Gå til innhold

Kan fastlege henvise til hudlege for å fjerne føflekk i ansiktet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på siden hudlegen sikkert er flinkere til å sy og gjøre det fint? 

Og vil fastlegen gjøre det når det ikke er snakk om kosmetisk fjerning? 

Og tilbyr fastlege/hudlegene frysing eller laser av føflekk også? 

Anonymkode: 2e210...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok du blir henvist til hudlege. Fastleger har ikke kirurgisk kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå privat og få den fjernet med laser. Da slipper du arr.

Anonymkode: 52fe9...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja leger fjerner ikke greier i ansiktet. Det er jeg glad for, de arrene etter føflekk fjerning andre steder på kroppen ser ut som en liten hai har tatt en jafs av meg 😅

Anonymkode: 8bb97...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fastlegen skal ikke henvise noe eller noen til kosmetiske problemstillinger, det er i mot regelverket. 
Skulle fastlegen din mot formodning henvise deg, så er der ekstremt lang ventetid, mer enn ett år, og hudlegen har heller ikke lov til å gjøre kosmetiske inngrep på Helfo sin regning. 
Hvilket utstyr og hvilke teknikker de ulike hudlegene har, er helt avhengig av hva de har kjøpt inn og lært seg opp til å bruke. 
Når problemet ditt er kosmetisk så kan du gå privat og velge den private som har utstyr og kompetanse på det du primært ønsker. 
Men ha en ting i bakhodet, hudleger fjerner ikke eller bruker utstyr der de kan unngå dette, fordi faren for arr som er mer skjemmende enn det du vil fjerne er stor. 

Anonymkode: ef857...772

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan arr blir avhenger vel så mye av hvor god huden er til å gro som hvor god legen er til å sy. Erfaringsmessig gror jeg godt i ansiktet, og dårligst på ryggen. Fastlegen min har fjernet i tinningen, og også føflekk med ca lik størrelse (10mm) på rygg og brystkasse. På ryggen har jeg et godt synlig arr, mens det på brystkassen er bare en smal stripe som knapt er synlig.

Anonymkode: 69cc4...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fastlegen fjerner ikke i ansiktet, så du blir henvist videre 

Endret av RoryGilmore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja leger fjerner ikke greier i ansiktet. Det er jeg glad for, de arrene etter føflekk fjerning andre steder på kroppen ser ut som en liten hai har tatt en jafs av meg 😅

Anonymkode: 8bb97...8ee

Samme her. Jeg har fjernet to føflekker pga hudkreft, og den ene måtte de ta en god bit av huden rundt for å være sikre. Ser ut som slakteren har vært innom, og dette ble gjort av kirurg på sykehus... glad det er på ryggen og ikke noe annet, mer synlig sted på kroppen!

Anonymkode: 40c7e...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fastlegen skal ikke henvise noe eller noen til kosmetiske problemstillinger, det er i mot regelverket. 
Skulle fastlegen din mot formodning henvise deg, så er der ekstremt lang ventetid, mer enn ett år, og hudlegen har heller ikke lov til å gjøre kosmetiske inngrep på Helfo sin regning. 
Hvilket utstyr og hvilke teknikker de ulike hudlegene har, er helt avhengig av hva de har kjøpt inn og lært seg opp til å bruke. 
Når problemet ditt er kosmetisk så kan du gå privat og velge den private som har utstyr og kompetanse på det du primært ønsker. 
Men ha en ting i bakhodet, hudleger fjerner ikke eller bruker utstyr der de kan unngå dette, fordi faren for arr som er mer skjemmende enn det du vil fjerne er stor. 

Det er veldig lav terskel for å fjerne føflekk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
RoryGilmore skrev (2 minutter siden):

Det er veldig lav terskel for å fjerne føflekk! 

Terskelen er lav for å fjerne føflekker man ser er eller kan bli suspekte men her snakker vi ikke om det, fordi ts alt i hi er klar og tydelig på at det er kosmetiske grunner til at hun ønsker å få fjernet føflekk i ansiktet. 

Fint om man klarer å holde seg til tema og ikke blande inn andre forhold uten relevans for hi, for en gangs skyld. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Terskelen er lav for å fjerne føflekker man ser er eller kan bli suspekte men her snakker vi ikke om det, fordi ts alt i hi er klar og tydelig på at det er kosmetiske grunner til at hun ønsker å få fjernet føflekk i ansiktet. 

Fint om man klarer å holde seg til tema og ikke blande inn andre forhold uten relevans for hi, for en gangs skyld. 

Det er godt mulig, jeg trodde det gjaldt andre hudproblemer. Jeg har fått fjernet flere føflekker som har vært i veien pga kosmetikk. Og de som legen ikke har sett problemer med. Som legen sier "Det er bedre å fjerne enn å lure" Fordi man vet aldi helt sikkert før den er fjernet uansett. Selv om det er av kosmetiske grunner, så kan det være noe med den. Ja, leger vil unngå det om de kan, men terskelen for å fjerne er fortsatt veldig lav. Har hørt flere leger si det

https://www.ung.no/oss/356923 

Endret av RoryGilmore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (5 timer siden):

Tror nok du blir henvist til hudlege. Fastleger har ikke kirurgisk kompetanse.

Fastleger har mye mer kirurgisk kompetanse enn en hudlege. Hudlege er en medisinsk spesialisering, de bedriver ikke kirurgi hverken i sin utdannelse eller sin faglige praksis. Fastleger utfører en hel del småkirurgiske inngrep i allmennpraksis, samt npr de betjener legevakt. Flere har også sykehusåret i spesialiseringen sin ved en kirurgisk avdeling. 

Anonymkode: f901d...5e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble henvist til plastikk kirurg for å fjerne en føflekk på nesevingen, så vil jo tro det ja. 

Anonymkode: db6d9...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fastleger har mye mer kirurgisk kompetanse enn en hudlege. Hudlege er en medisinsk spesialisering, de bedriver ikke kirurgi hverken i sin utdannelse eller sin faglige praksis. Fastleger utfører en hel del småkirurgiske inngrep i allmennpraksis, samt npr de betjener legevakt. Flere har også sykehusåret i spesialiseringen sin ved en kirurgisk avdeling. 

Det gjør de, de tar føflekker som er mistenkelige og de tar biopsier.

Anonymkode: 5b378...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krev det. Min datter fjernet en føflekk som skjemmet henne ved overarmen. Fastlegen laget et arr som er ti ganger mer skjemmende enn det føflekken var. Nå ser det ut som en stor vorte.

Anonymkode: efdb2...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det gjør de, de tar føflekker som er mistenkelige og de tar biopsier.

Anonymkode: 5b378...ff8

Å fjerne en føflekk er ikke det samme som å ha kirurgisk kompetanse. Allmennleger har mer kirurgi i sin spesialisering enn hudleger har i sin. Er man bekymret for å ah en malign føflekk på et synlig sted er en plastikkirug rette spesialitet, ikke hudlege. Enorm forskjell der, litt som forskjellen på en kardiolog og en thoraxkirurg. Eller en nevrolog og en nevrokirurg. Men du og andre her må gjerne tro at en hudlege (altså spesialist i dermatologi og veneriske sykdommer) er god på kirurgi, men det stemmer ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...