Gå til innhold

Fikk hermetisert champignong ufortjent dårlig rykte etter 80-90 tallet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en boks her om dagen jeg hadde i en hvit pasta og synes det var kjempegodt. Billig var det og. 10 kroner boksen.

I mitt nettverk er det sosialt selvmord å bruke hermetisk champignong. Men jeg må innrømme det var ikke så ille om du tilbereder det med andre gode råvarer. 

Anonymkode: 218b1...7e3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det smaker lake.. jeg kommer ikke forbi den smaken og foretrekker ferske, men for all del: you do you!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei uff, det er virkelig ikke godt. Grunnen til at mange eldre ikke spiser sopp er den hermetiske utgaven. 

Jeg beklager også denne infoen. Men hjerne som har ligget i formalin får nøyaktig lik konsistens som hermetisk sjampinjong. Og farge.. 

Anonymkode: f89c1...3a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte og stekte en boks, smakte veldig salt og lake. Ikke godt

Anonymkode: 225db...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kjøpte en boks her om dagen jeg hadde i en hvit pasta og synes det var kjempegodt.

Pastaen trengte ekstra salt for smakens skyld og det fikk du fra laken soppen hadde ligget i.

Anonymkode: e4f14...729

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Pastaen trengte ekstra salt for smakens skyld og det fikk du fra laken soppen hadde ligget i.

Jeg laget ikke det med pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ups sorry trodde du siterte meg, for kjapp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvordan min omgangskrets ser på hermetisk sopp - det er ikke et tema jeg har tenkt på å ta opp til diskusjon... Jeg bruker det innimellom, uten å be hverken om lov eller om unnskyldning. Det er tross alt jeg som skal spise det.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg beklager også denne infoen. Men hjerne som har ligget i formalin får nøyaktig lik konsistens som hermetisk sjampinjong. Og farge.. 

Anonymkode: f89c1...3a1

Men du kan likevel være trygg på at det er sopp og ikke hjerne i boksen du kjøper i butikken - det er ingen risiko for å ta feil...

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sopp er så billig og så lett tilgjengelig hele året nå, så ser ingen grunn til å bruke hermetisk. 

Anonymkode: 16b3f...383

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempegodt 😊 Heller jo av laken. Likte best hele da ikke de skivede men har ikke sett hele på en stund.

Men de fra Xtra liker jeg ikke, de har rar smak på laken.

Anonymkode: 1d534...6de

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufortjent nei? Det er fortsatt like grusomt. 😨 Måtte bli voksen før jeg skjønte at sopp faktisk kan være veldig godt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte hermetisk sjampinjong da jeg var ung, tror ikke at det fantes ferske i butikkene den gangen. Eller så var de kanskje for dyre. Det husker jeg ikke.   Jeg har i hvert fall aldri hatt lyst på hermetiske etter at jeg fikk tilgang til ferske.

Husker at jeg fant noen pakker i Danmark en gang. Det var ferske sjampinjonger i skiver, blandet med purre. Det var meningen at de skulle stekes sammen.  Det var en god blanding, så det har jeg fortsatt med.  Tilsetter man litt fløte, så blir det saus eller stuing. Hermetikk er bare nødproviant så lenge man har mulighet til ferske varer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det smaker helt annerledes enn sjampinjong, jeg lurer på hvordan de har fått til det. De hermetiske var helt greie til jeg begynte å forvente at de skal smake som sjampinjong.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke så ofte jeg bruker det, men det skjer.

Problemet med mye av den ferske soppen i butikken er at den er pakket inn i plast! Sopp skal ikke være i plast!!

Anonymkode: 85e09...ab7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kjøpte en boks her om dagen jeg hadde i en hvit pasta og synes det var kjempegodt. Billig var det og. 10 kroner boksen.

I mitt nettverk er det sosialt selvmord å bruke hermetisk champignong. Men jeg må innrømme det var ikke så ille om du tilbereder det med andre gode råvarer. 

Jeg bruker å ta av laken, steke soppen i margarin med salt og pepper til den har blitt halvparten så stor. Da setter jeg til laken litt etter litt til den har gjennvunner størrelsen sin. Så kan du bruke den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har det i salatbaren på jobb, og det er faktisk ganske godt. Men jeg har fryseren full av kantareller, så jeg kjøper ikke sopp.

Anonymkode: 3eecf...a64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konsistensen er den verste! Jeg trodde jeg ikke likte sopp til jeg fikk smake fersk sopp, da skjønte jeg at hermetisk sjampinjong ikke har noen ting med sopp å gjøre. 

Anonymkode: 590da...99a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme hos mamma og pappa brukte de det for mange år siden på pizza. Det er vel helt greit til det, hvis man skal ha typisk hjemmelaget norsk pizza med tykk bunn. Utenom det synes jeg ikke at det egner seg til noen ting. Det er vel heller ikke spesielt sunt med hermetikk pga. boksen. Ville i alle fall aldri brukt laken.

Anonymkode: 1c5c0...0c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg klarer av hermetikk er hakkede tomater, mais og fersken. 

Anonymkode: 4d0a9...195

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker det ikke bort hvis jeg får hermetisk sjampinjong servert i noe, men det er ikke noe jeg bruker i min egen matlaging heller. Bruker en del fersk sjampinjong der det passer.

Det er mange som sier at de ikke liker sjampinjong, som jeg mistenker at sier det basert på at de har smakt hermetiske. Hermetisk og fersk er to HELT forskjellige ting.

Er enig med flere over her, jeg aner ikke hva de egentlig har gjort for å klare å få den smaken, konsistensen og fargen.

Anonymkode: ea892...f3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...