvelden, og det er vårt ansvar som foreldre å aktivisere. Kan også legge til at han også gjerne sitter å gamer 3-4 timer etter at barnet er lagt i tillegg.

Anonymkode: 95e1e...d7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var ung var det ikke foreldrenes ansvar å aktivisere barna, og min generasjon er langt mer selvstendig enn dagens unge.

Anonymkode: 7eb69...b5e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

han spiller et spill som krever 100% konsentrasjon i gjerne 30-40 min av gangen (league of legends), sitter med øynene limt til skjermen og har på headset

Selvsagt er det ikke greit! Han stenger verden helt ute når han da spiller. Han er først og fremst far. Ungen er kun 5 år. Hadde ungen vært 15 år, da hadde saken vært noe helt annet.

Han kan spille candy crush eller noe annet som ikke krever han helt og holdent, noe som han kan legge fra seg umiddelbart om det oppstår noe. For ting skjer, og når det skjer så skjer det plutselig.

Anonymkode: 0c263...7ab

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes overskriften er litt uærlig. Ganske stor forskjell på å sitte og surre med Skyrim eller Civ, med ett øye på barnet, fremfor å være så oppslukt at han knapt enser omgivelsene.

Anonymkode: e4b6e...cea

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine aktiviste seg selv når de var i den alderen.  Drev på rommet sitt eller ute i hagen. Vi foreldre surret med vårt mens vi kikket til dem innimellom at det gikk greit.  

Vi spiste middag fast sammen etter jobb og bhg, ungene deltok da mens vi laget mat.

Anonymkode: 018ff...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han feilprioriterer. Kan han ikke vente et par timer med å game, til sønnen sover? 

Anonymkode: ae365...3f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var ung var det ikke foreldrenes ansvar å aktivisere barna, og min generasjon er langt mer selvstendig enn dagens unge.

Anonymkode: 7eb69...b5e

Mine foreldre eller besteforeldre gjorde heller ikke det, men det var jo gjerne fordi de også hadde flere barn og mer å holde styr på. Hadde det vært slik at han lot barnet leke selv mens han tok oppvask, klesvask eller annet praktisk i huset, hadde det vært noe annet.

Min mor satt ikke og gamet…og vi satt ikke og så på TV hele ettermiddagen, i hvert fall ikke fra barnehagealder.

Anonymkode: d5e60...b48

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet trenger å aktiviseres og ikke bare sitte forran tv´n hele kvelden, og det er vårt ansvar som foreldre å aktivisere. 

Ønsker du et barn som aldri lærer å aktivisere seg selv men må ha hjelp av mor til alt? Stakkars barn.

Anonymkode: 2a2c0...8d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ønsker du et barn som aldri lærer å aktivisere seg selv men må ha hjelp av mor til alt? Stakkars barn.

Er stor forskjell på at barnet aldri skal aktivisere seg selv, og det at dersom barnet bare blir sittende fremfor tv´n så er det vår oppgave å aktivisere fremfor å selv bare benytte muligheten til å game… barnet kan fint aktivere seg selv og leke mens vi tar oppvasken, rydder, vasker klær osv, men jeg tenker også at det er viktig å kunne vær med i lek, ta en tur i hagen med barnet eller lignende om muligheten byr seg og man har tid til det

ts

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet trenger å aktiviseres og ikke bare sitte forran tv´n hele kvelden, og det er vårt ansvar som foreldre å aktivisere. Kan også legge til at han også gjerne sitter å gamer 3-4 timer etter at barnet er lagt i tillegg.

Nei, barnet kan klare å aktisere seg selv. Men far kan ikke stenge seg selv ute og gå inn i sin egne boble.

Og du ts: ikke få flere barn med denne forvokste guttungen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

men jeg tenker også at det er viktig å kunne vær med i lek, ta en tur i hagen med barnet eller lignende om muligheten byr seg og man har tid til det

ts

Samtidig er du sikkert ei som klager over at du aldri har tid nok til deg selv. Også barn kan ha godt av pauser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Mannen min gamer også sånt som "låser ham" til skjermen, men det er kun etter at begge ungene er lagt og om jeg er hjemme og kan se til dem om det skulle være noe. Når jeg jobber kveld spiller han ting han kan gå fra. For mannen din burde det holde med de timene han kan game etter at sønnen din sover. 

Det største problemet her er likevel at han ikke finner på noe med sønnen sin. 2-3 timer etter middag er jo nok til å gå en tur eller finne på noe sammen, de siste ukene har vi gått på ski, spilt brettspill, akt og syklet på kveldene (snøen forsvant fort). 

Enig i at sønnen din kan aktivisere seg selv, men her virker det jo som at far ikke er interessert i å finne på noe med ham, og det er trist. Syns ungene skal oppleve begge deler, kjede seg så de finner på noe og at foreldre drar i gang litt aktivitet. 

Anonymkode: 24f91...70b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samtidig er du sikkert ei som klager over at du aldri har tid nok til deg selv. Også barn kan ha godt av pauser.

Jeg klager ikke over å ikke ha nok tid til meg selv nei, elsker tiden sammen med barnet og typen. Og ja barn kan også ha godt av «pause», men barnas pause burde heller vær rolig lek som å bli lest bok til eller puzzlespill for eksempel. De trenger absolutt ikke 2 timer tv-tid etter barnehagen rett før de skal legge seg…

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig at far også får sin dose med hverdagsglede, men kanskje best om han kan game når du også er hjemme eller når sønnen har lagt seg, som noen andre nevnte. Men jeg har ikke erfaring med barneopdragelse så skal ikke uttale meg for sterkt. 

Anonymkode: d8243...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De trenger absolutt ikke 2 timer tv-tid etter barnehagen rett før de skal legge seg…

ts

Men du velger å ha en jobb som gjør at du er borte de timene. Du bør bytte jobb før barnet blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du velger å ha en jobb som gjør at du er borte de timene. Du bør bytte jobb før barnet blir ødelagt.

Useriøst.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor skal ikke far måtte være far de timene mor er på jobb??

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...