AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Del Skrevet 8. februar Jeg har tenkt en del på hvordan vi blir oppfordret til å fokusere på kalorier i stedet for på kvaliteten på maten vi spiser. Hvor ofte hører vi egentlig at vi bør velge mat med høy næring per kalori? Dette handler ikke bare om å telle kalorier, men om å sikre at hver kalori vi spiser, gir kroppen de byggesteinene den trenger – som vitaminer, mineraler og antioksidanter. For mye av maten vi spiser i dag er fylt med tomme kalorier fra sukker, raffinert stivelse og fett, uten særlig næringsverdi. Brus, ferdigbakevarer og snacks metter kanskje på kort sikt, men de gir lite næring som kroppen faktisk trenger for optimal helse. Samtidig er det mange matvarer som gir enormt mye næring per kalori – som grønnsaker, fisk, egg og belgvekster. Hva om folkeopplysningen fokuserte mer på dette prinsippet i stedet for bare å telle kalorier? Kunne det gjort kostholdet vårt sunnere og samtidig gi oss bedre helse på lang sikt? 💡 Hva tenker dere? Er dette en glemt nøkkel til bedre kosthold? Anonymkode: 11ffb...71d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Del Skrevet 8. februar Synes jeg bare hører om det du skriver om, og lite om kalorier. Nasjonale kostholdsråd etc har da lite fokus på å telle kalorier, om noe i det hele tatt (?). Det handler jo utelukkende om å spise ting som er godt for kroppen og helsa, og unngå å spise det som ikke er det. Det er bare folk på diett som teller kalorier, men de har da også MASSE fokus på å ikke få i seg tomme kalorier. Jeg er ikke uenig i at det ikke er viktig, det er bare helt feil at det er glemt - det er det virkelig ikke, det du skriver ser jeg jo overalt, hele tiden. Det er jo vanligere fokus det, både i folkeopplysningen og allmennheten generelt, enn det er å telle kalorier. Kaloritelling er for spesielt interesserte, å spise sunt er noe vi lærer fra barneskolen av. Anonymkode: 45dbe...3b2 9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Del Skrevet 8. februar Det er en selvsagt og glemt nøkkel ja, og noe av grunnen er vel at det får null fokus i legestudiet, fordi de farmasøytiske selskapene ikke kan tjene på det. Anonymkode: 4fe61...200 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Del Skrevet 8. februar Det er jo masse fokus på det. Tallerkenmodellen, spise nok grønnsaker, spise godt med protein - spesielt når man slanker seg så man holder seg mett på mindre kalorier, begrense karboyhydrater osv. Anonymkode: 52d06...68b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Synes jeg bare hører om det du skriver om, og lite om kalorier. Nasjonale kostholdsråd etc har da lite fokus på å telle kalorier, om noe i det hele tatt (?). Det handler jo utelukkende om å spise ting som er godt for kroppen og helsa, og unngå å spise det som ikke er det. Det er bare folk på diett som teller kalorier, men de har da også MASSE fokus på å ikke få i seg tomme kalorier. Jeg er ikke uenig i at det ikke er viktig, det er bare helt feil at det er glemt - det er det virkelig ikke, det du skriver ser jeg jo overalt, hele tiden. Det er jo vanligere fokus det, både i folkeopplysningen og allmennheten generelt, enn det er å telle kalorier. Kaloritelling er for spesielt interesserte, å spise sunt er noe vi lærer fra barneskolen av. Anonymkode: 45dbe...3b2 Takk for innspillet! Jeg tror kanskje vi ser litt forskjellig på dette, men det er nettopp derfor det er interessant å diskutere. For å forklare hva jeg mener med næring per kalori, kan vi prøve en visuell sammenligning: Tenk deg at du har to tallerkener foran deg – begge inneholder 200 kalorier: Tallerken 1: En liten bit sjokolade eller potetgull Tallerken 2: Et stykke laks med brokkoli Ved første øyekast er det bare kaloriene vi ser. Men hva får du med deg? Fra sjokoladen: Mye energi fra sukker og fett. Lite eller ingen vitaminer, mineraler eller protein Fra laks og brokkoli: Omega-3, proteiner, vitamin D, vitamin C, fiber, og flere mineraler Selv om begge gir like mange kalorier, gir den ene bare drivstoff, mens den andre også gir kroppen de biokjemiske byggesteinene den trenger for å fungere optimalt. Poenget mitt er ikke at vi aldri skal spise sjokolade eller kose oss, men at hvis vi ikke vurderer næring per kalori, kan vi ende opp med å spise oss mette på kalorier uten å dekke kroppens behov. Det tror jeg er et problem vi undervurderer. Hva tenker du – kunne en slik visualisering vært nyttig i kostholdsråd? Anonymkode: 11ffb...71d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Del Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nasjonale kostholdsråd etc har da lite fokus på å telle kalorier, om noe i det hele tatt (?). Det handler jo utelukkende om å spise ting som er godt for kroppen og helsa, og unngå å spise det som ikke er det. Anonymkode: 45dbe...3b2 Vel, de lister opp egg som de lister opp sukker og koffein. "Kan inngå i et sunt og variert kosthold". Det gir jo signaler om at man bør begrense det inntaket av egg. Rent rødt kjøtt sier de rett ut at man bør begrense, selv om dette er av det sunneste et menneske kan spise. Og ultraprosserte matvarer advarer de ikke mot en gang. De anbefaler til og med å spise margarin i stedet for smør. Hårreisende. Jeg har forlengst mistet tilliten til nasjonale kostholdsråd. Det ble ikke bedre av at 19 av 20 i komiteen i USA hadde økonomiske interesser i matvareindustrien. Coca-Cola, ultraprosessert mat og slikt. I Norge håper jeg det ikke er fullt så ille, men det kan se ut som at flere av dem er i lomma til Mills. Anonymkode: c4532...1e2 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #7 Del Skrevet 8. februar Føler jeg har sett mye av det du skriver, men mulig det er litt hva man søker på og hvem man snakker med? Har selv ikke telt en eneste kalori, men vært bevisst på å spise meg mett på næringstett mat og begrense mat med lite næring per kalori, og har hittil gått ned 13kg og fått mer overskudd i hverdagen. Anonymkode: 84199...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar #8 Del Skrevet 8. februar Mye mindre fokus på lavkaloridietter ala Grete Roede nå enn før årtusenskiftet! Anonymkode: 0102e...9f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #9 Del Skrevet 13. februar Næringstett mat er et uttrykk jeg alltid har brukt i arbeid med eldre og syke. Mat som gir mye næring selv om man spiser lite. Jeg tror vi er i ferd med å dreie fra lavkalori til «ekte» mat, og som du sier, fokusere mer på næringen i det vi spiser. Jeg tviler på evolusjonen hadde vært den samme hvis steinalderfolket spiste yoplait dobbel 0. Anonymkode: 2d777...bf9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar #10 Del Skrevet 13. februar Dette har det da vært masse fokus på i flere år? Er jo overalt på Internett! Anonymkode: 78026...d32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå