Gå til innhold

Nedbetalt boliglån, men har fortsatt studielån. Hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i full jobb og har i tillegg holdt på med studering på kveldstid som er ferdig nå til sommeren, og har da ca 400.000kr med foreløpig rentefritt studielån. Alt studielånet jeg har fått utbetalt, har blitt betalt inn på boliglånet etterhvert.

Nå har jeg ikke mer å betale ned på boliglånet. Men vil fortsatt få ca 50.000kr i utbetalinger frem til sommeren, i tillegg til lønn.

Det sies at studielånet alltid bør være det siste man kvitter seg med siden det har gunstig rente, ingen pantesikkerhet, og etter enkelte vilkår (uføre o.l.) kan bli slettet. Spørsmålet er, hva gjør jeg med pengene nå som boliglånet er nedbetalt? Er det "like greit" å bare begynne å betale tilbake studielånet så snart rentene begynner å løpe?

Jeg har aldri vært noe flink med fond, aksjer eller andre typer investeringer. Er redd å gå på noen smeller. Men er det her man bør begynne å putte pengene? Føler bare at det er økonomisk rotete å ha lånte penger som står investert andre steder.

Anonymkode: a9569...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om studielånet er den eneste gjelden du har så betal ekstra ned på det hvis du kan. Det er en myte at det lønner seg å ha gjeld, så bli kvitt den raskest mulig.

Når du er gjeldfri, kan du begynne å spare i fond eller på andre måter.

Anonymkode: 9aa69...965

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at folk vente er vel forde at dette er mye gunstigere enn andre lån, men er du ferdig med bolig lånet og ikke har annen gjeld så er det bare å jobbe mot å bli helt gjeldfri, vil ventet til rentene begynte å løpe da så du får utnyttet renter du får frem til da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det sies at studielånet alltid bør være det siste man kvitter seg

Det siste ja - men du velger jo ikke å sitte med denne gjelden heller, hvis du ikke må!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det sies at studielånet alltid bør være det siste man kvitter seg med siden det har gunstig rente, ingen pantesikkerhet, og etter enkelte vilkår (uføre o.l.) kan bli slettet. Spørsmålet er, hva gjør jeg med pengene nå som boliglånet er nedbetalt? Er det "like greit" å bare begynne å betale tilbake studielånet så snart rentene begynner å løpe?

Ja, du betaler jo tilbake studielånet når rentene starter å løpe. Du kan jo betale inn mer enn hva terminbeløpet sier også, slik at renteutgiftene totalt blir lavere. Og/eller du kan spare deg opp en solid buffer.

Det er ikke slik at du må spare masse masse penger heller. Du kan jo leve litt også, kanskje også litt ekstra godt omså.

Anonymkode: 0ac6b...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler fortsatt ned på mitt studielån i en alder av 50+ Lang historie hvorfor. 

Jeg anbefaler deg uansett å betale ned det du kan. Plutselig kan du sitte i en situasjon hvor det å betale gjeld gjør et skikkelig innhogg i økonomien. Som jeg nå. Livet tok noen vendinger jeg ikke var forberedt på. 

Anonymkode: df871...ff4

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (1 time siden):

Det siste ja - men du velger jo ikke å sitte med denne gjelden heller, hvis du ikke må!

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg betaler fortsatt ned på mitt studielån i en alder av 50+ Lang historie hvorfor. 

Jeg anbefaler deg uansett å betale ned det du kan. Plutselig kan du sitte i en situasjon hvor det å betale gjeld gjør et skikkelig innhogg i økonomien. Som jeg nå. Livet tok noen vendinger jeg ikke var forberedt på. 

Anonymkode: df871...ff4

Neida, planen er ikke å sløse bort pengene.

Grunnen til at jeg lurer på om jeg bør gjøre noe annet enn å betale ned studielånet, er at dersom jeg betaler det ned, så kan jeg ikke få tatt opp nytt lån igjen hos lånekassen til de samme vilkårene med lav rente uten sikkerhet (uten å studere) hvis det skulle være behov.

Dersom jeg på et senere tidspunkt trenger et lån (f.eks. ved kjøp av dyrere bolig, ny bil) så vil jeg da måtte ta opp et vanlig banklån med pant/sikkerhet i eiendom, som gjerne har høyere rente, teller på belåningsgraden, og ikke har de samme vilkårene for å få slettet gjeld eller rentefri periode.

Men pengene kan ikke stå og råtne på en vanlig brukskonto heller, da vil jo renter og inflasjon spise opp pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Buffer først, dernest sparing til ulike formål alt etter hva du ser for deg framover - bil - EK til dyrere bolig osv.

Buffer bør stå på sparekonto. Hvis du ikke er bekvem med fond, så bruk sparekonto. Selv om "alle" anbefaler fond, så ikke plasser penger i noe du ikke er bekvem med. Her på KG får du fort forslag om å kjøpe utleiebolig - ikke hør på det.

Anonymkode: 4e948...fe1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Buffer først, dernest sparing til ulike formål alt etter hva du ser for deg framover - bil - EK til dyrere bolig osv.

Buffer bør stå på sparekonto. Hvis du ikke er bekvem med fond, så bruk sparekonto. Selv om "alle" anbefaler fond, så ikke plasser penger i noe du ikke er bekvem med. Her på KG får du fort forslag om å kjøpe utleiebolig - ikke hør på det.

Anonymkode: 4e948...fe1

Hvorfor ikke?

Anonymkode: fe5c1...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lenge siden det var lav rente på studielån

Anonymkode: 87972...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler ned studielånet så sakte som overhode mulig og investerer heller pengene. Jeg betaler heller ikke noe ekstra på boliglånet. Det er minimal risiko man trenger ta for å tjene mer enn det disse lånene koster.

Anonymkode: 4b957...3de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er i full jobb og har i tillegg holdt på med studering på kveldstid som er ferdig nå til sommeren, og har da ca 400.000kr med foreløpig rentefritt studielån. Alt studielånet jeg har fått utbetalt, har blitt betalt inn på boliglånet etterhvert.

Nå har jeg ikke mer å betale ned på boliglånet. Men vil fortsatt få ca 50.000kr i utbetalinger frem til sommeren, i tillegg til lønn.

Jeg har aldri vært noe flink med fond, aksjer eller andre typer investeringer. Er redd å gå på noen smeller. Men er det her man bør begynne å putte pengene? Føler bare at det er økonomisk rotete å ha lånte penger som står investert andre steder.

Betale tilbake på studielånet.

Lånte penger er ikke eindom. Det er gjeld uansett betingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer an på økonomien din generelt, og hvor risikoavers du er. 
Viktig å ha buffer på plass. Det bør du prioritere først, hvis du ikke har det. 
Skal du kjøpe noe dyrt i nærmeste fremtid - bil, oppussing eller lignende? Spar til det på sparekonto. 
Studielånet ville jeg i utgangspunktet betalt ned i normal fart. Renta er forresten ikke lav. Grunnen til at jeg ikke ville betalt det ned kjapt, er at det er lett å få betalingsutsettelse hvis du ønsker det, og det forsvinner hvis du dør. Hvis du blir ufør og har lav inntekt, forsvinner det også. Ingen andre lån er så gunstige. Det er derfor du har brukt studielånet til å betale ned huslånet også: Studielånet er gunstigere (men ikke billigere!).
Jeg personlig ville investert i fond. Du skriver at du føler det er dumt å investere med «lånte penger», men realiteten er at det gjør faktisk alle som investerer i fond mens de har andre lån = de fleste (inkludert meg). Men du må spare langsiktig (helst 10+ år), og ikke få panikk. Hvis du sover dårlig om natta når aksjemarkedet går nedover og tallene blir røde, bør du vurdere noe annet. 

Hvis det jeg skriver om fond ikke passer for deg, er alternativene spare på sparekonto eller betale ned studielånet raskere. Jeg ville da kanskje gjort litt av begge deler. 

Anonymkode: 951e3...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Betaler verken mer ned på studielån eller boliglån enn jeg må. Sparer i fond via ASK. Og det har lønt seg enormt. 

Har en behagelig belåningsgrad, da. Prioriterte bolig en god stund. 

Anonymkode: 4a77e...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om studielånet er den eneste gjelden du har så betal ekstra ned på det hvis du kan. Det er en myte at det lønner seg å ha gjeld, så bli kvitt den raskest mulig.

Når du er gjeldfri, kan du begynne å spare i fond eller på andre måter.

Anonymkode: 9aa69...965

Så lenge du kan investere pengene med høyere avkastning enn lånerenta så er det ikke en myte.

Det har vært tilfelle i lang tid nå. Hva framtida bringer vet ingen.

Anonymkode: d07c9...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...