AnonymBruker Skrevet 8. februar #1 Skrevet 8. februar Den gamle kjøkkenviften min tok kveld, og jeg har skrudd den ned for å montere ny. Men akkurat rundt kanten der den gamle viften var montert, har det samlet seg noe tykt fett fra stekeos, iblandet støv og skitt. Når jeg prøver å vaske det bort, så blir det bare gnidd rundt og rundt og nesten ingenting absorberes i kluten.. Det oppfører seg nesten som modellerkitt Har da prøvd tørkepapir, kjøkkenklut, svamp både på den mye og grønne siden, med lunkent vann, zalo, jif baderom, jif kjøkken uten resultat. Har også prøvd tørr klut uten vann. Det jeg lurer på er hva jeg kan bruke som ikke vil ødelegge malingen eller få platen til å svelle opp, men som kan klare å løse opp fettet. Noen forslag? Anonymkode: fcba8...d79
AnonymBruker Skrevet 8. februar #2 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Den gamle kjøkkenviften min tok kveld, og jeg har skrudd den ned for å montere ny. Men akkurat rundt kanten der den gamle viften var montert, har det samlet seg noe tykt fett fra stekeos, iblandet støv og skitt. Når jeg prøver å vaske det bort, så blir det bare gnidd rundt og rundt og nesten ingenting absorberes i kluten.. Det oppfører seg nesten som modellerkitt Har da prøvd tørkepapir, kjøkkenklut, svamp både på den mye og grønne siden, med lunkent vann, zalo, jif baderom, jif kjøkken uten resultat. Har også prøvd tørr klut uten vann. Det jeg lurer på er hva jeg kan bruke som ikke vil ødelegge malingen eller få platen til å svelle opp, men som kan klare å løse opp fettet. Noen forslag? Anonymkode: fcba8...d79 Hva med veldig varmt vann, zalo og litt salmiakk? Ta et lite området av gangen med svamp og tørke av med papir? Jobbes i flere omganger, la virke før det vaskes av og tørke flaten før neste runde. Virker ikke det så må du sterkere til. https://premiere-produkter.no/p/purina-fettlosende-rengjoringsmiddel-kn-a-10-lt/?srsltid=AfmBOoplP9q5dSLn1F86XW1AcEtwqHqH5GCgU07H_J1xv4yzuX6DMZa2nAE Har brukt denne via jobb, Anonymkode: e0ee8...5c0
AnonymBruker Skrevet 8. februar #3 Skrevet 8. februar Skrap først vekk med en stekespade. Anonymkode: cf7d1...323 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skrap først vekk med en stekespade. Anonymkode: cf7d1...323 Dette, så rar du sterkt salmiakk vann på resten. Åpne vinduene. Anonymkode: 18ebf...9a3 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar Har du prøvd fettløser/avfetter som er laget nettopp for dette formål? Ellers så er det jo en regel i kjemien at "likt løser likt". Du kank prøve om det fungerer å gni det litt inn med olje rett og slett, for å løse det opp så det blir lettere å vaske av med klut etterpå. Anonymkode: 35263...7ee
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar Salmiakk må til mot gammelt stekeosfett. Jeg fikk vekk et gammelt lag med det oppå kjøkkenskapene her da jeg flyttet inn. OBS! Sett opp vinduene og luft godt under bruk av salmiakk. Noen mennesker kan svime av av stanken fra salmiakk. Sterkt. Anonymkode: b8951...334 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #7 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Salmiakk må til mot gammelt stekeosfett. Jeg fikk vekk et gammelt lag med det oppå kjøkkenskapene her da jeg flyttet inn. OBS! Sett opp vinduene og luft godt under bruk av salmiakk. Noen mennesker kan svime av av stanken fra salmiakk. Sterkt. Anonymkode: b8951...334 Samme her, vaska et helt fettgriset kjøkken med salmiakk. Eneste som funker Anonymkode: 18ebf...9a3
newman01 Skrevet 8. februar #8 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Salmiakk må til mot gammelt stekeosfett. Jeg fikk vekk et gammelt lag med det oppå kjøkkenskapene her da jeg flyttet inn. OBS! Sett opp vinduene og luft godt under bruk av salmiakk. Noen mennesker kan svime av av stanken fra salmiakk. Sterkt. Anonymkode: b8951...334 Man skal vel ha sånn omtrentlig en kork salmiakk på en halvfull vaskebøtte. Kanskje greit å informere om mengder før man heller en halv flaske salmiakk oppi vaskebøtta 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #9 Skrevet 8. februar newman01 skrev (Akkurat nå): Man skal vel ha sånn omtrentlig en kork salmiakk på en halvfull vaskebøtte. Kanskje greit å informere om mengder før man heller en halv flaske salmiakk oppi vaskebøtta En kork på 5 liter? Hehe nei. Jeg har i en god klunk mer enn det, på en halvfull bøtte, åpner vinduer og dører, og kjører på. Har vaska mange tilgrisa kjøkken i min tid, en kork hadde ikke utgjort forskjell uten en masse gnikking. Anonymkode: 18ebf...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #10 Skrevet 8. februar Her måtte det Jif skurekrem til før gammel skitt rundt gammel vifte kunne fjernes. Anonymkode: ea398...542 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #12 Skrevet 8. februar 1 del eddik 1 del zalo 1 del vann ha i spruteflaske, spray på og la virke i et par minutter før du gnikker det av med våt microfiberklut Anonymkode: a10ad...b6e
AnonymBruker Skrevet 9. februar #13 Skrevet 9. februar Har du mulighet til å leie eller låne dampvasker? Anbefaler det i så fall. Skitten smelter helt! Anonymkode: e5d4a...806
newman01 Skrevet 9. februar #14 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 8.19): En kork på 5 liter? Hehe nei. Jeg har i en god klunk mer enn det, på en halvfull bøtte, åpner vinduer og dører, og kjører på. Har vaska mange tilgrisa kjøkken i min tid, en kork hadde ikke utgjort forskjell uten en masse gnikking. Anonymkode: 18ebf...9a3 Salmiakk er ganske kraftig, så en «klunk» kan umulig være bra for overflaten til platene man skal vaske.. Man bruker jo salmiakkvann for å matte ned malte overflater før man skal male 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar #16 Skrevet 10. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Har du mulighet til å leie eller låne dampvasker? Anbefaler det i så fall. Skitten smelter helt! Anonymkode: e5d4a...806 Dampvasker er neppe heldig på ubehandlet MDF. Anonymkode: e2a2e...fb0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå