Gå til innhold

Synes det er tungt med en mann som jobber mye turnus jeg… flere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Turnus var bare kjipt for oss. Mannen jobbet turnus en kort periode da barna var små. Han søkte seg bort og vi har aldri sett oss tilbake. Nå er det kontorjobb med mye hjemmekontor på begge. Elsker det. 

Er det aktuelt for han å søke ny jobb? 

Det fins offentlige karrieresenter som tilbyr gratis karriereveiledning til alle i Norge over 19 år, om det kunne vært nyttig.

Anonymkode: 602a8...ea4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nettopp på grunn av slikt syn som ts og andre i denne tråden fant jeg meg en mann som jobbet turnus siden jeg også gjør det. 
Når man tror at det å ha fri på dagen er kun en gode, bare fryd og en gode. For å få fri dagtid må vi jobbe da andre sover, jobbe da familien samles foran tv ser en film, drar å bowler osv

Man ofrer mye for å også jobbe turnus, man ofrer tid fra familie. Og tydeligvis får man klager av sine partnere også som tror det å aldri sove til riktig tid gir masse energi og feriefølelsen! 
Hva tenker dere man skal gjøre i samfunnet om alle som er foreldre dropper å jobbe turnus. Skal dere også slutte å benytte tjenester som går utenfor normaltid?

Jeg er mye alene med mine barn det kjøres, det følges opp, vi er alene annenhver helg og slik har det vært i 17 år. Vi koser oss sammen, med alenetid og når vi er alle er der er det ekstra god mat, morsom film osv. 

Ha heller forståelse for at det å jobbe turnus er ikke bare fryd, , det er faktisk tøft å dra på jobb når alle er hjemme, feire jul borte og alltid ha underskudd på søvn. Mannen din gjør ting hjemme også når han er fri, likevel er du misunnelig på han for han slipper barn da. 

Anonymkode: afdb5...866

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 9.37):

Jeg elsker det. Han gjør alt av husarbeid, koordinere når vi må ha folk hjemme, han pusser opp mens vi er på jobb/skole, han tar gjøremål med mine foreldre på dagtid, prepper/lager middag klart. Fordi han utnytter tiden sin så bra blir det veldig avslappende på ettermiddag, kveld og helg.

Anonymkode: 5c9d7...fd8

Ekspander  

Får han aldri slappet av selv han da eller? 

Anonymkode: 0e4c3...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 9.53):

Dere trenger ikke være to for å dra på cup.

Anonymkode: 0186b...a6a

Ekspander  

Nei, men når han er på jobb. Barnet kan ikke dra alene?

Anonymkode: 344ac...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 21.54):

Det var ikke så stress når barna gikk i barnehage. Da skjedde det sjeldent noe på ettermiddagene og jeg kunne faktisk kjede meg. 
Nå er det liksom så travelt, hele tiden. Han får jo masse fritid, mange formiddager med huset tomt, til å trene, slappe av osv. han gjør husarbeid, men det føler jeg bare skulle mangle. I helgene når jeg da kanskje evt kan sove ut så skal barna tidlig på cup osv, så da får jeg det stresset da og. Vet det ikke er noe å gjøre noe med, men det er ikke en god situasjon. Når barna var små var det nydelig med at de kunne leveres sent i bhg… Men nå når de går skole er det faktisk ingen fordeler lengre. 
Hvordan er det til dere andre? Blir dere lei? Tanken på at han ligger på sofaen på dagtid flere ganger i uken, mens du selv kanskje får 10 min på sofaen. Ikke alene da, med tenåringen der såklart. Men du får sette deg ned om ikke annet…

Ekspander  

Dette er så fordummende innlegg at jeg ikke har ord. 

Tenk å være sjalu på de som jobber turnus, en som tar sin del av husarbeid, en som følger opp barna på aktiviteter.. 

Men siden han får noen timer fri her og der så klarer du å henge deg opp i det. 

Anonymkode: a4b2d...cae

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, jeg kjenner meg sånn igjen! All mulig sympati til deg! Man er jo praktisk talt alenemor. Mannen min jobbet ettermiddag og kveld og annenhver helg når barna var små. 

Han hadde formiddagene fri og gikk på jobb kl 3, jeg kom hjem og måtte ta hele kveldsstellet og all logistikk. Jeg fikk aldri en pause! Han hadde masse fri på dagtid. 

Slikkelig slitsomt 

Anonymkode: e2062...ac4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 13.58):

Åh, jeg kjenner meg sånn igjen! All mulig sympati til deg! Man er jo praktisk talt alenemor. Mannen min jobbet ettermiddag og kveld og annenhver helg når barna var små. 

Han hadde formiddagene fri og gikk på jobb kl 3, jeg kom hjem og måtte ta hele kveldsstellet og all logistikk. Jeg fikk aldri en pause! Han hadde masse fri på dagtid. 

Slikkelig slitsomt 

Ekspander  

Men ofte er det snakk om egentlig?

Anonymkode: b401c...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har tenåringer? Kan ikke de gå eller sykle til fritidsaktiviteter og venner selv? Skjønner selvsagt når cupper er langt unna, men du og de andre foreldrene på laget roterer vel på hvem som skal kjøre?

Anonymkode: 9ed10...1ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke mannen jobbet turnus, så hadde vi vært skilt for lenge siden. Hadde ikke holdt ut med en mann som var hjemme hver ettermiddag og hver helg. Han gjør uansett ikke noe husarbeid når han har fri, kun hvis jeg ber han om å gjøre en bestemt oppgave (f.eks henge opp klesvasken hvis jeg setter den på før jeg går på jobb), så det er egentlig ikke noen forskjell for meg om han er hjemme eller på jobb. Den eneste forskjellen er at når han er på jobb er huset ryddig og andre kan sitte i sofaen og se på tv.

Jeg klager ikke. Svigermor klarte jobb og 6 unger mens svigerfar var på sjøen i flere måneder, så da må vel jeg klare 3 unger alene i et par uker. Jeg er like god som mannen til å klippe plen, måke snø, skifte hjul på bilen, lappe sykler, smøre ski osv. Hvis det er fotballcup e.l mens han er på jobb, så får det aktuelle barnet sitte på med noen andre på laget, så kjører vi en gang han har fri og tar med andre barn.

Anonymkode: 21b56...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 21.54):

Det var ikke så stress når barna gikk i barnehage. Da skjedde det sjeldent noe på ettermiddagene og jeg kunne faktisk kjede meg. 
Nå er det liksom så travelt, hele tiden. Han får jo masse fritid, mange formiddager med huset tomt, til å trene, slappe av osv. han gjør husarbeid, men det føler jeg bare skulle mangle. I helgene når jeg da kanskje evt kan sove ut så skal barna tidlig på cup osv, så da får jeg det stresset da og. Vet det ikke er noe å gjøre noe med, men det er ikke en god situasjon. Når barna var små var det nydelig med at de kunne leveres sent i bhg… Men nå når de går skole er det faktisk ingen fordeler lengre. 
Hvordan er det til dere andre? Blir dere lei? Tanken på at han ligger på sofaen på dagtid flere ganger i uken, mens du selv kanskje får 10 min på sofaen. Ikke alene da, med tenåringen der såklart. Men du får sette deg ned om ikke annet…

Ekspander  

Jeg føler på det samme ved å ha en mann som har hjemmekontor nesten hver eneste dag. Han har ikke et press på å levere heller i det offentlige. Alt ble tilrettelagt for han etter en sykemelding for lenge siden. Han har mulighet til å benytte kontoret 15 minutter unna med bil, men drar aldri ut av hus. Han kan få mentalt pause hver dag mens jeg drives rundt som et pisket skinn og må ut uansett vær, har høyere press, dårligere betalt og får høre at stakkars han gjør « alt». 

Anonymkode: 9b19b...2db

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 13.58):

Slikkelig slitsomt 

Ekspander  

Hadde klikket, vært bitter og skilt meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at man blir sur om mannen er lat og ikke bidrar, men mye i denne tråden virker mer basert på misunnelse enn noe annet. Man kan vel gå inn for å få slik turnus selv, om man tror det er digg og avslappende?

Anonymkode: c3e01...600

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 22.17):

Klart det er tungt! Du er jo alenemamma når han er ute ❤️ 

Anonymkode: f8114...990

Ekspander  

Det er drøyt å si. Da vet man lite hva det vil si å være alenemamma. Få alenemammaer har noen som gjør husarbeid mens de er på jobb 🤣🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 17.42):

Skjønner at man blir sur om mannen er lat og ikke bidrar, men mye i denne tråden virker mer basert på misunnelse enn noe annet. Man kan vel gå inn for å få slik turnus selv, om man tror det er digg og avslappende?

Anonymkode: c3e01...600

Ekspander  

Det er nok misunnelse. Det er ganske menneskelig hvis et forhold er veldig ubalansert. Hvis en tjener mer, jobber mindre,får trent mer, har bedre helse mens den andre kjemper. Når da utgifter deles likt i tillegg, tror jeg mange føler på en utettferdighet

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke slitsomt å følge opp 1 tenåring 

Anonymkode: fc51f...11b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobbet turnus da barna var små, og jeg stortrivdes. Jeg gikk fra 8 til 4 jobb, til turnus og fikk en helt annen hverdag. Formiddager alene i ro og fred, ikke mas med lekser eller middag når jeg hadde seinvakt. Det ble mye mer egentid, noe jeg alltid har hatt behov for. Mannen klaget heller ikke, så alle var fornøyde 😃

Anonymkode: 7c3f5...1ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 17.50):

Det er nok misunnelse. Det er ganske menneskelig hvis et forhold er veldig ubalansert. Hvis en tjener mer, jobber mindre,får trent mer, har bedre helse mens den andre kjemper. Når da utgifter deles likt i tillegg, tror jeg mange føler på en utettferdighet

Ekspander  

Dette. Jeg sliter med helsa, men kjemper meg gjennom 08-16 hverdagen min. Rett i bhg for å hente, rett hjem å lage middag. Så er det noen få minutter kos og lek med barnet før det er kveldsstell og legging. 

Helgene er jeg sliten fra en lang uke, men det er opp 06:00 og action fra morgen til kveld. Gjerne ut på aktiviteter og full service. 

Mannen jobber mye kveld og helg. Jeg føler jeg står med alt hjemme alene i tillegg til at jeg klorer meg fast i arbeidslivet tross dårlig helse. Mannen sier selv at jobben er veldig behagelig og at mesteparten av tiden på jobb går til å være tilgjengelig i tilfelle behov. På den tiden sitter han ofte å gamer med kompiser.

Jepp, jeg er misunnelig når han drar på kontoret for å game etter å ha sovet ut i tomt hus hele dagen mens jeg skal krangle med småbarn alene etter en lang dag på jobb.

Anonymkode: 50316...1e9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 7.10):

Herregud for et sutreinnlegg. Dere er voksne, dere har jobber, dere har valgt å få barn, og dere er TO stk. 

Jeg er alene, jobber turnus, og har 3 barn. Kabalen ryker innimellom, men stort sett går det greit. La være å få barn når dere sutrer om at dere ikke får tid på sofaen.

Anonymkode: 54764...d66

Ekspander  

Gud bedre som du sutrer. 

Anonymkode: 3bede...e4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 20.20):

Dette. Jeg sliter med helsa, men kjemper meg gjennom 08-16 hverdagen min. Rett i bhg for å hente, rett hjem å lage middag. Så er det noen få minutter kos og lek med barnet før det er kveldsstell og legging. 

Helgene er jeg sliten fra en lang uke, men det er opp 06:00 og action fra morgen til kveld. Gjerne ut på aktiviteter og full service. 

Mannen jobber mye kveld og helg. Jeg føler jeg står med alt hjemme alene i tillegg til at jeg klorer meg fast i arbeidslivet tross dårlig helse. Mannen sier selv at jobben er veldig behagelig og at mesteparten av tiden på jobb går til å være tilgjengelig i tilfelle behov. På den tiden sitter han ofte å gamer med kompiser.

Jepp, jeg er misunnelig når han drar på kontoret for å game etter å ha sovet ut i tomt hus hele dagen mens jeg skal krangle med småbarn alene etter en lang dag på jobb.

Anonymkode: 50316...1e9

Ekspander  

Men hvorfor lager ikke mannen middagen klar da? Det er vel kun snakk om ett par ganger i uken, der man må ha sine egne barn alene... ? Kan du ikke dra ut eller hvile middag dagen etter da, når mannen er hjemme? 

Hvordan er det så ille å ha sine egne barn noen timer hver kveld? Også en helg i måneden? 

Anonymkode: b401c...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...