Gå til innhold

Fikk hermetisert champignong ufortjent dårlig rykte etter 80-90 tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange år siden jeg har smakt det, men jeg kjenner jeg blir litt kvalm a å tenke på deg faktisk 😅 Kan sikkert funke i en gryte hvor den på en måte forsvinner, men da bruker jeg like gjerne noe annet altså.

Anonymkode: f511a...ec0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått det servert i noen gryteretter, og det er helt okay. Foretrekker ferske. Jeg synes som flere en ikke kan sammenligne hermetisk med fersk sopp. Det er to ulike produkter, og må brukes deretter. Hadde ikke laget vegetartaco eller risotto med hermetiske sjampinjonger, men helt ok som nevnt i blant annet tomatbaserte gryteretter, både til ris og pasta. 
Har fersk sopp fryst ned, så har ikke på boks, men har vurdert det når det har vært tilbud. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei! Den champignonen vi vokste opp med på 80- og 90-tallet, smakte forjævlig. Og min mor hadde det i alt hun lagde. Jeg spiser fortsatt ikke sopp. Men fersk champignon er noe helt annet, enn den hermetiske. 

Anonymkode: 8dc83...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg plukker det ikke bort hvis jeg får hermetisk sjampinjong servert i noe, men det er ikke noe jeg bruker i min egen matlaging heller. Bruker en del fersk sjampinjong der det passer.

Det er mange som sier at de ikke liker sjampinjong, som jeg mistenker at sier det basert på at de har smakt hermetiske. Hermetisk og fersk er to HELT forskjellige ting.

Er enig med flere over her, jeg aner ikke hva de egentlig har gjort for å klare å få den smaken, konsistensen og fargen.

Anonymkode: ea892...f3f

Jeg "likte ikke" sopp før langt ut på 2000-tallet. Trodde alle sopp smakte slik som den hermetiske.

Anonymkode: 8c9b9...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt hermetisk sjampinjong, men det er heller ikke noe jeg snakker så mye høyt om. Det er ikke noe mystisk med konsistensen, det er bare sånn sopp blir i saltlake. Saltet trekker væske ut av soppen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig rart at noe som vokser mange steder har vært så "eksotisk" for oss at vi kun spiste hermetisk sjampinjong før det kom i butikken. Mens i Øst-Europa så er alle vokst opp med å sanke sopp ser det ut som.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker hele hermetiske champignoner i gryter, stroganoff eller jegergryte, skyller de først. Ellers bruker jeg det ikke. Husker mamma brukte skivet på pizza og pastasaus før..

Anonymkode: 25308...c9c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jeg steiker de så går det helt fint å bruke, men syns fersk er veldig mye bedre. 

Anonymkode: a41cb...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 22.22):

Kjøpte en boks her om dagen jeg hadde i en hvit pasta og synes det var kjempegodt. Billig var det og. 10 kroner boksen.

I mitt nettverk er det sosialt selvmord å bruke hermetisk champignong. Men jeg må innrømme det var ikke så ille om du tilbereder det med andre gode råvarer. 

Anonymkode: 218b1...7e3

Jeg kjenner ikke til hva slags rykte den hadde på 80-90-tallet, men jeg kan veldig godt være med på å sette ut et dårlig rykte om den på 2020-tallet. Ikke fordi at det ikke er akseptert sosialt, men fordi det smaker helt for jæ….  
Jeg kjøpte en  gryterett hos en lokal cateringbedrift, og i disken så det ut som store saftige kyllingbiter. Når jeg satte tennene i de, oppdager jeg at de var store biter med sopp. Etter noen aktive år i SM-miljøet, trodde jeg brekningsrefleksen min var helt borte, men jeg skal si den fikk sin renessanse med store uventede soppbiter. 

Sopp er ikke mat. Sopp vokser på mat som man ikke lenger bør spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 22.48):

Sopp er så billig og så lett tilgjengelig hele året nå, så ser ingen grunn til å bruke hermetisk. 

Anonymkode: 16b3f...383

Bortsett fra at fersk sopp er rødt på fodmap, og hermetisk er grønt. For de som måtte slite med irritabel tarm eller lignende som krever lav fodmap mat.

Anonymkode: 57106...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...