AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar Hei hei. jeg er på 3. året med gjeldsordning og har fått et krav om tilbakevetaling fra Nav. Ikke store summen, rett under 20 000kr. Vet noen om det å inngå en nedbetalingsavtale med Nav vil påvirke gjeldsordningen? Jeg er i minus ifht overskudd til kreditorer. Så disse pengene skulle ikke vært fordelt. Jeg har kontaktet Nav og namsmannen, men begge skulle "komme tilbake" til meg. Fakturaen på 20k forfaller mandag så jeg vil gjerne søke om nedbetaling før fristen, men vet ikke om det er lov. Noen med erfaring? Anonymkode: 46253...70b
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar Er det gjeld som er opparbeidet før eller under gjeldsordningen har mye å si Anonymkode: 8f75d...8b4
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Er det gjeld som er opparbeidet før eller under gjeldsordningen har mye å si Anonymkode: 8f75d...8b4 Hvorfor har det noe å si? Som sagt så har jeg 0 i dividende og det er ikke penger som skulle vært fordelt. Og de skal betales ned av mitt eget livsopphold. Det er fra samme år som jeg fikk innvilget ordningen Anonymkode: 46253...70b
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hvorfor har det noe å si? Som sagt så har jeg 0 i dividende og det er ikke penger som skulle vært fordelt. Og de skal betales ned av mitt eget livsopphold. Det er fra samme år som jeg fikk innvilget ordningen Anonymkode: 46253...70b Har litt å si om det er et uteglemt krav som skulle vært med i ordningen Hvis ikke så må betale av livsoppholdet ja. Men ville kanskje hørt med namsmann,mulig det er rom for å forlenge eller lignende. nav er høy prioritert krav Anonymkode: 8f75d...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Har litt å si om det er et uteglemt krav som skulle vært med i ordningen Hvis ikke så må betale av livsoppholdet ja. Men ville kanskje hørt med namsmann,mulig det er rom for å forlenge eller lignende. nav er høy prioritert krav Anonymkode: 8f75d...8b4 Takk. Kravet har kommet ila ordningen Det er fortsatt ikke et "krav" typ inkasso. Pr nå er det kun en faktura, som man kan velge å delbetale og som da blir betalt fra livsoppholdet mitt. Men det er jo så klart mye mer skummelt når det er Nav 😅 Hadde jeg fått en faktura fra Elkjøp på 37 000 og delbetalt denne hadde det jo ikke vært noen grunn til å involvere namsmannen. Anonymkode: 46253...70b
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar Ts igjen. Er det dette som betyr å misligholde gjeldsordningen sin? Kan jeg risikere å miste ordningen nå? 😭 Anonymkode: 46253...70b
AnonymBruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar Nei det er ikke å misligholde ordningen Sålenge du kan betale kravet og betale der du skal på go så er det ikke noe problem Anonymkode: 8f75d...8b4 1
TBergh Skrevet 8. februar #8 Skrevet 8. februar (endret) Hei Basert på det du skriver TS at kravet er fremsatt etter et dine gjeldsforhandlinger er over og etter at du har inngått en avtale med dine andre kreditorer, er nok dette et krav som skal inn i gjeldsordningen din jf. gols § 6-1.Endring av gjeldsordning på begjæring av skyldneren Dersom skyldneren har mottatt krav på grunnlag av en fordring som bestod ved åpningen av gjeldsforhandlingen, men som ikke er blitt omfattet av gjeldsordningen, skal retten på begjæring av skyldneren stadfeste en endring som går ut på at fordringen tas med i gjeldsordningen. En slik fordring skal da betjenes med den dividende fordringshaveren ville ha tilkommet dersom fordringen hadde deltatt i ordningen, men slik at dividende bare regnes fra det tidspunktet kravet ble fremmet overfor skyldneren. Stadfestelse av slik endring kan ikke skje dersom skyldneren forsettlig eller på grov uaktsom måte har unnlatt å opplyse om fordringen. Håper dette avklarer. Med vennlig hilsen TBergh Endret 8. februar av TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar TBergh skrev (1 time siden): Hei Basert på det du skriver TS at kravet er fremsatt etter et dine gjeldsforhandlinger er over og etter at du har inngått en avtale med dine andre kreditorer, er nok dette et krav som skal inn i gjeldsordningen din jf. gols § 6-1.Endring av gjeldsordning på begjæring av skyldneren Dersom skyldneren har mottatt krav på grunnlag av en fordring som bestod ved åpningen av gjeldsforhandlingen, men som ikke er blitt omfattet av gjeldsordningen, skal retten på begjæring av skyldneren stadfeste en endring som går ut på at fordringen tas med i gjeldsordningen. En slik fordring skal da betjenes med den dividende fordringshaveren ville ha tilkommet dersom fordringen hadde deltatt i ordningen, men slik at dividende bare regnes fra det tidspunktet kravet ble fremmet overfor skyldneren. Stadfestelse av slik endring kan ikke skje dersom skyldneren forsettlig eller på grov uaktsom måte har unnlatt å opplyse om fordringen. Håper dette avklarer. Med vennlig hilsen TBergh Takk. Men dette er jo pr nå bare en faktura og ikke en inkassosak der det feks har vært utleggsforretning. Dersom jeg betaler fakturaen i sin helhet i dag, vil jeg komme i noen slags problemer da? Anonymkode: 46253...70b
AnonymBruker Skrevet 9. februar #10 Skrevet 9. februar TBergh skrev (18 timer siden): Hei Basert på det du skriver TS at kravet er fremsatt etter et dine gjeldsforhandlinger er over og etter at du har inngått en avtale med dine andre kreditorer, er nok dette et krav som skal inn i gjeldsordningen din jf. gols § 6-1.Endring av gjeldsordning på begjæring av skyldneren Dersom skyldneren har mottatt krav på grunnlag av en fordring som bestod ved åpningen av gjeldsforhandlingen, men som ikke er blitt omfattet av gjeldsordningen, skal retten på begjæring av skyldneren stadfeste en endring som går ut på at fordringen tas med i gjeldsordningen. En slik fordring skal da betjenes med den dividende fordringshaveren ville ha tilkommet dersom fordringen hadde deltatt i ordningen, men slik at dividende bare regnes fra det tidspunktet kravet ble fremmet overfor skyldneren. Stadfestelse av slik endring kan ikke skje dersom skyldneren forsettlig eller på grov uaktsom måte har unnlatt å opplyse om fordringen. Håper dette avklarer. Med vennlig hilsen TBergh Som jeg leser det så er det et krav som er opparbeider under go og ikke besto ved åpning av go, så den paragrafen er ikke relevant Anonymkode: 8f75d...8b4
AnonymBruker Skrevet 9. februar #11 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Takk. Men dette er jo pr nå bare en faktura og ikke en inkassosak der det feks har vært utleggsforretning. Dersom jeg betaler fakturaen i sin helhet i dag, vil jeg komme i noen slags problemer da? Anonymkode: 46253...70b Du kan bruke livsoppholdet til hva du vil Anonymkode: 8f75d...8b4
TBergh Skrevet 9. februar #12 Skrevet 9. februar Hei. TS skriver . " Kravet har kommet ila ordningen" altså må kravet enten ha oppstått før ordningen, men ikke blitt meldt, eller kravet har oppstått under ordningen. Uansett skal kravet inkl. i ordningen, både i hht il gol og E. Rokhaug og E. Moes fagbøker. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 9. februar #13 Skrevet 9. februar TBergh skrev (5 timer siden): Hei. TS skriver . " Kravet har kommet ila ordningen" altså må kravet enten ha oppstått før ordningen, men ikke blitt meldt, eller kravet har oppstått under ordningen. Uansett skal kravet inkl. i ordningen, både i hht il gol og E. Rokhaug og E. Moes fagbøker. Med vennlig hilsen TBergh Tror du blander med uteglemte krav som opprinnnelig skulle vært med i ordningen men som av ulike årsaker ikke kom med Nystiftet gjeld etter gjeldsforhandlingsperioden er ganske krise og er årsak til mange opphevelser av gjeldsordning. Gjerne den type gjeld hun snakker om eller skattegjeld på grunn av lavt forskuddstrekk Men her virker det som hun har kontroll og kan betale kravet Anonymkode: 8f75d...8b4
AnonymBruker Skrevet 9. februar #14 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du blander med uteglemte krav som opprinnnelig skulle vært med i ordningen men som av ulike årsaker ikke kom med Nystiftet gjeld etter gjeldsforhandlingsperioden er ganske krise og er årsak til mange opphevelser av gjeldsordning. Gjerne den type gjeld hun snakker om eller skattegjeld på grunn av lavt forskuddstrekk Men her virker det som hun har kontroll og kan betale kravet Anonymkode: 8f75d...8b4 Ts her. Første året med gjeldsordning hadde jeg et lite overskudd som ble fordelt (pga at jeg fikk for mye fra Nav). Så egentlig har jeg ikke hatt noe overskudd og har betalt "for mye" til kreditorer. Så fort jeg meldte fra til Nav om at jeg hadde fått for mye, og utbetalingen ble redusert ble overskuddet til kreditorer lik 0 samme år. Men jeg ringer Nav og namsmann i morgen og håper det går bra. Kan betale summen av livsoppholdet mitt. Anonymkode: 46253...70b 1
TBergh Skrevet 11. februar #15 Skrevet 11. februar Hei Når det er slik du nå forklarer er dette kalt condictio indebiti. I og med at du sier at du her en 0 – null dividende, og med det ikke kan motregne så ville jeg ha krevd pengene tilbake fra de forskjellige kreditorene. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå