Gå til innhold

Hvorfor blir eldre folk så fort fortvilet over alt.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 5.34):

Bill Gates blir 70 i år og Steve Jobs ville blitt 70 i år om han hadde vært i live...

Anonymkode: 34e3f...c95

Ekspander  

Det handler om interesse og. De to gubbene der lever og ånder for teknologien. De som ikke interesserer seg,lærer og takler det dårligere. 

Det samme gjelder da for yngre folk. Om en ung mann/dame blir oppfordret til å lære seg å strikke og ikke har noen interesse så legger de ikke sjela i å lære. Som et eksempel. 

Anonymkode: 0908e...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 11.44):

Det handler om interesse og. De to gubbene der lever og ånder for teknologien. De som ikke interesserer seg,lærer og takler det dårligere. 

Det samme gjelder da for yngre folk. Om en ung mann/dame blir oppfordret til å lære seg å strikke og ikke har noen interesse så legger de ikke sjela i å lære. Som et eksempel. 

Anonymkode: 0908e...c85

Ekspander  

Det var godt sakt. 🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 5.56):

Jeg er 60 og føler overhodet ikke på det du beskriver. 

Føler jeg henger med på alt jeg. Min mormor som ble nesten 100 år, tok bilder og sendte meldinger til meg fram til dagen før hun døde. 

Moren min er også kjapp i hodet, tror det hjalp veldig på at hun allerede på tidlig 80 tallet satt foran datamaskiner. Hun er nå 80, er aktiv, akkurat kjøpt ny leilighet i en større by, kjører bil og kjøpte seg nylig den siste mobiltelefonen til Samsung. 

Så har vi svigerfar i andre enden, svigermor er ganske kvikk og bruker internett, Some og mobil aktivt. Svigerfar er et kapittel for seg og jeg forstår godt at hvis TS møter på bare sånne gamliser, så er det ikke rart man tror eldre er trege og bortkomne . Han er frisk og rask, men hjernen har utviklet seg lite de siste 30 åra 😂 

Anonymkode: b1daa...998

Ekspander  

Det er helt supert at du ikke føler deg der 😊 Jeg tenkte kanskje litt på typ sosiale medier. Det kommer så mye nytt, hvor skal man være? Jeg har droppet tik tok feks. Rett og slett fordi det tar for mye tid. Ergo, jeg følger ikke med. Dette er bare et eksem altså, men det kommer mange nye slike ting jeg ikke klarer,(eller kanskje ikke vil) henge med på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker bare å dele at min mor på 73 bruker chatGPT flittig og prøver å følge med på alt som skjer. Og hun gjør faktisk en veldig god jobb. Samtidig er hun jo 73 og liker å ha ting på hennes måte når det gjelder andre ting. Noen ting har hun gjort på samme måte HELE livet sitt og kan jo ha litt vanskelig for å se at man kan leve på andre måter. Men, hun trener regelmessig, spiser sunt, har alltid holdt en sunn vekt, hun jobber så mye hun orker og har flere verv der hun får bruke hode.

Jeg tror at det «farligste» man kan gjøre er å ikke gjøre noe. Jeg er 45 år. Tar min andre bachelor og følger nok med mer enn de som er litt yngre i klassen min på spesielt teknologi og verdenspolitikk. Men, så har jeg alltid hatt interesse for å prøve nytt, lære nytt, se nytt og jeg blir aldri mett. 

Anonymkode: ce748...8da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså,de som vokste opp fra midten av 70 tallet har fått med seg så og si alt av den teknologiske utvikling fra starten av. Alt i fra kassetter,vhs, Nintendo, hjemmePC ,VR og gudene vet hva.  Og da var foreldregenerasjonen såpass gamle at de ikke helt fulgte med på det som barna  var interessert i.

Disse foreldrene er gamle nå i dag. Så det er ikke det at hjernen direkte stopper opp etter en viss alder. Men fordi disse som nå er gamle i dag har vokst opp i en helt annen tid. 

Anonymkode: 54ec3...011

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Usikker på hvor TS legger listen når han / hun snakker om de eldre, og fra hvilket ståsted (alder ) du  selv vinkler det fra

Vi lever i verden med raske teknologiske endringer  samanlignet med tidligere, og mange eldre føler de har utfordringer med å henge med.  Når  TS også engang blir eldre så er kanskje det det meste av den teknologien vi har idag utgått på dato såfremt  verden ikkje havner i en ny verdenskrig. 

Dei som idag er ifred med å  gå utav yrkesslivet og inn i pensjonistalderen  vokste ikkje opp med en mobilen på lomma Det var ingen selvfølge med  gratis videregående skolegang, og foreldre som  sponset førerkort -og bil, inngangsbillett til egen bolig. 

Barn født etter 1990 har levd på en revlusjonerde oppgangsbølge som utan samanligning med årene før 1990 talet.  Dei fleset yngre er mer oppdatert i idag som følge av sosiale medier,  digital kommunikasjon har endret  seg.  Hosden eldre genrasjon så handler det om erfaringer, og de bygde både  hus, og  bruer som har stått i 100 år.  

Skulle norge havne i en tilsvarende situasjon som Ukraina er ein bekymra for at de yngre vil takle den motgangen langt dåreliger  en dei yngre før.  Mange yngre takler motgang langt dårligere idag samanlignet med ungdomen tidligere. Mange ungdomer havner idag utenfor skole-og arbeidslivet , og felleskapet i dag samanlignet med tidligere, og dette har blitt ett stort samfunnsproble,

Vi har etterhvert fått en politisk samansettning som mangler praktisk , og yrkesfaglige erfaringer, og det er noko som bekymrer mange eldre idag.

Ein bygger ikkje oppatt Gasa, og Ukrania gjennom ein datamaskin, men yrkesfaglig opplering som snekkere, murere , rørleggere, elektrikere. 

Anonymkode: 6079e...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...