Gå til innhold

Hvorfor blir eldre folk så fort fortvilet over alt.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Teknologi, nye ting , forandringer. Slutter hjernen bare å  virke på et tidspunkt? Virker bare som folk som var glade og positive , blir tomme personligheter etter en viss alder 

Anonymkode: 22fbb...bed

For min del så handler det om at jo eldre jeg blir, jo mer driter jeg i alt og alle utover mine alle nærmeste. Blitt mye mer selvsentrert. Alt som krever noe av meg oppfattes som negativt.

Dette igjen handler om at jo eldre jeg blir, jo mindre naiv blir jeg. Man kommer til et punkt der man ser hvor mye som handler om å berike andre, på ens egen bekostning. Ting man som yngre ikke reflekterte over. Samtidig som man med alder blir mindre engstelig for at andre skal bli såret feks. Jeg driter i om dine følelser blir krenket av at jeg sier NEI til noe. 

Anonymkode: 1fd2e...8e5

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Teknologi, nye ting , forandringer. Slutter hjernen bare å  virke på et tidspunkt? Virker bare som folk som var glade og positive , blir tomme personligheter etter en viss alder 

Etterhvert som tiden renner ut, og du kjenner deg selv og hva som er viktig for deg, slutter du å bry deg om distraksjoner og uvesentligheter som ny teknologi, kjendiser, politikk, idrett etc. Du prioriterer samvær med nær familie og venner, naturen, mat og en soloppgang med en kopp kaffe. 
Dette vil nok gjøre deg «sløv» i enkelte sine øyne, men etterhvert vil du også forstå hvor meningsløst det er å følge med på siste nytt i some, nyheter og trender. Betyr ikke nødvendigvis at hjernen blir sløv, men det henger nok sammen.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lignende opplevelser med eldre folk som blir fortvilte for bagateller. En gang hadde vi glemt å få med oss ukebladet farmoren min hadde kjøpt. Da vi kom hjem, hadde pakket ut varene og oppdaget fadesen, skulle man tro noe virkelig alvorlig hadde skjedd, som om f.eks. både strøm og vann hadde røket midt på vinteren og skulle være borte på ubestemt tid. Hun så på meg med ansett ikke å høre på radio på kvelden (det var kveld da vi tilfeldigvis oppdaget det), men oppførte seg som om en krise hadde oppstått.

Det er flere lignende episoder også, og jeg blir litt overrasket, for hun er ikke helt steingammel, heller, og er relativt oppegående på mange områder.

Anonymkode: cc63d...a91

Skal jeg fortelle deg hva som kan være grunnen? Jo eldre man blir og jo mer man har opplevd i livet så oppdager man at alt i alt er det de små tingene, de små gleder som teller. Ikke store happeninger som dere unge er på, for det har vi ( mange av oss) ikke lyst eller energi til. Men et ukeblad, en solnedgang , en time ved et bål eller en prat med en kjenning kan være det som gjør dagen bedre og livet bra :)

Anonymkode: 0908e...c85

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man kommer til et visst punkt så er ikke nye ting og forandringer så sinnsykt spennende lenger. Etter mange år med mange mange forandringer, blir man rett og slett lei. Det sammen med en verden som kan oppleves som korrupt og ødeleggende for enkeltindivitet (pga nettopp forandringene og teknologien), kan man lett vippes over av en filleting. Det er filleting som kan få begret til å renne over rett og slett.

Bare vent og se ;)

Anonymkode: 6198d...d99

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man kommer til et visst punkt så er ikke nye ting og forandringer så sinnsykt spennende lenger. Etter mange år med mange mange forandringer, blir man rett og slett lei. Det sammen med en verden som kan oppleves som korrupt og ødeleggende for enkeltindivitet (pga nettopp forandringene og teknologien), kan man lett vippes over av en filleting. Det er filleting som kan få begret til å renne over rett og slett.

Bare vent og se ;)

Anonymkode: 6198d...d99

Ja jeg er drittlei. Den nye teknologien gjør ikke ting bedre lenger, det gjør bare ting mer vanskelig. Samt "ny" politikk som bare gjør oss fattigere og fattigere nå. Jeg er 54.

Anonymkode: ac3b8...ab6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For min del så handler det om at jo eldre jeg blir, jo mer driter jeg i alt og alle utover mine alle nærmeste. Blitt mye mer selvsentrert. Alt som krever noe av meg oppfattes som negativt.

Dette igjen handler om at jo eldre jeg blir, jo mindre naiv blir jeg. Man kommer til et punkt der man ser hvor mye som handler om å berike andre, på ens egen bekostning. Ting man som yngre ikke reflekterte over. Samtidig som man med alder blir mindre engstelig for at andre skal bli såret feks. Jeg driter i om dine følelser blir krenket av at jeg sier NEI til noe. 

Anonymkode: 1fd2e...8e5

Men er jo positivt å være god mot andre da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 47 år og henger med og forstår ny teknologi uten problem, så tror det er personavhengig. Bestemor som døde når hun var 92 år var både på Facebook og Instagram, hadde nettbrett osv, ikke fortvilte hun over ting , heller at hun tok ting litt lettere,nettopp pga livserfaring.

Anonymkode: 3893a...675

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir like interessant som om jeg skulle si "Er du klar over at det var dagens 40-åringer som laget facebook?!" :P Sånne argumenter for meg er veldig merkelige. Det er et forsøk på å ta æren for det som andre har gjort.

Anonymkode: b9224...bb6

Det var dagens eldre som lagde programmer op pc'er slik at dere bortskjente ungdommer jan bruke det.

Anonymkode: 2744c...a60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

dere bortskjente ungdommer.

Anonymkode: 2744c...a60

Det lyste gjennom i det forrige innlegget ditt at det var det som du mente 😊 det er alltid sånne holdninger som det gjelder når disse argumentene kommer. Vi er så bra, vi er så fantastiske.. og dagens unge er så dumme. Men spørsmålet er hva har du gjort egentlig? Har du laget dagens pcer og dataprogrammer? Jeg kan fint gi æren til den som fortjener den, men det er ikke deg. Typisk boomer, det er du, som prøver å stjele æren fra den som fortjener den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg innså at jeg med stor sannsynlighet har mindre dager igjen enn hvor mange jeg hadde kastet bort så langt, satt depresjonen seg hardt.
Ble nesten misunnelig på løgnene som de religiøse lever på.

Anonymkode: 53d33...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så, ikke noe håp , mener du. Dømt til å bli forvirret og sutrete.  Et tomt skall.

Vel, man er ikke et tomt skall fordi det blir vanskeligere å lære nye ting.

Anonymkode: d8412...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, gruer meg til å bli 60

Lykkekurven er høy i denne alderen, så ingen grunn til å bekymre seg! Kanskje det er fordi vi ikke gidder å følge med på alt og gir mer f at vi blir lykkeligere når vi kommer dit?😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Når jeg innså at jeg med stor sannsynlighet har mindre dager igjen enn hvor mange jeg hadde kastet bort så langt, satt depresjonen seg hardt.
Ble nesten misunnelig på løgnene som de religiøse lever på.

Så da vil du kaste bort resten av livet på å være deprimert fordi det er for få dager igjen? Gir jo null mening!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ulla Ullsokk skrev (3 minutter siden):

Så da vil du kaste bort resten av livet på å være deprimert fordi det er for få dager igjen? Gir jo null mening!

Vel, meninga med livet er det ikke alle som finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, meninga med livet er det ikke alle som finner.

Men drit i meningen med livet! Gjør det beste ut av det vi har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal jeg fortelle deg hva som kan være grunnen? Jo eldre man blir og jo mer man har opplevd i livet så oppdager man at alt i alt er det de små tingene, de små gleder som teller. Ikke store happeninger som dere unge er på, for det har vi ( mange av oss) ikke lyst eller energi til. Men et ukeblad, en solnedgang , en time ved et bål eller en prat med en kjenning kan være det som gjør dagen bedre og livet bra :)

Kjenner meg igjen i dette. Det meste som unge er entusiastiske over fremstår mest som en liste over "been there - done that".  Jeg husker selv hvor usigelig kjedelig jeg tenkte at mine foreldre måtte ha det, da jeg låste meg ut av døra og stakk til byen for å feste og møte folk. Jeg syntes det var vanskelig å forstå at jeg noensinne skulle synes det er gørrkjedelig, masete og lite givende å skrike seg hese på et utested og være halvdøv og småfull når man kommer hjem. 

Jeg jobber i en bransje hvor det jevnlig er premierer og større events med smått og stort av kjendiser og ting som skjer. Dette er også ting jeg opplever som et pliktkjør keg klarer meg uten, men ser jo at mine yngre kolleger synes dette er veldig stas. Jeg synes derimot det faktisk er hyggelig med både julebord og sommerfester hvor det kun er kolleger og man får anledning til å skravle om ting man ikke rekker i hverdagen (men dette er fordi jeg har hyggelige kolleger, ellers hadde dette også være et mareritt). Men aller helst liker jeg å ha et par venner på besøk, eller bare henge med kjæresten, lage mat, se på film, gå en tur og slappe av. 

Anonymkode: 2f156...198

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner hvor du vil, men det er jo ikke snakk om uopprettelige hendelser. Da hadde det vært lettere å forstå. 

Ukebladet kan i teorien kjøpes på nytt, dvs. jeg reiste faktisk tilbake og hentet det, vi kjøpte ny radio dagen etterpå, og hun skulle uansett ikke bruke den om kvelden.

Anonymkode: cc63d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker på eldre som de over 65, altså pensjonistene. Når de går ut av arbeidslivet krymper verden, og det som fremstår som bagateller for oss blir store for dem. Man blir mer satt og sær med alderen, og kanskje også fortvilet eller bekymret over at en ikke henger helt med på utviklingen og endringer i samfunnet. 

Anonymkode: eed6e...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyste gjennom i det forrige innlegget ditt at det var det som du mente 😊 det er alltid sånne holdninger som det gjelder når disse argumentene kommer. Vi er så bra, vi er så fantastiske.. og dagens unge er så dumme. Men spørsmålet er hva har du gjort egentlig? Har du laget dagens pcer og dataprogrammer? Jeg kan fint gi æren til den som fortjener den, men det er ikke deg. Typisk boomer, det er du, som prøver å stjele æren fra den som fortjener den. 

Ungdommer er så utakknemlig. De takker ikke engang. En gjeng med egoister. Misunnelig på eldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker på eldre som de over 65, altså pensjonistene. Når de går ut av arbeidslivet krymper verden, og det som fremstår som bagateller for oss blir store for dem. Man blir mer satt og sær med alderen, og kanskje også fortvilet eller bekymret over at en ikke henger helt med på utviklingen og endringer i samfunnet. 

Anonymkode: eed6e...a30

Skulle akkurat til å skrive det samme. Man må skille på de "gamle-gamle" her og på spreke 60 åringer.

Blir man gammel krymper verden. Dette er vansklig å relatere til, med mindre  man selv har opplevd å være syk og avhengig av andre for daglige gjøremål og ærend. Alt man gjør tar krefter som som økonomiseres. Man blir lite fleksibel og man kan ikke bare ta ting på sparket. Og Det skjer kansje mindre i løpet av en måned en det andre opplever på en helg/uke, og små ting og interaksjoner blir derfor store. 

Mange blir også glemsomme, og er avhengig av rutiner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...