Gå til innhold

Hvorfor blir eldre folk så fort fortvilet over alt.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  jaeols skrev (På 8.2.2025 den 17.52):

Ungdommer er så utakknemlig. De takker ikke engang. En gjeng med egoister. Misunnelig på eldre. 

Ekspander  

Jeg tror ikke ungdommer er misunnelige på eldre akkurat. For mange ungdom er jo skrekken å bli gammel. Men de er forskjellige de og som alle andre. De ungdommene jeg kjenner er høflige og de takker for ting. Jeg sier ikke at alle er sånn altså. At du har møtt noen betyr ikke at du har møtt alle.

Anonymkode: df8d7...948

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  Perle skrev (På 8.2.2025 den 18.43):

Skulle akkurat til å skrive det samme. Man må skille på de "gamle-gamle" her og på spreke 60 åringer.

Blir man gammel krymper verden. Dette er vansklig å relatere til, med mindre  man selv har opplevd å være syk og avhengig av andre for daglige gjøremål og ærend. Alt man gjør tar krefter som som økonomiseres. Man blir lite fleksibel og man kan ikke bare ta ting på sparket. Og Det skjer kansje mindre i løpet av en måned en det andre opplever på en helg/uke, og små ting og interaksjoner blir derfor store. 

Mange blir også glemsomme, og er avhengig av rutiner. 

Ekspander  

Jobber du innen helse eller eldreomsorg?

Anonymkode: 22fbb...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli sånn selv, men det er unngåelige virker det som 😳 Jeg jobber på en vgs. Ungdommen der blir lettere irritert når jeg skal gjøre noe på tlf f.eks. Da tar de bare fra meg tlf😂 Ts bare vent, du kommer dit en dag du også. 

Anonymkode: c46d6...c77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 20.21):

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli sånn selv, men det er unngåelige virker det som 😳 Jeg jobber på en vgs. Ungdommen der blir lettere irritert når jeg skal gjøre noe på tlf f.eks. Da tar de bare fra meg tlf😂 Ts bare vent, du kommer dit en dag du også. 

Ekspander  

Hvor gammel er du da? Er det ikke fortvilende? Går det ikke utover livskvaliteten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 20.25):

Hvor gammel er du da? Er det ikke fortvilende? Går det ikke utover livskvaliteten ?

Ekspander  

Jeg er ikke mer en 44 snart. Men merker at jeg ikke henger med på alt det nye. Det går ikke utover noe. Det er ikke så viktig for meg å være frempå teknologisk sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 9.16):

Hva har det med spørsmålet å gjøre?

Ekspander  

Nei kan du skjønne det😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 20.35):

Teknologi, nye ting , forandringer. Slutter hjernen bare å  virke på et tidspunkt? Virker bare som folk som var glade og positive , blir tomme personligheter etter en viss alder 

Ekspander  

Jeg tror verden forandrer seg så mye at den må læres på nytt hvert 10. år. De unge opplevet at verden er slik den alltid har vært.

Så blir de slitne og ting tar lengre tid. 

Det blir altså mer innsatskrevende å få til ting.

Men hjernen er nok med. Hvordan en reagerer på alt dette er nok individuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 10.35):

Er du klar over at det var dagend60-åringer som laget programvarene og datateknologien som brukes i dag?

Anonymkode: 2744c...a60

Ekspander  

Bill Gates blir 70 i år og Steve Jobs ville blitt 70 i år om han hadde vært i live...

Anonymkode: 34e3f...c95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.2.2025 den 5.34):

Bill Gates blir 70 i år og Steve Jobs ville blitt 70 i år om han hadde vært i live...

Anonymkode: 34e3f...c95

Ekspander  

Jeg skjønner ikke helt hvilken aldersgruppe det siktes til i hi. Jeg kjenner faktisk ingen eldre som blir raskt fortvilet av alt. Begge foreldrene mine er over 70 og ganske så teknologisk oppegående og det samme virker omgangskretsen deres å være.

Jeg kjenner også en hel del unge mennesker som konsumerer mye teknologi, men som faktisk ikke skjønner bæret av teknologi utover helt elementære ting.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 10.35):

Er du klar over at det var dagend60-åringer som laget programvarene og datateknologien som brukes i dag?

Anonymkode: 2744c...a60

Ekspander  

Ja, nettopp! En programvare de færreset 20 til 30-åringer har evnen til å forstå. :) 

Anonymkode: 9f703...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Jdz skrev (På 9.2.2025 den 5.44):

Jeg kjenner også en hel del unge mennesker som konsumerer mye teknologi, men som faktisk ikke skjønner bæret av teknologi utover helt elementære ting.

Ekspander  

Min erfaring også. De er eksperter på telefoner og hvordan være brukere der, men forstår ikke en pc eller hvordan den er oppbygd og hvordan bruke den (inkl printere, skjermer, harddisker) :P 

Anonymkode: 9f703...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  kaleidoskop skrev (På 7.2.2025 den 20.48):

Tja, jeg er i midten av livet. Klarer fortsatt å følge med, men kjenner at det skjer så mye at jeg "ikke klarer" å følge med på alt. Det vil si at jeg ikke har interesse av å få med meg alt heller, men det er vanskelig å luke ut, hva som kan være nyttig og ikke. Men det skjer som sagt mye, jeg skjønner godt at de voksne ikke klarer det. 

Ekspander  

Jeg er 60 og føler overhodet ikke på det du beskriver. 

Føler jeg henger med på alt jeg. Min mormor som ble nesten 100 år, tok bilder og sendte meldinger til meg fram til dagen før hun døde. 

Moren min er også kjapp i hodet, tror det hjalp veldig på at hun allerede på tidlig 80 tallet satt foran datamaskiner. Hun er nå 80, er aktiv, akkurat kjøpt ny leilighet i en større by, kjører bil og kjøpte seg nylig den siste mobiltelefonen til Samsung. 

Så har vi svigerfar i andre enden, svigermor er ganske kvikk og bruker internett, Some og mobil aktivt. Svigerfar er et kapittel for seg og jeg forstår godt at hvis TS møter på bare sånne gamliser, så er det ikke rart man tror eldre er trege og bortkomne . Han er frisk og rask, men hjernen har utviklet seg lite de siste 30 åra 😂 

Anonymkode: b1daa...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Overgangsalderen. Ja for begge kjønn. Mister  hormoner (testosteron og progesteron som gjør oss selvsikre og vitale, mens vi blir mer frynsete. 

Anonymkode: 85679...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 17.19):

Jeg tenker på eldre som de over 65, altså pensjonistene. Når de går ut av arbeidslivet krymper verden, og det som fremstår som bagateller for oss blir store for dem. Man blir mer satt og sær med alderen, og kanskje også fortvilet eller bekymret over at en ikke henger helt med på utviklingen og endringer i samfunnet. 

Anonymkode: eed6e...a30

Ekspander  

Jeg er over 65, men har ikke tenkt å pensjonere meg ennå, jeg er veldig glad i jobben og kollegaene mine og det er litt deilig å ikke tenke avansement lenger, men solid leveranse. 
Jeg er enig i at når man går ut av arbeidslivet, krymper verden og bagateller for oss kan bli store, men jeg erfarer det med alle som står utenfor arbeidslivet, ikke bare alderspensjonister. 
Ellers hvis noen fortviler over et gjenglemt ukeblad har det vel mer med personligheten å gjøre enn alderen. De som virkelig er gamle (ikke kg-gamle), men 80-100, har opplevd harde tider og til og med krig og jeg synes de tar det meste med stoisk ro. De har sett og opplevd verre ting som oftest.
Selv gjør jeg mitt ytterste for å henge med på teknologien, hvis man kaster inn håndkleet der, blir man fort akterutseilt. (nei, å ha en fb-konto er ikke å henge med på tech-utvikling)

Tenker også at det er viktig å henge med samfunnsutviklingen og søke opp informasjon og nyheter fra seriøse kilder. 

Anonymkode: b033a...53c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjernen slutter ikke å fungere, nei. Man velger selv om man vil "henge med", men det krever jo litt innsats å holde seg oppdatert. Alternativet er å ramle av lasset og dermed gjøre seg avhengig av hjelp, ref eldre mennesker som fremdeles ikke klarer å finne nettbanken (til tross for at internett nå har eksistert i over 30 år). Man bør legge inn en innsats for å unngå å gjøre seg så hjelpeløs som "gammel". 

Ser 40-åringer i denne tråden som sliter med å henge med, og det er jo mildt sagt bekymringsfullt når man er så ung. 

Anonymkode: 4287c...cb5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 7.2.2025 den 20.35):

Teknologi, nye ting , forandringer. Slutter hjernen bare å  virke på et tidspunkt? Virker bare som folk som var glade og positive , blir tomme personligheter etter en viss alder 

Ekspander  

Er vel heller det at de ikke orker å henge med teknologien,er der selv.Lei av tlf og apper etc.La oss være i fred med idiottelefonen vår.

Anonymkode: 84b48...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2025 den 19.31):

Jeg tror ikke ungdommer er misunnelige på eldre akkurat. For mange ungdom er jo skrekken å bli gammel. Men de er forskjellige de og som alle andre. De ungdommene jeg kjenner er høflige og de takker for ting. Jeg sier ikke at alle er sånn altså. At du har møtt noen betyr ikke at du har møtt alle.

Anonymkode: df8d7...948

Ekspander  

Jeg har møtt mye utakknemlig ungdom som forakter eldre, de over 50 år. For enkelte kids er eldre over 30 år. Det er ingen grunn til å grue seg til å bli eldre. For mange er det en fin tid. Da har man fått gjort alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (På 8.2.2025 den 18.43):

Skulle akkurat til å skrive det samme. Man må skille på de "gamle-gamle" her og på spreke 60 åringer.

Blir man gammel krymper verden. Dette er vansklig å relatere til, med mindre  man selv har opplevd å være syk og avhengig av andre for daglige gjøremål og ærend. Alt man gjør tar krefter som som økonomiseres. Man blir lite fleksibel og man kan ikke bare ta ting på sparket. Og Det skjer kansje mindre i løpet av en måned en det andre opplever på en helg/uke, og små ting og interaksjoner blir derfor store. 

Mange blir også glemsomme, og er avhengig av rutiner. 

Ekspander  

Mange blir ikke glemsomme!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (På 9.2.2025 den 9.59):

Mange blir ikke glemsomme!!

Ekspander  

Nei, burde skrevet noen.

Ressursene blir derimot mindre mindre for de fleste. Energien går som med til å få hverdagen å fungere gjør, at alt annet en basale og pratiske ting utgår. -At du har fortalt at du har byttet jobb, kjøpt ny bil, eller fått deg en kattunge er ikke noe som blir prioritert å huske. 

Igjen, verden krymper og man blir kansje sånn sett mer "egosentrisk" sett utenifra. Mitt poeng var og er, at det har en logisk forklaring. 

🙌

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...