Gå til innhold

Hvorfor blir eldre folk så fort fortvilet over alt.

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Veldig kort fortalt:Menneskeheten ødelegger planeten vi bor på og det gjør meg trist!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Friminutt skrev (10 timer siden):

Veldig kort fortalt:Menneskeheten ødelegger planeten vi bor på og det gjør meg trist!

Det er jeg enig i. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Friminutt skrev (11 timer siden):

Hva har det med spørsmålet å gjøre?

Anonymkode: 22fbb...bed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du klar over at det var dagend60-åringer som laget programvarene og datateknologien som brukes i dag?

Anonymkode: 2744c...a60

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, gruer meg til å bli 60

Hvorfor det? O_o

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva skjer da? Har rundet 60 med noen år,for min del har jeg drt bedre enn noensinne.Helsa er bra og hukommelsen også.Litt rynker og hvitt hår gjør meg ingenting.Det høres jo ut som en er klar for gamlehjemmet nåe en blir 60.😯

Anonymkode: 57cfa...b08

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kroppen akkumulerer giftstoffer til man ikke fungerer lengre. Men så lenge til og med kvikksølv blir sett på som ufarlig under en viss mengde, kommer dette massive problemet aldri til å bli løst.

Anonymkode: ac3b8...ab6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestemor ble fortvilet fordi jeg ikke hadde tesil (vi skulle drikke te) Fikk en lang tale om at det måtte jeg ha 😌😄 Jeg forklarte at jeg ikke trenger det da jeg bedre putter teposen i vannet. Men jeg måtte vist ha tesil i følge henne 😄

Anonymkode: df8d7...948

Jeg har lignende opplevelser med eldre folk som blir fortvilte for bagateller. En gang hadde vi glemt å få med oss ukebladet farmoren min hadde kjøpt. Da vi kom hjem, hadde pakket ut varene og oppdaget fadesen, skulle man tro noe virkelig alvorlig hadde skjedd, som om f.eks. både strøm og vann hadde røket midt på vinteren og skulle være borte på ubestemt tid. Hun så på meg med vilt oppsperrede øyne og ropte "hva skal vi gjøre nå?" En annen gang hadde radioen sluttet å virke. Hun hadde TV, og pleier uansett ikke å høre på radio på kvelden (det var kveld da vi tilfeldigvis oppdaget det), men oppførte seg som om en krise hadde oppstått.

Det er flere lignende episoder også, og jeg blir litt overrasket, for hun er ikke helt steingammel, heller, og er relativt oppegående på mange områder.

Anonymkode: cc63d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har lignende opplevelser med eldre folk som blir fortvilte for bagateller. En gang hadde vi glemt å få med oss ukebladet farmoren min hadde kjøpt. Da vi kom hjem, hadde pakket ut varene og oppdaget fadesen, skulle man tro noe virkelig alvorlig hadde skjedd, som om f.eks. både strøm og vann hadde røket midt på vinteren og skulle være borte på ubestemt tid. Hun så på meg med vilt oppsperrede øyne og ropte "hva skal vi gjøre nå?" En annen gang hadde radioen sluttet å virke. Hun hadde TV, og pleier uansett ikke å høre på radio på kvelden (det var kveld da vi tilfeldigvis oppdaget det), men oppførte seg som om en krise hadde oppstått.

Det er flere lignende episoder også, og jeg blir litt overrasket, for hun er ikke helt steingammel, heller, og er relativt oppegående på mange områder.

Hvor gammel? Nå, som sagt på forrige side, så er jeg godt under 50.. men jeg har selv blitt fortvilet over bagateller i en periode der jeg var alvorlig deprimert og sto utenfor arbeidslivet. Det er noe med at man mister litt livslysten og små ting har en tendens til å bli store, voldsomt store, for det er alt man har og alt man opplever. Nå som jeg har fått hverdagen i gang igjen, kommet meg ut blant folk og får inn nye impulser, får brukt hodet og fått mestringsfølelse, så skjer det ikke. Det, for meg, handler ikke om alderen, men at man går hjemme dag inn og dag ut, med veldig lite å bedrive tiden med. 

Anonymkode: b9224...bb6

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en ansamling av flere forskjellige faktorer. Jo eldre du er, jo større er sannsynligheten for at kroppen begynner å skrante som flere vondter, dårligere nattesøvn o.l. De fleste kjenner på at man får litt kortere lunte når man har vært syk over en periode. Hjernens kognitive funksjon kan også vise tegn til aldring ved at den ikke prosesserer ny informasjon like raskt og på samme måte som unge folk, men her spiller også "erfaringskatalogen" også inn. 

Psykisk er det vel også vanskelig å forholde seg til og forstå seg på de raske kulturelle og teknologiske endringene som foregår i verden. Man har brukt årevis på å bygge seg opp en forståelse av verdens normer og regler, men plutselig ut av intet, så endrer det seg. 

Vi er alle individer med ulike utfordringer og ikke alle blir like påvirket. Uansett er det en fordel å prøve og legge et godt grunnlag når man er ung, både fysisk og psykisk noe som det er stort fokus på i dag. Vedlikeholde og utfordre kropp og sinn på best mulig måte nå, så vi er rustet for endringene som venter oss. 

Jeg tror at det er en stor fordel å kunne bruke empatiske evner i samhandling med andre. Fremfor å ha fokuset på at Besta blir frustrert av manglende tesil i hus, trekk fokuset mot den uhorvelige mengden informasjon og evner Besta kan supplere deg med.

Det vil glede en gammel sjel som kanskje føler seg utilpass og forbisett i en ny og moderne verden, at deres verdensbilde blir satt pris på.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke på et tidspunkt men sakte men sikkert degenereres hjernen. Blir man passiv og isolert så går det bare enda raskere. 

Anonymkode: 85679...797

Ikke bare det, men det skal også være "plass" til en million ting de unge enten ikke har fått med seg ennå, eller som holder til i fortiden.

Anonymkode: da9a4...eec

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde bare midt i livet var 50. Høres så deprimerende ut

De færreste kan regne med å bli 100 år, så nei, 50 er ikke midt i livet. Det er vel nærmere 40 og litt over som er "midtveis i livet". For man kan regne med å bli noen og åtti år, det er gjennomsnittsalderen. Noen dør før, noen etter, men ca 80-83 år kan man vel regne med.

Anonymkode: f20ff...6cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

😂 

Jeg er seksti, og gruer meg til å bli åtti. De som er tyve gruer seg til å bli 30. 

Pass på kroppen din, spist sunt, ikke røyk eller drikk for mye, ikke bry deg så veldig mye om hva andre mener, og finn noen gleder i livet som alltid vil glede deg så er det helt supert å bli seksti 😃 

Anonymkode: 706ae...73a

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du klar over at det var dagend60-åringer som laget programvarene og datateknologien som brukes i dag?

Beklager skriveleifene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Beklager skriveleifene.

Blir like interessant som om jeg skulle si "Er du klar over at det var dagens 40-åringer som laget facebook?!" :P Sånne argumenter for meg er veldig merkelige. Det er et forsøk på å ta æren for det som andre har gjort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De driver vel med andre ting. 

Anonymkode: ae652...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel? Nå, som sagt på forrige side, så er jeg godt under 50.. men jeg har selv blitt fortvilet over bagateller i en periode der jeg var alvorlig deprimert og sto utenfor arbeidslivet. Det er noe med at man mister litt livslysten og små ting har en tendens til å bli store, voldsomt store, for det er alt man har og alt man opplever. Nå som jeg har fått hverdagen i gang igjen, kommet meg ut blant folk og får inn nye impulser, får brukt hodet og fått mestringsfølelse, så skjer det ikke. Det, for meg, handler ikke om alderen, men at man går hjemme dag inn og dag ut, med veldig lite å bedrive tiden med. 

Tidlig i 70-årene, men antakelig relativt ensformig liv, så det er kanskje noe der. At når det først skjer noe som avviker fra det ensformige, blir det ekstremt viktig og kanskje til og med skremmende. Men jeg har ikke registrert det samme når det gjelder positive bagateller, altså at positive ting blir forstørret og gjort viktigere enn de er.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye positivt å være 70, du gleder deg for hver dag du er frisk og kan gå lange turer, og høre på god musikk. Det er et godt liv. Man må være fornøyd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Så, ikke noe håp , mener du. Dømt til å bli forvirret og sutrete.  Et tomt skall.

Det har jeg ikke sagt. Men alle opplever det forskjellig og alle får en aha-opplevelse når man blir eldre selv. For forandringer skjer, du blir fort selv den du irriterte deg over da du var ung. 

Anonymkode: 0908e...c85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...