Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en flott datter som er på full fart inn i tenårene og i puberteten.  Det er kort mellom utbrudd eller smil, og selv de minste ting kan bli store. Beskjeder høres ikke fullt ut,  så enkelte utbrudd kommer som følge av hva som er oppfattet.

Vi opplever det krevende å være forldre i denne tiden, og famler fortsatt litt i blinde for å finne en god og riktig vei for å hjelpe ungdommen gjennom disse årene uten å bli bare masete, kjeftene,  oppleve manipulasjon, kort lunte for å nevne noe. Ønsker en ungdom som vil snakke med oss, som får ha alle følelser hun vil(det har hun alltid fått hatt, men hun uttrykker det er mer krevende nå), en ungdom som vil få veiledning når det trengs, og som tar i mot råd fra oss foreldrene.

Ønsker tips fra dere som har litt lenger erfaring med ungdom, og hva som kan fungere. Ønsker å støtte ungdommen vår da vi har lest og høet fra venner at de neste årene er tøfe for dagens ungdom

Anonymkode: eb569...5c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vær tilgjengelig når hun ønsker, ta henne i å gjøre noe bra, ikke mas, ikke trusler, ikke forvent å få så mye tilbake. Avvisning handler ikke om at hun er uoppdragen eller at hun ikke liker deg, men om naturlig selvstendiggjøring. Væ trygg og robust selv, du må tåle mye. Lykke til❤️Våre er 16 og 20, så vet litt om det😅

Anonymkode: f4507...b27

AnonymBruker
Skrevet

Vær tilgjengelig! De kommer ofte når resten av huset (mindre søsken feks) sover og man gjerne er dausliten og skal legge seg selv 😅 

Og da vil de gjerne snakke om ting som (for meg) kan virke små, men de er store for ungdommen. Prøv å husk at det er mye følelser og tanker som blir ekstra store pga hormoner. Vi snakker mye sammen om hva som skjer i hodet og livet deres. Ikke alltid de vil ha ett råd, men de vil bare bli hørt på. Føler det er lite konflikter og sur stemning når vi er en del i forkant og snakket ut om ting, eller før det blir noe stort. 

Tål dårlig oppførsel (men de skal ha respekt og ikke være frekke). Jeg har gutter som kan yppe, men de blir satt på plass. 

Tenk veiledning og ikke formaninger. 

Spill på det at de er tenåringer. Det er vanskelig å få med alt av beskjeder. (De er dårlige på å gi beskjeder og). Finn en god rutine for å huske ting som ungdommen er med på å finne ut av. Her har vi en 7sans der jeg skriver opp alt som skjer og de må gi meg beskjed og sjekke boken. Vet at andre bruker felles google kalender og div på telefonene. Ha gode rutiner på plikter/lekser og slike ting. Det har gjort at det ikke blir så mye mas. Her i huset  vet de at lekser skal gjøres man-tirsdag feks. Alt av treningstøy må være på vaskerommet innen fredag kveld feks, de lærte etter noen fredager der det ikke ble vasket. 

Mye tålmodighet! Og le masse med ungdommen! Mye ros. 

Vi tar oss tid til å være sammen med de. Feks se en film på fredagen, lage mat sammen etc. Vi har faste serier vi ser sammen. 

Anonymkode: c812d...d45

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi tar oss tid til å være sammen med de. Feks se en film på fredagen, lage mat sammen etc. Vi har faste serier vi ser sammen. 

Høres koselig ut. Jeg er tilgjengelig men min tenåring er bare inne på rommet sitt. 

Anonymkode: 7db80...f39

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres koselig ut. Jeg er tilgjengelig men min tenåring er bare inne på rommet sitt. 

Anonymkode: 7db80...f39

Det har tatt tid, men løsnet litt i vinter. Regner med jeg "mister" de igjen til vår og sommeren. De er og mye på rommet sitt, men kommer trekkende ut når de skjønner at noe skjer. Man må bare være tilgjengelig og prøve. 

Anonymkode: c812d...d45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...