AnonymBruker Skrevet lørdag kl 12:31 #1 Del Skrevet lørdag kl 12:31 Jeg tenker å søke jobb som lærer innen tekniske fag på fagskole, er det noen som vet hva lønnen ligger på der? Hva man kan forvente? Anonymkode: 5e6f8...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet søndag kl 08:36 #2 Del Skrevet søndag kl 08:36 Det avhenger av utdannelsen din hvorvidt du plasseres lønnsmessig som adjunkt eller lektor og med eller uten opprykk. Sjekk KS sin tabell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:56 #3 Del Skrevet søndag kl 08:56 Marimma skrev (15 minutter siden): Det avhenger av utdannelsen din hvorvidt du plasseres lønnsmessig som adjunkt eller lektor og med eller uten opprykk. Sjekk KS sin tabell. Jeg har teknisk fagskole som utdanning, men 15 år i fagfeltet mitt. Nå er ikke jeg utdannet lærer og vet egentlig litt lite hvor jeg plasseres. (Prøvd å lese meg litt opp, men skjønner ikke helt hvor jeg skal plasseres). Ble oppfordret til å søke pga. arbeidserfaring og utdannelse jeg har. Anonymkode: 5e6f8...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet søndag kl 09:19 #4 Del Skrevet søndag kl 09:19 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har teknisk fagskole som utdanning, men 15 år i fagfeltet mitt. Nå er ikke jeg utdannet lærer og vet egentlig litt lite hvor jeg plasseres. (Prøvd å lese meg litt opp, men skjønner ikke helt hvor jeg skal plasseres). Ble oppfordret til å søke pga. arbeidserfaring og utdannelse jeg har. Anonymkode: 5e6f8...28d På fagskolenivå er det ikke krav om pedagogikk for å undervise, så det går fint. Det kan du eventuelt legge på en ppu-y etterhvert (faglig sett ikke veldig nyttig, men det kan heve lønna en del). Om du bare har fagskolen som utdanning selv, vil jeg anta lønnsplassering blir et forhandlingsprosjekt. De fleste jeg kjenner blir plassert lønnsmessig som adjunkt - hvordan blir det med din ansiennitet sammenliknet med nåværende lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 10:13 #5 Del Skrevet søndag kl 10:13 Marimma skrev (38 minutter siden): På fagskolenivå er det ikke krav om pedagogikk for å undervise, så det går fint. Det kan du eventuelt legge på en ppu-y etterhvert (faglig sett ikke veldig nyttig, men det kan heve lønna en del). Om du bare har fagskolen som utdanning selv, vil jeg anta lønnsplassering blir et forhandlingsprosjekt. De fleste jeg kjenner blir plassert lønnsmessig som adjunkt - hvordan blir det med din ansiennitet sammenliknet med nåværende lønn? Takker for gode svar. Jeg mener at de sa at jeg måtte ta ppu-y i løpet av noen år hvis jeg fikk stillingen. Hvis jeg ser på denne tabellen :https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ så er garantilønn med tillegg ca 510-550000 ? Det var noe lavere enn hva jeg er vant med i de jobbene jeg har å velge i mitt yrke. Der lønna ligger ofte på 850-1000000 i året (lederstilling), høyere hvis man godtar reising. Jeg skjønner at jeg ikke får tilbud i samme lønnsnivå som jeg er vandt med, men hadde kanskje håpet på noe høyere. For jobben virker veldig spennende, men å gå ned over 400000 i året er ganske mye.. Jeg har ikke lyst til å kaste bort tiden dems hvis avstanden er for stor og jeg vil heller ikke virke urimelig. Anonymkode: 5e6f8...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet søndag kl 10:53 #6 Del Skrevet søndag kl 10:53 (endret) AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Takker for gode svar. Jeg mener at de sa at jeg måtte ta ppu-y i løpet av noen år hvis jeg fikk stillingen. Hvis jeg ser på denne tabellen :https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ så er garantilønn med tillegg ca 510-550000 ? Det var noe lavere enn hva jeg er vant med i de jobbene jeg har å velge i mitt yrke. Der lønna ligger ofte på 850-1000000 i året (lederstilling), høyere hvis man godtar reising. Jeg skjønner at jeg ikke får tilbud i samme lønnsnivå som jeg er vandt med, men hadde kanskje håpet på noe høyere. For jobben virker veldig spennende, men å gå ned over 400000 i året er ganske mye.. Jeg har ikke lyst til å kaste bort tiden dems hvis avstanden er for stor og jeg vil heller ikke virke urimelig. Anonymkode: 5e6f8...28d Det skjønner jeg! Husk å huke av ansienniteten din i tabellen, det hjelper Da ville jeg krevd å følge lønnstrinnet for lektor, men med krav om at du påbegynner ppu-y innen f.eks tre år (og med klausul om at du får permisjon med lønn under samlinger). Med din ansiennitet er ikke det så gærnt gitt fordelene ved å være lærer på fagskolenivå. Det vil fortsatt være en nedgang, men kanskje mer tålelig for deg? Ikke sikkert de går med på det, men de bør se verdien av å ha noen med mye praktisk erfaring i lærerstaben også. Endret søndag kl 11:05 av Marimma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:07 #7 Del Skrevet søndag kl 12:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takker for gode svar. Jeg mener at de sa at jeg måtte ta ppu-y i løpet av noen år hvis jeg fikk stillingen. Hvis jeg ser på denne tabellen :https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ så er garantilønn med tillegg ca 510-550000 ? Det var noe lavere enn hva jeg er vant med i de jobbene jeg har å velge i mitt yrke. Der lønna ligger ofte på 850-1000000 i året (lederstilling), høyere hvis man godtar reising. Jeg skjønner at jeg ikke får tilbud i samme lønnsnivå som jeg er vandt med, men hadde kanskje håpet på noe høyere. For jobben virker veldig spennende, men å gå ned over 400000 i året er ganske mye.. Jeg har ikke lyst til å kaste bort tiden dems hvis avstanden er for stor og jeg vil heller ikke virke urimelig. Anonymkode: 5e6f8...28d Husk at du har ikke en lederstilling som lærer, så sammenligningen med 850-1 million blir derfor ikke riktig. Reising er heller ikke aktuelt, så igjen blir sammenligningen feil. Jeg vil tro du kan forhandle deg høyere enn 500k, men du skal være ekstremt ettertraktet for å komme opp på 850k. Det er vesentlig høyere enn lektor med opprykk, og du er veldig langt unna det utdanningsmessig. Med 1 million er du over mange rektorer på store skoler, som har en høy lederstilling i kommunen. Så det er greit å ha et realistisk utgangspunkt. Jeg er enig i at du kan prøve deg på lektor (uten opprykk), men det er ikke sikkert de godtar det. Men det vet du ikke før du har prøvd. Anonymkode: abefe...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:06 #8 Del Skrevet søndag kl 13:06 Marimma skrev (2 timer siden): Det skjønner jeg! Husk å huke av ansienniteten din i tabellen, det hjelper Da ville jeg krevd å følge lønnstrinnet for lektor, men med krav om at du påbegynner ppu-y innen f.eks tre år (og med klausul om at du får permisjon med lønn under samlinger). Med din ansiennitet er ikke det så gærnt gitt fordelene ved å være lærer på fagskolenivå. Det vil fortsatt være en nedgang, men kanskje mer tålelig for deg? Ikke sikkert de går med på det, men de bør se verdien av å ha noen med mye praktisk erfaring i lærerstaben også. Ja det var kanskje ikke sp dumt:) Hvis jeg har forstått tabellen riktig og legger inn ca ansiennitet så havner jeg et sted mellom 650-700000? Det er fortsatt en nedgang, men langt mer tåelig. Det er jo en del mer med stillingen jeg liker, så lønn er jo ikke alt. Anonymkode: 5e6f8...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:13 #9 Del Skrevet søndag kl 13:13 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Husk at du har ikke en lederstilling som lærer, så sammenligningen med 850-1 million blir derfor ikke riktig. Reising er heller ikke aktuelt, så igjen blir sammenligningen feil. Jeg vil tro du kan forhandle deg høyere enn 500k, men du skal være ekstremt ettertraktet for å komme opp på 850k. Det er vesentlig høyere enn lektor med opprykk, og du er veldig langt unna det utdanningsmessig. Med 1 million er du over mange rektorer på store skoler, som har en høy lederstilling i kommunen. Så det er greit å ha et realistisk utgangspunkt. Jeg er enig i at du kan prøve deg på lektor (uten opprykk), men det er ikke sikkert de godtar det. Men det vet du ikke før du har prøvd. Anonymkode: abefe...f8c Jeg skjønner at stillingene ikke er like😅 Men skal de ha noen med den erfaringa som de etterspør, så må de til en viss grad konkurrere med de vilkårene som arbeidsmarkedet setter. Hvordan skal de ellers få tak i ledere med den fagbakgrunnen til å undervise i ledelse? Jeg forventer ikke lønn over 850000, men jeg forventer at den ikke er lavere enn 200000 enn hva som er vanlig å betale for slik arbeidskraft. Anonymkode: 5e6f8...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet søndag kl 15:23 #10 Del Skrevet søndag kl 15:23 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det var kanskje ikke sp dumt:) Hvis jeg har forstått tabellen riktig og legger inn ca ansiennitet så havner jeg et sted mellom 650-700000? Det er fortsatt en nedgang, men langt mer tåelig. Det er jo en del mer med stillingen jeg liker, så lønn er jo ikke alt. Anonymkode: 5e6f8...28d Ja, det stemmer. For min del gikk ikke totalinntekten min så voldsomt ned da jeg begynte som lærer fordi fleksibiliteten gjør at jeg i perioder kan jobbe som selvstendig næringsdrivende i tillegg. Det sper på noe. Generelt er lønnsforhandlinger vanskelig i denne bransjen, så sørg for å være godt plassert fra start. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:34 #11 Del Skrevet søndag kl 16:34 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner at stillingene ikke er like😅 Men skal de ha noen med den erfaringa som de etterspør, så må de til en viss grad konkurrere med de vilkårene som arbeidsmarkedet setter. Hvordan skal de ellers få tak i ledere med den fagbakgrunnen til å undervise i ledelse? Jeg forventer ikke lønn over 850000, men jeg forventer at den ikke er lavere enn 200000 enn hva som er vanlig å betale for slik arbeidskraft. Anonymkode: 5e6f8...28d Skjønner det altså, men samtidig kan du ikke forvente å få lederlønn når du ikke er leder (lenger). Så du må forhandle for å se om det er mulig å finne et tall som dere begge er enige om. I det offentlige er de godt vant med å stille høye krav for å få tilbud om en stilling, men absolutt ikke betale deretter. Ja, jeg er ansatt i det offentlige selv. Anonymkode: abefe...f8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå