AnonymBruker Skrevet lørdag kl 11:40 #1 Del Skrevet lørdag kl 11:40 Jeg bor i blokk i tredje etasje. Har veldig lyst på katt, men vil ikke ha det dersom katten ikke vil få et verdig og godt liv. Er det mulig å ha innekatt som har det godt? Jeg har to terrasser på 15 kvm hver, her tenker jeg evt å ordne det slik at katten ikke risikerer å falle ned. Men vil dette være nok? Og er det lurt med to katter slik at de har selskap i hverandre? Tenker da evt et søskenpar. Det er stort sett alltid noen hjemme hos oss da, men de har kanskje behov for samvær med andre katter og ikke bare mennesker? Eller er det slik at katten aldri vil få det helt godt inne? Anonymkode: 722f3...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:23 #2 Del Skrevet lørdag kl 19:23 Dette er det delte meninger om, men Bjarne Braastad, som er Norges fremste forsker på katters adferd er klar på at en katt kan ha et godt liv som innekatt. Jeg vil anbefale å skaffe to, det er ikke noe mer stress å ha to katter enn en, og de har stor glede av å være sammen. Søsken som vokser opp sammen er smart . Anonymkode: 2076b...38a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:02 #3 Del Skrevet lørdag kl 20:02 Jeg anbefaler to katter, uansett om det er innekatter eller utekatter. Katter kan ha ett fint liv inne. Det krever noe mer aktivisering, og tilpasset bolig. Det vil si nok boltreplass, klatrestativ og leker. Anonymkode: f91ee...0f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Eg og sambuaren skaffa oss eit søskenpar som no bur inne på 45 kvadrat (med trygg balkong), og det verste var å finne plasser til doene. Dei får masse leiking og kos av kvarandre i tillegg til alt mellom 15 og 45 min leik med oss om dagen, og det er verkeleg ikkje meir stress enn kun ein mtp mating, dostell og aktivisering. Anbefales! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har alltid hatt innekatter, alltid to. Har aldri opplevd annet enn at de er lykkelige og glade katter. Men ville aldri kun hatt en. Anonymkode: ee173...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har hatt både innekatter og utekatter. Det er en enorm forskjell på livskvalitet og kan på ingen måte sammenlignes. Skal ALDRI ha innekatt igjen etter å ha sett forskjellen. Vil våge å gå så langt som å si at innekatter er dyreplageri. Anonymkode: 17399...a1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har kun hatt utekatter og det virker for meg utenkelig å holde en katt innendørs. Det er jo ute de får utfoldet seg. Det er ikke den friske luften som er det viktigste men mulighet til å gå fritt, jakte etc - deres naturlige liv er ute! Anonymkode: 823c3...225 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har hatt både innekatter og utekatter. Det er en enorm forskjell på livskvalitet og kan på ingen måte sammenlignes. Skal ALDRI ha innekatt igjen etter å ha sett forskjellen. Vil våge å gå så langt som å si at innekatter er dyreplageri. Anonymkode: 17399...a1a Da har du nok ikke tilrettelagt skikkelig for innekatter. Sikkert fordi du er vant med at kattene "klarer seg selv". Har hatt begge deler jeg og, gjennom hele livet. Også katter fra dyrebeskyttelsen. Innkeattene har jevnt over vært de mest harmoniske, "kvitrende", og lykkeligste. Anonymkode: ee173...bd6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Del Skrevet 6 timer siden Det går som regel fint og ha innekatt. Jeg hadde to katter i 17 år som aldri var ute. Har stor leilighet og stor veranda. Fikk først en katt men etter et par år merka jeg hun begynte og bli deprimert så jeg fikk en kattunge, jente det og. Gikk bra etter hvert. Hvis du får både hunn og hannkatt så sørg for at den ene blir sterilisert for katter kan bli gravid som kattunge. Mine to var jo litt i tottene på hverandre da den minste ville ha makten og det ville jo ikke den eldste. Stort sett respekterte de hverandre men jeg har flere soverom så når de ville ha fred så gikk de på hver sitt. Fant de mange ganger sovende sammen. Den eldste katten kviknet veldig til da hun fikk en lekekamerat. Jeg var jo på jobb hele dagen så det ble jo litt kjipt for henne og være alene opptil 9-10 timer til dagen. Jeg har stort bad så jeg hadde dokassen der. For all del ikke bruk gulvvarme hvis du har kattedo på bad, det stinker og kassen tåler som regel ikke varme over tid. Maten var på kjøkken. Mine katter hadde nok ikke levd så lenge som de gjorde hvis de hadde hvert utekatter. Vetrinæren sa flere ganger at det var ingenting galt at de var inne. Pelsen var blank og fin og hadde god plass og løpe rundt. Mine var svært sjelden syk. Hadde de på helsesjekk 1 gang i året. Den ene fikk øyebetennelse en gang. Begge ble sterilisert for hunnkatter skriker fælt i løpetiden. Man må nok aktivisere innekatter mer enn utekatter. Sørg og for at det er tillatt med dyr der du bor. Anonymkode: ca231...e28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #10 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 12.40): Jeg bor i blokk i tredje etasje. Har veldig lyst på katt, men vil ikke ha det dersom katten ikke vil få et verdig og godt liv. Er det mulig å ha innekatt som har det godt? Jeg har to terrasser på 15 kvm hver, her tenker jeg evt å ordne det slik at katten ikke risikerer å falle ned. Men vil dette være nok? Og er det lurt med to katter slik at de har selskap i hverandre? Tenker da evt et søskenpar. Det er stort sett alltid noen hjemme hos oss da, men de har kanskje behov for samvær med andre katter og ikke bare mennesker? Eller er det slik at katten aldri vil få det helt godt inne? Anonymkode: 722f3...ca2 Jeg er ingen fagperson på katter, men tenk på dette: Du har en innekatt. Den har vært inne i hele sitt 5-årige liv. Så får den plutselig lov til å gå ut i naturen. Tror du den vil slå seg til ro som inne-katt igjen etter den dagen? Jeg tror ikke det. Og derfor er MIN mening at det er dyreplageri å ha inne-katter. Neida, de vet ikke hva de går glipp av. Men om de får smaken på utelivet vil de for all ettertid foretrekke å kunne være ute. Katter er jegere. De skal få følge sine instinkter. Ingen tilrettelegging i verden kan kompensere for hva den mister som inne-katt. Når mine katter ligger henslengt på terassen i sola, når de ligger i skogen en varm sommerdag, eller de jakter byttedyr, så gråter jeg i mitt stille sinn for de kattene som blir frarøvet alt det. Ikke skaff katt om du bor slik at de må stenges inne i en blokk-leilighet. Anonymkode: 8e635...604 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det går som regel fint og ha innekatt. Jeg hadde to katter i 17 år som aldri var ute. Har stor leilighet og stor veranda. Fikk først en katt men etter et par år merka jeg hun begynte og bli deprimert så jeg fikk en kattunge, jente det og. Gikk bra etter hvert. Hvis du får både hunn og hannkatt så sørg for at den ene blir sterilisert for katter kan bli gravid som kattunge. Mine to var jo litt i tottene på hverandre da den minste ville ha makten og det ville jo ikke den eldste. Stort sett respekterte de hverandre men jeg har flere soverom så når de ville ha fred så gikk de på hver sitt. Fant de mange ganger sovende sammen. Den eldste katten kviknet veldig til da hun fikk en lekekamerat. Jeg var jo på jobb hele dagen så det ble jo litt kjipt for henne og være alene opptil 9-10 timer til dagen. Jeg har stort bad så jeg hadde dokassen der. For all del ikke bruk gulvvarme hvis du har kattedo på bad, det stinker og kassen tåler som regel ikke varme over tid. Maten var på kjøkken. Mine katter hadde nok ikke levd så lenge som de gjorde hvis de hadde hvert utekatter. Vetrinæren sa flere ganger at det var ingenting galt at de var inne. Pelsen var blank og fin og hadde god plass og løpe rundt. Mine var svært sjelden syk. Hadde de på helsesjekk 1 gang i året. Den ene fikk øyebetennelse en gang. Begge ble sterilisert for hunnkatter skriker fælt i løpetiden. Man må nok aktivisere innekatter mer enn utekatter. Sørg og for at det er tillatt med dyr der du bor. Anonymkode: ca231...e28 Steriliser begge, uansett. Noe annet er dyreplageri. Og til dels også menneskeplageri (jamring, og møbler..) Anonymkode: ee173...bd6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Mine to katter ble anskaffet da vi bodde i en treroms i Oslo og bodde der i 7 år. Vi har siden flyttet og den ene katten har umiddelbart konvertert seg til utekatt men ikke den andre. Katten min er nå 16 år gammel og fortsatt lengste hun går ut er på terrassen. 😅 Men bare den ene da. Så jeg har altså nå en katt som er høyst frivillig innekatt. Anonymkode: 3883f...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da har du nok ikke tilrettelagt skikkelig for innekatter. Sikkert fordi du er vant med at kattene "klarer seg selv". Har hatt begge deler jeg og, gjennom hele livet. Også katter fra dyrebeskyttelsen. Innkeattene har jevnt over vært de mest harmoniske, "kvitrende", og lykkeligste. Anonymkode: ee173...bd6 Joda- jeg tilrettela på alle tenkelige måter. Likevel satt hun og klorte på vinduet og «gråt» både dag og natt. Hun var dypt disharmonisk og ulykkelig. Da hun etter noen år ble utekatt ble hun verdens lykkeligste, og alle uvaner, all gråt og all kloring på vinduer forsvant over natten. Plutselig ble hun også kosete, noe hun ikke likte så godt da hun var innekatt. katter er rovdyr som trenger å bruke instinktene sine på en helt annen måte enn en hund eller en kanin. Anonymkode: 17399...a1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Ikke noe problem å ha innekatt, men det krever mer av deg som eier. Det er en fordel å ha to stykker, da har de selskap av hverandre. Sett opp netting så de kan ligge ute og observere, og ha nok av klatrestativ og hyller inne så de kan løpe og klatre masse. Anbefaler også å venne dem til sele og bånd, da kan du gå turer med dem ute. Min venninne hadde to birmaer, og de fikk 1 time utetid hver dag. De gikk ikke så langt, men de utforsket i gresset, fikk snuse og følge spor, observere fugler osv. Hun hadde flexibånd med 8 meter line på begge, eventuelt langliner på 15 meter! Anonymkode: 83be3...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Joda- jeg tilrettela på alle tenkelige måter. Likevel satt hun og klorte på vinduet og «gråt» både dag og natt. Hun var dypt disharmonisk og ulykkelig. Da hun etter noen år ble utekatt ble hun verdens lykkeligste, og alle uvaner, all gråt og all kloring på vinduer forsvant over natten. Plutselig ble hun også kosete, noe hun ikke likte så godt da hun var innekatt. katter er rovdyr som trenger å bruke instinktene sine på en helt annen måte enn en hund eller en kanin. Anonymkode: 17399...a1a Ditt nederste utsagn viser bare hvor lite peiling du har på andre dyrearter. Det er nok av hunderaser som har ekstreme instinkter, og som krever mye stimuli for å trives. Og kaniner er det mest misforståtte kjæledyret som finnes her i Norge. Det er MYE jobb og tilrettelegging for at kaniner skal ha det bra. Katteeiere er muligens norges lateste dyreeiere. De hyler om at katter har så vilt mye instinkter så de MÅ ut, og da slipper eierne å gjøre noe annet enn å bare åpne døra noen ganger gjennom dagen. Anonymkode: 83be3...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå